2020-06-19, 13:40
Medlem
Vem har erfarenhet av raserna? Vad är skillnaden förutom färgen? I mitt tycke är de båda raserna i det närmaste identiska.
Någon har sagt att Dalmatiners är ovanligare och mycket dyrare.
Googla är lönlöst, då de flesta tycker att sin ras är bäst.

Vad säger ni?
Senast redigerad av trackid 2020-06-19 kl. 14:06.
Citera
2020-06-19, 13:49
Bannlyst
Inte undra på att det inte går att googla. På två ställen av två ställen där du försöker skriva dalmatiner står det felstavat. Tycker du ska köpa en Dobermann!
Senast redigerad av ilpobre 2020-06-19 kl. 13:51.
Citera
2020-06-19, 14:05
Medlem
Kneppiss avatar
Köp Dobermann, Dalmatiner är hundar för homosexuella och psykiskt sjuka kärringar.
Citera
2020-06-19, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Inte undra på att det inte går att googla. På två ställen av två ställen där du försöker skriva dalmatiner står det felstavat. Tycker du ska köpa en Dobermann!

Hahaha, inser att jag stavat fel i Rubriken.
Tack för tipset!

Ändrat nu.
Citera
2020-06-19, 14:13
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kneppis
Köp Dobermann, Dalmatiner är hundar för homosexuella och psykiskt sjuka kärringar.

Dobermann är jättefina hundar.. Har TS tiden för hunden så tycker jag absolut att han ska välja den
Citera
2020-06-19, 14:27
Medlem
Opaques avatar
Ganska olika temperament på jyckarna.

Om du vill ha en läraktig spårhund som du kan få att lyda mycket lätt och som dessutom är en utmärkt sällskapshund - Dalmatiner

Om du vill ha en läraktig hyperenergisk tjurskalle till jycke, som kräver massor med motion för att förhindra nervsammanbrott - Doberman
Citera
2020-06-19, 14:31
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Ingen som gett dig ett bra svar ännu, och köp aldrig hund pga av vad folk på flashback säger som förmodligen aldrig haft rasen eller hund för den delen.
Citera
2020-06-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Ingen som gett dig ett bra svar ännu, och köp aldrig hund pga av vad folk på flashback säger som förmodligen aldrig haft rasen eller hund för den delen.

Ville bara ha tips.

De flesta på Flashback sitter här dygnet runt och har inte tid för husdjur.

Får bättre svar om jag går in på "Familjeliv"
Där finns det nötter vill jag lova!
Hahaha!
Citera
2020-06-19, 15:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nu vill jag inte vara negativ men börja med att läsa på om de två raserna på exempelvis SKK:s hemsida.

Några frågor jag gärna vill ha svar på innan du skaffar hund. Vill bara att du ska tänka innan. Detta gäller inte bara dig utan dessa frågor borde alla gå igenom innan man köper sig ett hundliv.

- Har du hundvana innan?
- Har du tid med hund? Räkna med ca 2-3 timmar varje dag blandat med promenader, vård, träning, aktivering och liknande, detta gäller inte bara dagar med fint väder.
- Vart kommer hunden vara när du är på jobbet?
- Vad gör du om 8-10 år i livet då hunden förhoppningsvis lever då också?
- Har du ekonomin för att ha hund? Räkna på ca 1000kr/mån fördelat på mat, försäkring, veterinärbesök, tillbehör och annat. Kan bli det massor över detta också om olyckan är framme, allt täcks inte av en försäkring. En operation kan kosta allt från 5 000kr - 150 000kr beroende på vad som skett och vad försäkringen täcker.
- Gillar du att resa och vart ska hunden vara dessa gånger?
- Tänk på att de hundar du tittar på är stora hundar och kräver utrymme i bil och allt annat när man ska transportera den. Har du möjlighet att offra mer eller mindre 2/3 delar av bakluckan till en bur eller ett säte om hunden kan tänka sig sitta i sele. försäkring gäller inte om hunden åker oskyddad och lös i bilen, kan ibland också även gälla där bara bilen blivit skadad.

Jag har ingen kunskap om just de raser du tänker på men har stor hundvana och just nu med en cocker. Har haft flat och portugis innan. Levt 20 vuxna år med hund och innan dess också men de räknar jag inte då det var föräldrarna som tog hela ansvaret på taxen vi hade då.

Som extra info så vet jag att dalmatiner har en högre risk att födas döva. Vet inte hur vanligt detta är men som sagt så är det en ökad risk och kan kanske vara svårt att märka när hunden är valp.
Citera
2020-06-19, 15:50
Medlem
vemvisstes avatar
Läs på om Dalmatiner, jag har haft en, och den kräver mycket av dig som ägare.
Men ger så mycket tillbaka, och är utmärkt som vakthund.
https://www.skk.se/sv/hundraser/dalmatiner/
Citera
2020-06-19, 22:21
Medlem
Äppelkäcks avatar
Dalmatinern är känd för sin fruktansvärda päls! Dalmatinerhår är visserligen korta men dom är hårda och har vassa toppar som letar sig in i textilier och inte kan borstas bort, man måste plocka bort stråna ett efter ett. Och dom fäller i stort sett året runt, särskilt hanarna. Gillar du att ha mörka kläder så skaffa en dobermann istället! Och anmäl dig vad du än väljer snabbt som attan till några kurser hos Brukshundklubben! Det finns tyvärr många korkade otypiska dobermann och många opålitliga och ofta hundilskna dalmatiner. Båda raserna kräver f.ö. mycket motion och mental stimulans för att inte balla ur.
Citera
2020-06-20, 00:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackid
Vem har erfarenhet av raserna? Vad är skillnaden förutom färgen? I mitt tycke är de båda raserna i det närmaste identiska.
Någon har sagt att Dalmatiners är ovanligare och mycket dyrare.
Googla är lönlöst, då de flesta tycker att sin ras är bäst.

Vad säger ni?

Jag skulle säga att det är vargar båda två. Kräver en fast hand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in