2020-06-18, 14:25
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Nja, det är fullt möjligt att SE kan ha varit vid Grand och följt efter LOP på Sveavägen. De lunkade i maklig takt och kollade även i skyltfönster. SE har haft tid att hasta förbi dem, typ vid Adolf Fredriks Kyrkogata, runda Skandiahuset och gå in på baksidan, sedan stämpla ut och gå ut genom huvudentrén. Jag ser det till och med som mer sannolikt att det gått till på det viset än att han inte skulle ha planerat mordet alls, och skulle ha bestämt sig någon minut före mordet bara.

Men KP satt ju och sa på pressträffen att dom inte kunde få tid med att SE befunnit sig vid Grand? Eller drömde jag bara att dom sa så? Hela KPs händelsekedja börjar ju med att han stämplar ut från jobbet och lämnar Skandiahuset via Sveavägen 44.
Citera
2020-06-18, 14:34
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Utveckla gärna hur du kan slå fast att CP hade en magnumrevolver? Det var helt nytt för mig.

Att CA hade det vid tidpunkten för mordet är oomtvistat.

SE "kan ha haft en magnum i handen" om vi ska tro KP. Inget bevis stödjer just denna teori utom möjligtvis en del psykologer som påstår att om en auktoritet bara får ihop "SE och revolver i handen" i samma mening så blir den långsiktiga "effekten" att SE hade en revolver i handen för de som är måttligt intresserade.

Vi som har sett presskonferensen vet att SE inte på något sätt kan kopplas till ett vapen!

Det finns ju de som påstår att CP kan ha fått, eller ha fått låna en sådan revolver från Cedergren? Har för mig att jag nyligen läste att han kan ha lånat det redan typ 1982-83 och därefter ha haft det i sin ägo. Om det stämmer vet jag inte (kanske inte någon annan heller). Det känns mest som rykten/skvaller/baktaleri av CP? Någon fd pundarpolare som snackat skit om honom.
Citera
2020-06-18, 14:35
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Efter mordet? Nejje.

Alltså, 3 pers från SVT varav en varnade för att hon är dålig på att gå fort + ett kamerateam fixade att gå från Grand 23:15 (absolut senaste tiden SE måste ha börjat gå), gå bakom Thulehuset, snacka om vilka olika ingångar som finns, gå in genom en av dem och passera repan i tid till 23:19:26. Bitvis går de vanligt promenadtempo, jag skulle äta upp en grå keps med öronlappar ifall en stressad och adrenalinstinn SE med sin lokalkännedom och järnkoll på fastigheten hade behövt lika länge. Han grejar det lätt på en halvminut mindre. Om du inte sett filmen så gör det: https://www.svtplay.se/video/25675880/veckans-brott/veckans-brott-redaktionen-avsnitt-10-1?start=auto

Det håller tidsmässigt, osannolikt eller ej. Även om han så lämnar Grand vid senast möjliga tidpunkt 23:15 OCH pratar med HO. Jag äter en handledsväska som efterrätt till kepsen om det samtalet verkligen varade så länge som 2 minuter. Enligt SE ägde det inte rum alls, sanningen ligger kanske mitt emellan. Om man ska driva in i kaklet att det där samtalets längd är ett obestridligt faktum skrivet i sten, vill jag först se en videofilm där HO startar ett stoppur när de börjar prata, stoppar när han går och antecknar tiden på en lapp.

Ja, men varför blir det viktigt att gå tillbaka till Skandia (bakvägen) mellan 23:15 och 23:19.
Han kan inte veta om han blivit sedd vid Grand och tänker han begå ett mord efter 23:19 kan han inte veta om han kommer bli sedd där heller. Så varför blir det då viktigt att gå tillbaka och stämpla ut? Det befäster ju bara bilden av att han varit på Skandia sedan, säg 20/21-tiden. Men det är ju svårt att använda som argument för att inte vara inblandad i mordet efter 23:19. Då skulle han ju verkligen lägga på mer fördröjningar för att komma sent till mordplatsen.

Om vi nu absolut skall dra det spåret i botten, så skulle en hypotes vara att han behöver vapnet. Han har bara hängt vid Grand 23:15 för att spana lite, men utan vapen på sig. Sen kommer han på att han vill göra mer och tar sig till Skandia bakvägen, hämtar vapnet och går ut via receptionen och huvudingången. Han lyckas komma ut strax innan LOP och går före till Dekomrima dit han kommer med 1 minuts marginal.

Det blir så extremt riskabelt och väldigt tajt i tiden. Och vad var syftet med att gå till Grand utan vapen? Hände något där då som triggade SE?
Citera
2020-06-18, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Ja, men varför blir det viktigt att gå tillbaka till Skandia (bakvägen) mellan 23:15 och 23:19.
Han kan inte veta om han blivit sedd vid Grand och tänker han begå ett mord efter 23:19 kan han inte veta om han kommer bli sedd där heller. Så varför blir det då viktigt att gå tillbaka och stämpla ut? Det befäster ju bara bilden av att han varit på Skandia sedan, säg 20/21-tiden. Men det är ju svårt att använda som argument för att inte vara inblandad i mordet efter 23:19. Då skulle han ju verkligen lägga på mer fördröjningar för att komma sent till mordplatsen.

Om vi nu absolut skall dra det spåret i botten, så skulle en hypotes vara att han behöver vapnet. Han har bara hängt vid Grand 23:15 för att spana lite, men utan vapen på sig. Sen kommer han på att han vill göra mer och tar sig till Skandia bakvägen, hämtar vapnet och går ut via receptionen och huvudingången. Han lyckas komma ut strax innan LOP och går före till Dekomrima dit han kommer med 1 minuts marginal.

Det blir så extremt riskabelt och väldigt tajt i tiden. Och vad var syftet med att gå till Grand utan vapen? Hände något där då som triggade SE?
Väldigt tajt och krystat!!......går ju inte att tro på!
Citera
2020-06-18, 14:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
OK du verkar ha rätt, jag hade för mig att det var KP som talat om teknisk bevisning och åtminstone hintat att man hade mordvapnet. Men lyckas inte hitta några uttalanden från KP själv om det. Det är Suhonens uppgifter som t.ex Gp presenterar så att man lätt får intrycket att det är chefsåklagaren.

Djupt inne. Haha vilken pajas.
Vilken teknisk bevisning? Att SE ägde en keps?
Citera
2020-06-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Men KP satt ju och sa på pressträffen att dom inte kunde få tid med att SE befunnit sig vid Grand? Eller drömde jag bara att dom sa så? Hela KPs händelsekedja börjar ju med att han stämplar ut från jobbet och lämnar Skandiahuset via Sveavägen 44.

Känner också igen det uttalandet från KP. Men jag håller inte med om det, finns beskrivet i "Den osannolika mördaren" att SE kan ha hunnit tillbaka från Grand för att gå ut genom huvudentrén i tid för att möta LOP igen. Särskilt om vi tar SE:s egna uppgifter för visst att han när han stämplar ut kl. 23:19 går direkt ut och inte stannar och pratar med vaktern/vakten HO "ett par minuter" som HO har sagt (går ju även att ifrågasätta HO:s tidsuppfattning/återgivelse som diskuterats tidigare).
LOP börjar gå från Grand kl. 23.07. Är framme vid mordplatsen kl. 23:21:30. Det är en sträcka på ca 300 meter som i normal gångtakt tar ca 4 min, men LOP tog alltså 14 min på sig.
Citera
2020-06-18, 14:46
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Det finns ju de som påstår att CP kan ha fått, eller ha fått låna en sådan revolver från Cedergren? Har för mig att jag nyligen läste att han kan ha lånat det redan typ 1982-83 och därefter ha haft det i sin ägo. Om det stämmer vet jag inte (kanske inte någon annan heller). Det känns mest som rykten/skvaller/baktaleri av CP? Någon fd pundarpolare som snackat skit om honom.

Att du lägger dig på nivån "det finns de (knarkare som blivit lovade 50 miljoner)" som påstår att CP hade en revolver är lika konklusivt som om jag påstod att det fanns enhörningar.

Med din "logik" är du tvungen att tro på både enhörningar och att "CP hade en magnum".

Båda är ungefär lika bra underbyggda med den skillnaden att jag inte är knarkare i behov av 50 miljoner.

Hälsa enhörningen på vägen ut från tråden från mig!

(Jag ljög lite för att veva hem en billig poäng! Det finns mest sannolikt inga enhörningar enligt mig.)
Citera
2020-06-18, 14:47
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Känner också igen det uttalandet från KP.

Det får vara hur det vill. Jag tror som jag tidigare sagt att KP hade för avsikt att presentera en annan lösning än SE; men när förhandsinformationen nådde regeringen lade någon locket på för KP och han fick hafsa ihop nåt skit om SE. Hela presskonferensen och kvalitén på presentationen skriker nödutgång.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-06-18 kl. 14:50.
Citera
2020-06-18, 14:48
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Utveckla gärna hur du kan slå fast att CP hade en magnumrevolver? Det var helt nytt för mig.

Att CA hade det vid tidpunkten för mordet är oomtvistat.

SE "kan ha haft en magnum i handen" om vi ska tro KP. Inget bevis stödjer just denna teori utom möjligtvis en del psykologer som påstår att om en auktoritet bara får ihop "SE och revolver i handen" i samma mening så blir den långsiktiga "effekten" att SE hade en revolver i handen för de som är måttligt intresserade.

Vi som har sett presskonferensen vet att SE inte på något sätt kan kopplas till ett vapen!

Men han kunde kopplas till en cell med moderater och militärer och en vapenhandlare som hade väggen full med vapen. Är det vanligt att ha en arsenal på väggen?
Citera
2020-06-18, 14:50
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Du väljer att inte tro på det scenariot, inte värre än så - givetvis HELT okej.

HO behöver inte blåljuga. Han kan minnas fel, han kan minnas halvfel? Och, ännu en gång, det där småpratet KAN ha ägt rum, men, men hur länge småpratade de? 15-45 sekunder eller två tre minuter? Att minnas hur länge ett småprat varade är typ omöjligt att fastställa ur minnet? 30 sekunder kan så klart uppfattas som 2-3 minuter, det har ju till viss del att göra med HUR man upplever småpratet - är det ointressant, jätteintressant, lyssnar man pliktskyldigt och av artighet, var HO så kissnödig att varje sekund upplevdes som en smärre evighet?

Som sagt, jag har aldrig hört någon vän/bekant berätta om ett småprat de haft, som varat i 20-30 sekunder. De svarar alltid "ett par minuter typ, eller, nån minut typ". Det är ju inlärt sen gammalt, sitter i ryggen att man svarar så?

Sen återstår som sagt varför SE till Bergström 860301 säger att han INTE pratade med HO kvällen innan, utan sa att han gick direkt ut på Sveavägen? Det är ju även rimligt att tänka sig, att HO inte riktigt minns om han pratade med HO den aktuella kvällen eller inte, men antar/utgår ifrån det. Det behöver ju inte finnas något motiv bakom hans svar? Förstår du hur jag resonerar?
Som sagt, som jag skrev ett par sidor tillbaka. Nog är det väl allra vanligast att när man pratar med vandra i småkonversation så "sticker" tiden iväg mer än vad man tror. Följande tar ca. 15 sek. att läsa.
"Hej Henry. Ikväll har jag jobbat över. Jag var tvungen att avsluta ett jobb jag påbörjat. Imorgon åker jag med familjen till fjällen. Nej, nu har jag lite bråttom. Jag ska med tunnelbanan mot Mörby. Ha det bra. Vi ses.
I detta scenario står bara Henry där och lyssnar, men ett samtal/småkonversation funkar inte riktigt så. Man ställer följdfrågor, lyssnar, tänker efter, stakar sig, bekräftar etc. Att avsluta ett samtal tar 20 sek. Minst! Samtalet måste ha ägt rum då HO kommer ihåg vad de pratade om, och jag kan inte se hur samtalet skulle kunna ta mindre än 1 minut. Visst, han kan fortfarande hinna med att utföra gärningen - men att han skulle vara grandmannen kan vi nog utesluta. SE som GM är FULL av sådana här tveksamheter, varav en eller ett par kan man ha överseende med. Men alla tillsammans gör att jag har extremt svårt att se honom som GM. Om något så borde det vara dessa som KP skulle ha redovisat för. Istället ljuger han, medvetet eller omedvetet, när han säger att han stämplar ut EFTER han pratat med HO. DET stämmer inte!
Citera
2020-06-18, 14:51
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:

OM du mot förmodan kan peka ut "de som påstår att CP kan ha fått, eller fått låna en sådan revolver från Cedergren" Så vet vi ju som mest vad som "kan" var sant.

Du märker inte att ditt resonerande, påstående och slutsatser"kan" halta just i detta avseende?
Citera
2020-06-18, 14:57
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Men han kunde kopplas till en cell med moderater och militärer och en vapenhandlare som hade väggen full med vapen. Är det vanligt att ha en arsenal på väggen?

Rada gärna upp de exempel i världshistorien där mördare av statsmän haft vänner med historiska vapensamlingar uppspikade på väggen i källaren så ser också jag ett mönster.

Hur SE betedde sig hade nog inte så mycket med att göra vad hans bekant hade spikat upp på väggen i sin egen källare som hur SE själv var som person.

Ge mig ETT EXEMPEL och jag gör avbön direkt här i tråden!

Annars tror jag inte på SE som GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in