Citat:
Det är ju bättre än att inte ha det iallafall. Men att inte röra sig ute bland folk just nu i den mån det är möjligt är ju en rekommendation av såväl FHM som regeringen. Det är bättre med vartannat säte än att stänga kollektivtrafiken helt. Men det säger sig själv att om någon coronapositiv hostar rakt ut där så kan det såklart ge upphov till nya smittade.
Vad är bättre då, menar du? Att jag inte kysser mina medresenärer är en sak, men vad skulle en extra halvmeter göra, menar du, i avstånd? Om någon är smittad och hostar så är denna halvmeter inget extra skydd, över huvud taget. Man ger ut "skyddsåtgärder" som inte är ett skydd och därmed är man medskyldiga till en eventuell spridning.En "hostning", rakt ut i luften, sprider sig mången meter och i en buss eller tåg så skyddar såklart inte en extra halvmeter någonting. Vad är detta för nys?! Därtill har de flesta bussar och tåg på ett ganska högt tryck utav "luftkonditionering", något som också sprider viruset, runt bland passagerarna.
Det jag är emot är att man ger ut en massa värdelösa restriktioner som inte hindrar smittospridning på någon som helst nivå... 500 personer, tätt placerade, ute på en öppen yta, torde vara såsom 50 på en buss eller tåg. Varför är då det ena godkänt, men inte det andra? Betänk också att det INTE städas efter varje passagerare när denne gått på ex. toaletten.
I Sverige så ges enkom en massa ambivalenta råd ut där den enskilde skall ta enskilt ansvar - detta fungerar inte i en pandemi. Folket behöver handfasta råd och där överträdelser beivras - inget annat! Pöbeln är allt för dum för att få ett allt för stort ansvar...