2020-06-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Dom uppgifterna är väldigt viktiga.

Om/hur länge han är i fängelset vet vi inte ens, jag litar inte på knäböjar-sverige för fem öre. Dessutom har han en familj/pappa som verkar vara lite medskyldig, eller har jag fel?
Jag tror med att pappan är medskyldig
Citera
2020-06-18, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blagylta
Att som kurd åka till Iran är som att åka hem. Detta för att kurre kurder är, precis som beduiner och zigenare, ett nomadfolk som härstammar från del republiken "kordistan" i Iran och alla pratar i princip persiska eller farsi som språket heter. Detta gäller även Yazidier. Tiskos urfäder utvandrade till Irak på 1930-talet. Många är fortfarande nomader och bergsbanditer och bor liksom de mer bofasta i gränstrakterna där de rör sig emellan, från Turkiet till Iran.

En annan sak som folk missar här ang. Tishkos vurmande för trump och USA är att kurderna, liksom beduiner och zigenare, inte har någon rätt till marken eller naturtillgångarna där de bor såvida inte avtal ingåtts med centralregeringen i dessa länder. En ockupationsmakt som USA (israel) vars intresse är att stycka upp Mellanöstern kan emellertid TA och GE dem den rätten men den lösningen kan en endast upprätthållas med våld och terror handlingar
Nu förstår jag hans sympati för Trump.
Citera
2020-06-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan61
Jag tror med att pappan är medskyldig

Japp, kanske inte till att begå brottet, men till att hjälpa sonen gömma/försöka komma undan efteråt, garanterat.
Citera
2020-06-18, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Någon beskrev det så bra i tråden för ett tag sen.
Han jobbade samma dag, pratade med folk som letade efter W även polisen, han köpte tågbiljett och något i kiosken polisen plockade upp honom, gick på donken med kompisar,gick även till jobbet på måndag så jag tror inte han haft någon allvarligare psykos.
Men det är klart han är sjuk i huvudet den jävla sparrisen men det räknas nog inte

Jovisst, Tischko har säkert uppträtt normalt inför andra i en mängd situationer. Men det utesluter ju ändå inte störning av allvarlig art.
Trots allt har ju en psykdoktor iom p7:an bedömt att han kan ha varit psykstörd vid brottet.
Och när polisen plockade upp honom så var han väl ute och zoombievandrade mitt på motorvägen? Låter ju mindre friskt.
Menar bara att man nog inte absolut skall utesluta att han får ett stort knaskryss i RPU-protokollet. Och att då påföljden blir därefter.
Citera
2020-06-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jovisst, Tischko har säkert uppträtt normalt inför andra i en mängd situationer. Men det utesluter ju ändå inte störning av allvarlig art.
Trots allt har ju en psykdoktor iom p7:an bedömt att han kan ha varit psykstörd vid brottet.
Och när polisen plockade upp honom så var han väl ute och zoombievandrade mitt på motorvägen? Låter ju mindre friskt.
Menar bara att man nog inte absolut skall utesluta att han får ett stort knaskryss i RPU-protokollet. Och att då påföljden blir därefter.
Jag tror definitivt inte han kvalificerar sig till vård. Han kommer åka in på 18 år eller livstid.
Citera
2020-06-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Han kommer nog inte kunna slingra sig ur detta, tack för det!

Funderar på om han får livstid 18 år, eller lägre, tycker att det finns sådant som, jag som amatör, tycker är försvårande, han har tryckt ned henne under längre tid, hon var i utsatt ställning och hennes död var utdragen.
Jag hoppas på livstid.

Jag tror på livstid, här finns ALLDELES för många försvårande omständigheter!
Sedan kan ju ett Mord vara försvårande/innehålla försvårande omständigheter, utan att det prompt blir livstids fängelse. I straffbedömningen för Mord börjar man ju på 14 års fängelse, och går därifrån upp/ned beroende på förmildrande/försvårande omständigheter. Pratar man dessutom om topp-straffen krävs det "särskilda skäl" för att kunna dömas till 18 års fängelse och "synnerliga skäl" för att dömas till livstids fängelse.

Försvårande omständigheter åklagaren kommer trycka på:
- Att Wilma var minderårig, ej myndig.
- Att Wilma varit i beroendeställning till Tishko (både utifrån bostad och ekonomi).
- Att mordet skedde i offrets hem.
- Att Wilma varit försvarslös (både utifrån storlek/fysisk styrka, men också att hon varit ensam med gärningsmannen i den stängda lägenheten)
- Att Tishko visat stor hänsynslöshet (kraftfullt våld utifrån fragmenten/vävnadsresterna, styckning)
- Våldsförloppet har varit utdraget, där Wilma troligen usatts för särskilt lidande och dödsångest.

Ev. Förmildrande omständigheter som försvaret kommer trycka på:
- Allvarlig psykisk störning eller i vart fall psykisk störning/nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande.
- Att det finns alldeles för många luckor i händelseförloppet. Dvs motiv är inte bevisat, man vet inte hur förslagen och hänsynslös Tishko varit etc.
Senast redigerad av Haaaaag 2020-06-18 kl. 12:38.
Citera
2020-06-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror definitivt inte han kvalificerar sig till vård. Han kommer åka in på 18 år eller livstid.

Håller med. Du kan läsa inlägg 46792 om min syn på frågan kring tidsbestämt eller livstid :-)
Citera
2020-06-18, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Dom uppgifterna är väldigt viktiga.

Om/hur länge han är i fängelset vet vi inte ens, jag litar inte på knäböjar-sverige för fem öre. Dessutom har han en familj/pappa som verkar vara lite medskyldig, eller har jag fel?

Vadå, ska du ta lagen i egna händer? 😌😅
Citera
2020-06-18, 13:05
Bannlyst
Får han 18 år så kommer han ju ut efter 12....

så får han livstid är det bäst för oss alla, då kommer han sitta minst alla 18 åren.

En fråga vf tror ni att hennes familj verkar vara så banalt korkade att dom inte vill ge upp försöket om at hitta kroppen? like WTF?

inget illa menat... men han sa ju sj att dom aldrig kommer göra det, och även om han inte skulle sagt det, så verkar det ju jävligt kört. Dom kanske har bränt upp den eller så?
Citera
2020-06-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmasittarna

så får han livstid är det bäst för oss alla, då kommer han sitta minst alla 18 åren.

En fråga vf tror ni att hennes familj verkar vara så banalt korkade att dom inte vill ge upp försöket om at hitta kroppen? like WTF?

inget illa menat... men han sa ju sj att dom aldrig kommer göra det, och även om han inte skulle sagt det, så verkar det ju jävligt kört. Dom kanske har bränt upp den eller så?
Om man tror att ens dotters kvarlevor ligger nånstans så vill man hitta dom. Nej, de är inte korkade. De är anhöriga som sörjer.
Citera
2020-06-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmasittarna

Inte säkert med "minst 18 år". Efter 10 år har man ju rätt att ansöka om tidsbestämt straff (och därefter har man rätt att göra en ansökan varje år)
Citera
2020-06-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
Jag förstår inte poängen med att låsa in honom vare sig i fängelse eller rättspsyk. När han kommer ut, vilket han kommer att göra om än om många år lär han knappast vara friskare eller mindre brottsbenägen. Han kommer ju att vara totalt värdelös både för samhället och eventuella individer då han knappast är friskare eller blir "produktiv". Bättre att utvisa honom direkt till Iran eller Irak så får de handskas med honom.

Och om det varit teoretiskt möjligt, varför i helvete skulle Iran eller Irak gå med ta hand om en psykiskt störd mördare bara för att vi inte vill ha eländet hos oss? Det skulle kanske kräva en motprestation, som t.ex. att de får skicka hit tokpannor de vill bli av med. Läraren kanske behöver några år till i skolbänken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in