2020-06-18, 02:30
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det är ju bättre än att inte ha det iallafall. Men att inte röra sig ute bland folk just nu i den mån det är möjligt är ju en rekommendation av såväl FHM som regeringen. Det är bättre med vartannat säte än att stänga kollektivtrafiken helt. Men det säger sig själv att om någon coronapositiv hostar rakt ut där så kan det såklart ge upphov till nya smittade.

Vad är bättre då, menar du? Att jag inte kysser mina medresenärer är en sak, men vad skulle en extra halvmeter göra, menar du, i avstånd? Om någon är smittad och hostar så är denna halvmeter inget extra skydd, över huvud taget. Man ger ut "skyddsåtgärder" som inte är ett skydd och därmed är man medskyldiga till en eventuell spridning.En "hostning", rakt ut i luften, sprider sig mången meter och i en buss eller tåg så skyddar såklart inte en extra halvmeter någonting. Vad är detta för nys?! Därtill har de flesta bussar och tåg på ett ganska högt tryck utav "luftkonditionering", något som också sprider viruset, runt bland passagerarna.

Det jag är emot är att man ger ut en massa värdelösa restriktioner som inte hindrar smittospridning på någon som helst nivå... 500 personer, tätt placerade, ute på en öppen yta, torde vara såsom 50 på en buss eller tåg. Varför är då det ena godkänt, men inte det andra? Betänk också att det INTE städas efter varje passagerare när denne gått på ex. toaletten.

I Sverige så ges enkom en massa ambivalenta råd ut där den enskilde skall ta enskilt ansvar - detta fungerar inte i en pandemi. Folket behöver handfasta råd och där överträdelser beivras - inget annat! Pöbeln är allt för dum för att få ett allt för stort ansvar...
Citera
2020-06-18, 07:40
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Va? Det där låter alldeles för otroligt.

Varför skulle du ens göra antikroppstest? Har du symtom?

Varför skulle hen göra ett antikroppstest om hen har symtom?
Citera
2020-06-18, 07:57
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Va? Det där låter alldeles för otroligt.

Varför skulle du ens göra antikroppstest? Har du symtom?
Nej, det är det väl ingen som har symtom som gör antikroppstester? Man gör det för att få reda på om man haft C19 och då kanske kan vara immun.

EDIT: Vadå "för otroligt" - du påstår väl ändå inte att jag sitter här å fablar ihop nåt för å verka märkvärdig? Det gick till exakt så som jag har beskrivit det hela. Så se upp och tänk till minst två gånger innan ni går och gör något antikroppstest. Hade jag vetat hur det skulle utföras så hade jag aldrig tagit mig till vårdcentralen och besvärat min läkare att beställa ett test till mig.
Senast redigerad av nobbens 2020-06-18 kl. 08:21.
Citera
2020-06-18, 08:12
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Bara en petitess: De där var nog inte sköterskor utan BMA om det gjordes på Unilabs.
Så kan vara fallet med den ena (praktikanten) men den andra (instruktören) kände jag igen sen tidigare besök på samma VC. Så det måste väl ändå ha varit en utbildad sjuksköterska?
Citera
2020-06-18, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Så kan vara fallet med den ena (praktikanten) men den andra (instruktören) kände jag igen sen tidigare besök på samma VC. Så det måste väl ändå ha varit en utbildad sjuksköterska?
Nu är vi OT men på VåC är det oftast BMA som tar venprover. Vi ssk gör det bara på vårdavdelningar på sjukhus eller i kommunal hemsjukvård. (Om ens då, jag är glad om jag slipper och blir glad om någon usk gör det . . . är ingen fena på att sticka folk . . . . )
Citera
2020-06-18, 22:17
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Nu är vi OT men på VåC är det oftast BMA som tar venprover. Vi ssk gör det bara på vårdavdelningar på sjukhus eller i kommunal hemsjukvård. (Om ens då, jag är glad om jag slipper och blir glad om någon usk gör det . . . är ingen fena på att sticka folk . . . . )
Vi går on topic då: Vet du om man dödar C19-viruset i mikrougn typ 5 minuter på högsta effekt och hur är det med solen - hur länge klarar viruset molnfritt solljus?
Citera
2020-06-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Vi går on topic då: Vet du om man dödar C19-viruset i mikrougn typ 5 minuter på högsta effekt och hur är det med solen - hur länge klarar viruset molnfritt solljus?
Det här är ett ganska känsligt virus - ett höljeförsett virus. Höljet förstörs efter några minuter om fuktigheten är för låg

Det är inte smittsamt i något av fallen du anger.
Citera
2020-06-20, 09:39
Medlem
duqus avatar
Citat:
Det här är ett ganska känsligt virus - ett höljeförsett virus. Höljet förstörs efter några minuter om fuktigheten är för låg

Det är inte smittsamt i något av fallen du anger.

Det är det här jag inte blir klok på:
Kineserna påstod t.ex att viruset kunde överleva 7 dygn på rostfritt stål i rumstemperatur.
Hur kan detta virus då lagras i avloppsvatten i flera månader-?, för nyss kom italienarna ut med att dom spårat viruset i sitt avloppsvatten från ett prov taget den 18 december.

Talar vi då om spår av virusrester som nu är döda, eller fortfarande aktiva virus, när man mätt i Juni på ett avloppsprov taget den 18 december?
Citera
2020-06-20, 09:58
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej igen,

Man ska ur smittskyddssynpunkt inte återanvända munskydd.

Generellt på din fråga finns det beskrivet att 56 grader i 45 min (om jag minns rätt) dödar/inaktiverar viruset, men 56 grader är ingen magisk gräns utan den temperatur som man då testade. För att vara säker i praktiken bör man ha en marginal både vad gäller temperatur och tid. Virusmängden från början spelar givetvis också roll. Ju större virusmängd desto större marginaler bör man ha.

Se upp !!
Fransmännen har kört flera tester i vilka temperaturer som inaktiverar Covid-19, följande anges:
Heating protocol consisting of 92°C-15min was more effective rather than 56°C-30min and 60°C-60min to achieve 6-log reduction.
Källa:https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.036855v1

Så återanvändning av munskydd skulle då kräva att detta läggs i skåp i +92 grader under minst 15min.

Här rapport från ett temperaturtest av masker:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.22.20074989v1.full.pdf
Citera
2020-06-20, 11:17
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Hur är det med lufthandtorkar på offentliga toaletter?

Jag har alltid undvikit dem då min känsla varit att de är ohygieniska.

Låt säga att en Covidsjuk person med dålig handhygien (som nyser och hostar i händerna) är på en offentlig toalett och "tvättar" händerna (sköljer fingertopparna typ 5 sekunder utan tvål) sedan blåstorkar händerna. Är det risk för aerosol då?
Citera
2020-06-20, 11:52
Medlem
duqus avatar
Nya bud från Frankrike, smittan fanns redan i november....
http://www.rfi.fr/en/france/20200520-scans-show-french-patients-were-sick-with-covid-19-in-mid-november-doctors-say-colmar-haut- rhin

Då blir väl frågan, finns det ett "ursprungsvirus" som sakta och mycket mildare, har spritt sig runt Europa/Asien, för att senare mutera och då först orsakat pan-epedemin. I andra trådar nämns att kineserna redan i augusti sökte på nätet gällande corona-relaterade sjukdomar.

Hur många "versioner" finns det egentligen idag, och kan mutationerna ha blivit så stora att det krävs helt olika motmedel beroende på vilken mutation som man handskas med, det här kan väl ev förklara olika sätt att sprida sig då också där t.ex en modell uteslutande blir kontaktsmitta, och en annan muterar till en mer "luftburen" art. Då blir det väl rena mardrömmen om flera "versioner" samtidigt drabbar ett visst land ?
Citera
2020-06-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Se upp !!
Fransmännen har kört flera tester i vilka temperaturer som inaktiverar Covid-19, följande anges:
Heating protocol consisting of 92°C-15min was more effective rather than 56°C-30min and 60°C-60min to achieve 6-log reduction.
Källa:https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.036855v1

Så återanvändning av munskydd skulle då kräva att detta läggs i skåp i +92 grader under minst 15min.

Här rapport från ett temperaturtest av masker:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.22.20074989v1.full.pdf

Eller så har man ett hänt masker och lägger dem i karantän i en vecka efter att man använt dem. Det verkar smidigare tycker jag.

Sedan behöver man ju inte göra allt 100% när man är i någorlunda lågriskmiljöer typ som Ica jmf med en coronaavdelning. Jag desinficerar inte min n95 mask som jag har i bilen t.ex men däremot så spritar jag händerna efter att jag tagit på och av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in