2020-06-18, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag uppfattade det inte som att nyheterna insinuerade att det var folkets fel utan mannen de intervjuade var en arbetare på LKAB som sa att allting förvärrades högst troligen av att alla dessa intesta reparatörer var ute och festade. Jag fick känslan av att de tog med detta för att belysa faran vi står inför iom vårt öppna sommarsamhälle? Jag kan ju ha helt fel i min tolkning.🤷🏼‍♀️

Jag håller med dig i allt övrigt.

Nej okej, litar på ditt omdöme. Har inte sett inslaget. Kan tänka att i en sån här nyhet är det viktigt att "få med" flera/alla aspekter dock, likt allt det jag beskrev ovan. Men, i en del korta nyhetsinslag är det ju svårare att alltid få med flera aspekter eller belysa flera orsaker till ett skeende osv.

Får väl se om de gör fler reportage senare, kanske kommer nåt lite mer djupgående ifall det fortsätter att utvecklas dåligt där uppe. Hoppas förstås att de reder ut detta nu. Gillar att de agerar rätt kraftigt där uppe i byn nu. Bra folk där.
Citera
2020-06-18, 09:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi får skilja på smittade och sjuka dock. Problemet för Sverige som inte våra grannländer har och andra som nu fått kontroll på smittan är att vi har potentiellt större risk att få klusterutbrott. Jag skulle tro att provtagning som nu görs blottar hur läget egentligen är i landet där vi redan har betydligt fler smittade många utan antikroppar utspridda över hela landet.

Därför kommer våra relaxade restriktioner få helt andra konsekvenser än i andra länder. Det vi sett de sista dagarna med utbrott i Gällivare och bland studenter i Motala samt på västkustöarna kommer att bli en vanlig syn är jag rädd för. Våra grannländer och andra gör klokt i att ha fortsatt inreseförbud för svenskarna. De besluten har de med stor sannolikhet tagit med stöd av sina experter.
Vad jag förstår av Sverige rapporterade policy för testning så testar man fortfarande inte asymtomatiska? Det betyder således att andelen positiva kan ställas i direkt relation till antalet som uppvisar symptom. Jag kan ha fel där avseende testningspolicyn, men om om man inte börjat testa asymtomatiska anser jag att det föreligger en betydande risk för att det uppstår nya kluster just på grund av att man hela tiden får ett växande antal smittade (vilket sannolikt kommer göra att antalet sjuka och svårt sjuka ökar).
Citera
2020-06-18, 09:09
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
De representerar Sveriges folkhälsa. FHM är ju ett team med många professioner. Inte bara pandemier. Jag tror de har räddat åtskilliga jobb, många kvinnor som skulle dödats av sina män, ett otaligt antal barn med skelettskador utfört av vårdnadshavare. Det finns en bigger picture det är det jag menar.

Fullständig idioti med andra ord. Att slå ihop smittskyddet med folkhälsan har visat sig vara en katastrof.

Smittskyddet ska bry sig om smittskydd, ingenting annat. Det finns ingen ”bigger picture”, Sveriges taktik har visat sig vara genomrutten för alla.

Nu sitter vi här med tusentals långtidssjuka och nu visar det sig att även måttligt sjuka drabbas av hjärnskador.

Förstår du vad det kommer kosta att vi skulle gå mellanvägen? Mellanvägar är ALDRIG bra i dessa lägen.

Vi ligger lika illa till på jobbfronten, bnp-utvecklingen och vi har överlägset flest sjuka. Det är personer som kan behöva försörjas hela livet ut pga skadorna de får, för upprättelse kommer de få till slut.

Men varför försöker jag övertyga någon? Ni kommer få se själv men ni kommer såklart aldrig erkänna ert misslyckande.
Citera
2020-06-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Så är det. Det vet vi sedan länge. Här är ett exempel från nu.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norge-stangde-skolor-varden-befarar-att-valdsutsatta-barn-blir-utan-hjalp

Och de mördade kvinnorna då pga covid-19 och arbetslöshet...finns det statistik?
Men det kan ju vara så att de barnen vanligtvis fått blåmärken när de vistats i skolan..p g a mobbning osv. Det kan vara så...jag säger inte att det är det..men möjligheten finns.
Citera
2020-06-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, du har rätt. Jag verifierade just.

Även i Gävleborg har liknande hänt:

I Gävleborg har man bland annat genom smittspårning lyckats konstatera att 30 personer har blivit smittade av coronaviruset efter en studentfest. Smittan ska även ha spridits till studenternas närstående.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7498082, igår

30 som smittats på en enda studentfest är mycket. Och sedan smittar de närstående...

FHM är framgångsrika i att hålla uppe smittspridningen!

Jag hade gärna velat veta hur många som var på den där studentfesten så man kan få en uppfattning hur stor proportion de 30 utgör.

De är fulla och står nära varandra och pratar och sjunger, saliv stänker i ögon och mun på varandra och Covid-19 sprids som en löpeld. Korkat.

Folk är inte beredda göra uppoffringar för stoppa smittan utan lever som vanligt i Sverige. Därför vill grannländerna inte ha svenska turister vilket jag förstår.
Citera
2020-06-18, 09:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tänker ungefär samma. Alla kan vi ha fel. Vi kan fattat fel beslut beroende på fel underlag, eller fel bild. Har man däremot fel ska man inte vara sämre än att man kan ändra på sig. Att lära av sina misstag är bra och det är viktigt att inte fastna i prestige. Speciellt inte när det kommer till att rädda människoliv. En del tror att de faller i trovärdighet om de ändrar på sig. Jag tycker det är precis tvärtom. En ledare som erkänner att de gjort fel och ändrar besluten utifrån bästa kunskap om vad som fungerar växer i mina ögon.

Ja, men nu är det för sent för hans del. Han ska bara bort, han är direkt motbjudande. Ett monster.

Speciellt med Löfven är också att han i coronakrisen inte kommer med några löften. Smart, beräknande och väldigt cyniskt. Eftersom han vet att han kanske inte skulle kunna hålla dem och på det viset undkommer han kritik. Det är ju det som är det viktigaste för honom, att undkomma kritik.

Jag tycker tvärtom det hade varit bra om han kom med löften, för det hade i alla fall visat att han hade god vilja.
Citera
2020-06-18, 09:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vet vi hur många det rör sig om? Det är ju stor skillnad om det handlar om 1% eller 30% som får hjärnskador av de inlagda i covid-19. De som har haft mild symtom får det aldrig eller?
Det vet vi inte. Man har klarlagt att de nödvändiga mekanismerna finns för att bl.a. hypotalamus kan bli infekterad. Det genom näsan så det tyder på att lindriga infektioner i övre luftvägarna räcker:

The hypothalamus as a hub for putative SARS-CoV-2 brain infection
/.../To summarize, our work provides proof of concept that the brain not only possesses the cellular and molecular machinery necessary to be infected, but that the hypothalamus, which harbors neural
circuits regulating a number of risk factors for severe COVID-19 in addition to being linked to
brainstem cardiorespiratory centers, expresses the viral receptor ACE2 and could be a preferred port
of entry and target for the virus. It remains now to confirm the presence of the virus in post-mortem
brains from patients suspected of having a CNS infection.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.06.08.139329v1
Citera
2020-06-18, 09:15
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det har jag inte sett. De patienter jag vårdat var 45 - 70 år gamla.

Fixeringen vid IVA är fö missledande.

IVA kompletteras med nyfixade, tillfälliga avdelningar, fulla med respar, syrgas osv.

Dessa tillfälliga avdelningar nämns aldrig i media, och skulle inte tillåtas i normala fall.

En av de tillfälliga covidavdelningarna (på mitt sjukhus) tog 15 st resp-patienter. 15 st lealösa helskötningar, nära döden.

Men ändå nämns bara IVA i media.

Så du menar att nedgången av IVA fall beror på att man mer eller mindre har andra avdelningar som inte ingår i den officiella statistiken?
Citera
2020-06-18, 09:18
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jo jag håller med till viss del, men samtidigt verkar den auktoritära strategin ha fungerat och om det då krävs 1 månad hård lockdown där man helt enkelt får ha det lite tufft so be it. Dagens svenskar borde ändå få känna på lite svåra tider så man härdas, för det kommer troligtvis bli tuffa tider framöver.

Problemet är att vår ekonomi går åt helvete även fast vi inte har haft lockdown eftersom alla andra har stängt, så då anser jag att vi också skulle det. Nu dras vi med andra långsiktiga konsekvenser så som skadat anseende i omvärlden, inget resande, dåligt med turism, nöjesparker som inte kan öppna under sommaren osvosv. Kortsiktigt var det kanske bra för ekonomin men på lång sikt kommer det skada Sverige mer än den kortsiktiga smällen hade gjort.

Kolla bara på börsen som verkar klara sig någorlunda fint oavsett lockdowns. Om alla länder varit öppna eller kanske hälften så tror jag vi hade gjort rätt i att inte stänga ner.

Börsen har mindre men landets ekonomi att göra än vad gemene man tror.

Den andra vågen kommer men den minst sagt oroväckande spridning Sverige ser idag tillhör världens sämst skötta första våg.

Man häver restriktioner och bara några dagar efter så kommuniceras att svenskarna borde stanna hemma och inte förflytta sig. Det KAN bara inte skötas sämre!
Citera
2020-06-18, 09:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
De är fulla och står nära varandra och pratar och sjunger, saliv stänker i ögon och mun på varandra och Covid-19 sprids som en löpeld. Korkat.

Folk är inte beredda göra uppoffringar för stoppa smittan utan lever som vanligt i Sverige. Därför vill grannländerna inte ha svenska turister vilket jag förstår.
Ja egennyttan är stor, särskild bland de yngre men beteendet är även ett resultat av att FHM vill upprätthålla smittspridningen.
Citera
2020-06-18, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det här är ett parad-exempel på att Covid-19 till största delen smittar via luft !!

De 2 smittade frisörerna jobbade i en salong av typen storlek 6x8m med takhöjd 2:50 = vilket ger 120m3 luft att jobba i, där man förmodligen till 90% även hade en AC som viftade runt luften, där båda jobbade i munskydd och hade korrekt avstånd mellan stolarna, samt att även alla 140 kunder körde med munskydd, - ingen blev sjuk !

Nu tar vi istället en gruvgång i Gällivare som kanske är B4xL1000= 4000 x 3,50takhöjd =14.000m3, där gruvjobbarna INTE bär mask, och där nere har vi nu ett utbrott. Att notera är att gruvgångarna även har starkt forcerad ventilation pga av alla fordon som far runt där nere:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lkab-om-smittspridningen-nu-har-aven-vi-fatt-problem

Vi har även exemplet med en buss i Wuhan där en smittad ombord, smittade ner 9 andra i samma buss, varav en blev smittad 30min efter det att smittbäraren klivit av och den 9:e klev ombord.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8094933/How-one-man-spread-coronavirus-NINE-people-bus.html

N95 mask skulle ha varit obligatoriskt i Sverige från början av Mars i offentliga miljöer, dags att införa detta nu om man ska lyckas bromsa klustersmittan som far runt i vårat land.

Den där storyn stinker..

Om nu 46 testade negativt och resten fick sitta 2 veckor i karantän då undrar man så klart NÄR dessa 46 gav det negativa testsvaret? Vi vet ju att inkubationstiden varierar.. Och vidare måste man ju läsa att om 46 av 140 testade negativt då har alltså resten testat positivt = 94st.

Själv skulle man ju inte välja att sitta i frisörstolen med en frisör med symptom helt oavsett om hen hade dubbla munskydd. Only in Missouri.. där man bevisligen inte kan tänka klart när man tittar på BLM-demonstranterna i tv med haklappar på hela gänget.

Jag förstår att munskyddsanhängare anser att detta är en solskenshistoria. Själv anser jag det vara beviset på folk utan fungerande hjärnor.
Citera
2020-06-18, 09:21
Medlem
Wajis avatar
Sverige är intressant land på många sätt. Man hävdar att man gör rätt, alla andra gör fel osv. Sedan har man alltid sina egna förklaringar.

Nu säger man att man testar mer och därför ökar det och det är inget konstigt. Men så här långt har Sverige kommit just nu. (med reservation för denna vecka)

Procent av befolkningen testade:

Danmark 14,5 procent
Finland 4,0 procent
Norge 5,4 procent
Sverige 3,2 procent

Det går bra nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem