2020-06-19, 09:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Ett tygstycke skyddar inte ett skit, det är som att Stå bakom ett durkslag och någon skjuter med vattenpistol på dej...

För att det skall funka sökert med munskydd måste man ha ett säkert godkänt ffp3 och görna komplettera med visir för skydda ögon....

Det är så mkt som inte skulle funka med munskydd
Hur skall vi få fram kanske 30 miljoner ffp3 skydd??
För vi lör ju behöva fler än 1 per person....
Vem skall löra vanliga Svensson rätt på och avsättning av mask?? Vi ser redan idag bilder på folk som låter munskyddet glida ner som en halsduk..

Munskydd kan funka för taxichaufförer, busschaufförer, vårdpersonal men att sätta det på alla människor i sammhället är ingen idé

Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Om alla bär munskydd behövs inte glasögon, det kan inte stänka saliv i ögonen då.

FFP2 munskydd räcker väl och de finns i massor nu att få tag i. De behövs bara på trånga platser inomhus, utomhus räcker det hålla avstånd.

Skicka ut informationsmaterial hur munskydd används kan lätt göras av staten om de ville få ner smittspridningen.

Dock kommer det aldrig att hända då Stefan Löfven sitter helt i knäet på Giesecke som tidigare sagt helt öppet att det behövs mer smittspridning i samhället. FHM vill ha en kontrollerad spridning av smittan i samhället för att uppnå en "flockimmunitet" som sedan länge bevisats aldrig kommer ske.

Good point! Såklart!

Det hade jag inte tänkt på, du har ju rätt

munskydden fångar dropparna,

och det måste vara så man tänker med munskydd på flygplan!?
Citera
2020-06-19, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Med obligatoriska munskydd från dag ett så hade antagligen Sverige haft långt färre döda och smittade. Enkla åtgärder som munskydd har stor effekt.

Singapore har 26 avlidna i Covid-19 på en befolkningsmängd 5.63 miljoner.

Sverige har 5.053 avlidna på en befolkningsmängd 11.23 miljoner

källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag tror du är nåt på spåren, det är något som skiljer praktiskt!

Vad kan det va?

Här behäver också nämnas att Singapore har en area som är mindre än Öland. De har gjort ett utmärkt jobb att lyckas minska smittspridningen.
Citera
2020-06-19, 09:30
Medlem
Citat:
Jag kan inte se in i framtiden,

men visst är smittspridningen beroende på vad vi gör?

Är det inte precis det staten New York har demonstrerat,

att om alla hjälps åt kan man begränsa smittspridningen?

Eller tänker jag för enkelt?

Om Covid-19 dödat främst politiker hade ni fått se på helt andra åtgärder i Sverige. När den nu dödar främst äldre så blir reaktionen annorlunda som vi sett.
Citera
2020-06-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Jag såg Magdalena Andersson i TV igår. Hon visade siffror som tydde på att Sverige klarat sig bättre ekonomiskt än andra länder(BNP).
Är detta strategin? Att rädda ekonomin med mänskliga offer?
I så fall verkar de ha lyckats

Är nog aldrig något som regeringen skulle erkänna men ja, kan man läsa mellan raderna så tycker jag det framstår som väldigt tydligt att man har valt att prioritera ekonomin och helt enkelt offra människor på vägen, som får dö i covid. Ser inga andra rimliga förklaringar.

Dock bör man nog vara väldigt kritisk i sitt tänkande när det gäller de uppgifter som kommer ifrån regeringen själva. De kan ju mkt väl ha ett intresse av att få det att "låta lite bättre" än vad det är just nu. En professor säger t.ex. emot Magdalena Andersson:

I dag presenterade finansminister Magdalena Andersson en ekonomisk prognos som spår att Sveriges ekonomi backar med 6% i år. John Hassler, professor i nationalekonomi vid Stockholms Universitet tror inte det räcker.
– Det blir snarare ett BNP-fall kring 10%, säger han
.

Precis som många av oss här inne förutspådde, så är det inte så att vi går ut med flaggan i topp ekonomiskt, för att "vi" (de) underlät att rädda människor ifrån viruset. Lose-Lose, kan man nog kalla det. Norge är exempel på Win-Win. Väldigt lågt dödstal, samt har halverat sin arbetslöshet, sedan slutet av mars.

Sucks to be us! 😔

https://www.svt.se/nyheter/sa-mycket-coronarestriktioner-tal-svensk-ekonomi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eller så kan man läsa de slutsatser man kommer fram till i studien:
/.../Together, these data might indicate the risks of using COVID-19 ‘immunity passports’ and support the prolongation of public health interventions, including social distancing, hygiene, isolation of high-risk groups and widespread testing. Additional longitudinal serological studies profiling more symptomatic and asymptom- atic individuals are urgently needed to determine the duration of antibody-mediated immunity. In addition, low levels of anti-viral IgG in asymptomatic patients, who might be more likely to become seronegative, further support the need for timely serosurvey to study the true infection rate.
Alldeles riktigt. Som det ser ut inte på mycket länge.

Är det något man kan ta fasta på va alla "experter" och alla experter säger och påstår är att det måste forskas mer. Det går inte att ta fasta på enskilda rapporter.
Det finns alldeles för många okända parametrar och osäkra resultat.
Vi är på nivån, "kanske", "möjligt", "eventuellt", "skulle kunna vara", "troligt" osv.
Vi har ett smorgasbord av studier som alla kan cherry-picka ifrån eftersom vad de kommer fram till ofta är motsägande och fulla av osäkerhet.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Verkar ju vara lättare att kontrollera smittspridningen än vad forskarna sa i början. Björn Olsen har ju sagt det också att det går att hantera.

Masker verkar ju väldigt effektivt tex. Men krävs att tillräckligt hög andel av befolkningen är med på åtgärderna som du skriver. Läste nån siffra att man behövde 80 procent maskanvändning i publika utrymmen för att få bra effekt.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
ja detsamma gäller i många andra länder, vilket du borde veta med tanke på ditt skryt.
Nej, det där vet jag absolut inget om. Det var därför jag tyckte att det hade varit intressant att få veta vilka länder gäller.

Du har väl en källa?
Citera
2020-06-19, 09:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Om Covid-19 dödat främst politiker hade ni fått se på helt andra åtgärder i Sverige. När den nu dödar främst äldre så blir reaktionen annorlunda som vi sett.

Boris fick smaka på den och är kanske lite ödmjukare... Samt att han förstår vikten av syrgas för alla allvarligt sjuka.
Citera
2020-06-19, 09:33
Medlem
virvelbaggs avatar
De måste ju vara helt störda. Har ett land suttit i karantän varför riskera att stjälpa allt genom att trängas, skrika, festa och fira. Bilderna från Italien är skrämmande. Det ser ut att vara näst intill bara män, tänker de inte ens på sig själva. Studentfirandena som i de flesta fall bor hemma och riskerar att döda eller svårt skada sina föräldrar. Demonstranterna och nu fotbolls älskarna. Ja, galenskap. Det här kommer aldrig gå, för vi faller på människornas idioti. Och när jag tänker efter så faller vi alltid där. Vårat klimat som håller på att gå amok och nu pandemi ändå ska flyget räddas till varje pris. Vi får vad vi förtjänar, synd bara att vi som tillhör undantagen och faktiskt kan tänka oss att offra något måste dras med.
https://www.svt.se/sport/fotboll/who-oro-efter-napoli-fansens-cupfirande
Citera
2020-06-19, 09:35
Medlem
Citat:

Absolut är det så. Problemet är väl att det är svårt att "tygla" vissa grupper och individer.
Sen att vi lever olika, hur vi bor, var vi bor, i städer, på landet och mkt annat.
Att det aldrig kan gå att tillämpa vissa modeller i tex Brasilien men möjligt häruppe är ju också fakta.
Citera
2020-06-19, 09:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Är det något man kan ta fasta på va alla "experter" och alla experter säger och påstår är att det måste forskas mer. Det går inte att ta fasta på enskilda rapporter.
Det finns alldeles för många okända parametrar och osäkra resultat.
Vi är på nivån, "kanske", "möjligt", "eventuellt", "skulle kunna vara", "troligt" osv.
Vi har ett smorgasbord av studier som alla kan cherry-picka ifrån eftersom vad de kommer fram till ofta är motsägande och fulla av osäkerhet.
Det här en studie publicerad i Nature Medicine så ska du gå emot den så får du allt ha på fötterna. Det går inte med random uttalande av Tegnell eller Wold. Inte ens Gieseckes intervjuer räcker.

Det är försiktighetsprincipen som gäller vid pandemier med ett okänt patogen.
Citera
2020-06-19, 09:38
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vad hände med länken till Ann Lindes intervju?

Intervjun är gjord av Deutsche Welle "Conflict Zone"

Sweden’s FM Linde: ‘We managed to flatten the curve’
https://www.dw.com/en/swedens-fm-linde-we-managed-to-flatten-the-curve/av-53846751

den finns också på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=4bCTt3PAPVU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in