2020-06-19, 17:00
Medlem
MissMDs avatar
Jag känner att jag verkligen ha fastnat på en fråga som jag ska svara på i biologin.

På första frågan skulle jag svara på vilka likheter det finns mellan pingvin, tonfisk och delfin som kan förklaras med ett gemensamt ursprung. Det här är något jag redan ha svarat på.

Men sen ska jag även skriva vilka likheter det finns mellan pingvin, tonfisk och delfin som kan förklaras genom konvergent evolution.

Jag kan inte riktigt komma på något vettigt här. Det jag har kommit på är att alla tre jagar i vatten och har ungefär samma sorts föda. Dom är också alla tre flockdjur. Sen står det helt still.

Jag har tänkt huruvida dom alla är jämnvarma eller växelvarma, men där fanns det inget gemensamt för alla tre. Jag har kollat lite på hur deras skelett är utformade och se om det kan finnas några likheter där, men tycker dom ser radikalt annorlunda ut.
Det står verkligen helt still.

Så jag tänkte jag måste försöka bolla med någon som kan komma med lite andra idéer. Så nån som har nåt tips?
Senast redigerad av MissMD 2020-06-19 kl. 17:08.
Citera
2020-06-19, 17:11
Medlem
Alla tre är ryggradsdjur.
Citera
2020-06-19, 17:21
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Alla tre är ryggradsdjur.

Joo, fast det har väl med att göra att dom alla har ett gemensamt ursprung, och inte på grund av konvergent evolution?
Citera
2020-06-19, 17:24
Medlem
MissMDs avatar
Alla tre är ju även bilateralt symmetriska. Men här vet jag inte om det beror på just deras gemensamma ursprung, eller om det har med konvergent evolution att göra, eller nåt annat?

Hur vet man vad som är vad?
Citera
2020-06-19, 17:48
Medlem
sommarlovs avatar
Hur ska du kunna hitta någon gemensam nämnare med en fågel, fisk och däggdjur?
Citera
2020-06-19, 17:55
Medlem
najass avatar
Det är ju en klassiker och inte särskilt svårt. Fundera en stund på egenskaper som kroppsform, extremiteternas utformning och liknande, som är påfallande lika med tanke på de tre olika grenar arterna representerar.

Om du funderar utifrån anpassning till ett liv i vatten blir det nog lättare.
Citera
2020-06-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Jag känner att jag verkligen ha fastnat på en fråga som jag ska svara på i biologin.

På första frågan skulle jag svara på vilka likheter det finns mellan pingvin, tonfisk och delfin som kan förklaras med ett gemensamt ursprung. Det här är något jag redan ha svarat på.

Men sen ska jag även skriva vilka likheter det finns mellan pingvin, tonfisk och delfin som kan förklaras genom konvergent evolution.

Jag kan inte riktigt komma på något vettigt här. Det jag har kommit på är att alla tre jagar i vatten och har ungefär samma sorts föda. Dom är också alla tre flockdjur. Sen står det helt still.

Jag har tänkt huruvida dom alla är jämnvarma eller växelvarma, men där fanns det inget gemensamt för alla tre. Jag har kollat lite på hur deras skelett är utformade och se om det kan finnas några likheter där, men tycker dom ser radikalt annorlunda ut.
Det står verkligen helt still.

Så jag tänkte jag måste försöka bolla med någon som kan komma med lite andra idéer. Så nån som har nåt tips?
Strömlinjeformade efter ett undervattensliv.
Citera
2020-06-19, 18:07
Medlem
Det här:

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det är ju en klassiker och inte särskilt svårt. Fundera en stund på egenskaper som kroppsform, extremiteternas utformning och liknande, som är påfallande lika med tanke på de tre olika grenar arterna representerar.

Om du funderar utifrån anpassning till ett liv i vatten blir det nog lättare.

Du har en fisk, en fågel och ett däggdjur, men likväl har de vissa liknande fysiska drag som de har utvecklat som en anpassning till att de helt eller till stor del (pingvingen) lever i havet. Vilka är dessa?
Citera
2020-06-19, 18:16
Medlem
Citat:
Joo, fast det har väl med att göra att dom alla har ett gemensamt ursprung, och inte på grund av konvergent evolution?

Dom är aquadynamiska, anpassade för ett liv i havet.
Citera
2020-06-19, 20:24
Medlem
Citat:
Alla tre är ju även bilateralt symmetriska. Men här vet jag inte om det beror på just deras gemensamma ursprung, eller om det har med konvergent evolution att göra, eller nåt annat?

Hur vet man vad som är vad?

Deras gemensamma ursprung visar sig väl bara genom att de är ryggradsdjur, sedan har de delat upp sig till fisk, fågel och däggdjur. Alla övriga likheter (att fågeln och däggdjuret har varit landlevande och sedan återanpassats till vattenliv och liknar fiskar etc) är ju just konvergent evolution.
Citera
2020-06-19, 21:16
Medlem
MissMDs avatar
hmm ok... Så jag tänker som så att alla dessa tre har "fenor" och har en kroppsform väldigt bra utformad för att vara en bra predator i vatten. Pingvinens vingar är snarare utformade som fenor istället för vingar, som gör att den är en duktig simmare. Den använder också benen som ett "roder" precis som både delfinen och tonfisken gör med sina stjärtfenor.
Alla tre är också ganska hårdhudad för att klara av klimatet de lever i. Både delfinen och pingvinen har ju späck bland annat.

Tänker jag i rätt banor då?
Citera
2020-06-19, 22:30
Medlem
najass avatar
Citat:
hmm ok... Så jag tänker som så att alla dessa tre har "fenor" och har en kroppsform väldigt bra utformad för att vara en bra predator i vatten. Pingvinens vingar är snarare utformade som fenor istället för vingar, som gör att den är en duktig simmare. Den använder också benen som ett "roder" precis som både delfinen och tonfisken gör med sina stjärtfenor.
Alla tre är också ganska hårdhudad för att klara av klimatet de lever i. Både delfinen och pingvinen har ju späck bland annat.

Tänker jag i rätt banor då?

Det låter bra resonerat. Om det sen räcker för den specifika uppgiften, eller om du måste utveckla det ytterligare vet ju inte jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in