2020-06-19, 10:21
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
The good news is: om du inte är sverigefinne eller en turk och ligger på äldreboende i Solna eller bor i Sundbyberg - då löper du nästan ingen risk att dö i C19.

Glad midsommar!
Flera goda nyheter! Men jag skulle gärna vilja få det citerat ur Anders Tegnells mun på prajmtajmnjuus, att det bara finns dessa fyra riskgrupper i Svärje:

- Finnpajsare
- Turk på burk
- Gamlingar i Solna
- Boende i Sumpan

Resten av Svärje: Party On like there's no tomorrow in Gomorra!
Citera
2020-06-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp, här är ett till. En intervju med Ann Linde. Hon ljuger sig blå och man skäms ihjäl som svensk tittare:

https://www.youtube.com/watch?v=4bCTt3PAPVU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0K f35qNj1hL4nTsxPKtnFkatdwgOhZ1yOuEnffEfW77PEXjVR23m LU6fk&app=desktop

EDIT: jag vet inte varför uppspelningen börjar på 7:25. Se eländet från början!

Jo, jag såg den igår. Reagerade på mycket hon sa, som lät som märkliga bortförklaringar.
Kanske särskilt en sak hon säger också, som verkar totalt felaktig:

Hon skall förklara bort varför vi har så många smittade, (ett par minuter in i videon tror jag)

"Everybody, even if you don't have the slightest symtom, can now go and test themselves"...

Det är ju inte sant? Man får gå och testa sig ifall man har symtom, och även då måste man boka tid? Och det är rätt svårt att få tid, i en del regioner, t.ex. Sthlm nu verkar tiderna vara fulla närmsta månaden eller så....

Jag funderar på om de andra partierna känner till denna intervju. Och om de verkligen tycker att det är okej, att en utrikesminister säger saker till utlandet som är felaktiga, om vår coronavård, osv?.. Att missrepresentera Sverige så, borde rimligen ses som ganska allvarligt!

Det var två skämskuddar igår, det andra var "skam-reportaget" i Wall Street Journal:

Coronavirus Is Taking a High Toll on Sweden’s Elderly. Families Blame the Government. .

Där allt framgick, om hur Sverige sorterar bort äldre från att få vård för covid, osv. 😳 Usch, inte kul att vara svensk just nu...

https://www.wsj.com/articles/coronavirus-is-taking-a-high-toll-on-swedens-elderly-families-blame-the-government-11592479430
Citera
2020-06-19, 10:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Ungdomar, eller ungdumar, kommer alltid vara ett problem oavsett. Där krävs det "hårdare" tag.
Problemen är att i vissa kulturer eller folkslag så sitter dumheten i även när de fyllt 50..

Färstår inte vad du specifikt syftar på med sista frågan.
Jag menade att vi kan gnälla på politiker, jag gör det också men i grunden är detta en fråga som vi alla måste själva ta ställning till, speciellt när politikerna sviker. Kan vi offra något, i detta fall nöjen, eller är vårt habegär för stort. Kan vi tänka själva och ta ett eget ansvar för hur världen ser ut. Inte bara nu i pandemin utan i alla frågor som hotar våran värld. Nej, de flesta kan inte det. De vill flyga på semester, trängas och ha lika roligt i år som alla andra år.
Studentfirarna får vi förlåta, de är ung och ser hur själviskt den vuxna generationen lever. Varför skulle de offra något när de vuxna nu planerar sin semester.
Nej det finns ett allvarligt problem här och jag ser samma problem i alla de kriser vi står inför. Själviskheten och oförmågan att offra något, även den minsta lilla sak.
Citera
2020-06-19, 10:25
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
The good news is: om du inte är sverigefinne eller en turk och ligger på äldreboende i Solna eller bor i Sundbyberg - då löper du nästan ingen risk att dö i C19.

Glad midsommar!

Hur ser det kausala sambandet mellan sverigefinnar och dödsfall ut, din gamle pajas?
Citera
2020-06-19, 10:26
Bannlyst
Solidaritet, bättre vård och omsorg, ställa uppför varandra, skydda svaga i samhället.

Wow, kan inte minnas när Flashback lät som en socialdemokratisk valrörelse sist!
Citera
2020-06-19, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Inte alla som har ledigt och kan fira midsommar.

Ni får iallafall en tacksam tanke från mig, Tack!

”Vi bär varandra genom den här pandemin”
https://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-bar-varandra-genom-den-har-pandemin/

EDIT:

jag gör min del: ingen fest och korken sitter stadigt i flaskan så inga akutfall hoppas jag.
Fint att läsa att Juni varit bättre för personalen och att de som arbetat verkar få semester.
Citera
2020-06-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag menade att vi kan gnälla på politiker, jag gör det också men i grunden är detta en fråga som vi alla måste själva ta ställning till, speciellt när politikerna sviker. Kan vi offra något, i detta fall nöjen, eller är vårt habegär för stort. Kan vi tänka själva och ta ett eget ansvar för hur världen ser ut. Inte bara nu i pandemin utan i alla frågor som hotar våran värld. Nej, de flesta kan inte det. De vill flyga på semester, trängas och ha lika roligt i år som alla andra år.
Studentfirarna får vi förlåta, de är ung och ser hur själviskt den vuxna generationen lever. Varför skulle de offra något när de vuxna nu planerar sin semester.
Nej det finns ett allvarligt problem här och jag ser samma problem i alla de kriser vi står inför. Själviskheten och oförmågan att offra något, även den minsta lilla sak.

Visst är det så.
Och många av dessa tar ut sin frustration på politikerna...
Och massmedia ger dom luft under vingarna genom att hetsa med rubriker och "artiklar".
Massmedia är inte saklig och ansvarstagande på något sätt. Inte ens public service.

Och folk är som du skriver väldigt själviska och relativt korkade rent generellt...
Citera
2020-06-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Du glömde ta med detta från din källa ..
"
Hur kan jag ha glömt det när det står i texten från källan jag länkade till?

Om det är bedrägligt eller inte kan man ju diskutera men det leder ju till att C19 som dödsorsak överdrivs för att få mer pengar till sjukhusen och det verkar ha lett till att väldigt många i New York till exempel slänges in i respiratorer trots att knappt några överlevde under en period.
Citera
2020-06-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med tanke på att det nu sker 200 vaccinprojekt runt om i världen och i alla fall en handfull av dem redan ligger i fas3 med goda resultat skulle det förvåna mig mycket om det inte kommer vaccin. Största frågetecknet är nog om det kommer finnas tillgängligt på denna eller nästa sida av årsskiftet och till vilka kvantiteter, samt hur utfördelning kommer att ske. Till de med mest pengar eller till de med störst behov...
Inse att det jobbades febrilt för att ta fram vaccin mot SARS som kom 2003 inga av dom fungerande tillräckligt bra för att släppas, tveksamt om det går bättre denna gång. Många vaccinföretag kommer dock tjäna grova skatte och pensionspengar även om de inte kommer i mål!
Citera
2020-06-19, 10:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp, här är ett till. En intervju med Ann Linde. Hon ljuger sig blå och man skäms ihjäl som svensk tittare:

https://www.youtube.com/watch?v=4bCTt3PAPVU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0K f35qNj1hL4nTsxPKtnFkatdwgOhZ1yOuEnffEfW77PEXjVR23m LU6fk&app=desktop

EDIT: jag vet inte varför uppspelningen börjar på 7:25. Se eländet från början!
Detta är alltså Sveriges utrikesminister vi hör...
Alldeles utan att dröja sig kvar vid den lilla detaljen att hon knappt klarar av att göra sig begriplig på engelska, så framstår hon med sin argumentation som en mer eller mindre som en funktionsvarierad individ.
Tragiskt. Fruktansvärt tragiskt...
Citera
2020-06-19, 10:40
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Tycker att det är värt att påpeka att under den Brittiska Regeringens dagliga dragning gällande Coronavirus så påtalade Sjukvårdsminister Matt Hancock att man den här veckan har påbörjat produktion av det vaccin som för närvarande testas i Fas 3 på Oxford University. Han gick också igenom vilka som kommer få vaccinet först.

Jag tycker det är anmärkningsvärt och så viktigt att det är värt att påpekas:

Brittiska Regeringen nämner nu att vaccinet är i produktion och man har arbetat fram en plan för att välja ut vilka som kommer få vaccinet först.
Jag vet inte hur det kommer sig, men det här inlägget verkar ha missats. Brittiska Regeringen meddelade alltså idag att produktionen av Oxford-vaccinet har påbörjats och man har arbetat ut en plan för att bestämma vem som kommer få vaccin först.
Kanske för att de flesta tar vaccin-nyheter sådär i allmänhet med en nypa salt? Vi har i flera månader nu bombarderats med press-releaser om olika vaccinprojekt (där Oxford/AstraZeneca och Moderna kanske varit de som haft bäst PR-avdelningar).

För de vaccin-skeptiska, eller ens vaccin-försiktiga, så är det också alldeles för tidigt ännu att på allvar börja hoppas: Det är på sin höjd några månader sedan de allra första frivilliga fick en dos, så det är för tidigt att dra en suck av lättnad vad gäller möjliga biverkningar. Har det ens gjorts en studie på folk i riskgrupper än?

Folk i allmänhet (kanske isynnerhet i Sverige) har inte heller så noga följt med allt nytt som kommer fram hela tiden om Sars-CoV-2s långtidseffekter. Så vaccinhungern befinner sig nog just nu i en dalgång. Det var inte mördar-lunginflammations-ebola som dödar var och varannan medelålders vanlig människa, och folk lever ännu ganska stort i tron att om man bara överlever så blir man helt frisk.

Själv är jag i princip intresserad av vaccinen, men också jag har en känsla av att det är för tidigt att lägga ner alltför mycket energi på att läsa in mig på de olika projekten - om några månader kanske det finns såpass många studier om såpass många vaccinkandidater att det känns meningsfull att lägga någon dag på saken.
Citera
2020-06-19, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Jag anser ändå att det är lite missvisande att prata om uppoffringar just när det gäller ungdomar samtidigt som de äldre som riskerar att dö i C19 inte är beredda att göra några uppoffringar själva.

Hur skulle de vara om gamlingarna slutade röka?
Eller slutade äta fett mat och försökte gå ner i vikt?

Visst kan det vara svårt, men det handlar ju om livet.

De som är mest sugna att åka utomlands är enligt undersökningarna inte ungdomarna utan 50-64åringarna. Vem har uppfostrat dessa egon om inte de äldre äldre som nu ligger på långvården..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in