2020-06-20, 10:06
Medlem
Även om pastafaris försök att bekämpa dubbelmoralen att just religiösa åsikter får mer frihet än andra åsikter stupade på att de dumdryga idioterna som bestämmer vad som får räknas som en riktig religion sa att pastafari "inte var en religion", går det kanske att kringgå genom att använda en religion som de redan räknar som riktig? Om till exempel en smygateist bekänner sig som muslim, försöker gå med i en judisk församling och anklagar den judiska församlingen för islamofobi om den avslår ansökan, eller omvänt bekänner sig som jude, söker sig till en muslimsk församling och anklagar den för antisemitism, då kopieras ju samma argumentation om att "partier måste få välja medlemmar utifrån åsikter för att demokratin ska fungera" till en motsvarighet för religiösa församlingar. Kan det slå hål på dubbelmoralen att det är förbjudet att "diskriminera" för religion på ett sätt som hade varit tillåtet om "diskrimineringen" var för politiska eller moralfilosofiska åsikter istället för religiösa?
Senast redigerad av industribrist 2020-06-20 kl. 10:17.
Citera
2020-06-20, 10:14
Medlem
Redivivuss avatar
Religionsfriheten var ett stort misstag. Just saying.
Citera
2020-06-20, 10:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus

Vad menar du? Ska man förbjuda alla religioner eller bara tillåta en religion?

Undrar om du förstått vad religionsfrihet innebär...
Citera
2020-06-20, 10:30
Medlem
Citat:
Jag tackar för religionsfriheten varje dag. Jag vill vara fri från religion och tack vare religionsfriheten har jag rätt till det.
Citera
2020-06-20, 10:49
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag tackar för religionsfriheten varje dag. Jag vill vara fri från religion och tack vare religionsfriheten har jag rätt till det.
Jag vill ha det som var i Sverige innan vi fick s k religionsfrihet. Punkt slut.
Citera
2020-06-20, 11:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Jag vill ha det som var i Sverige innan vi fick s k religionsfrihet. Punkt slut.

Du vill alltså att alla tvingas att följa en religion? Att kättare slängs i fängelse?

Då är vi inte överens, kan jag säga.
Citera
2020-06-20, 12:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
(...) de dumdryga idioterna som bestämmer vad som får räknas som en riktig religion sa att pastafari "inte var en religion" (...)

Vem eller vilka syftar du på mer exakt?
Citera
2020-06-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vem eller vilka syftar du på mer exakt?
Till exempel domstolar som säger att pastafari inte omfattas av lagar mot religionsdiskriminering. Var väl en sådan i Nederländerna för några år sedan.
Citera
2020-06-20, 12:40
Medlem
Citat:
Du vill alltså vara tvingad att tro på sagor. Bibeln är lagbok. Kyrkan och prästerna står för makten och tolkningen av naturen och universum. Alla otrogna bestraffas. Tv och tidningar försvinner om det inte är religiös propaganda. Böcker skrivs inte, det räcker med Bibeln eftersom du ändå inte kan läsa. Man får inte tycka eller säga vad man vill. Du får inte klä dig hur du vill och inte jobba med vad du vill. Det startas inga företag och görs inga upptäckter eller uppfinningar eftersom kyrkan inte vill syssla med frihet eller utveckling, därför startas inga företag och skapas inget välstånd.
Jag kan fortsätta hela dagen...
Citera
2020-06-20, 14:29
Medlem
tkhasis avatar
Jag skulle vilja att rätten att slippa religion var ännu större än den är idag. Jag skulle vilja att man slapp religiösa yttringar på alla arbetsplatser, alla offentliga inrättningar, i det offentliga rummet, affärer mm. Jag skulle vilja att religion var något det enbart var accepterat att ägna sig åt i hemmet eller kyrkor od.
Citera
2020-06-20, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tkhasi
Jag skulle vilja att rätten att slippa religion var ännu större än den är idag. Jag skulle vilja att man slapp religiösa yttringar på alla arbetsplatser, alla offentliga inrättningar, i det offentliga rummet, affärer mm. Jag skulle vilja att religion var något det enbart var accepterat att ägna sig åt i hemmet eller kyrkor od.
Kan du berätta lite om de offentliga uttryck för religion som stört dig på senare tid? Är det morgonbönen i dina barns skola? Krucifixet på väggen i väntrummet på socialbyrån? Alla dessa katoliker med sina återkommande parader som stoppar upp trafiken i halva stan? Prästen som knackar på för husförhör? Att du inte får avstå att döpa dina barn?
Citera
2020-06-20, 16:17
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tkhasi

Vad gör vi åt korset på flaggan? Ska vi ha en mer icke-religiös symbol som en hammare och skära istället?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in