2020-06-18, 21:55
Medlem
Vad är det för fel på er??! Fattar ni inte att ni bara släpper in värmen i huset så att det blir ännu värre Är ni så dumma i huvet att ni inte begriper detta? Har en granne som brukar göra så här och det är ju ett jävligt efterblivet white trash beteende måste jag säga! Nu ska jag lära er något nytt, hoppas ni läser detta! Ha era jävla dörrar stängda dagtid och vädra sedan på kvällen när utetemperaturen sjunkit under inomhustemperaturen, så får ni svalt. Sådär, lärde ni er något nytt.
Citera
2020-06-18, 21:58
Medlem
”Öppna inte växthuset, du släpper in värmen”

”Håll bilen helt stängd medan du går in och handlar. Annars blir hunden varm.”
Senast redigerad av Tykeil 2020-06-18 kl. 22:02.
Citera
2020-06-18, 22:03
Medlem
Jag bor på tredje våning och det svalkar skönt där jag ligger i alla fall.
Citera
2020-06-18, 22:04
Medlem
nakamotos avatar
Har du hört talas om fenomenet vindrag? Svalkar skönt även när det är 25+ ute. Du borde prova någon gång så kanske du inte hade varit en så jävla bitter svettpung.

Mvh
Naka "svaldasen" moto
Citera
2020-06-18, 22:07
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Har du hört talas om fenomenet vindrag? Svalkar skönt även när det är 25+ ute. Du borde prova någon gång så kanske du inte hade varit en så jävla bitter svettpung.

Mvh
Naka "svaldasen" moto
Du menar korsdrag.

TS är efterbliven, har hört pappa säga något och nu skriker han ut sin nyfunna kunskap utan att förstå att inte alla bor i en etta i söderläge.
Citera
2020-06-18, 22:10
Medlem
Det där beror ju på vilken typ av hus ni bor i.
Trähus, stenhus, väderstreck, villa, skugga, ventilationssystem, mm.
Låt folk göra det som de upplever är bäst.
Det gör de ändå
Citera
2020-06-18, 22:14
Medlem
Flexarn10s avatar
Jag bor på vindsvåning i en villa, det blir ca 27 till 30 grader om jag inte öppnat innan lunch är jag white trash om jag gör det?
Tjänar 500k per år och har 3 dubbelt sparat
Citera
2020-06-18, 22:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det beror på hur varmt det är och typen av hus och läget på huset/lägenheten.

Vid denna typ av normal svensk högsommarvärme så är det ingen större fara med värmen inomhus. Folk vill ha öppet för att känna den härliga sommarbrisen och få lite luftdrag inne. Man vill känna kontakt med utomhus.

Däremot vid extremvärme så har du helt rätt. Då är många korkade som fortsätter att ha öppet dagtid trots att de får olidlig värme inne. Det smarta då är stänga alla fönster och dörrar. Dra för alla gardiner och persienner. På dagtid. På natten när det svalnat ute så ska man vädra. Men många tycker det känns så trist att ha fördragna fönster med persiennerna nere på sommaren. Men då får de stå sitt kast med att det blir för varmt.

Självklart ska man ha fläktar.
Citera
2020-06-18, 22:35
Medlem
Angerods avatar
Kan också meddela att det är markiser som gäller om man vill minska uppvärmningen något sånär effektivt. Persienner och gardiner hjälper inte så värst mycket
Citera
2020-06-18, 22:36
Medlem
jack.danielss avatar
TS har rätt, sommaren 2018, århundradets varmaste sommar får jag påminna om. När jag kom hem från jobbet så var det oftast 30 grader ute och jag hade 25 inne, var jävligt sugen på att öppna upp så det fläkta lite, men jag väntade till kvällen och natten och fick då in sval luft som hjälpte mig hålla 25 grader inne dygnet runt.
Citera
2020-06-18, 22:37
Medlem
LenaPauls avatar
Det där är nånting som charter turister får lära sig av reseledaren, gäller självklart inte i vårat klimat.
Man märker väl själv om det hjälper att öppna fönstret eller inte.
Citera
2020-06-18, 22:45
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Vad är det för fel på er??! Fattar ni inte att ni bara släpper in värmen i huset så att det blir ännu värre Är ni så dumma i huvet att ni inte begriper detta? Har en granne som brukar göra så här och det är ju ett jävligt efterblivet white trash beteende måste jag säga! Nu ska jag lära er något nytt, hoppas ni läser detta! Ha era jävla dörrar stängda dagtid och vädra sedan på kvällen när utetemperaturen sjunkit under inomhustemperaturen, så får ni svalt. Sådär, lärde ni er något nytt.

Naturligtvis har du rätt. När tempen stigit till +24 inne under dagen, trots stängt allt och fördragna persienner, öppnar jag när tempen är 3-4 grader lägre ute. Kl 23:00 är det behaglig temp för nattsömnen, ca, 19 garder i sämsta fall.
På solsidan ligger ju tempen dagtid på 30+ å den värmen vill man inte ha in......det fläktar ju när man öppnar, skriker nån. Därför har man inhandlat bra riktade fläktar inne. Och stängt av takfläkten som blåser ner värmen.

Visst ser det tråkigt och tillbommat ut men vem bryr sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in