Citat:
Ursprungligen postat av
En..andra..chans
Hej,
Svarar igen eftersom mitt första svar var dåligt. Jag ska be mod ta bort det.
FFP3-andningsskydd ska ur smittskyddssynpunkt ej återanvändas. Det är bra att du även har tänkt på skyddsglasögon. Dessa kan din släkting använda om hans hemtjänstpersonal mot förmodan inte skulle ha adekvat skyddsutrustning vid nära fysisk kontakt ansikte mot ansikte och/eller hand mot ansikte.
Det är viktigt att din släkting kan hantera FFP3-andningsskyddet och skyddsglasögonen korrekt även efter användandet.
Gentemot städpersonal är det viktiga att hålla 2 m avstånd.
Munskydd skadar inte om de används korrekt och om man samtidigt följer FHMs direktiv. De munskydd som finns på marknaden håller tyvärr olika kvalitet och det är svårt som konsument att veta vilka som är bra kvalitet. Inom vården rekommenderas vad jag vet IIR.
Tack snälla för ditt utförliga svar, jag uppskattar verkligen att du tar dig tiden att svara på allas våra frågor, det är helt fantastiskt!
Hoppas att det är okej med lite följdfrågor!
FFP3-maskerna är avsedda för engångsbruk, men min tanke angående att efter användning förvara dem, i antingen solljus eller i frysen, under en längre tid var att han även ska kunna få visst skydd av dem efter att de egentligen vore att anse som använda/förbrukade. Då han bara har fyra stycken och det är så svårt att få tag på fler (plus att de är oerhört dyra).
Vore detta en tänkbar nödlösning? Tänker då att han efter användning ska låta masken ligga orörd i kanske två veckor (eller längre?). Då borde väl alla eventuella viruspartiklar ha dött, men maskens skyddande lager fortfarande ha viss verkan? Eller tänker jag fel?
Och när du säger "hantera masken/glasögonen korrekt efter användandet", menar du då att han bör vara medveten om att eventuella virus på masken kommer fastna på händerna vid avlägsnandet och att han därför därefter bör tvätta händerna noggrant, utan att röra i masken mer? Eller är det fler skyddsåtgärder jag inte tänker på?
Hur skulle du rekommendera att skyddsglasögonen tvättas? Då de inte ursprungligen är tillverkade för till att vara virus-skydd lär användningsmanualen vara bristfällig. (De är på väg via posten)
Och tack snälla för tipset om masktyp, jag har beställt sådana nu!