2020-06-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
En virolog är enorm kritik?
Dessutom med följande anledning

"Enligt honom är det en fördel om unga smittas nu – och är immuna inför nästa gång viruset kommer.
"

Seriöst, hur korkad är du egentligen?

Så skolstängningar är jättebra oavsett kostnad? Du betalar gladeligen 2 miljarder per dag i oändligt antal dagar för en åtgärd som av allt att döma haft minimal effekt och på en sjukdom med 0,6% dödlighet som i princip uteslutande slår mot 70+?

Du kan väl förklara den logiken om du nu förespråkar detta.
Citera
2020-06-20, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Det är inte vem som helst som nu kritiserar den belgiska regeringen. Marc Van Ranst är universitetsprofessor, virolog och en av cheferna på ”Sciensano” – det belgiska folkhälsoinstitutet.

Han är också medlem i den belgiska statens särskilda coronaråd."

https://www.svd.se/tung-belgisk-virolog-vi-borde-inte-stangt-skolorna

Fortfarande EN jävla person. Hur kan man ha problem med att förstå en sån simpel sak?
Citera
2020-06-20, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Angående skolstängning, om det är värt det eller inte, om det sker en smittpridning i skolan osv kunde vi haft ett svar på nu. Men Sverige missade chansen:

"The one country that could have definitively answered that question has apparently failed to collect any data."

How Sweden wasted a ‘rare opportunity’ to study coronavirus in schools
https://www.sciencemag.org/news/2020/05/how-sweden-wasted-rare-opportunity-study-coronavirus-schools

Man missade inte chansen. Man undvek det helt. Det är inte så kul att få bevis på att man agerat fel. Det finns redan för många bevis mot Sverige strategi. De vill helst inte själva ta fram data som bekräftar deras misslyckande.
Citera
2020-06-20, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så skolstängningar är jättebra oavsett kostnad? Du betalar gladeligen 2 miljarder per dag i oändligt antal dagar för en åtgärd som av allt att döma haft minimal effekt och på en sjukdom med 0,6% dödlighet som i princip uteslutande slår mot 70+?

Du kan väl förklara den logiken om du nu förespråkar detta.

Det där var en massa påståenden och lögner. Kom tillbaks med fakta och rätta siffror så kan vi diskutera skolstängningar.
Citera
2020-06-20, 16:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är olika munskydd. Om du är smittad och har munskydd, säg enklare kirurgskydd så smittar du inte mig. Det är det som är poängen. Min källa handlade om sjukvården. Jag tycker munskydd är bra för det kan skydda befolkningen. Jag vet att du inte gillar det, så nu kan vi dumpa det.
Nej det är inte det som är poängen, för argumentet handlade ju om hur ofta de borde bytas! Och då hjälper inte din källa som talar om avancerade munskydd som håller en hel operation när man diskuterar enklare munskydd för folk i allmänhet. Nu försöker du ju bara börja prata om något helt annat!
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-20 kl. 16:33.
Citera
2020-06-20, 16:31
Medlem
Citat:
Kritiken i Belgien? En virolog. En.

Hur mycket saboterar 10 veckors sommarlov? Berätta

Att stänga skolorna var ett dåligt beslut. Det menar en av chefsvirologerna för det belgiska folkhälsoinstitutet. Enligt honom är det en fördel om unga smittas nu – och är immuna inför nästa gång viruset kommer.

I Norge kostade vansinnet alltså 1,7 miljarder per dag...

Något de nu bittert ångrar och som i övriga Europa var detta till 100% ett politiskt beslut och inte medicinskt.

Island, Taiwan och Singapore stängde aldrig sina allmäna skolor. Deras regeringar var på Sveriges linje i detta och det gick ju rätt bra ändå.

Det är ju inte smittskydden i respektive land som gjort detta utan regeringarna.
Citera
2020-06-20, 16:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Knappast, karln är bindgalen. Vill ge mig böter och kasta ut mig ur landet trots att jag bevisligen med intyg är frisk. Det tycker du låter sunt?
Man behöver följa de lagar som finns. Om de säger att du inte behöver sitta i karantän om du kan visa att du testat negativt så kan du gå ut, annars inte. Jag lägger ingen värdering i det utan menar att man måste följa reglerna. Du kan ju ha smittats efter att du testat dig? Då bär du ju på viruset och om du inte sitter i karantän kan du sprida det vidare.
Citera
2020-06-20, 16:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Angående skolstängning, om det är värt det eller inte, om det sker en smittpridning i skolan osv kunde vi haft ett svar på nu. Men Sverige missade chansen:

"The one country that could have definitively answered that question has apparently failed to collect any data."

How Sweden wasted a ‘rare opportunity’ to study coronavirus in schools
https://www.sciencemag.org/news/2020/05/how-sweden-wasted-rare-opportunity-study-coronavirus-schools

Ja det är konstigt man struntade i det,

nästan som om man inte ville veta/visa.
Citera
2020-06-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej det är inte det som är poängen, för argumentet handlade ju om hur ofta de borde bytas! Och då hjälper inte din källa som talar om avancerade munskydd som gäller en hel operation när man diskuterar enklaeemunskydd för folk i allmänhet. Nu försöker du ju bara börja prata om något helt annat!

Nu är det ju inte särskilt enkla munskydd som rekommenderas av WHO.

Utan följande:

""WHO beskriver även hur munskydden bör se ut. De bör bestå utav tre lager olika material: Bomull, närmast ansiktet följt av ett lager polypropen, en typ av plast, följt av ett lager med vätskeresistent material längst ut.

– Det handlar alltså om ett munskydd i tyg, inte den typ av medicinskt munskydd som används i vården. Vi har nu belägg för att om det görs på rätt sätt så kan ett munskydd stoppa potentiellt smittsamma partiklar, sade WHO:s tekniska expert på covid-19, Maria Van Kerkhove, till Reuters.""

Det räcker alltså inte med hemmasydda trasor runt käften som uppmuntrats i de få länder som har detta som påbud i Europa. De har ingen effekt av WHO´s rapport att döma.

Dessutom ska de kokas efter varje användning.
Så vad man håller på med i en del länder i Europa är en gåta.
Citera
2020-06-20, 16:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ditt prat om att de räcker en timme. Vad tjafsar du om?

Det är inte jag som påstått det. Jag anser att de fungerar längre än så.
Citera
2020-06-20, 16:37
Medlem
Citat:
Men ditt riksmongo, har jag ens nämnt honom? Nej.
Vad fan har han med att göra vad EN virolog i Belgien tycker om skolstängningar? En som dessutom har en fantasi om flockimmunitet.

Nu är ju Norges smittskydd inne på exakt samma sak som Belgien.

Sen har vi Island, Taiwan och Singapore som hyllas här inne som aldrig nånsin hade en allmän stängning av sina skolor...
Citera
2020-06-20, 16:40
Medlem
vinlands avatar
Svenska läkaren Jon Tallinger verkar ha fått sin hemsida hackad/saboterad nyligen.
Går man in på drtallinger.se routas man om till Go Daddy´s huvudsida där den anges som att vara till salu, kollar man sen det närmare är sidan upptagen och betald.

Någon som kan luska i detaljerna närmare vad som försigått, Tallinger var ju upprörd över att SÄPO och MSB besökte hans sidor väl mycket och undrade. vad dom egentligen sysslade med....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in