2020-06-20, 14:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Utstämplingen ÄR inte så märklig som du vill göra den till, och det är DU som envisas med att tjata om förklaringar till den, inte jag. Att den upptar hela hans väsen efteråt så till den grad att han ännu 3 år efter tillfället sitter i tingsrätten och försöker manipulera den ytterligare en minut framåt, är sextusen gånger märkligare än det du inte kan sluta flaxa med armarna om här.
Det är helt motiverat att flaxa med armar, kepsar och handledsväskor när man råkar på en till synes helt faktaresistent individ som vägrar att inse det uppåt väggarna galna av SE att skynda sig från Grand, utan kunskap om var LOP är på väg, in bakvägen och med flit stämpla ut.

Om du lyfter blicken från KPs flackande dito så inser du det du med.
Citera
2020-06-20, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag nämner det igen. Om KP, förutom att stå bakom TP:s teori, också står bakom Lars Larssons teori om möjlig flyktväg så anser jag att KP bör förklara hur en flyktväg David Bagares gata och sedan höger Regeringsgatan kan missa kommissariebil 1520 med CD och TE? Det är exakt den tidpunkten (plus en-två minuter i deras utsaga...som är en lögn) som de kör där. 23:23-23:25-ish. Springer sedan den förmodade GM över bron över Kungsgatan så måste de mötas.

Någon som vet vilka i Norrmalmspolisen som jobbade denna kväll?? Var var Norrmalmspolisen när mordet skedde?? Finns förhör från Nortmalmspolisen??

Det var i deras område som mordet skedde. Det var Söderström med kollega som kom först till mordplatsen samt Södermalmspiketen.

Norrmalmspolisen har inte inget stort område att åka emellan..men mer jobb i själva området. Därför intressant vad de gjorde exakt när mordet skedde när t om Södermalmspiketen hann före Norrmalmspiketen till mordplatsen. Ja, Norrmalmspoliserna var väl inte där.
Citera
2020-06-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Det bör väl påpekas att SEs utstämplingstid inte på något sätt gör honom till mördaren. En "perfekt" utstämplingstid gör honom i bästa fall till en möjlig gärningsman, men bevisar i sig ingen egentlig skuld till mordet.

Även en "perfekt" utstämplingstid kan lika väl innebära att han är oskyldig. Det hänger nämligen inte på SEs utstämplingstid om han också är GM utan det hänger på om SE också höll i ett vapen och sköt LOP på brottsplatsen.

Motsatsen däremot är helt avgörande för om SE har alibi för mordtiden. Genom att lämna Skandia och kliva ut på Sveavägen efter att skotten fallit gör att SE blir omöjlig som GM.

Låt oss se hur KP ser på vad som händer mellan det att SE stämplar ut och att han kliver ut på Sveavägen. Vi är således intresserade för när SE kliver ut genom ytterdörren på Skandia till Sveavägen och inte exakt vilken tid han stämplade ut.

https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=2119
"KP: Enligt sina egna uppgifter stängde han (SE) sin tjänstedörr (sic!) 23.15. Han jobbade på första våningen i Skandiahuset och gick ned för trappan och bytte några ord med väktarna i receptionen och stämplade sedan ut från sin arbetsplats. Enligt den teknik som Skandia hade så hade han ett inpasseringskort och vi har kunnat notera att det inpasseringskortet användes 23.20, men eftersom stämpeluret gick fel så var den verkliga tiden 23.19 när han gick ut och han lämnade då Skandiahuset via Sveavägen 44. Mordet skedde 23.21.30 cirka."
Vi noterar att KP slår fast:

1.SE växlar några ord med väktarna
2.Därefter stämplar han ut 23.19 och går omedelbart ut på Sveavägen.

Vittnet på Skandia HO har en något annan berättelse:

Vittnesförhör Henry Olofsson:

Och medan vi höll på prata där så kom Stig Engström.
F: Mm, varifrån då?
O: Innefrån huset, troligtvis från sitt rum då en trappa. Och, ja jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han slutfört ett jobb som var tvunget vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23.20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting. Och tåget kommer till Centralen kvart i tolv.
F: Ja, hur gjorde han när han kom ut, har ni några rutiner att de ska stämpla ut eller att de måste ha nyckel och låsa upp dörren eller någonting sådant?
O: Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan man kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte.
F: Det syns inte från receptionen?
O: Nej, men troligtvis gjorde han det eftersom han skulle på semester.
F: Ja, och efter det här lilla samtalet så gick han därifrån
.
O: Ja, så önskade jag honom trevlig semester som man brukar göra.
F: Och då var fortfarande Anette Kohut kvar?
O: Det var hon.
F: Hur kommer man ut där, är dörren låst från receptionen?
O: Dörren är låst, ja, antingen så kan man öppna dörren åt dem när de går ut eller också har dom ett låsvred på dörren som de kan öppna själva.

Här är kronologin lite annorlunda!

1. För att få en registrerad stämpeltid så måste SE stämpla ut, men HO kan inte se detta från sin position. Vi antar att SE stämplar ut 23.19 då andra uppgifter tyder på detta.
2. HO och SE "står och pratar i några minuter".
3. SE går ut på Sveavägen utan att kunna få en stämplingstid genom den yttre dörren som öppnas av HO eller med ett vanligt vred av SE själv.

Slutsats:

KP och HO har helt olika uppfattning om när SE kliver ut på Sveavägen om vi tror att SE och HO pratade ett par minuter efter att SE stämplat ut, tiden HO anger 23.20 är säkert mer osäker än stämpelklockan, så kommer SE ut för sent på Sveavägen.

Tror vi på väktaren HO på Skandia har SE alibi för mordet.

Tror vi på KP att SE och HO växlar några ord och sedan stämplar ut så måste SE först vända om och gå tillbaka in i huset igen från receptionen och stämplat ut för att återkomma till receptionen och därefter kliva ut på Sveavägen.

Tror vi på KPs version så finns en teoretisk möjlighet att SE saknar alibi för mordet. Som jag redan påpekat så innebär inte ens detta per automatik att SE är GM.

Jag tror SE hade alibi för mordet, men ser gärna att KP utvecklar lite hur han har resonerat om jag ska ändra uppfattning.

Både SE och personalansvarige Roland B säger att SE inte pratade med väktarna denna kväll.
Citera
2020-06-20, 14:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Underskatta inte vad alkoholförtäring kan göra med hjärnan. SE var alkoholist och var en mytoman. Han led av psykisk ohälsa. Baseballigan härjade på 80-talet så det var otryggt att gå på citys gator under kvällstid. SE kände sig kanske otrygg samtidigt som hans beteende efter mordet kan tyda på paranoida tankar. Han betedde sig som han var under attack. Hans beteende tyder på att han var på väg upp mot upplösningstillstånd.

Om han hade en pistol på sig för att skydda sig mot gatans ligister i city så är det inget konstigt med det. I USA är självförsvar något helt normalt.

Då bör du hitta ett bevis på att han hade vapen eller att han var våldsam. Folk som kände honom hävdade motsatsen.

För folk som Stig Engström Var inte baseballigan ett hot. Gatuvåldet gick ner GVG-grupperna patrullerade gatorna, det var andra typer som hamnade i deras klor.
Citera
2020-06-20, 14:35
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Någon som vet vilka i Norrmalmspolisen som jobbade denna kväll?? Var var Norrmalmspolisen när mordet skedde?? Finns förhör från Nortmalmspolisen??

Det var i deras område som mordet skedde. Det var Söderström med kollega som kom först till mordplatsen samt Södermalmspiketen.

Norrmalmspolisen har inte inget stort område att åka emellan..men mer jobb i själva området. Därför intressant vad de gjorde exakt när mordet skedde när t om Södermalmspiketen hann före Norrmalmspiketen till mordplatsen. Ja, Norrmalmspoliserna var väl inte där.

Om du vill ha hela rasket så se nedan.

TV3 Vem mördade Olof Palme – Polisspåren
Paneldebatt från 1995. Programledare: Leif GW Persson

Del 1
https://www.youtube.com/watch?v=7yIj-jb1Na4

Del 2
https://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU

Del 3
https://www.youtube.com/watch?v=BKvn09kzn1c

Länkarna kommer härifrån.
https://moparkivet.wordpress.com/media/videoklipp/
Citera
2020-06-20, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Vad menar du med nu i efterhand?

Och det är din tolkning att han beskriver sig själv som mördaren.

SE är tydlig med att beskriva hur han TROR att mordet gick till. Han är även tydlig med att beskriva vilken typ av storlek samt utseende på vapen han hade använt OM han varit mördaren.

SE ser mordet som ” mänskligt” när någon blir avsnäst av statsministern och sinnet rinner till och man har en pistol på sig. SE legitimerar därmed mordet.
Citera
2020-06-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Fan vad de håller på. 1 km från mordplatsen, är det "vid mordplatsen"?
Finns det fog för att påstå att polisen gjort en miss för att de inte förhörde och gjorde husrannsakan hos Skandiamannens mamma?
Självklart inte.

Skulle han lämnat vapnet där då eller hur hade de tänkt??Annars ser jag inte vad han skulle där och göra för att sedan återvända till Skandia.
Citera
2020-06-20, 14:41
Medlem
Citat:
Skulle han lämnat vapnet där då eller hur hade de tänkt??Annars ser jag inte vad han skulle där och göra för att sedan återvända till Skandia.

Ja, enligt Aftonbladet ska/kan han ha sprungit hem till mamma och gömt vapnet där, för att därefter återvända till Skandia.
Riskfritt för Aftonblaskan att ösa på med spekulationer. Både mor och son Engström är döda sedan länge.
Citera
2020-06-20, 14:43
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Både SE och personalansvarige Roland B säger att SE inte pratade med väktarna denna kväll.

Jag tolkar detta som att SE har insett att han måste "trolla bort några minuters samtal med HO" för att göra sig intressant och undanhåller samtalet för polisen. SEs uppgift i det allra första förhöret att OP låg på rygg i en folksamling med blod bubblande ur munnen stödjer min tolkning att SE kom ut på Sveavägen för sent och missade mordögonblicket. Är SE den mytoman många beskriver honom som så är detta en ganska rimlig tolkning.

Roland B var inte närvarande och tillför bara andrahandsuppgifter. HO var i allra högsta grad närvarande vid samtalet och jag väljer att se HO som trovärdigare som uppgiftslämnare än Roland B.

SE kom ut på Sveavägen för sent och har alibi för mordet.
Citera
2020-06-20, 14:45
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:

Att han skulle sprungit till mamma och lämnat in en rykande revolver må vara konstigt om man är mördare, men att sedan återvända till det omedelbara området där man begått ett mord inför flertalet vittnen är ju mer eller mindre absurt.

---

Citat:
[indent]"KP: Han jobbade på första våningen i Skandiahuset och gick ned för trappan och bytte några ord med väktarna i receptionen och stämplade sedan ut från sin arbetsplats.

Med tanke på hur otroligt centralt det är för mordteorin att SE "hinner" ut på gatan är det direkt anmärkningsvärt att Peterson flyttar plats på samtal och utstämpling. Finns det några belägg alls för att det skulle ägt rum så eller är det en (o)medveten lögn för att bygga sitt case?

Man kan också notera att "bytte några ord" är en omskrivning för att pratat om semestern.
Citera
2020-06-20, 14:45
Medlem
Citat:
SE ser mordet som ” mänskligt” när någon blir avsnäst av statsministern och sinnet rinner till och man har en pistol på sig. SE legitimerar därmed mordet.

Om vi ska vara petiga så anser han att det är ett dråp.

SE är intressant. Han vore perfekt som mördare i min tro på hur mordet gick till där första skottet är ett vådaskott som går mot Lisbet.

Jag har i snart 25 år, inför döva öron, påtalat att mycket talar för att skytten bränner av första skottet av misstag.

SE är det enda vittnet vid mordplatsen som bara uppfattar ett skott, och det är skott nummer två. Skott nummer ett har han uppfattat som oljud.

Är han GM så kan det vara av stolthet han inte ens inför sig själv kan medge det där första skottet.
Citera
2020-06-20, 14:49
Medlem
Citat:
Jag tolkar detta som att SE har insett att han måste "trolla bort några minuters samtal med HO" för att göra sig intressant och undanhåller samtalet för polisen. SEs uppgift i det allra första förhöret att OP låg på rygg i en folksamling med blod bubblande ur munnen stödjer min tolkning att SE kom ut på Sveavägen för sent och missade mordögonblicket. Är SE den mytoman många beskriver honom som så är detta en ganska rimlig tolkning.

Roland B var inte närvarande och tillför bara andrahandsuppgifter. HO var i allra högsta grad närvarande vid samtalet och jag väljer att se HO som trovärdigare som uppgiftslämnare än Roland B.

SE kom ut på Sveavägen för sent och har alibi för mordet.

Då HO och SE pratat vid ca 25 ggr efter mordet fram till förhöret i juni 1986 så tror jag SE manipulerat HO under denna tid gör att få in att de minnsann pratade även denna kväll. Då det hände att de slängde några ord någon gång ibland vid övertidsarbete så har nog SE pratat omkull HO efter mordet och fått HO att tro att de även pratade denna kväll. Tycker du inte det är märkligt att SE och HO pratat ca 25 ggr efter mordet när SE jobbar dagtid och HO kvällar/ nätter?? HO börjar sina pass när SE går hem..

Räkna med att SE varit på HO under denna tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in