2020-06-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle527w7djd
Tkr ni jag ska fråga min läkare o även skriva ut snri dvs, venlafaxine? Javet, många biverkningar o så men har så mkt problem med social fobi, så tänker mig ringa o göra me läkaren på måndag.
Men vill ändå ha kvar min medicin lergigan, hjälper mot illamående, klåda rinnande snuva osv...

Jag tycker slöheten man får av lergigan är värre än rinnande snuva.
Ingen effekt mot riktig ångest, hade en manlig bekant som fick panikattacker och skrek och tog en kniv och börja skära upp sig. Han fick Lergigan av läkaren
Snri ska du ta om du verkligen mår piss och ser ingen annan utväg, det är starka grejer med många biverkningar. Inget man bara testar för att se..
Är du inte på den nivån så kan det räcka med kbt.
Citera
2020-06-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Jag tycker slöheten man får av lergigan är värre än rinnande snuva.
Ingen effekt mot riktig ångest, hade en manlig bekant som fick panikattacker och skrek och tog en kniv och börja skära upp sig. Han fick Lergigan av läkaren
Snri ska du ta om du verkligen mår piss och ser ingen annan utväg, det är starka grejer med många biverkningar. Inget man bara testar för att se..
Är du inte på den nivån så kan det räcka med kbt.
Vad är KBT?
Kan väl inte säga att jag e på det stadiet då jag mår så pass dåligt men snri hjälper ju även mot social fobi, just därför tänkte jag om det skulle vara något, det e ju trots allt inget beroende medel, o ja! Jag vet biverkningarna av dem (ej använt men har hört talas om dem)

Själv tkr jag dem funkar ok, stoppade i mig 3 st idag (sammanlagt 75 mg) o funkar något men hör hört det ska bli bättre med tiden, dvs bl.a ångest o dylikt.

Påverkar dessa dopaminet också? Sj märker jag smått lugnande effekt men inget på dopaminet. Bör man då höja intaget av lergigan?
Citera
2020-06-19, 10:34
Medlem
Har även ett par stycken xanor hemma. Köpta från en langare o vill bara bli av med dem även om dem hjälper grovt bra mot ångest o verkligen mot social fobi så vill jag ej använda benso då absen kan vara rätt jobbig (e snart elektriker, så vill väll nt knapra på knark piller..) ska testa ta sammanlagt 150 mg lergigan men hur ska jag säga till läkaren att de är slut om typ 12 dar? Hahha
V H
Citera
2020-06-19, 13:29
Medlem
Citat:
Vad är KBT?
Enligt google är det Kognitiv beteendeterapi (KBT)

Citat:
Sj märker jag smått lugnande effekt

Vid oro eller nervösitet kan det verka lite smått lugnande.
Vid förlamande ångest och paniksyndrom så är lergigan som de flesta andra skrivit i tråden: sockerpiller.
Citera
2020-06-19, 13:47
Medlem
Citat:
Enligt google är det Kognitiv beteendeterapi (KBT)

Vid oro eller nervösitet kan det verka lite smått lugnande.
Vid förlamande ångest och paniksyndrom så är lergigan som de flesta andra skrivit i tråden: sockerpiller.
Håller me dig, hjälper mest mot klåda o rinnande näsa samt sömnstörningar, men antar bättre än inget. Sen vill jag nt heller bruka xanor även om det hjälper mig, vill ej bli en pillertrillare..
Citera
2020-06-19, 14:26
Medlem
En Del talar här om atarax, även på andra forum gällande lergigan. Visst kan man ta up andra droger än lergigan men vissa här verkar tro att dem e identiska för det är histamiser, seriöst enda effekt av atarax är torr i munnen, ngt ngt trött
Citera
2020-06-19, 14:55
Medlem
Ok, strunta i det jag skrev gällande atarax, att man icke tar upp andra droger..

Hursomhelst min mamma fick atarax utskrivet innan eftersom hon hade högtblodtryck. Iaf. min mamma blev skit bäng av 3st, dvs 30mg!!! Iofs har hon aldrig någonsin brukat lugnande elr droger inkl. alkohol/tobak. Men antihistaminer eller liknande dvs. pollen mediciner har hon brukat sen gud vet när, så konstigt hon blev helt jävla pixad av pollen medicin (atarax) som egentligen ej bör vara receptbelagd. Haha, min morsa brätrade när hon tog 20mg atarax o beskrev känslan att man blir typ cool, skiter i allting, lite slö, ångestlindring. Dvs. hon beskrev pix/benso kicken. Den gången glömde min mamma ett barn inne i typ 20 min pga. medicinen när de gick ut me barnen, hahaha. Så det där kan ej ha vatt någon placebo. EXAKT ALLA PÅVERKAS OLIKA AV OLIKA SUBSTANSER, men ja för övrigt så är atarax pollen medicin.
Citera
2020-06-19, 16:49
Medlem
Citat:
Håller me dig, hjälper mest mot klåda o rinnande näsa samt sömnstörningar, men antar bättre än inget. Sen vill jag nt heller bruka xanor även om det hjälper mig, vill ej bli en pillertrillare..

Säg till din läkare att du vill testa KBT istället, så slipper du alla piller. Du kan ta dina lergigan vid nödfall..

(Tänk på att om du börjar med KBT så måste du LYSSNA och ta till dig av de metoder som erbjuds, något ditt folk vanligtvis har svårt för. I KBT kan du inte bara förlita dig på din religösa tro och gud)
Senast redigerad av volldteckt 2020-06-19 kl. 16:58.
Citera
2020-06-19, 17:07
Medlem
Oändligt mycket bättre än beroendeskapande benzo, nackdelen är de f-bannande myrkrypningarna.
Citera
2020-06-19, 17:32
Medlem
theshades avatar
Jag fick först Atarax och sedan Lergigan när Ataraxen inte hjälpte. Maxdos sex tabletter om dagen. Jag är normalt sett känslig mot allt men kunde äta hela dagsdosen på en gång utan att känna någonting alls.

Läkaren tyckte jag kunde "belöna mig" med en Lergigan på kvällen istället för att supa. Visste inte hur jag skulle bemöta det men sa att jag inte fick nån effekt alls och att jag aldrig hört om nån som fått de heller.

Sockerpiller mer eller mindre.
Citera
2020-06-19, 18:20
Medlem
Citat:
Vill inte ha benso (även läkaren helt seriöst tänkte sig skriva ut, (förmodligen 5mg oxasepam) men vill helst undvika beroende i all dess former..
Tar du små doser och endast när det är som värst så kommer du inte bli beroende. Om jag var du skulle jag satsa på en seriös KBT terapeut samt lågdos benso när det känns som värst tex 10 mg Sobril i nödfall.
Citera
2020-06-19, 18:22
Medlem
Citat:
Säg till din läkare att du vill testa KBT istället, så slipper du alla piller. Du kan ta dina lergigan vid nödfall..

(Tänk på att om du börjar med KBT så måste du LYSSNA och ta till dig av de metoder som erbjuds, något ditt folk vanligtvis har svårt för. I KBT kan du inte bara förlita dig på din religösa tro och gud)
Du, har haft samtalsterapi 2 ggr, hon ansåg att jag har adhd fast visades ej, men hon insisterade fortfarande jag har det så hon ville skicka till undersökning... Så endast KBT på mobilen/online, ska träffa en psykolog där..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in