2020-06-18, 12:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Om SD blir frikänd i HR, vad anser du att han är värd då, ska han även då anses som en mördare?

Frikänd eller inte fälld?
Citera
2020-06-18, 12:40
Medlem
Citat:
Om SD blir frikänd i HR, vad anser du att han är värd då, ska han även då anses som en mördare?

Och om han blir fälld då är han en mördare?
Citera
2020-06-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Du får för min del gärna fortsätta (okritiskt) framföra åklagarsidans vilseledande uppgifter, jag nöjer mig med fakta.

Svammel. Vilka är åklagarens vilseledande uppgifter?
Citera
2020-06-18, 12:52
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Vad tror du själv?

Jag skrev OM

Citera
2020-06-18, 12:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Om MGM får åtalet ogillat även i HR så är han frikänd, finns inte "inte fälld" när det är fråga om domslut, rättvisan är som Lars Ströman skrev i sin ledare i NA binär, antingen är du skyldig eller så är du oskyldig i lagens mening.
Citera
2020-06-18, 12:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag förstår vart du vill komma här fast du inte säger det rent ut. Misstänkt eller inte misstänkt, det är frågan. Åklagaren Åsa Hiding menade ju redan efter bakslagen i tingsrätten 2018 att SD kunde få vara misstänkt resten av livet, och man börjar nästan ana att det i själva verket aldrig har funnits någon realistisk ambition eller förhoppning om att kunna få honom fälld i domstol.

Vad det handlar om är naturligtvis hur sakomständigheterna (verkligheten) beskrivs i domskälen, och här tycker jag att åklagaren borde ha kunnat nöja sig med den deal hon fick i tingsrätten. Tingsrättsdomen är ju i det avseendet (och av anledningar som man kan fundera över) utformad på ett sätt som trots allt ger visst utrymme för fortsatta misstankar mot SD, och den uppenbara risken åklagaren tar med ett överklagande är att hovrätten sågar åtalet på ett ännu skarpare och tydligare sätt än vad tingsrätten nu gjorde.
Senast redigerad av Draifos 2020-06-18 kl. 13:19.
Citera
2020-06-18, 12:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om MGM får åtalet ogillat även i HR så är han frikänd, finns inte "inte fälld" när det är fråga om domslut, rättvisan är som Lars Ströman skrev i sin ledare i NA binär, antingen är du skyldig eller så är du oskyldig i lagens mening.

Och därför är det av största vikt att rätt person/personer, det vill säga GM blir fälld.
Det är illa om fel person fälls.
Det är, enligt mitt sätt att se, minst lika illa om rätt person ej fälls.
Citera
2020-06-18, 13:00
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Precis, självklart för vissa men inte för alla.

Om åtalet ogillas i HR så ska SD anses som frikänd, då ska han anses som oskyldig.
Citera
2020-06-18, 13:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Och därför är det av största vikt att rätt person/personer, det vill säga GM blir fälld.

Absolut och det är därför beviskraven är höga, det ska inte finnas något tvivel om vem som är skyldig.
Citera
2020-06-18, 13:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Precis, självklart för vissa men inte för alla.

Om åtalet ogillas i HR så ska SD anses som frikänd, då ska han anses som oskyldig.

Exakt, det är ju så rättvisan är konstruerad, finns inget "lite skyldig" utan det är antingen eller.
Citera
2020-06-18, 13:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666

Jag tycker nog att det är värre om fel person fälls. Det blir en pinne i statistiken om uppklarade brott men en mördare går fri medan en oskyldig blir dömd. Om rätt person ej fälls så utökas inte skadan av att någon oskyldig blir frihetsberövad.
Citera
2020-06-18, 14:04
Medlem
Rimberts avatar
Den här tråden dyker alltid upp på Nya Inlägg.
Jag är inte speciellt intresserad av olika brottsfall.
Men vad var det med LW som föranleder detta enorma intresse för hennes tragiska bortgång?
Snart 9000 inlägg i detta ämne.
Senast redigerad av Rimbert 2020-06-18 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in