2020-06-15, 17:59
Medlem
Klarar virus en timme i 60 grader? 10 minuter?
Citera
2020-06-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Klarar virus en timme i 60 grader? 10 minuter?

Hej,

Det finns beskrivet att SARS CoV-2 klarar 70 grader upp till 5 minuter. Ju högre temperatur och ju längre tid desto svårare för viruset att överleva. Sedan spelar andra faktorer också in.
Om du tänker på tvätt så har ju tvättmedlet också effekt på viruset.
Citera
2020-06-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Det finns beskrivet att SARS CoV-2 klarar 70 grader upp till 5 minuter. Ju högre temperatur och ju längre tid desto svårare för viruset att överleva. Sedan spelar andra faktorer också in.
Om du tänker på tvätt så har ju tvättmedlet också effekt på viruset.
Nu var det mest återanvändning av munskydd jag tänkte på. Virus lämnar ju inte sporter som bakterierna. Är det 56 grader för SARS CoV-2 som är den magiska temperaturen där de börjar dö? Eller vad man kallar det för virus. Gå sönder kanhända?
Citera
2020-06-17, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormoranna
Hej!

Hoppas att du kan svara på detta, jag har köpt ffp3-klassade masker till en multisjuk, äldre släkting, kan han återanvända dessa? Menar då efter en vecka eller två, då bör väl eventuella viruspartiklar ha dött?

Bör de ligga i ett soligt fönster? Sättas in i frysen? Tvättas på annat vis?

Han har både hemtjänstpersonal och städare hos sig dagligen, och måste därutöver sköta vissa ärenden på egen hand på stan. Vid vilka tillfällen bör han använda dessa mer effektiva masker?

Jag beställde även ett ögonskydd till honom för att undvika smitta genom ögonen.

Finns det någon poäng i att även införskaffa CE-masker för mer slösaktigt bruk? Om inte annat så verkar de ha den effekten att andra människor håller sig på avstånd, vilket bara det är värt mycket i dessa tider! Och utöver det tänkte jag att han kan bära sådana vid de tillfällen hemtjänstpersonalen och städarna har skydd, som ett bonus-skydd! Det kan inte skada väl?

Jag tänkte köpa några 50-pack med sådana till ett gäng personer, honom, mina föräldrar, sambons föräldrar och även till mig och sambon själva. Hur vet jag vilka jag ska köpa? Hittade några som var nedsatta från 1000 till ca 450 i en onlinebutik, men på andra ställen hittar jag 50-pack till ordinariepris ca 200-300? Är det någon skillnad på alla dessa olika varianter? Är de blåa veckade att föredra, eller vita släta? Om det säger dig något...

Hoppas så innerligt på svar, och vill tacka så hjärtligt på förhand!

Hej,

Svarar igen eftersom mitt första svar var dåligt. Jag ska be mod ta bort det.

FFP3-andningsskydd ska ur smittskyddssynpunkt ej återanvändas. Det är bra att du även har tänkt på skyddsglasögon. Dessa kan din släkting använda om hans hemtjänstpersonal mot förmodan inte skulle ha adekvat skyddsutrustning vid nära fysisk kontakt ansikte mot ansikte och/eller hand mot ansikte.
Det är viktigt att din släkting kan hantera FFP3-andningsskyddet och skyddsglasögonen korrekt även efter användandet.

Gentemot städpersonal är det viktiga att hålla 2 m avstånd.

Munskydd skadar inte om de används korrekt och om man samtidigt följer FHMs direktiv. De munskydd som finns på marknaden håller tyvärr olika kvalitet och det är svårt som konsument att veta vilka som är bra kvalitet. Inom vården rekommenderas vad jag vet IIR.
Citera
2020-06-17, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Nu var det mest återanvändning av munskydd jag tänkte på. Virus lämnar ju inte sporter som bakterierna. Är det 56 grader för SARS CoV-2 som är den magiska temperaturen där de börjar dö? Eller vad man kallar det för virus. Gå sönder kanhända?

Hej igen,

Man ska ur smittskyddssynpunkt inte återanvända munskydd.

Generellt på din fråga finns det beskrivet att 56 grader i 45 min (om jag minns rätt) dödar/inaktiverar viruset, men 56 grader är ingen magisk gräns utan den temperatur som man då testade. För att vara säker i praktiken bör man ha en marginal både vad gäller temperatur och tid. Virusmängden från början spelar givetvis också roll. Ju större virusmängd desto större marginaler bör man ha.
Citera
2020-06-17, 09:50
Medlem
Abletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiffiss
Jag har covid 19 o varit sjuk i ca 1v. Är orolig att det ska bli allvarligt. Borde det redan ha blivit det om man varit dålig lite mer än 1v?

OM JAG FÅR HOPPA IN.
Som jag förstår, är det runt dag 10-12 som kan vara betydande för lungkomplikationer. Passerar du det kan det vara lugnare.
Men det betyder inte att man är fri från komplikationer efteråt. Det värsta med Covid är att man tror att man är frisk, sedan kommer andra omgången, tredje omgången. Man ska vara liggande 10 dagar till efter man känner sig frisk, för att försäkra att det inte är kvar. Jag har gjort felet. Efter 5 veckor började det kännas bättre. En dag var jag toppen. Dagen efter så åkte jag och storhandlade, bar massa matpåsar osv. Efter det så blev jag ännu värre, fick ont i bröstet, hjärtat, halsen... börjat hosta igen.

Så, efter nästan två månader kände jag mig frisk. Då låg jag i sängen ytterligare 10 dagar, tittade på filmer, åt rätt matt, andades, solade. Nu känner jag mig OK i två veckor, men klart "något" är inte som förr. Det tar säkert ännu längre för kroppen att återställa sig.
Citera
2020-06-17, 16:26
Medlem
mormorannas avatar
Citat:
Hej,

Svarar igen eftersom mitt första svar var dåligt. Jag ska be mod ta bort det.

FFP3-andningsskydd ska ur smittskyddssynpunkt ej återanvändas. Det är bra att du även har tänkt på skyddsglasögon. Dessa kan din släkting använda om hans hemtjänstpersonal mot förmodan inte skulle ha adekvat skyddsutrustning vid nära fysisk kontakt ansikte mot ansikte och/eller hand mot ansikte.
Det är viktigt att din släkting kan hantera FFP3-andningsskyddet och skyddsglasögonen korrekt även efter användandet.

Gentemot städpersonal är det viktiga att hålla 2 m avstånd.

Munskydd skadar inte om de används korrekt och om man samtidigt följer FHMs direktiv. De munskydd som finns på marknaden håller tyvärr olika kvalitet och det är svårt som konsument att veta vilka som är bra kvalitet. Inom vården rekommenderas vad jag vet IIR.

Tack snälla för ditt utförliga svar, jag uppskattar verkligen att du tar dig tiden att svara på allas våra frågor, det är helt fantastiskt!

Hoppas att det är okej med lite följdfrågor!

FFP3-maskerna är avsedda för engångsbruk, men min tanke angående att efter användning förvara dem, i antingen solljus eller i frysen, under en längre tid var att han även ska kunna få visst skydd av dem efter att de egentligen vore att anse som använda/förbrukade. Då han bara har fyra stycken och det är så svårt att få tag på fler (plus att de är oerhört dyra).

Vore detta en tänkbar nödlösning? Tänker då att han efter användning ska låta masken ligga orörd i kanske två veckor (eller längre?). Då borde väl alla eventuella viruspartiklar ha dött, men maskens skyddande lager fortfarande ha viss verkan? Eller tänker jag fel?

Och när du säger "hantera masken/glasögonen korrekt efter användandet", menar du då att han bör vara medveten om att eventuella virus på masken kommer fastna på händerna vid avlägsnandet och att han därför därefter bör tvätta händerna noggrant, utan att röra i masken mer? Eller är det fler skyddsåtgärder jag inte tänker på?

Hur skulle du rekommendera att skyddsglasögonen tvättas? Då de inte ursprungligen är tillverkade för till att vara virus-skydd lär användningsmanualen vara bristfällig. (De är på väg via posten)

Och tack snälla för tipset om masktyp, jag har beställt sådana nu!
Citera
2020-06-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormoranna
Tack snälla för ditt utförliga svar, jag uppskattar verkligen att du tar dig tiden att svara på allas våra frågor, det är helt fantastiskt!

Hoppas att det är okej med lite följdfrågor!

FFP3-maskerna är avsedda för engångsbruk, men min tanke angående att efter användning förvara dem, i antingen solljus eller i frysen, under en längre tid var att han även ska kunna få visst skydd av dem efter att de egentligen vore att anse som använda/förbrukade. Då han bara har fyra stycken och det är så svårt att få tag på fler (plus att de är oerhört dyra).

Vore detta en tänkbar nödlösning? Tänker då att han efter användning ska låta masken ligga orörd i kanske två veckor (eller längre?). Då borde väl alla eventuella viruspartiklar ha dött, men maskens skyddande lager fortfarande ha viss verkan? Eller tänker jag fel?

Och när du säger "hantera masken/glasögonen korrekt efter användandet", menar du då att han bör vara medveten om att eventuella virus på masken kommer fastna på händerna vid avlägsnandet och att han därför därefter bör tvätta händerna noggrant, utan att röra i masken mer? Eller är det fler skyddsåtgärder jag inte tänker på?

Hur skulle du rekommendera att skyddsglasögonen tvättas? Då de inte ursprungligen är tillverkade för till att vara virus-skydd lär användningsmanualen vara bristfällig. (De är på väg via posten)

Och tack snälla för tipset om masktyp, jag har beställt sådana nu!

Hej igen,

Tack! Kul att du uppskattar det.

Ok, jag förstår. Om man absolut måste i nödfall (men inget som rekommenderas) så är det mycket bättre i solljus eftersom UV-ljus skadar viruset. Frys bevarar viruset, så frys ska absolut inte användas. Det finns beskrivet att viruset har överlevt i en vecka på vanligt munskydd så minst 2 veckor.
Jag vet tyvärr inte om själva andningsskyddet påverkas.

Ja, efter användning ska han ta av skyddsglasögonen bakifrån och rengöra dem med ytdesinfektionsmedel med tensid.
Efter användning av andningsskyddet ska han ta bort det också bakifrån.
Noggrann handtvätt efteråt ifall han fått virus på händerna.

Egentligen är hygienläkare bättre på dessa frågor men jag har försökt svara efter bästa förmåga.
Citera
2020-06-17, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vet du viken medicin det är?

Hej igen,

Det är Pulmozyme som inhaleras.
Citera
2020-06-17, 20:13
Medlem
Jofs avatar
Hur ser du på att det är 5000 döda i (med) covid i Sverige och bara 243 i Norge?
Citera
2020-06-17, 20:20
Medlem
Jofs avatar
Jag har som jag sagt förut kortisonbehandling nedtrappat under ett drygt år från 40 mg till nu 3,7m mg. Är det ett skydd för mig? (Tillhör riskgruppen.)
Ja, jag vet. Ingen kan med säkerhet säga något bestämt i dagsläget.

Och på tal om det. Detta är en unika situation för forskning framöver. Många doktorsavhandlingar kommer att behandla detta. Jämförelser mellan länder. Eller hur?
Citera
2020-06-17, 20:38
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Hej igen,

Det är Pulmozyme som inhaleras.

Tack för svar.

Jobbade jag på FHM så skulle jag nu beställa tio-miljoner doser innan alla andra länder gör det.
Det näst värsta som kan hända att vi står med ett överskott på en icke verksam medicin, det värsta är att det folk dör och det finns ett botemedel som vi inte kan erbjuda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in