2020-06-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I think the panic is this country is far less substantial than it should have been and will be come Autumn.
.
Why should there be more panic for a mostly min lethal virus?
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Better treatments take time to develop/discover, sadly.
No they just used THE worst treatment they could havet used. Respirators that probably killed far more people than they saved.
Citera
2020-06-18, 21:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Det är väl ingen på allvar

som tror att det går att skydda sig med munskydd på ett flygplan

från att bli smittad med SARS-CoV-2?

Möjligen heltäckande mask.

Visst flygplan kan ha virusfilter i ventilationen så jag kan ha fel,

men att sätta sig i en lufttät konservburk med flera hundra andra människor

i flera timmar tycker jag låter som en jättedålig idé

om man inte vill bli smittad.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, det har sagts väldigt tidigt under epidemin från bl.a. Kina att det kan smitta t.ex inne i en buss, i ett flygplan, litet rum m.m. Inte bara genom luften. Även från ytor i ex.vis ett plan som folk tar på.

Blir som att hoppa i en bassäng

utan att bli våt med en badmössa som enda skydd.

Vänta nu.

Man ska dessutom byta munskyddet var 4e timme under flyget stod det.

Man satsar alltså på "jag-skyddar-er" approachen på flygplan,

att alla har munskydd betyder få aerosoler i luften.

Tja i kombination med en ventilation som absorberar fukt

kanske det faktiskt kan funka.
Citera
2020-06-18, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Svensken har alltid varit feg. Swedish coward är många som använder runtom i världen (för de som vet vad Sverige är, som annars är ju betydelselöst land). Det som gjorts i Sverige har inget att göra med att vara modig. Det kom ut ganska tidigt att covid-19 drabbar äldre. Så de flesta i arbetsför ålder tar relativ låg risk att utsättas för covid-19. Fegheten som fanns innan har amplifierats i och med att svensken har inte behövt uppleva "krisen". Definitivt inte på samma nivå som andra länder. När bilder från Italien visades på teve har de flesta svenskar hamnar i panik och drömde mardrömmar. Svensken är för feg, rädd, blyg för att kämpa på samma sätt som tex italienare gjorde. Att stanna hemma, bli tvungen att stanna hemma. Se polisen som stoppar dej p ågatan. Gemene svensk hade dött av rädsla att se polisen stoppa honom för att han gick runt. Fega människor klarar inte av en lockdown. De fega svenskar fick slippa lockdown och fick slippa se sina mardrömmar bli verkligheten. Så han slapp det. Detta har gjort att svensken har bl a blivit ännu fegare än innan. Idag skulle Sverige inte ens klara av att stå emot en invasion av Burundi. Så pass mesiga är svenskar.
Vad tycker du italienarna har gjort som är så modigt då? Sagt till polisen att de vill att de ska jaga dem med vapen om de går ut?

Kunde de inte stannat inne utan polisen om det var det de så gärna ville?

Tyvärr, att påstå att svenskarna är mesiga och fega om de inte rättar in sig i ledet är ett ganska dåligt argument.
Citera
2020-06-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har tidigt gissat på att vi kommer att få runt 30000 döda eller mer om inget görs.

Det är en utopi. Det finns inget slut. Varje år som går tillför nya människor som är tillräckligt svaga för att dö av corona. De som är 70 nu klarar corona i år men sen dör de om de smittas på 30-talet. Redan på 20-talet kan Sverige förlora fler än 30 000 till den här sjukdomen.
Citera
2020-06-18, 21:50
Avstängd
Dödligheten på ”normala” nivåer.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/dodligheten-i-sverige-narmar-sig-normala-nivaer/
Citera
2020-06-18, 21:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det låter tufft för dem. Många känner kanske inte till Gällivare men det är inte en stor ort, de har inte så stora resurser. Det är precis detta jag varit oroad för, när jag tidigare pratat om min oro för de små orterna nu under sommaren...

Överläkare där säger i artikeln:

Vi är rädda för att vi inte har resurser för att ta hand om alla patienter om det fortsätter så här under de närmaste dagarna

Jag håller tummarna att det inte fortsätter med spridning där nu.
Det kan inte vara ovanligt med sjuktransporter till närmsta regionssjukhus nära Luleå. Avstånden är i och för sig stora däruppe, men det är de vana vid. Kiruna ligger ca 12 mil bort och Sunderbyns regionssjukhus ca 24 mil bort. Med tanke på gruvorna däruppe måste de ju ha beredskap för större olyckor.
Citera
2020-06-18, 21:53
Medlem
Citat:
Vänta nu.

Man ska dessutom byta munskyddet var 4e timme under flyget stod det.

Man satsar alltså på "jag-skyddar-er" approachen på flygplan,

att alla har munskydd betyder få aerosoler i luften.

Tja i kombination med en ventilation som absorberar fukt

kanske det faktiskt kan funka.

Torr luft gör dessvärre att de små djävlarna håller sig svävande...
Och planets AC håller luften sval. Mumma för krypen.
Citera
2020-06-18, 21:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Redan ryssarna har kommit fram till detta. Runt 65% av folket i Moskva utvecklade ingen sjukdom. För snittet i Ryssland var det 50%.

Majoriteten av de smittade vet inte om att de är eller har varit sjuka. Dock är det många som tror att de har varit sjuka med allehanda symptom men där tester idag visar att de inte har haft Corona.
Så minst 65% drabbade i Moskva, säger du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
850.000 svenskar har haft Covin-19. Åtminstone om man räknar baklänges på FHM dödlighetstal, 0;6%. Det kan jämföras med att man idag uppgav att 6.9% av svenskarna uppvisade antikroppar i slutet av maj. Det är 610.000. Så sanningen ligger väl där emellan.
Slutsats. Långt kvar till flockimmunitet. Och innan dess har vi 60.000 döda.

Tveksamt. Har läst om ett par drive-in-teststationer och där hade så många som var femte haft det.
Så det lär vara många fler.
Citera
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Utsatta för vad?

För viruset.

Syrianer/assyrier har varit mycket drabbade. Eftersom de bor inom Turkiets gränser (likt kurder) så räknas deras nationalitet som Turkiet. Ville bara poängtera att när turkar nämndes som en grupp med hög smitta så ville jag inflika med att andra grupper såsom syrianer/assyrier ingår i denna grupp.
Citera
2020-06-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montu
Det är en utopi. Det finns inget slut. Varje år som går tillför nya människor som är tillräckligt svaga för att dö av corona. De som är 70 nu klarar corona i år men sen dör de om de smittas på 30-talet. Redan på 20-talet kan Sverige förlora fler än 30 000 till den här sjukdomen.
Och? Det är ju inte direkt så att vi lever för evigt. De som eventuellt dör av med eller i C19 skulle ju ändå dö av något
Citera
2020-06-18, 22:00
Medlem
HonklerDanskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"There will still be a requirement of at least a 6-night stay for tourists entering Denmark, except for residents of Schleswig-Holstein in Germany, or Skåne, Halland or Blekinge in Sweden. If one of these regions is categorised as a quarantine region, residents will still be permitted entry to Denmark upon presentation of a negative test performed no later than 72 hours before entry."

https://um.dk/en/news/newsdisplaypage/?newsID=682B5B45-7FD2-4D2A-BDD8-22BC9ABCC62D
Då kan skåningar komma över utan friskintyg om inget händer fram till 27 juni.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Intressanta är ju vad den danska regering säger:

https://www.regeringen.dk/nyheder/2020/danmark-aabner-graenserne-yderligere-og-lemper-rejsevejledningerne/

Så Sverige är ett karantänland, men inte Skåne samt några andra regioner i Sverige. Så skulle smittan gå upp rejält i Skåne, så krävs ett intyg - annars intet. Stockholmare måste t ex alltid visa upp att de har bokat minst sex hotellnätter i Danmark för att få lov att resa in.

Kommer du från Skåneland och ska in i Danmark, måste du ha något med dig som bevisar att du är bosatt i Skåneland.
Tack

Jag är inte säker men jag tror att man med BankID kan trycka ut olika personbevismantalsbevis hos skattemyndigheten. Skåningar får kolla om deras adress finns på något av dem. Ett sådant plus godkänt EUleg bör räcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in