Citat:
Ursprungligen postat av
Knut-Anne
Han kommer nog inte kunna slingra sig ur detta, tack för det!
Funderar på om han får livstid 18 år, eller lägre, tycker att det finns sådant som, jag som amatör, tycker är försvårande, han har tryckt ned henne under längre tid, hon var i utsatt ställning och hennes död var utdragen.
Jag hoppas på livstid.
Jag tror på livstid, här finns ALLDELES för många försvårande omständigheter!
Sedan kan ju ett Mord vara försvårande/innehålla försvårande omständigheter, utan att det prompt blir livstids fängelse. I straffbedömningen för Mord börjar man ju på 14 års fängelse, och går därifrån upp/ned beroende på förmildrande/försvårande omständigheter. Pratar man dessutom om topp-straffen krävs det "särskilda skäl" för att kunna dömas till 18 års fängelse och "synnerliga skäl" för att dömas till livstids fängelse.
Försvårande omständigheter åklagaren kommer trycka på:
- Att Wilma var minderårig, ej myndig.
- Att Wilma varit i beroendeställning till Tishko (både utifrån bostad och ekonomi).
- Att mordet skedde i offrets hem.
- Att Wilma varit försvarslös (både utifrån storlek/fysisk styrka, men också att hon varit ensam med gärningsmannen i den stängda lägenheten)
- Att Tishko visat stor hänsynslöshet (kraftfullt våld utifrån fragmenten/vävnadsresterna, styckning)
- Våldsförloppet har varit utdraget, där Wilma troligen usatts för särskilt lidande och dödsångest.
Ev. Förmildrande omständigheter som försvaret kommer trycka på:
- Allvarlig psykisk störning eller i vart fall psykisk störning/nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande.
- Att det finns alldeles för många luckor i händelseförloppet. Dvs motiv är inte bevisat, man vet inte hur förslagen och hänsynslös Tishko varit etc.