2020-06-18, 10:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Min uppfattning är ungefär som din, men jag är mindre optimistisk när det gäller att Sverige skulle införa restriktioner. Tror inte det kommer att ske med mindre än en diskret revolution.

Det där med att smittan kan dra iväg otroligt fort är intressant. Det var ju det vi i "normala länder" (som nu klarat oss bra) var rädda för i mars-april. Många "alarmister" här på FB (mig själv inkluderad) var också ganska övertygade om att Sveriges dödstal i nuläget skulle ha varit det dubbla mot vad som verkar ha inträffat. (En orsak är säkert att också svenskar vidtagit försiktighetsåtgärder, men en annan kan vara att fler än man trodde väl överlever också med mer modesta vårdinsatser - det är liksom inte respiratorn och ecmo som är det viktigaste, snarare syrgas och allmän understödande behandling.)

Men för oss i "normala länder" är det som om den exponentiella explosionen bara uteblev. Smittans karaktär är märklig. Det räcker med förhållandevis milda åtgärder för att bryta den - i Finland har vi inte haft några utegångsförbud, i Estland bara geografiskt avgränsat (om jag minns rätt).

Det är som om det fanns ett extra "trappsteg" i smittans utbredning: det är inte riktigt "case, case, cluster, cluster - BOOM", det verkar snarare vara "case, case, cluster, cluster, cluster, cluster megacluster, megacluster - BOOM".

Farhågan är ju att Sverige under ytan (avsaknaden av testning är nog det mest anmärkningsvärda) byggt och bygger upp kluster, som sedan nu med ytterligare avslappning blir till "megakluster".
Håller med i allt du skriver, i synnerhet beskrivningen av det extra trappsteget som av någon anledning inte fanns i Italien, UK samt inledningsvis i Spanien. Jag var inne på generationsboende och kindpussar som en möjlig orsak till den BOOM som Italien fick, men det kan inte vara hela sanningen eftersom vi i UK inte har några av de företeelserna - eller åtminstone väldigt lite.

Jag tror också på din teori om att man kan bryta smittspridningen genom förhållandevis enkla åtgärder. Förbättrad handhygien och distansering har uppenbarligen en mycket bra effekt. Munskydd inomhus verkar också dra ned smittspridningen någon ytterligare procent eller två.

Hur disciplinerade var man i Finland när det gäller distansering? Det jag vet om Finland är att man är oerhört disciplinerade och kollektivt målmedvetna på ett sätt som jag inte sett någon annanstans än i Asien så det låter inte troligt att folk skulle rycka på axlarna och strunta i en uppmaning att distansera sig gentemot andra människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
(BTW så uppskattar jag dina inlägg i tråden, Takadongtakadang. Om du har tillgång till bra statistikflöden (isynnerhet regionvisa) och vana att tolka dem, så skulle det vara intressant om du nångång har tid och lust att titta litet närmare på Polen, Ukraina och Grekland (och vad händer på Balkan, kontrasten Slovenien&Kroatien - Italien var ju helt otrolig i april), det skulle vara mycket uppskattat.)
Tack! Jag har tillgång till extremt detaljerad statistik för UK, men egentligen ingenting annat än det som publiceras av respektive länders myndigheter. Vi har ett litet samarbete med Italien och utbyter en del regional data. Just deras regionala data gör att man blir minst sagt konfunderad - inte minst när man ser hur det återigen förändrats drastiskt, denna gång åt motsatt håll.
Citera
2020-06-18, 10:28
Medlem
Stones avatar
102 döda igår, vad tror ni om dagens siffror? Jag tror betydligt färre 40 kanske. Bi har väldigt höga infekterade. Enligt Agenda i Söndags så leder vi ligan på ökade infekterade proportioneligt av provtagna.
Citera
2020-06-18, 10:29
Medlem
Har ekot på statsradion blivit mer sosse-vänliga i denna tid med pandemi-köret ?

Ekot kl 10 på P1 redogjorde noga för vad finansminister Margareta A trodde om statsfinanserna,
”ljusare ekonomsikt läge” på en ”pressträff” .

Ingen från oppositionen var tillfrågade vad dom tror om Sveriges ekonomi just nu och närmaste framtiden, så att man kan få en mer nyanserad bild.

MA fick stå oemotsagt, jag har hört ytterligare flera sändningar där bara sossar kommer till tals !

Vad är det som händer ??
Citera
2020-06-18, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
102 döda igår, vad tror ni om dagens siffror? Jag tror betydligt färre 40 kanske. Bi har väldigt höga infekterade. Enligt Agenda i Söndags så leder vi ligan på ökade infekterade proportioneligt av provtagna.

Man vill nog lugna alla inför midsommar så under 10.
Citera
2020-06-18, 10:36
Medlem
Region Norrbottens presskonferens imorse:

Det blir pressat i vården i sommar pga covid-utbrottet:

Per Berglund, chef närsjukvården:
- När vi ska vårda fem-sex-sju patienter, krävs 80 medarbetare. Extremt viktigt att vi sköter oss.

- Precis som Per sa, har vi just nu en väldigt olycklig ökning av intensivvården. För att bemanna drar vi personal från andra verksamheter. Den här sommaren är den svåraste jag har upplevt sedan jag klev på som chef för 16 år sedan, säger Anna Pohjanen..(också chef)

Framkommer även att de gjort antikroppstest på.ca 400 personer varav endast ca 2% hade antikroppar.

Mer detaljer i deras flöde;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-norrbotten
Citera
2020-06-18, 10:36
Medlem
antoneriks avatar
Frågan om äldrevårdens hantering av Covid förtjänar nästan en egen tråd. Det verkar som att vissa ansvariga har gjort en synnerligen brutal tolkning av riktlinjerna, att man aldrig ska skicka brukare med Covid-19 till intensiven. Vad man i praktiken gör då är att man ägnar sig åt grovt vållande till annans död.
Citera
2020-06-18, 10:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror väl att det var ungefär så i början när man bestämde strategin. Men idag tror jag de flesta inser att an gjorde fel och det man sparar på pensionerna förlorar man på annat.
Men nu är det för sent att ändra sig.
De kommer att låta det sprida sig och hoppas på vaccin någon gång.
Kanske kan det bli ändring om det blir regeringsskifte.
Jag hoppas fortfarande att de ändrar sig. En och annan journalist har nu förstått. Nike Nylander frågade statsministern på Agenda i söndags varför Sverige inte hade som mål att pressa ned smittan. Hon och några på Svt har därmed fattat. En Tv4-journalist ställde en liknande fråga till Tegnell i på PK i tisdags. Tillf ledare för Centern har fattat.

I takt med ökad testning av aktiv smitta så hoppas jag fler människor kommer förstå poängen med masstestning, isolering av positiva samt smittspårning.

När vi nu är portade från inresa till bl a våra grannländer kanske nu i dessa resetider några fler förstår vilka idiotiska val FHM har gjort.

Och ju fler som fattar desto större är chansen att Sossarna slänger ut Carlsson och Tegnell samt klipper kopplingar till Giesecke som eventuellt kvarstår och därefter tillsätter ny ledning på FHM som har mål att pressa ned smittan.

Fast nu är det ju snart sommarlov för journalister och politiker. Då brukar Sverige gå på lågvarv... Det är svårt att tänka sig att det kommer ske några stora förbättringar under sommaren. Så vansinnet lär pågå fram till i höst åtminstone.
Citera
2020-06-18, 10:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nä. Det där håller inte. Du är livrädd för viruset, men kände dig ändå tvungen att åka och möta trots att du tillhör riskgrupp och allt.

Det är något fundamentalt fel om man inte törs säga ens till sina närmaste att man uppskattar livet mer än ett urspring.

Då kan man inte längre skylla på andra.

???

Jag tillhör ingen riskgrupp. Var fick du det ifrån? Däremot kan andra, som verkligen tillhör riskgrupp, ha känt sig tvungna att gå. Därför borde myndigheterna ha satt ner foten.
Citera
2020-06-18, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Frågan om äldrevårdens hantering av Covid förtjänar nästan en egen tråd. Det verkar som att vissa ansvariga har gjort en synnerligen brutal tolkning av riktlinjerna, att man aldrig ska skicka brukare med Covid-19 till intensiven. Vad man i praktiken gör då är att man ägnar sig åt grovt vållande till annans död.

Låter lite överdrivet enligt mig. Hur många av dessa äldre har dött av de 5000? 4000? Nåväl, det finns säkert 100 av dem som ändå hade dött inom några dagar. Sen finns det ca 400 som hade dött inom några veckor. Plus ca 1000 som hade dött inom några år. Alla andra hade ändå dött under resten av sitt liv. Det är ungefär som med judarna under ww2. De hade ändå dött nån gång i livet, så jag har aldrig fattat varför man var så kritisk mot nazisterna.
Citera
2020-06-18, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Tegnell: “I think the other thing is to look closely at how we would improve our contact tracing and be really ready to do that as soon as we see major new outbreaks, because I think that’s what we’re going to see now ... I think it’s really important to be able to handle outbreaks in different parts of Sweden quickly so it can’t spread too much.”

Varför i hela helvetet var detta inte viktigt tidigare?

Tegnell påstår att de blev överväldigade. Han får skylla sig själv då han i praktiken uppmuntrade folk att åka till alperna. Ville väl inte gå i klinch med resebranschen då. Så här i efterhand kan vi konstatera att de på FHM inte var så på om spridningen, inte heller så bra på analys och slutsatser och så ska Löfven fortfarande hänvisa till FHM. Hmmm. Medicin är ingen exakt vetenskap och epidemiologi ännu mindre. FHM väntade på evidens. "Vetenskaparna" där tyckte väl att det var "spännande" att se vad som skulle hända då man testar flockimmunitet i praktiken.
Citera
2020-06-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad fanken är det med slakthus och corona? Jag tycker att jag läst om flera sådana utbrott i Tyskland på senaste tiden. Är det ljudnivån som gör att folk skriker hela tiden eller, någon som vet?

Gästarbetare har man påstått. I USA var det också utbrott. Mycket mörkas vad gäller mat nu.
Citera
2020-06-18, 10:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone

Förra torsdagen hade vi 25 o förra onsdagen 67. Borde ju ligga i spannet 20-30 förutsatt att vi ligger på en platå nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in