2020-06-17, 14:57
Medlem
102

Kommentarer överflödiga.
Citera
Medlem
doncroces avatar
Antalet nya coronavirusinfektioner som rapporterats under de senaste 14 dagarna i EU.

DE + IT + AT + CH + DK + FI + NO + IS + NL + IE + EE + LV + LT + HU + CZ + SK + SI + HR + GR: 14.447

SE: 14.569

Källa: WHO https://who.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/ead3c6475654481ca51c248d52ab9c61
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ingen PK idag? Inte ens en flash om läget från SR kom det idag. 100 döda om dagen är numera vardag och tydligen inget att rapportera om längre.
Pk bara på tisdagar och torsdagar numera
Citera
2020-06-17, 14:58
Medlem
Krisläge i Gällivare

Gällivare larmar om krisläge – vill stoppa resor till kommunen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op4vV1/gallivare-larmar-om-krislage--vill-stoppa-resor-till-kommunen
Citera
2020-06-17, 14:59
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det var som fan, nästan sämst i Europa, vår strategi är ett fiasko.

Citat:

Kan det vara så en hög samhällsspridning i Sverige börjar synas nu,

för att vi precis nu kommer igång med testningen?

Den kan ha funnits även tidigare men inte synts?

Sverige måste väl vara bland de sista på banan i hela Europa vad gäller testning?

Vår statsepidemiolog anser ju att testning av befolkningen inte behövs.
Citera
2020-06-17, 15:00
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu är det 5000 döda här i Sverige och vi ligger då på 15:de plats över antalet döda i ett land som har drygt 10 milj invånare. Bra jobbat får man väl säga.
Sveriges politiker jobbar ju hårt för att bli ledande inom alla möjliga andra områden så varför inte när det gäller antalet döda i COVID-19?
Nu har ju regeringen helgonförklarat vår statsepidemiolog Tegnell som fortsatt och oemotsagd säger att Sveriges strategi ligger fast
Citera
2020-06-17, 15:00
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Som det tjatades om i Mars hela tiden på varje presskonferens:
”Vi hoppas på det bästa men planerar för det värsta”.
Därför ökade man antalet bårhusplatser, det var också därför antalet intensivvårdsplatser i Sverige ökade från 500 till knappt 1100. Vi ville inte ha samma kaos som Italien och det har vi inte haft heller trots att vi kunnat njuta av solen, gå promenader, vara ute på sjön istället för att sitta instängda som apor i flera månader.

Sveriges arbete hade kunnat vara bättre och det kommer utredas och forskas om det i många år framåt. Jag är dock glad för att regeringen inte gick full kommunist nanny-state bananas med lock down för att tvinga fria människor att sitta inomhus i flera månader. Nästan verkningslöst och deras panik har raserat hela världsekonomin, det bästa är att vi ska betala för att skitländer i Syd och Östeuropa nu.

Jo jag håller med till viss del, men samtidigt verkar den auktoritära strategin ha fungerat och om det då krävs 1 månad hård lockdown där man helt enkelt får ha det lite tufft so be it. Dagens svenskar borde ändå få känna på lite svåra tider så man härdas, för det kommer troligtvis bli tuffa tider framöver.

Problemet är att vår ekonomi går åt helvete även fast vi inte har haft lockdown eftersom alla andra har stängt, så då anser jag att vi också skulle det. Nu dras vi med andra långsiktiga konsekvenser så som skadat anseende i omvärlden, inget resande, dåligt med turism, nöjesparker som inte kan öppna under sommaren osvosv. Kortsiktigt var det kanske bra för ekonomin men på lång sikt kommer det skada Sverige mer än den kortsiktiga smällen hade gjort.

Kolla bara på börsen som verkar klara sig någorlunda fint oavsett lockdowns. Om alla länder varit öppna eller kanske hälften så tror jag vi hade gjort rätt i att inte stänga ner.
Senast redigerad av Haddock93 2020-06-17 kl. 15:03.
Citera
2020-06-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Verkninglöst med lockdown.
Och sämre med lockdown för ekonomin.

Två grava faktafel.

Det andra du skriver håller jag med dig om men det första argumentet är jag helt emot. Lockdown -> stryper smittspridningen -> Färre smittade -> Färre döda.
Tror det värsta misstaget vi gjorde i början var att tillåta alla flyg från Kina, Iran, Italien in till Sverige utan krav på karantän för passagerarna. Min gissning.
Citera
Medlem
Citat:

Och Sverige är enda landet som fortfarande har en exponentiell ökning i antalet fall. Utegångsförbud NU!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ändå så verkar ju sverige klarat sig ekonomiskt mycket bättre än andra länder så din slutsats köper jag icke. Däremot så måste ju folk sluta dö snart för annars kommer vi ju aldrig få åka utomlands.

Nej, och åter nej . Du ljuger som vanligt.
Citera
2020-06-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Nej det stämmer inte. SCB har inte rapporterat in alla siffror för de senaste veckorna, pga eftersläpning. Tittar man bakåt justeras antal döda kraftigt uppåt efter några veckor. Överdödligheten ökade dessutom från v. 22 till v. 23.

0,6 procent bygger på en ren modellberäkning, så det finns ingen riktig empiri bakom. Den utgår från en undersökning i mars/april då 2,5 procent testades positivt. Sedan antar rapporten att man i genomsnitt testas positivt under 10 dagar, men man vet inte. Tidigare antog FHM 5 dagar och kom fram till dubbla antal smittade. Antagligen är 10 dagar en underskattning, och tar man in övrig överdödlighet hamnar nog Stockholms dödlighet på över 1 procent. Rapporten tillför absolut inget nytt, och de har siffrorna hade man redan i april.

Det är en underdödlighet inom EU nu https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/.
Citera
2020-06-17, 15:02
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Sveriges politiker jobbar ju hårt för att bli ledande inom alla möjliga andra områden så varför inte när det gäller antalet döda i COVID-19?
Nu har ju regeringen helgonförklarat vår statsepidemiolog Tegnell som fortsatt och oemotsagd säger att Sveriges strategi ligger fast
Ja, det här påminner ta mig fan på vad en viss person sa 20 minuter innan Titanic sjönk: "Inte ens Gud fader skulle kunna sänka det här skeppet"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in