2020-06-19, 23:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Björn Olsen har bl a skrivit i sin bok att en "svår infektion kan vara den gamles och svårt sjukes vän"..

Bättre att ge smärtstillande och ångestdämpande än antibiotika till den svårt sjuke gamlingen som ändå bara har en kort stund kvar i livet.

Lite roligt att tänka på att så många beundrar Olsen och hyllar hans empati gentemot Tegnells i den här tråden, eftersom de inte har en aning om vad karln tycker..
Jag har hans bok. Kan jag få en sidreferens?
Citera
2020-06-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Hur svårt ska det vara att bara stänga ned landet? Nu när t.o.m. en blind ser hur smittspridningen ökar under midsommar i och med frisläppandet av resandet.
Varför stänga ned när detta inte är en särskilt dödlig smitta?
Citera
2020-06-19, 23:57
Medlem
arbetets avatar
Dags för Halland att få sitt studentkluster:

Corona kan ha spridits på studentfest
Enligt uppgifter till region Halland kan coronaviruset ha spridits på en studentfest, det rapporterar P4 Halland.

En person som varit på festen har testats positivt för coronaviruset.

– Det är just detta vi befarat, när man är nära varandra på fester ökar smittrisken, säger Mats Erntell, läkare på Smittskydd Halland, till radiokanalen.
https://www.expressen.se/gt/corona-kan-ha-spridits-pa-studentfest/
Citera
2020-06-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad händer i Brasilien? 50000 nya fall idag. Det anmärkningsvärda är att 50 % av alla tester är positiva. Är det så att de testar så som vi gjorde i början, alltså bara de som är så dåliga att de behöver vård?

Uppgifterna är från worldometer och jag har ingen aning om de är korrekta.

Någon som vet mer om situationen i Brasilien?
Läste något om ett sjukhus i Brasilien som skulle vara knökfullt med C19 patienter men vid en kontroll så var det nästan tomt. Kriminella drar nytta av situationen och lurar till sig pengar och utrustning..
Citera
2020-06-20, 00:00
Medlem
Coronavirus may be here for much longer – due to rapid mutations
Since January, the virus has gone through at least six major gene changes that boosted its ability to infect and evade the human immune system
The US and Britain are the two major virus mutation hotbeds at the moment, say scientists
Källa: scmp.com
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3089771/coronavirus-may-be-here-much-longer-due-rapid-mutations
Citera
2020-06-20, 00:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Vad händer i Brasilien? 50000 nya fall idag. Det anmärkningsvärda är att 50 % av alla tester är positiva. Är det så att de testar så som vi gjorde i början, alltså bara de som är så dåliga att de behöver vård?

Jag noterade också det. Nytt rekord för Brasilien enligt Worldometers. Nytt dagsrekord världen över?? Imponerande testkapacitet...

1% dödlighet betyder att ca 500 av dem är döda om ca 4 veckor. Och sedan tillkommer mörkertalet som är ca 5 ggr så många!? 10?

Trevlig midsommar.
Senast redigerad av Madagascar 2020-06-20 kl. 00:04.
Citera
2020-06-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag noterade också det. Nytt rekord för Brasilien enligt Worldometers. Nytt dagsrekord världen över?? Imponerande testkapacitet...

1% dödlighet betyder att ca 500 av dem är döda om ca 4 veckor. Och sedan tillkommer mörkertalet som är ca 5 ggr så många!? 10?

Trevlig midsommar.
Dödligheten verkar ligga på 0,6 procent, inte en procent.
Citera
2020-06-20, 00:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Inget lokalt, men det verkar vara ett rent h-vete :

Flere enn en million har blitt smittet i Brasil

Brasilianske myndigheter melder om 54.771 flere smittetilfeller det siste døgnet. Totalt har det blitt registrert 1.032.913 tilfeller i landet.

48.954 personer har dødd av coronaviruset i Brasil så langt. Det siste døgnet er det registrert 1206 dødsfall.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5eed3192dc16040018929d10?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdognet
Citera
2020-06-20, 00:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Dödligheten verkar ligga på 0,6 procent, inte en procent.
Men kom igen nu... Du citerar FHM:s killgissning med 0.6%. Men FHM har bevisligen haft fel gång på gång...

Varför tror du mer på FHM än mig?

Är det för att det är en svensk myndighet, så du skiter i om de haft rätt eller fel tidigare!?
Citera
2020-06-20, 00:13
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inget lokalt, men det verkar vara ett rent h-vete :

Flere enn en million har blitt smittet i Brasil

Brasilianske myndigheter melder om 54.771 flere smittetilfeller det siste døgnet. Totalt har det blitt registrert 1.032.913 tilfeller i landet.

48.954 personer har dødd av coronaviruset i Brasil så langt. Det siste døgnet er det registrert 1206 dødsfall.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5eed3192dc16040018929d10?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdognet
Det är inget att oroa sig för, det är som en vanlig influensa. Säg åt folk att ta av sig eventuella munskydd (använder man dylika blir man smittad) och att de kan gå till jobbet trots att de har symptom. De uppnår snart flockimmunitet och alla siffror pekar nedåt - alla andra har fel.
Citera
2020-06-20, 00:13
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Läste något om ett sjukhus i Brasilien som skulle vara knökfullt med C19 patienter men vid en kontroll så var det nästan tomt. Kriminella drar nytta av situationen och lurar till sig pengar och utrustning..

Hur gör dem det menar du? Fejkar fall?
Citera
2020-06-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men kom igen nu... Du citerar FHM:s killgissning med 0.6%. Men FHM har bevisligen haft fel gång på gång...

Varför tror du mer på FHM än mig?

Är det för att det är en svensk myndighet, så du skiter i om de haft rätt eller fel tidigare!?
Det är en samlad bild jag fått genom att studera litteratur i ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in