2020-06-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja.. jag förstod aldrig vad poängen var med att testa Järva... 🤔

Man vet ju redan att de har varit särskilt utsatta för covid.

Varför är det så svårt, att skicka ut en inbjudan till ett randomiserat urval av olika invånare, över olika stadsdelar (och orter) istället? Jag förstår verkligen inte...

Om det inte är så att man inte vill se hur ett verkligt slumpmässigt och representativt urval ser ut... 🤷

Ganska enkelt svar på din fråga. Det är ju regionerna själva som sköter detta. Och då testar man alltså i sin egen region. Finns tyvärr ingen nationell samordning i detta nu som gör det möjligt att verkställa det du efterfrågar.
Det är den enda rimliga förklaringen.

Att regionerna är ansvariga för testningen och inte på nationell nivå har varit problemet från Dag.1 och gjort att det tog nästan 4 månader med att komma igång med testningen.
Citera
2020-06-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Kära Ulf,
för det första finns det knappast någon normal människa över 18 som skriver "HAHAHAHAHAHA!"

För det andra så är det inte omöjligt att Sverige tvingas in i en lockdown, men att Sverige ska köra lockdown är ju lite tidigt att säga. Min gissning är 50/50 då ingen har en aning om hur smittspridningen kommer utvecklas i sommar. Om du zommar ut lite från "dödligheten" så måste du ju hålla med om att siffrorna på smittofall tydligt talar för att smittan är fortfarande är i full gång!

Men att Sverige ev som enda land skulle gå i lockdown har jag svårt att se.
För om övriga världen har öppet och Sverige skulle stänga ned skulle det radera ännu fler företag och arbetslösheten stiga ännu kraftigare.
Men vi får se vad detta virus ställer till med framöver.
Citera
2020-06-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Kära Ulf,
för det första finns det knappast någon normal människa över 18 som skriver "HAHAHAHAHAHA!"

För det andra så är det inte omöjligt att Sverige tvingas in i en lockdown, men att Sverige ska köra lockdown är ju lite tidigt att säga. Min gissning är 50/50 då ingen har en aning om hur smittspridningen kommer utvecklas i sommar. Om du zommar ut lite från "dödligheten" så måste du ju hålla med om att siffrorna på smittofall tydligt talar för att smittan fortfarande är i full gång!

Jo det är HELT uteslutet att Sverige skulle tvingas in i nån sorts Lockdown efter över ett halvår med pandemin och där överdödligheten försvunnit.

Låter ju bara genomsjukt rakt igenom.

Lockdown ska göras DIREKT eller helst innan för att ha den effekt det motsvarar i kostnader för samhället. Inte efter ett halvår...

Herregud alltså.
Citera
2020-06-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Grönan kan inte öppna men svenskar kan turista i Bergamo Italien.

Om nu Tegnell är massmördare som vissa hävdar och vill slakta skulle han givetvis slopa 50 regeln och låta alla nöjesparker, nattklubbar och idrottspublik tillbaka.
Det gör han inte.
För att han anser risken att massa fler dör.
Citera
2020-06-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Överdödligheten är borta i Sverige och det dör nu normalt antal människor igen. Vilket betyder i stora drag att personer inte där AV Covid-19 utan MED Covid-19. En stor skillnad.

Nej det betyder inte det i stora drag. Det är underdödlighet i Europa nu så det är sannolikt så att förväntad dödlighet borde ligga 0.5-1% lägre än 2019. Så personer dör fortsatt AV Covid-19.
Citera
2020-06-19, 00:00
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Varför är det ingen som pratar om detta? Det låter för mig helt sjukt att man rapporterar Wuhan-snuvan som dödsorsak sådär nonchalant.

Så du tror att någon som dör i en trafikolycka, som 14 dagar tidigare testades positivt för covid 19 hamnar i covid 19 statistiken?
Du bekräftar verkligen att du är sent utvecklad.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Som lekman förstår jag inte vad han säger,

men detta förstod jag:

"Its a multi organ disorder
The virus is spreading in every cell in the body""

Bengt Winblad, EAN 2020 – Swedish Geriatric Neurologist Perspective on COVID-19
https://www.youtube.com/watch?v=Z5cCHopGTv4
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Kollade på presskonferensen från Norrbotten. Blev rätt förundrad över att man räknas ha dött av Covid-19 om man fått diagnosen högst 30 dagar innan man avlider. Så om jag kämpat mot Cancer i flera års tid, men på slutet även får diagnosen Covid-19 så dör jag tydligen av Covid-19, inte cancern. Smått bisarrt.

Ja, det är nog så att majoriteten av alla de 5053 hade cancer i det absoluta slutskedet. Jag har hört det ryktas faktiskt, att typ 99% hade cancer med högst 11 dar kvar att leva, i snitt.... Och så pang bom, kom covid..

🙄

Det är för övrigt exakt så man räknar dödsfall i influensa också. Den sjukdomen som ni förnekare brukar älska att använda för att förminska covid. Men där "gör det inget" tydligen, med metoden att räkna det som dödsorsak inom 30 dar.

Vad konstigt btw, att så otroligt många verkar slumpmässigt ha klarat sig ifrån den där "cancern i slutskedet", i de andra nordiska länderna.

Halmstråna blir tunnare och tunnare. Man orkar knappt ens läsa den här typen av tramsiga inlägg längre. 😓
Citera
2020-06-19, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men att Sverige ev som enda land skulle gå i lockdown har jag svårt att se.
För om övriga världen har öppet och Sverige skulle stänga ned skulle det radera ännu fler företag och arbetslösheten stiga ännu kraftigare.
Men vi får se vad detta virus ställer till med framöver.

Att göra en Lockdown ett halvår efter pandemins utbrott, dessutom med noll överdödlighet borde ta priset som den sjukaste av åtgärder av alla länder på jorden.

Då hade världen skrattat ut oss ännu en gång.

Tidpunkten när man sätter in åtgärder är precis lika viktiga som åtgärden i sig. Vi har ju MÄNGDER med exempel på Lockdowns runt om i världen som inte fyllt nån som helst funktion och som tagits bort samtidigt som smittspridningen eskalerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ganska enkelt svar på din fråga. Det är ju regionerna själva som sköter detta. Och då testar man alltså i sin egen region. Finns tyvärr ingen nationell samordning i detta nu som gör det möjligt att verkställa det du efterfrågar.
Det är den enda rimliga förklaringen.

Att regionerna är ansvariga för testningen och inte på nationell nivå har varit problemet från Dag.1 och gjort att det tog nästan 4 månader med att komma igång med testningen.

Blir intressant att se hur många månader Sverige behöver för att genomföra en slumpmässig test av sin befolkning. 36 månader?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Dom fallen bör väl börja dyka upp snart. Det är väl en 5-10 dagars inkubationstid sen ytterligare en tid innan riktigt sjuka börjar knacka på hos IVA. Vi får nog vänta lite till och se hur det blir.
Ja, studenten var ju innan demonstrationerna, ett par dagar iaf.
Citera
2020-06-19, 00:03
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Citat från artikeln:
"Förstår inte allvaret
Ola Wulf har med egna ögon sett att många Gällivarebor inte insett att det är ett skarpt läge och uppmanar alla att de måste hålla sig till förhållningsreglerna, även i vardagen.

– Jag har själv sett att folk inte respekterar de förhållningsregler som finns. En affärskedja hade en vakt, kö och insläpp för att bara en i varje familj skulle gå in, men ändå går hela familjen in. Det gör mig orolig att folk inte förstår allvaret trots den massiva informationskampanj vi har. De förstår inte vad vi gör på insidan av väggarna på det här sjukhuset. Så här kan vi inte ha det. "

Det här tycker jag är väldigt irriterande. Varför ska hela familjen in i affären och handla. Jag anser att bara en per familj bör få gå in och handla och enbart handla inte idka social samvaro i affären.

I dagsläget är det alldeles för många i affären och barn som springer omkring och folk som står över allt och pratar med sina bekanta. Det är svårt att hålla avstånd på detta sätt.

Om butiken hade en vakt, vad gjorde han då när hela familjen knallade in trots att bara en fick göra det? Tittade han bara på? Varför då öht ha en vakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in