2020-06-17, 23:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det är ju inte direkt så att våra grannländer öppnat upp och fått igång sina ekonomier ett dyft mer än Sverige.
Arbetslösheten är ju långt högre i våra grannländer exempelvis. Så där är det ju ingen skillnad alls. Snarare till fördel hos oss för tillfället.
Är den? Källa? Eller sitter du och hittar på nu igen?

Enligt ekonomifakta så har vi högre arbetslöshet än Finland, Norge och Danmark
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet---internationell-jamforelse/
Citera
2020-06-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En Finsk källa tack !

Har nog sett SVT "tolkningar" på utrikesfrågor, så att jag kan spy !

Är jag din privata sekreterare? Leta själv vetja! Du är ju tvåspråkig och kan använda google..
Citera
2020-06-17, 23:40
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så tänkte jag också först.
Men det är ju faktiskt en poäng att avråda från resor till länder som inte vill ha besök av oss.
Men det var säkert lite att "ge igen" inblandat också.

Visst har du en poäng där. Men då säger man ju tydligt att ni Svenskar inte kommer in där så försök inte åk ditt i stället för att formulera sig som hon gör. Folk är ju inte dumma i huvudet men det verkar inte hon fatta
Citera
2020-06-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så tänkte jag också först.
Men det är ju faktiskt en poäng att avråda från resor till länder som inte vill ha besök av oss.
Men det var säkert lite att "ge igen" inblandat också.

Självklart ska man göra på det sättet. Det gör övriga Europa mot UK nu också. De inför 14 dagars karantän mot England bara för att de infört det mot respektive land. Man ger igen med samma mynt helt enkelt.

Många Danskar och norrmän kommer ju komma hit och det är bra för vår ekonomi och våra jobb. Gynnar enbart Sverige.
Citera
2020-06-17, 23:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Är jag din privata sekreterare? Leta själv vetja! Du är ju tvåspråkig och kan använda google..

Det är du som hävdar, så upp med bevis då.
Citera
2020-06-17, 23:43
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Gruvor verkar vara en bra smitthärd. Polen har ju haft samma problem i några av sina gruvor.
Köttindustrin och gruvor samt körsång och fotbollsmatcher. Där frodas Coronaviruset.

Möjligt att det är en risk med gruvor. Jag vågar inte säga vare sig för eller emot. Men det som är unikt med Gällivare är ju inte bara att gruvan drabbas. Det är ju hela samhället som drabbats och det verkar de inte haft i Polen mm.

Då Coronaviruset sprids vi kontakt så tror jag Sveriges fria tillvägagångssätt är mer farligt än några hundra i en gruva. Det är min tro.
Senast redigerad av Waji 2020-06-18 kl. 00:04.
Citera
2020-06-17, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Sweden’s coronavirus consensus cracks as deaths top 5,000
Country has world’s fifth-highest death rate at 499.1 per million inhabitants
Oj! 0,05% döda!
Citera
2020-06-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Just därför vi har dessa problem vi har.

Din poäng är ju att såga länder som har gjort en lockdown. Det har ju du gjort tydligt med ditt svamlande. Men när du försöker visa dig smart och tar ett land som Island att det får problem när de öppnar när de har bara 10 döda totalt blir lite komiskt.

Hur ska man kunna läsa på när man citerar dina inlägg och argumenterar med dina egna ord som hela tiden flyttas till nya saker?

Ett tips är att du läser igenom dina inlägg och svar innan du trycker på enter. Det blir ju lättar för dig att svara till oss andra när vi i själva verket ifrågasätter just dina inlägg i skrift

Jag sågade inte Island. De har lyckats väldigt bra (titta... jag hyllar Island till och med). Enkelt utgångsläge med en isolerad ö i Atlanten men ändå.

Men sen då??

Nu är de i desperat behov av besökare. Deras ekonomi är körd i botten i ett land som lever på turism och fiske.
Massarbetslöshet.

Och 5 nya smittade inom två dagar så fort gränsen öppnades som de nu får "ta hand om". Ska de fortsätta så i åratal framöver eller vad är planen?

Från den 1:a juli kommer testet på Keflavik flygplats att kosta över 1000kr per person att ta (Fram tills dess är det gratis) och det vittnas redan om att turisterna inte kommer och att det är totalt orimligt dyrt att betala dessa pengar...
Samtidigt har Island inte råd uppenbarligen att bekosta det själva.

Så jag ifrågasätter bara deras plan och hur den ser ut då detta kommer pågå i åratal framöver. Det var DET jag gjorde. Inte sågade dem fram tills nu.
Citera
2020-06-17, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Många länder har mycket större "fel" där man kan se den tydlig diskrepans mellan konstaterade covid-19-fall och överdödligheten överlag. Vad jag har sett finns det bara ett land som tvärtom räknat för mycket och det är Belgien. Med det sagt kommer många länder att behöva justera upp sina dödstal senare när pandemin ska summeras.

Fast det är också en ganska enkel "ursäkt" att ta till för FHM (och inbitna fans till FHM, inte riktat specifikt till dig, men bara säger det).

Jag har sett många gånger, och även en eller ett par ggr, tagit upp i tråden att andra länder i Europa faktiskt har ansträngt sig för att justera upp sina siffror även under pandemin. Ett exempel var Frankrike som plötsligt hade letat fram ett stort antal döda på äldreboenden och lagt till i sin statistik.

Min uppfattning då jag läst utländsk europeisk media, är att detta har varit ett mkt vanligt förfarande i flertal europeiska länder.

Därför finner jag det lite provocerande att t.ex. FHM ibland nästan låter som om alla andra länder är skurkländer som inte räknar alls ordentligt osv. De kan säkert göra en del fel, men så även vi. För några veckor sen var det ju t.ex. artiklar om att vi kunde ha missat 1.000 dödsfall (25%) .

Så jag tror man skall ta det med en rejäl nypa salt just detta att tro att det är särskilt stora skillnader, gentemot de flesta länder, jag uppfattar inte att det är så, i alla fall.
Citera
2020-06-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är du som hävdar, så upp med bevis då.

Gå och häng dig. Du har fått två länkar, men de duger inte. Jag bryr mig inte ett smack om du tror på´t eller inte. Karantänen hävdes för att den stred mot grundlagen. Ingen är intresserad av vad du anser om det.
Citera
2020-06-17, 23:48
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Självklart ska man göra på det sättet. Det gör övriga Europa mot UK nu också. De inför 14 dagars karantän mot England bara för att de infört det mot respektive land. Man ger igen med samma mynt helt enkelt.

Många Danskar och norrmän kommer ju komma hit och det är bra för vår ekonomi och våra jobb. Gynnar enbart Sverige.

Jaså. Så det Danskar och Norrmän kommer till Sverige sa du?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/norge-oppnar-for-resor-till-gotland-inte-till-resten-av-sverige/

I Danmark har man sagt att Svenskar inte få komma, men de som ej är risk kan åka ev till Sverige. Beslutet ej taget till 100% då man avvaktar vad som händer i Sverige var senast infon.

Tror att redan nästa vecka kommer nya direktiv att andra länder vill inte ha sina medborgare i Sverige. 14 dagars karantän om de besöker Sverige lär det bli.
Citera
2020-06-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Smittspåring definitivt. Läste nu att New Zeeland hade haft två nya fall, det blev ju ett ramaskri där och ledarna klev ut på presskonferensen och sa att detta var oacceptabelt och en massa rutiner hade brustit. Men som Björn skriver 10 år är en lång tid, är då inte sveriges strategier att föredra? Jag tänkte att folk i då New Zeeland ser covid som pesten och att fölk blir onödigt oroliga.

Jag tror det är bättre att folk blir lite mer oroliga, än att de blir döda...

Här i Sverige har vi alldeles för lite oro, vi tycks snarare ha blivit helt avtrubbade inför hur många som faktiskt dött här, medan resten av världen är förfärade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in