2020-06-19, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
När det är varmt i Sverige så gäller självklart samma princip stängt dagtid och vädra nattetid även här. Eller tror du att fysikens lagar är annorlunda i Sverige än i Spanien och Grekland?
Att sitta med alla fönster och dörrar öppna dagtid i värmen är ett typiskt dumsvenne/white trash fenomen. Man ser aldrig civiliserat folk i sydeuropa agera på det sättet.

I Sydeuropa har man ofta AC i hemmet och hus är byggda för att svalka av. Logiskt m.a.o. att de då kör med stängda fönster. Värmen är också mycket högre, så att jämföra med dem kommer man intre långt med.
Citera
2020-06-19, 07:37
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ja jag håller det då stängt en bra stund för att hålla morgon och nattkylan inne. Men sen någon gång kanske vid 16:00 och framåt om det är en varm dag så hjälper inte det där längre. Det var någon 29c dag för kanske 4-5 dagar sen och då var andra våningen helt outhärdlig att vara på. Det fick bli korsdrag och en fläkt.
Citera
2020-06-19, 07:48
Medlem
kostymnisses avatar
Korsdrag och få in den luften är jäkligt mycket skönare än att ha stängt och inte få det.

Har i regel alltid korsdrag så man får den lilla svalkan det ger.
Citera
2020-06-19, 08:00
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Fakta är följande: Så ĺänge temperaturen utomhus överstiger temperaturen inomhus är det bättre att hålla stängt.
Okej. Själv har jag den ”korkade” uppfattningen att luft inverkar på temperatur genom att strömma.

Så därmed: Om det är kallt ute försöker jag lindra problemet med att uppsöka lä. Skitkorkat? Om det är varmt ute vill jag istället uppehålla mig där vinden fläktar. Om det är varmt inne kan jag öppna fönster och utsätta mig för svalkande luftdrag. Oj, vad dum jag är!

En annan grej med mig är att jag svettas. Min korkade uppfattning är att strömmande luft – i mycket högre grand än stillastående – får svetten att kondensera. Något som ju per definition är kylande. Eller?
Senast redigerad av JanTaliban 2020-06-19 kl. 08:04.
Citera
2020-06-19, 08:00
Medlem
johanjosefssons avatar
Lite som att veva ner rutorna när ACn är igång i bilen...
Citera
2020-06-19, 08:01
Medlem
Beror på typ av hus. Tidigare bodde vi i ett välisolerat enplans hus byggt på 80-talet. Där gällde det TS skriver om stängda fönster SAMT nerdraget (persienner o. dyl.) på solsidan. Nu bor vi i ett ett och ett halv plans hus byggt i början av 50-talet och här blir det helt annorlunda. Övervåningen blir olidligt varm trots neddragna gardiner, i förra huset blev motsvarande värme på vinden och där "bodde" vi ju inte. Här kör jag gärna tvärdrag dagtid, något jag aldrig skulle gjort i förra huset om jag ville ha behagligt inne. Vi nyttjar även VP:ns kyl läge nattetid (har sovrummet i bottenplan, där den är placerad för att värmen vintertid skall fördelas bättre). Har även en portabel "VP" som kan nyttjas på övervåningen om vi skall ha gäster och behöver använda de rummen sommartid. Det gäller bara att "lära känna" sitt hem och kanske investera i ett köp av någon sorts AC, trots få användningsdagar, om man tycker värmen är jobbig.
Citera
2020-06-19, 08:07
Medlem
Citat:
Fakta är följande: Så ĺänge temperaturen utomhus överstiger temperaturen inomhus är det bättre att hålla stängt.
Du verkar tro att det enda som påverkar hur varmt man upplever att det är, är vilken temperatur luften har. Korsdrag vid en högre lufttemperatur kan upplevas som svalare än stilla luft vid en lägre lufttemperatur (beroende på hur mycket korsdrag och hur stor temperaturskillnad).
Citera
2020-06-19, 08:45
Medlem
För vissa hus så stämmer det perfekt det TS skriver.
För andra så kan det vara precis tvärtom.

Bara att pröva sig fram.
Citera
2020-06-19, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tykeil
”Öppna inte växthuset, du släpper in värmen”

”Håll bilen helt stängd medan du går in och handlar. Annars blir hunden varm.”

Jag brukar själv lämna barnen i bilen och veva upp rutorna så att barnen inte blir varma!
Citera
2020-06-19, 08:59
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
När det är varmt i Sverige så gäller självklart samma princip stängt dagtid och vädra nattetid även här. Eller tror du att fysikens lagar är annorlunda i Sverige än i Spanien och Grekland?
Att sitta med alla fönster och dörrar öppna dagtid i värmen är ett typiskt dumsvenne/white trash fenomen. Man ser aldrig civiliserat folk i sydeuropa agera på det sättet.
Ett annat fenomen som är mer typiskt för dumblattar/import trash är att ha fönster och balkongdörrar öppna på vintern.
Det är ju jättebra om man själv inte betalar för värmen, vilket dessa parasiter aldrig gör.

För övrigt så har TS helt rätt, att det ska vara så förbannat svårt för er att förstå att om det är varmare ute än inne, så är det ingen bra idé att öppna upp.
Suck.
Citera
2020-06-19, 09:01
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
För vissa hus så stämmer det perfekt det TS skriver.
För andra så kan det vara precis tvärtom.

Bara att pröva sig fram.
Vadå vissa hus?
Om det är varmare ute än inne så höjer man ju temperaturen inne om man öppnar upp, alldeles oavsett vilken typ av hus man har.
Herregud asså!
Citera
2020-06-19, 09:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vad är det för fel på er??! Fattar ni inte att ni bara släpper in värmen i huset så att det blir ännu värre Är ni så dumma i huvet att ni inte begriper detta? Har en granne som brukar göra så här och det är ju ett jävligt efterblivet white trash beteende måste jag säga! Nu ska jag lära er något nytt, hoppas ni läser detta! Ha era jävla dörrar stängda dagtid och vädra sedan på kvällen när utetemperaturen sjunkit under inomhustemperaturen, så får ni svalt. Sådär, lärde ni er något nytt.

Det beror ju helt på skillnaden i temperatur. Är fönstret på en skuggsida kan det mycket väl ge svalka inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in