2020-06-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Köp en fläkt om det är vinden ni är ute efter! Hur svårt kan det vara att fatta? Att öppna upp och fylla på med ännu varmare luft gör INTE att det blir svalare.
Du har rätt i att en fläkt är bättre än korsdrag. Alla vill dock inte ha fläkt. Fläkt om något är väl WT
Citera
2020-06-20, 12:51
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Den här tycker jag är intressant. Har man mörklagda vridfönster borde det egentligen inte spela någon roll vilket väderstreck man har öppna fönster i. (om man nu valt att öppna fönster öht). Luften har samma temperatur i solen som i skuggan. Visserligen lade någon i tråden fram faktumet att solen värmer fasaden som i sin tur värmer upp luften runt fönstret. Det kan kanske stämma, men min magkänsla säger att det borde ha marginell betydelse.
(Obs, jag försöker inte motbevisa eller tjafsa, utan jag tycker det är intressant att resonera bara)

Nja man får skilja på lufttemperatur och strålningstemperatur. Var sitter du helst när det är varmt? I en lummig park under ett träd eller på en parkeringsplats av asfalt? Sedan så kan också lufttemperaturen skilja sig markant på olika platser inom samma område.

http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimatforandringar-och-klimatanpassning/varmeboljor-och-varmestress/karteringar-av-varme-i-stockholm/

http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimatforandringar-och-klimatanpassning/varmeboljor-och-varmestress/temperaturreglerande-atgarder-i-stadsmiljo/
Citera
2020-06-20, 12:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Köp en fläkt om det är vinden ni är ute efter! Hur svårt kan det vara att fatta? Att öppna upp och fylla på med ännu varmare luft gör INTE att det blir svalare.

Varför kan inte folk själv få bestämma vad de vill göra?
Det blev klart svalare och friskare luft för mig när jag öppnade fönstret, varför har du problem med det?
Citera
2020-06-20, 12:52
Medlem
Citat:
Du har rätt i att en fläkt är bättre än korsdrag. Alla vill dock inte ha fläkt. Fläkt om något är väl WT

Billiga bordsfläktar inköpta på Rusta eller Jula känns WT, ja. Men en snygg och proper takfläkt behöver inte vara WT. Då är det mer WT att öppna dörrar och fönster!
Citera
2020-06-20, 12:54
Medlem
Citat:
Billiga bordsfläktar inköpta på Rusta eller Jula känns WT, ja. Men en snygg och proper takfläkt behöver inte vara WT. Då är det mer WT att öppna dörrar och fönster!
Märkligt och förfulande med en takfläkt i ett svenskt hem som bara används tre veckor om året kan jag tycka. Fast visst, det ger ju en lite sydeuropeisk touch.
Citera
2020-06-20, 13:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Märkligt och förfulande med en takfläkt i ett svenskt hem som bara används tre veckor om året kan jag tycka. Fast visst, det ger ju en lite sydeuropeisk touch.

Ja känns rätt WT med en takfläkt tycker jag och man vill inte sätta på fler elektriska apparater som genererar värme när det är för varmt. Enklare att öppna fönstret och släppa in lite friskluft.

Extra argument för det när det finns korkade typer som retar sig på det
Citera
2020-06-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Nja man får skilja på lufttemperatur och strålningstemperatur. Var sitter du helst när det är varmt? I en lummig park under ett träd eller på en parkeringsplats av asfalt? Sedan så kan också lufttemperaturen skilja sig markant på olika platser inom samma område.

http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimatforandringar-och-klimatanpassning/varmeboljor-och-varmestress/karteringar-av-varme-i-stockholm/

http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimatforandringar-och-klimatanpassning/varmeboljor-och-varmestress/temperaturreglerande-atgarder-i-stadsmiljo/
Ok så du menar att strålningsvärmen tar sig in i den öppna glipan i kombination av att omgivningstemperaturen är något högre på sydsidan än nordsidan.
Om man bortser från att omgivningstemperaturen är högre på sydsidan än nordsidan (vilket borde vara ytterst marginellt för det korta avståndet) så skulle man alltså kunna öppna fönstret uppåt eller i sidled då (om man nu skulle ha såna konstiga fönster) förutsatt att inte solen lyser in i öppningen.
Väldigt många har en gräsmatta utanför fönstret vilket jag antar avger rätt lite strålningsvärme, men ja jag köper ditt resonemang.
Citera
2020-06-20, 13:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Statusrapport:
Jag har nu 25,1 grader i vardagsrummet och 23,0 grader utomhus.

Frågeställning:
Kommer temperaturen öka eller minska om jag öppnar fönstren eller balkongdörren?
Citera
2020-06-20, 13:33
Medlem
Finns väl andra saker som gör att folk vill öppna fönstren förutom eventuell temperatursänkning.
Man har blöjbarn som skiter på sig, Coronavirus som snurrar runt i bostaden, stekt strömming eller vad som helst som luktar, man har släppt en brakskit som luktar satan. Ens partner va ute dagen innan och festade med god dricka och massor utav vitlök i käket.

En sak jag har lärt mig är att inte ständigt utgå från en själv när man granskar andra då världen knappast snurrar runt en själv fast man får för sig att tro det.
Människor kan ha 100 skäl till att öppna fönstren som inte existerar i ens egen värld.

Jag tror man mår lite bättre om man skiter i vad andra gör framför allt om det inte påverkar en själv ett jävla skit.
Citera
2020-06-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Nja man får skilja på lufttemperatur och strålningstemperatur.
Alltså strålningstemperatur är inte en temperatur i fysikalisk mening utan bara ett begrepp för att beräkna vilket bidrag strålningsvärmen ger till uppvärmningen av en människa.
Jag vet att du inte påstått något annat, utan jag ville bara tydliggöra det.
Citera
2020-06-20, 15:20
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Vad är det för fel på er??! Fattar ni inte att ni bara släpper in värmen i huset så att det blir ännu värre Är ni så dumma i huvet att ni inte begriper detta? Har en granne som brukar göra så här och det är ju ett jävligt efterblivet white trash beteende måste jag säga! Nu ska jag lära er något nytt, hoppas ni läser detta! Ha era jävla dörrar stängda dagtid och vädra sedan på kvällen när utetemperaturen sjunkit under inomhustemperaturen, så får ni svalt. Sådär, lärde ni er något nytt.

Du har rätt. Om tempen inne är behagliga 25 och det utomhus är trettio så håller man naturligtvis fönstren stängda. Dessa lågbegåvade har släktingar bland dom som företrädesvis på våren men även på vintern öppnar fönnstret så fort dom ser att solen lysa ute, Frisk luft för dom är för andra isvindar på -5, -10, -15 grader som sveper genom lokalerna. Dessa ärtgärnor gör mej galen. Dom tycks helt sakna förmåga att tänka i flera led.
Senast redigerad av Starback 2020-06-20 kl. 15:23.
Citera
2020-06-20, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Du är förmodligen inte så smart!
Har du ingen blm demonstration du kan gå med i?

Det råder inga tvivel om vem som är dum här. Gör det inte värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in