2020-06-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vilka länder ?
Troligen de flesta i-länder eftersom Corona har blivit så upphypat.
Men det är ju intressant att ni inte verkar bry er om att detta sätt att värdera liknande sjukdomar pengamässigt olika lätt leder till korruption och jävssituationer
Citera
2020-06-19, 09:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag kan inte se in i framtiden,

men visst är smittspridningen beroende på vad vi gör?

Är det inte precis det staten New York har demonstrerat,

att om alla hjälps åt kan man begränsa smittspridningen?

Eller tänker jag för enkelt?

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Verkar ju vara lättare att kontrollera smittspridningen än vad forskarna sa i början. Björn Olsen har ju sagt det också att det går att hantera.

Masker verkar ju väldigt effektivt tex. Men krävs att tillräckligt hög andel av befolkningen är med på åtgärderna som du skriver. Läste nån siffra att man behövde 80 procent maskanvändning i publika utrymmen för att få bra effekt.

Man kör nu "all masks" inne i flygplan!

Vem hade trott det? Inte jag iallafall.

"All masks" på flyget flygplan talar för det du säger.

Antar det tar ett tag att få veta om/hur det fungerar

och ingen vet hur en modern effektiv state of the art mask ser ut om 6 månader.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Om Covid-19 dödat främst politiker hade ni fått se på helt andra åtgärder i Sverige. När den nu dödar främst äldre så blir reaktionen annorlunda som vi sett.
Många politiker och rådgivarna på FoHM är män i 60-års åldern. Därför las allt krut på Iva och inget blev kvar till åldersvården. Och för att riktigt garantera en vård till de själva, portades gamlingarna från Iva. Man kan ju inte förneka att vi har ovanligt få inlagda där som är över 70 genomfört med övriga länder. Nej de har sett till sig själv. Fixat vård om de blir sjuka, skyddat kapitalet och offrat gamlingarna. Vård anställda offrar man också. De ska jobba tills de stupar.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Intervjun är gjord av Deutsche Welle "Conflict Zone"

Sweden’s FM Linde: ‘We managed to flatten the curve’
https://www.dw.com/en/swedens-fm-linde-we-managed-to-flatten-the-curve/av-53846751

den finns också på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=4bCTt3PAPVU
Läs kommentarerna till Thomas Gürs Facebooks inlägg:

https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/3285279654856871

Ex.
Nu har jag sett pekoralet och det var något av en prövning. Man fick intryck av att hon fått rådet av Hallengren att blir det jobbigt så kör med svada. Det funkade dock inte mot den här journalisten, så gropen blev allt djupare. Jag vet inte hur man ska ranka pinsamheterna men när ämnet gränsrelationer kom upp skulle åtminstone inte jag nämna Haparanda/Torneå först.
Det värsta är att hon antagligen tror på det hon svamlar om efter att ha blivit briefad av FHM, Tegnel och Giesecke.
Citera
2020-06-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
De måste ju vara helt störda. Har ett land suttit i karantän varför riskera att stjälpa allt genom att trängas, skrika, festa och fira. Bilderna från Italien är skrämmande. Det ser ut att vara näst intill bara män, tänker de inte ens på sig själva. Studentfirandena som i de flesta fall bor hemma och riskerar att döda eller svårt skada sina föräldrar. Demonstranterna och nu fotbolls älskarna. Ja, galenskap. Det här kommer aldrig gå, för vi faller på människornas idioti. Och när jag tänker efter så faller vi alltid där. Vårat klimat som håller på att gå amok och nu pandemi ändå ska flyget räddas till varje pris. Vi får vad vi förtjänar, synd bara att vi som tillhör undantagen och faktiskt kan tänka oss att offra något måste dras med.
https://www.svt.se/sport/fotboll/who-oro-efter-napoli-fansens-cupfirande

Med risk för att stöta mig med någon så har generellt inte sydeuropeerna de skarpaste knivarna i lådan.
Och problemet för tex svensk o tysk del är att vi under de senaste decennierna har importerat liknande folk i stora kvantiteter. Vi hade ett samhälle med en population som gick hur bra som helst att förmana med råd , direktiv och riktlinjer. Ja, även lagstiftning kan vara svårt att tillämpa på dessa typer, Den tiden är förbi. Och då blir det svettigt om tex en pandemi dyker upp.
Adda sen att vissa grupper av invandrare drabbas hårdare av C så har du svaret på varför vi i just Sverige har mkt högre siffror än vår grannländer.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-06-19 kl. 09:48.
Citera
2020-06-19, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Troligen de flesta i-länder eftersom Corona har blivit så upphypat.
Men det är ju intressant att ni inte verkar inse att detta sätt att värdera liknande sjukdomar pengamässigt olika lätt leder till korruption och jävssituationer

Så troligen är din källa ? Patetiskt .
Citera
2020-06-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det där vet jag absolut inget om. Det var därför jag tyckte att det hade varit intressant att få veta vilka länder gäller.

Du har väl en källa?
Ja och en fick du. Lustigt att du som påstår att du är så insatt inte känner till något som varit känt ett längre tag och också tagits upp i denna tråd ett flertal gånger.
Citera
2020-06-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Finns statistiken fördelat på etnicitet någonstans att tillgå? Jag tittade på FHMs sida, men kanske inte letar på rått ställe? Tar gärna emot en länk.

"Siffrorna visar att förekomsten av covid-19 var högst bland personer födda i Turkiet och Etiopien. Dödligheten vid bekräftat covid-19 var högst för personer födda i Finland följt av personer födda i Turkiet.
Vi ser att personer med annat födelseland än Sverige - nästan vilket land som helst - har större risk än personer födda i Sverige."

Det har dött 4ggr fler sverigefinnar i C19 här i Sverige än infödda svenskar.

Under tiden 14.3.-7.5. dog det 145st/100.000 finnar när det samtidigt dog endast 32st/100.000 infödda svenskar. För personer födda i Turkiet var dödssiffrorna 97/100.000.

Efter finnarna och turkarna har det dött flest somalier, chilenare och libaneser.

Medelåldern för dessa grupper har dock varit hög: 84år.

Folkhälsoexperten Anu Molarius har också angivit åldersstrukturen som en möjlig orsak till sverigefinnarnas överrepresentation i dödsstatistiken. Bland sverigefinnarna är de äldre äldre överrepresenterade i jämförelse med infödda svenskar. Lägg där till högt blodtryck, övervikt och rökning som ytterligare riskfaktorer.

Så nu kan alla svenskar i den här tråden andas ut. De är äldre äldre invandrare som DÖR. Inte svenskarna.

Så att prata om att "svenskar" dör i stora mängder i C19 är en sanning med modifikation. Det är inte svenskarna som dör. Men det får man inte säga högt..

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006546509.html
Citera
2020-06-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
De måste ju vara helt störda. Har ett land suttit i karantän varför riskera att stjälpa allt genom att trängas, skrika, festa och fira. Bilderna från Italien är skrämmande. Det ser ut att vara näst intill bara män, tänker de inte ens på sig själva. Studentfirandena som i de flesta fall bor hemma och riskerar att döda eller svårt skada sina föräldrar. Demonstranterna och nu fotbolls älskarna. Ja, galenskap. Det här kommer aldrig gå, för vi faller på människornas idioti. Och när jag tänker efter så faller vi alltid där. Vårat klimat som håller på att gå amok och nu pandemi ändå ska flyget räddas till varje pris. Vi får vad vi förtjänar, synd bara att vi som tillhör undantagen och faktiskt kan tänka oss att offra något måste dras med.
https://www.svt.se/sport/fotboll/who-oro-efter-napoli-fansens-cupfirande

Det är därför det behövs lagstiftning, får du inte gå in i affären utan mask eller besöka apoteket utan mask så hade folk burit mask.

Nu har dock S-regeringen helt följt FHM´s strategi och den har varit spridning i samhället för att uppnå "flockimmunitet". Denna immunitet är dock bevisad falsk och kommer inte att ske.
Citera
2020-06-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Så troligen är din källa ?.
Bekräftat från USA räcker.
Citera
2020-06-19, 09:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Står mycket positivt om vaccin nu i tidningarna. Redan i höst kan vaccinationer ske. Frågan är hur mycket som kan prodoceras och vilka länder som får tilldelning först. Efterfrågan är väl närmast gigantisk får man förmoda. Gäller bara att folk håller ut och där är jag egentligen mer orolig.
Citera
2020-06-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står mycket positivt om vaccin nu i tidningarna. Redan i höst kan vaccinationer ske. Frågan är hur mycket som kan prodoceras och vilka länder som får tilldelning först. Efterfrågan är väl närmast gigantisk får man förmoda. Gäller bara att folk håller ut och där är jag egentligen mer orolig.

Finns ju dock ingen anledning att vaccinera yngre o friska.
Minåldern kan sättat till ca 70 år. Plus ev de som är konstaterat riskgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in