2020-06-18, 16:26
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Om han har lämnat kl. 23.23 är ju case closed gällande SE, självklart. Men finns inget belägg för det alls enligt min uppfattning. Och även om han bara var ute i tio-tretton minuter om jag förstår dig rätt så borde i vart fall någon ha sett honom och uppfattat honom som enbart åsyna vittne. Särskilt AB
.
Fast belägget är samtalet med HO. Stämplar SE ut 23.19:00 så finns en ytterst lite. Teoretisk chans att SE hann. Stämplar han ut 23.19:59 är det omöjligt.

Citat:
Sen får du nog läsa på lite om alla andra besvärande omständigheter beträffande SE, som att han kunde beskriva AB och LJ i detalj, men inte några av de andra vittnena. Detta trots att det inte var möjligt att få kunskap om dessa detaljer från media när SE berättade om de detaljerna. LJ kan rimligen endast GM ha sett tydligt.
Jag är hyfsat påläst, men amatör såklart. Min övertygelse är att SE aldrig såg LJ bredvid byggbarackerna. Den informationen kan han lätt ha tillförskansat bara genom att observera allt på plats som åskådare. Kan vända på det också. Intressant att han känner till just de två viktigaste vittnena. Förmodligen de som det talats om mest på plats. Innan du svarar på att det låter osannolikt. Om han är GM, hur vet han då att en ung tjej är först på plats med första hjälpen? Det kan knappast en GM veta.
Citera
2020-06-18, 16:27
Medlem
Många opålästa troende och lätt fabricerade i tråden.

Det är sakligt sett så att det bara återstår ett outrett spår där de inblandade tiger och likaså utredarna som haft särskilt uppdrag de senaste åren kring detta.

Det går inte att killgissa och fylla ut med olika tolkningar för att stärka något annat spår.

De som förekommer i det spåret har själva presenterat hållbara motiv. DE HAR begärt att få berätta med straffrihetslöfte, de tiger och har både tillfälle och medel. Spåret har funnits med från början men dessa visar sig ha drivit flera olika anledningar genom 30 år. DE har också direkt kunnat påverka och styra i utredningen.

En sista gång har Palmeutredningen visat att de ljuger och hittar på och vägrat att söka mördarna.

Det är nog nu. Lösningen finns inte djupt.

Glöm allt annat. SE spåret är lika befängt som CP spåret.
Citera
2020-06-18, 16:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ni som inte vill tänka Englund som mördare måste anstränga er mycket. Han säger själv att han sprang iväg men har han sagt varför han sprang iväg när han skulle tillbaka och prata med securitasvakterna på jobbet? Varför gick han tillbaka när han skulle hem?
Hans lögner är märkliga vare sig han är oskyldig eller skyldig och extremt märkliga om han är oskyldig. Varför ska han ljuga om han är oskyldig? Då måste ni få det till att han är mytoman men då måste ni bortse från att Hans Holmer låg i hängmattan och filade på villospåret PKK när mytomanen blev en het potatis. Varför inte utreda mytomanen om man vill avfärda han som mytoman?
Jag har försökt tänka mig SE som GM. Det blir dock fler problem med det än att tänka mig SE som en lögnhals med läggning åt att verka viktigare än han är.
Citera
2020-06-18, 16:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Han kan bara säga det som inte längre omfattas av förundersökningssekretess men det finns dubbel hemlighetsklassificering som är på 80år!
Och du tror att det är sekretess på att SEs kompis haft mordvapnet?

Så den här vapensamlaren har skyddat SE alla dessa år? Varför?
Citera
2020-06-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Ja, men varför blir det viktigt att gå tillbaka till Skandia (bakvägen) mellan 23:15 och 23:19.
Han kan inte veta om han blivit sedd vid Grand och tänker han begå ett mord efter 23:19 kan han inte veta om han kommer bli sedd där heller. Så varför blir det då viktigt att gå tillbaka och stämpla ut? Det befäster ju bara bilden av att han varit på Skandia sedan, säg 20/21-tiden. Men det är ju svårt att använda som argument för att inte vara inblandad i mordet efter 23:19. Då skulle han ju verkligen lägga på mer fördröjningar för att komma sent till mordplatsen.

Om vi nu absolut skall dra det spåret i botten, så skulle en hypotes vara att han behöver vapnet. Han har bara hängt vid Grand 23:15 för att spana lite, men utan vapen på sig. Sen kommer han på att han vill göra mer och tar sig till Skandia bakvägen, hämtar vapnet och går ut via receptionen och huvudingången. Han lyckas komma ut strax innan LOP och går före till Dekomrima dit han kommer med 1 minuts marginal.

Det blir så extremt riskabelt och väldigt tajt i tiden. Och vad var syftet med att gå till Grand utan vapen? Hände något där då som triggade SE?
Nej, han kan såklart inte veta om han blivit sedd vid Grand någon av de två gångerna. Men att ha blivit sedd av främlingar är uppenbarligen något han kan leva med givet patentlösningen att förklara alla slående likheter som en dråplig förväxling. Vad han däremot inte kan leva med är ifall någon som känner honom får se honom hack i häl på paret Palme, vilket ju är en risk ifall han passerar utanför 44:ans fönster vid entrén och råkar bli sedd av sedd av HO eller ALG, som ju inte nödvändigtvis satt fastspikade på stolar med sikten mot gatan skymd.

Deras ögon spärrar ju liksom hans möjlighet att helt utan risk för att bli igenkänd följa paret Palme förbi Skandia. ”Du Henry, jag såg just självaste Olof Palme gå förbi och sen kom Engström två steg efter, trodde han var kvar där uppe?” Nästa dag: Palme död. Hur bra ser det ut för SE? Spotted fem steg bakom Palme av Securitasvakt som lägger ihop det med att SE liksom bara uppslukades av jorden efter att han kommit tillbaka till jobbet tidigare på kvällen? Ej utstämplad, utsmiten bakvägen men passerar entrén på utsidan? Den SE blir ju väldigt svår att placera i samma skor som den som återvände 23:40. ”Dom har skjutit Palme här runt hörnet!” ”Aha du menar han du gick bakom här utanför nyss efter att du lämnat byggnaden utan att passera oss eller stämpla ut av nån bisarr anledning?”

Nu spånar jag bara, inget jag tänkt igenom grundligt eller så. Utstämplingen finns där, den är ett faktum. Hans brinnande intresse för att få den exakta tidsangivelsen nästa dag är också ett faktum. Den är väl också en av de få exakta tidsangivelser vi har att laborera med, tillsammans med 23:21.30. Allt annat bygger ju på uppskattningar. Det var ingen fotocell kopplad till atomur som gav oss ”23:15”, ”23:40”, ”20:10” osv. Det är höftningar. Ibland höftningar som anges i exakta minuter för att vara utredarna till lags. Hur fan kan Grandvittnenas iakttagelser vara tidsangivna till 23:07, 23:11... hade alla på hela Sveavägen en skinande ny digitalklocka de inte kunde ta ögonen från?
Citera
2020-06-18, 16:37
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har försökt tänka mig SE som GM. Det blir dock fler problem med det än att tänka mig SE som en lögnhals med läggning åt att verka viktigare än han är.

Det är just en lögnhals som vill verka viktig som man ska leta efter om man vill placera han med ett vapen en halvmeter bakom statsministern. Vad skulle man annars leta efter för person om man vill lura han till att mörda en statsminister, en ärlig person som nöjer sig med att va oviktig?
Citera
2020-06-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Man tror på det som man utifrån sin egen världsbild finner mest rimligt. Det är så propaganda fungerar t ex. KP har alltså med sin makt påverkat folks tro om vem som mördade OP.
Tror är en sak. Faktamässigt om man utreder saker som man skall göra är alla spår utom 1 genomlysa och avförda. Att tro på dem är inte värt ett vittne.

KPs slutsatser är av ren folieklass sakligt sett. Dessutom är allt avgjort slutligt av de tekniska undersökningarna. SE ÄR OSKYLDIG!

SÅ BLINDA KAN VARKEN DEBATTÖRER ELLER POLISER VARA ATT DE INTE SER ATT ALLT FALLER PÅ PLATS I DET ENDA ÅTERSTÅENDE SPÅRET.

Det handlar helt enkelt om fenomenet att bekämpa sanning med att upprepa desinformation. Vi känner det sedan 34 år.

De måste på för att begrava sanningen. Tyvärr för dem kommer det inte att funka.
Citera
2020-06-18, 16:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är just en lögnhals som vill verka viktig som man ska leta efter om man vill placera han med ett vapen en halvmeter bakom statsministern. Vad skulle man annars leta efter för person om man vill lura han till att mörda en statsminister, en ärlig person som nöjer sig med att va oviktig?
För mig blir det att börja i fel ände.

Vem letade efter någon som kunde mörda Palme, menar du, och varför välja SE?

Det finns ingenting konkret på SE öht. Det vi har är omständigheter som försvårar att placera honom som GM.

Mordplatsen tycks vara slumpmässig. GM tycks vara kylig. Om inte van att mörda, så åtminstone någorlunda utbildad.
Citera
2020-06-18, 16:45
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Citat:
Och du tror att det är sekretess på att SEs kompis haft mordvapnet?

Så den här vapensamlaren har skyddat SE alla dessa år? Varför?
Jag tror det är dubbel hemlighetsklasdificering på stay behind och det kan vara det på mordvapnet. De tiger för att de är fega nazister och har makten än. Varför skulle de prata?
Senast redigerad av Eurypterida 2020-06-18 kl. 16:49.
Citera
2020-06-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
SE spåret är lika befängt som CP spåret.
Tyck för all del att båda är befängda, men låtsas inte som att de saknar inbördes rangordning. CP går ju för fan inte ens att placera säkert på mordplatsen, om han ens kan placeras bortom tvivel som den knivviftande missbrukaren vissa sett vid Grand. Nästan alla ”grandmän” och GM i denna story har nån form av keps, stickad mössa eller herrhatt, redan där blir CP helt fel.

Detta går inte att jämföra på samma dag med SE, där en eller annan form av närvaro vid mordplatsen är ett faktum, och där svårigheten består i att placera honom där just vid mordögonblicket och med vapen i hand. Vad beträffar signalement kan SEs problem sammanfattas så här.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-18 kl. 17:00.
Citera
2020-06-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadEcho
Är det verkligen ingen som vet?
Nu tar jag bara ur minnet. Tror att Gunnar Wall på sin blogg har kommenterat bilden och påpekat att det är en av polisens bilder som är tagna bra lång tid efter mordet. Har för mig att GW också skrev att han tycker att mannen på bilden inte direkt liknar SE. Detaljerna därom minns jag inte.
Citera
2020-06-18, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
.
Fast belägget är samtalet med HO. Stämplar SE ut 23.19:00 så finns en ytterst lite. Teoretisk chans att SE hann. Stämplar han ut 23.19:59 är det omöjligt.

Jag är hyfsat påläst, men amatör såklart. Min övertygelse är att SE aldrig såg LJ bredvid byggbarackerna. Den informationen kan han lätt ha tillförskansat bara genom att observera allt på plats som åskådare. Kan vända på det också. Intressant att han känner till just de två viktigaste vittnena. Förmodligen de som det talats om mest på plats. Innan du svarar på att det låter osannolikt. Om han är GM, hur vet han då att en ung tjej är först på plats med första hjälpen? Det kan knappast en GM veta.

Det sista stod i tidningarna, om den unga tjejen och killen som gjorde HLR. Inga bilder på dem dock. Och dem kunde inte SE beskriva hur de såg ut
Senast redigerad av SnabelAnders 2020-06-18 kl. 16:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in