Citat:
Håller med i allt du skriver, i synnerhet beskrivningen av det extra trappsteget som av någon anledning inte fanns i Italien, UK samt inledningsvis i Spanien. Jag var inne på generationsboende och kindpussar som en möjlig orsak till den BOOM som Italien fick, men det kan inte vara hela sanningen eftersom vi i UK inte har några av de företeelserna - eller åtminstone väldigt lite.Min uppfattning är ungefär som din, men jag är mindre optimistisk när det gäller att Sverige skulle införa restriktioner. Tror inte det kommer att ske med mindre än en diskret revolution.
Det där med att smittan kan dra iväg otroligt fort är intressant. Det var ju det vi i "normala länder" (som nu klarat oss bra) var rädda för i mars-april. Många "alarmister" här på FB (mig själv inkluderad) var också ganska övertygade om att Sveriges dödstal i nuläget skulle ha varit det dubbla mot vad som verkar ha inträffat. (En orsak är säkert att också svenskar vidtagit försiktighetsåtgärder, men en annan kan vara att fler än man trodde väl överlever också med mer modesta vårdinsatser - det är liksom inte respiratorn och ecmo som är det viktigaste, snarare syrgas och allmän understödande behandling.)
Men för oss i "normala länder" är det som om den exponentiella explosionen bara uteblev. Smittans karaktär är märklig. Det räcker med förhållandevis milda åtgärder för att bryta den - i Finland har vi inte haft några utegångsförbud, i Estland bara geografiskt avgränsat (om jag minns rätt).
Det är som om det fanns ett extra "trappsteg" i smittans utbredning: det är inte riktigt "case, case, cluster, cluster - BOOM", det verkar snarare vara "case, case, cluster, cluster, cluster, cluster megacluster, megacluster - BOOM".
Farhågan är ju att Sverige under ytan (avsaknaden av testning är nog det mest anmärkningsvärda) byggt och bygger upp kluster, som sedan nu med ytterligare avslappning blir till "megakluster".
Det där med att smittan kan dra iväg otroligt fort är intressant. Det var ju det vi i "normala länder" (som nu klarat oss bra) var rädda för i mars-april. Många "alarmister" här på FB (mig själv inkluderad) var också ganska övertygade om att Sveriges dödstal i nuläget skulle ha varit det dubbla mot vad som verkar ha inträffat. (En orsak är säkert att också svenskar vidtagit försiktighetsåtgärder, men en annan kan vara att fler än man trodde väl överlever också med mer modesta vårdinsatser - det är liksom inte respiratorn och ecmo som är det viktigaste, snarare syrgas och allmän understödande behandling.)
Men för oss i "normala länder" är det som om den exponentiella explosionen bara uteblev. Smittans karaktär är märklig. Det räcker med förhållandevis milda åtgärder för att bryta den - i Finland har vi inte haft några utegångsförbud, i Estland bara geografiskt avgränsat (om jag minns rätt).
Det är som om det fanns ett extra "trappsteg" i smittans utbredning: det är inte riktigt "case, case, cluster, cluster - BOOM", det verkar snarare vara "case, case, cluster, cluster, cluster, cluster megacluster, megacluster - BOOM".
Farhågan är ju att Sverige under ytan (avsaknaden av testning är nog det mest anmärkningsvärda) byggt och bygger upp kluster, som sedan nu med ytterligare avslappning blir till "megakluster".
Jag tror också på din teori om att man kan bryta smittspridningen genom förhållandevis enkla åtgärder. Förbättrad handhygien och distansering har uppenbarligen en mycket bra effekt. Munskydd inomhus verkar också dra ned smittspridningen någon ytterligare procent eller två.
Hur disciplinerade var man i Finland när det gäller distansering? Det jag vet om Finland är att man är oerhört disciplinerade och kollektivt målmedvetna på ett sätt som jag inte sett någon annanstans än i Asien så det låter inte troligt att folk skulle rycka på axlarna och strunta i en uppmaning att distansera sig gentemot andra människor.
Citat:
Tack! Jag har tillgång till extremt detaljerad statistik för UK, men egentligen ingenting annat än det som publiceras av respektive länders myndigheter. Vi har ett litet samarbete med Italien och utbyter en del regional data. Just deras regionala data gör att man blir minst sagt konfunderad - inte minst när man ser hur det återigen förändrats drastiskt, denna gång åt motsatt håll.
(BTW så uppskattar jag dina inlägg i tråden, Takadongtakadang. Om du har tillgång till bra statistikflöden (isynnerhet regionvisa) och vana att tolka dem, så skulle det vara intressant om du nångång har tid och lust att titta litet närmare på Polen, Ukraina och Grekland (och vad händer på Balkan, kontrasten Slovenien&Kroatien - Italien var ju helt otrolig i april), det skulle vara mycket uppskattat.)