Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-18, 23:50
Medlem
irrljuss avatar
I Ljusdalstrakten där jag handlat kostade en liter 75kr igår onsdag och 80kr idag torsdag.
Citera
2020-06-18, 23:52
Medlem
exoticspices avatar
87 kronor för en ask med 400g på ICA i dag och senaste dagarna. 217 kr/kg. Blir inga jordgubbar.
Citera
2020-06-19, 00:23
Medlem
Suomalainen90s avatar
Roligt att så många vill dela med sig av sina observationer från vårt stora, avlånga jordgubbsland!

Fortsätt rapportera så gör jag en sammanställning med uträkning av genomsnittspriset efter midsommardagen.

Hos oss höjdes priset nu dagen innan midsommarafton från 65 till 75 kr litern och då fanns det inte ens någon mängdrabatt att få...

Dessa höga priser måste, precis som lone_star skrev, också bero på dåligt väder med frost och för lite regn under våren i kombination med arbetskraftsproblemen och att tillgången såklart ökar just dessa midsommardagar.

Är detta sammantaget inte en "perfect storm" för jordgubbspriset som vi befinner oss i nu kära jordgubbsälskande flashbackare?!
Senast redigerad av Suomalainen90 2020-06-19 kl. 00:26.
Citera
2020-06-19, 00:23
Medlem
Många skiter nog i det med sådana priser. Det blir lite som med milleniet när alla skulle ta hutlöst för allting. Minns en nattklubb i Lund, de tog 800 kr i inträde och hade dessutom kortat ner öppettiden. Taxi, restauranger osv skulle ha hutlöst betalt. Det slutade med att folk sket i att gå ut och hade fest hemma, sov över eller att någon var chaufför. Nöjesindustrin gick back för att de tänkte skära guld med yxa!

Men en del biter i det sura och köper gubbarna oavsett vilket, men jag tror bara de gör det för dessa priserna till midsommar, sen blir det inga fler. Det är ju för f-n rån det de gör!!
Citera
2020-06-19, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suomalainen90
Dessa höga priser måste, precis som lone_star skrev, också bero på dåligt väder med frost och för lite regn under våren i kombination med arbetskraftsproblemen och att tillgången såklart ökar just dessa midsommardagar. Är detta sammantaget inte en "perfect storm" för jordgubbspriset som vi befinner oss i nu kära jordgubbsälskande flashbackare?!
Jag tror att det är skitsnack. De skyller på Covid 19 och höjer priserna så att de storknar. Det har ju gått flygplan t/r till Rumänien hela tiden dagligen. Kan man tredubbla intäkterna så gör man det och gråter hela vägen till banken. Ny Land Rover i höst och hela vintern i Thailand!
Citera
2020-06-19, 00:53
Medlem
Suomalainen90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jag tror att det är skitsnack. De skyller på Covid 19 och höjer priserna så att de storknar. Det har ju gått flygplan t/r till Rumänien hela tiden dagligen. Kan man tredubbla intäkterna så gör man det och gråter hela vägen till banken. Ny Land Rover i höst och hela vintern i Thailand!

Du kan ha en poäng. Hittade ett nyhetsreportage från redan i slutet av april på SVT där en småländsk bärodlare berättar att han hade problem i början med att veta om han skulle få hit sina plockare från Polen pga rädsla för gränsstängning, ovilja att lämna den egna familjen, okunskap om vad som gällde i Sverige osv. men att han sedan verkar ha säkrat god tillgång på arbetskraft. Även att svenska ungdomar och bemanningsföretag hört av sig men att odlaren verkar ha förutsatt, precis som vi i tråden spekulerade kring, att arbetet skulle bli för fysiskt krävande för dem... https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/utlandsk-arbetskraft-fortsatter-stromma-in-till-jordbruket

Så det kanske blir en ny Land Rover trots allt..! Har dock svårt att tro att lantbrukarna kan lämna sina gårdar och dra till Thailand hela vintern. De har nog andra näringar på gården, reparationer att göra och maskiner att fixa med.
Senast redigerad av Suomalainen90 2020-06-19 kl. 00:57.
Citera
2020-06-19, 13:51
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Höll på att ramla när jag gick förbi jordgubbssvartingarna förut ...... 75spänn för den ynkliga lille asken. jag har fått för mig att mellanöstern innavlade pedofiler är ganska gnidna och ekonomiska ??? men då får de väl stå där med alla sina överblivna jordgubbar imorrn då.

om man är lite klippsk sänker man priset till 50spänn ca idag och blir av med sitt lager ...... men sandundermänniskor är ju just undermänniskor
Citera
2020-06-19, 16:26
Medlem
exoticspices avatar
Det här är lite spännande. I morgon, midsommardagen och på söndag ska jag ta en sväng förbi jordgubbarna på ICA och se vad priset är då. Kostar dom runt 45 kronor asken kan jag nog köpa.
Citera
2020-06-19, 17:52
Medlem
85 kr asken såg jag att man tog i dag på de mycket fåtaliga jordgubbsstånden på Hisingen.
Ingen köbildning direkt!
Citera
2020-06-19, 18:11
Medlem
53....so whats avatar
Betalade förra helgen 2 liter för 80 spänn, i går, torsdag 1 liter för 85:-......
men det drabbar ingen fattig, men tror inte dom e svenska, men smakar hyfsat.
Citera
2020-06-19, 18:47
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
87 kronor för en ask med 400g på ICA i dag och senaste dagarna. 217 kr/kg. Blir inga jordgubbar.
Ingen förlust, dom smakade ingenting annat än lite surt.
Citera
2020-06-19, 19:59
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Ingen förlust, dom smakade ingenting annat än lite surt.
Okej, är det så illa till och med. Nja, då får det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in