2020-06-19, 09:43
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Hur länge är Sandberg borta?

Han åkte med till Elfsborg så kan mycket väl vara redo för inhopp söndag.
Citera
2020-06-19, 09:45
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Hur länge är Sandberg borta?

Han var sjuk sist så jag antar att det var det som hindrade honom från spel. Annars hade han inte varit med i truppen tror jag
Citera
2020-06-19, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noidea2k8
Nja, så fult tycker jag inte Varberg spelade förutom den sinnessjuka felsatsningen som kunde ha resulterat i ett rött.
Kul med nykomlingar som visar sån kampvilja.

Hade gärna sett IFK smälla på lite också, om Varberg får smälla på medans det andra laget bara försöker lira vinner dom otroligt mycket.

Angående bajen så känner jag att Sandberg saknas något otroligt. Tim springer och jobbar som fan, men det känns inte som han får någon direkt utdelning.

Vår smälla på gubbe är avstängd efter rött kort, Aiesh tröttnade ju dock till slut och mosade en gång.

Jag hade gett mycket för att ha Sebban i sådana här matcher, jag skulle gett mycket för att ha han i truppen överhuvudtaget faktiskt, lite som Toko, hög grundkompetens som gör att han kan spela på väldigt många olika positioner utan att göra bort sig, dessutom då att han inte tolererar något bullshit från varken medspelare eller motståndare. Han hade nog tagit ett gult enbart för att markera i en sådan här match.

Det skall bli intressant om Varberg fortsätter på inslagen väg eller om dom lugnar ner sig lite. Dubbla benskydd på MFF spelarna nästa match?
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-06-19 kl. 09:48.
Citera
2020-06-19, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Viktig seger, otroligt kul att Paka fick avgöra, klart välförtjänt. Blåvitt har nu lika många poäng som regerande mästarna, starkt.

I övrigt borde någon ta pipan från Bojan Pandzic, han tillät Varberg att spela fult som fan, Aliev skulle givetvis haft rött.

Pandzic blåste ju så fort någon skrek, och även om jag är blåvit gillar jag aldrig när lag sätter det i system att påverka domaren. Blåvitt måste lära sig att ”stå upp, som en riktig man”, för att utvecklas till ett lag nära toppen. Kändes ganska uppenbart att spelet var i baklås och att fixa frisparkar fick bli lösningen, dvs första halvtimmen. Men efter att ha haft domaren emot sig i första halvlek svängde det väl över till att han blåste för Varberg efter paus. Märklig domarinsats. Sedan berodde ju många av smällarna på att Blåvitts spelare drällde med boll alldeles för länge och alldeles för ofta bjöd in Varbergs spelare till närkamp. Då bjuder man även in till att själv bli skadad och/eller tappa boll på fel ställe (som t ex även målet Elfsborg gjorde). Och man visste ju att man mötte ett lag som tokpressar stötvis. Då kan man inte stå och drälla eller försöka ”vårda boll” runt eget straffområde. Hur Varberg kunde sumpa friläget när man vann bollen av sistemannen (vem?) och fick två spelare ensamma med målvakten just före kvitteringen är en gåta, men där vände matchen. Istället för logiska 2-0 blev det strax därpå 1-1 och troliga 0p blev till 3p. Nu är väl lite för långsamt bolltempo och farliga bolltapp typiskt för tidigt på säsongen innan spelet satt sig, och det blir förhoppningsvis bättre inom kort.
Angående det potentiella röda så är alltid sådana situationer svårbedömda. Bollförare som byter riktning efter slaget pass och brakar in i täckande spelare är ibland inte ens frispark. Men denna var inte riktigt en sådan. Aliev liksom ramlar och får upp knät och det blir en våldsam tackling. Mer otur än fult, men man är väl ansvarig för sin balans, och rött hade inte varit fel.
Citera
2020-06-19, 10:18
Medlem
Förresten: Ett stort PLUS till alla blåvita fans som höll sig borta från matchen igår. Trots närheten och den uppenbara enkelheten att se matchen över staketet på plats (som 25-50 andra gjorda) verkade ingen blåvit på plats. I alla fall inte som hördes eller utmärkte sig. Ökar trovärdigheten extremt mycket när det gäller möjligheten att få spela inför (viss) publik framöver. Själva nyckeln är trots allt att de större lagens fans sköter sig bra nu. Sedan verkar de flesta tycka det är charmigt när de mindre lagen har lite folk utanför, vilket såklart är märkligt.
Citera
2020-06-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Pandzic blåste ju så fort någon skrek, och även om jag är blåvit gillar jag aldrig när lag sätter det i system att påverka domaren. Blåvitt måste lära sig att ”stå upp, som en riktig man”, för att utvecklas till ett lag nära toppen. Kändes ganska uppenbart att spelet var i baklås och att fixa frisparkar fick bli lösningen, dvs första halvtimmen. Men efter att ha haft domaren emot sig i första halvlek svängde det väl över till att han blåste för Varberg efter paus. Märklig domarinsats. Sedan berodde ju många av smällarna på att Blåvitts spelare drällde med boll alldeles för länge och alldeles för ofta bjöd in Varbergs spelare till närkamp. Då bjuder man även in till att själv bli skadad och/eller tappa boll på fel ställe (som t ex även målet Elfsborg gjorde). Och man visste ju att man mötte ett lag som tokpressar stötvis. Då kan man inte stå och drälla eller försöka ”vårda boll” runt eget straffområde. Hur Varberg kunde sumpa friläget när man vann bollen av sistemannen (vem?) och fick två spelare ensamma med målvakten just före kvitteringen är en gåta, men där vände matchen. Istället för logiska 2-0 blev det strax därpå 1-1 och troliga 0p blev till 3p. Nu är väl lite för långsamt bolltempo och farliga bolltapp typiskt för tidigt på säsongen innan spelet satt sig, och det blir förhoppningsvis bättre inom kort.
Angående det potentiella röda så är alltid sådana situationer svårbedömda. Bollförare som byter riktning efter slaget pass och brakar in i täckande spelare är ibland inte ens frispark. Men denna var inte riktigt en sådan. Aliev liksom ramlar och får upp knät och det blir en våldsam tackling. Mer otur än fult, men man är väl ansvarig för sin balans, och rött hade inte varit fel.

Redigt skev verklighetsbeskrivning.

Läget du talar om, när Krezic kommer fri, var för övrigt i andra halvlek, då stod det 1-1, sedan tog ju Toko och Werner hemjobbet så att han tvingades ta avslutet från en sämre position.

Men glad midsommar på dig och alla andra.
Citera
2020-06-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Visst, gubbarna föll lätt igår men det är snarare en motreaktion mot benknäckarvarbergs korpenfasoner. Knappast systematiskt för Blåvitt under Poya. Avskyr vanligtvis filmningar även om det sker inom det egna laget men igår tyckte jag det var helt berättigat.

Varberg spelar som ett division 3-lag som snubblat sig in i svenska cupen och får möta allsvenskt motstånd för första gången på 37 år. Övertaggat och väldigt fysiskt med obefintligt eget spel. Flera frekvenser under IFK som bara gör jobbet (vet att jag skrev att vi spelade bra innan men reviderar nu det efter att ha sett matchen i repris). Vi gör det vi ska och kontrollerar, trots underläge, matchen i stort. 65% i första säger inget i sig självt men en hel del som indicie
Citera
2020-06-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Men det kommer bli en konstig säsong. Hade 20.000 Djurgårdare skrikit från läktaren så hade vi vunnit.

Jaha, så du menar alltså att ni lär ha förlorat även utan restriktioner.
Citera
2020-06-19, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Redigt skev verklighetsbeskrivning.

Läget du talar om, när Krezic kommer fri, var för övrigt i andra halvlek, då stod det 1-1, sedan tog ju Toko och Werner hemjobbet så att han tvingades ta avslutet från en sämre position.

Men glad midsommar på dig och alla andra.

Hehe. Jo, man ser ju alltid/ofta matcher på olika sätt. Men jag menar att man måste se sina egna brister för utvecklas. Att skylla på motståndare och domare leder liksom ingenstans. Hade Selmani spelat hade Varberg vunnit, och även vid 1-1 hade troligt många fler än jag sågat insatsen. Nu gjorde resultatet att det kan skapas en falskt nöjdhet med den egna prestationen, och sånt kan slå tillbaka i nästa match om man inte rättar till bristerna.

Angående friläget, så syftar jag på första halvlek strax före 1-1. Varberg vinner boll i Blåvitts straffområde(!) och hamnar två man fria med målvakten. Han som vann bollen har bara att avancera framåt och lägga den till den andre i sidled och öppet mål, men verkar få nån slags panik, får snedträff alternativt slår passet för hårt och bollen rullar till målvakten istället. (eller att han får den för långt ifrån sig vid bollvinsten, men så uppfattade jag det inte). Tror många inte fattade vad som hände för det gick så fort och försvann lika fort, men det var faktiskt "2 mot 0" där. Man får helt enkelt inte ge bort sådana lägen till motståndarna. Igen.

Nu var ett par spelare superbra, men jag är seriöst orolig. Försvar och mittfält är alldeles för svagt både fysiskt och bolltempomässigt. Första halvtimman var som att se Varberg möta Frej i Superettan. Det kan man liksom inte skylla på Varberg för. Fast det kan gå snabbt och segern igår kan vara värd enormt mycket mer än de 3 poängen. Så funkar det ju, om man vill se det positiva.

Glad midsommar själv.
Citera
2020-06-19, 11:34
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Ni tog 1 poäng som borde varit 3. Då tappar man ju uppenbarligen 2 poäng.
Aa men vi fick med oss 1?
Så vi gick inte lottlösa så att säga.
Men ja helt klart borde vi vunnit matchen....
Men it is what it is
Citera
2020-06-19, 11:36
Medlem
WhatsGuccis avatar
Bojanic gör det så jävla bra varje match, brukar kalla han för Bajens Özil.
Ludwigson och Rodic borde få börja starta mer nu, det kommer in och gör HH och lägger upp fint spel och får igång matchen så bra, får hoppas att Billborn startar de mot AIK.
Citera
2020-06-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Bojanic gör det så jävla bra varje match, brukar kalla han för Bajens Özil.
Ludwigson och Rodic borde få börja starta mer nu, det kommer in och gör HH och lägger upp fint spel och får igång matchen så bra, får hoppas att Billborn startar de mot AIK.
Bojanic var ju dock rätt iskall mot Ellos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in