Citat:
Ursprungligen postat av
Otrolig
Många länder har mycket större "fel" där man kan se den tydlig diskrepans mellan konstaterade covid-19-fall och överdödligheten överlag. Vad jag har sett finns det bara ett land som tvärtom räknat för mycket och det är Belgien. Med det sagt kommer många länder att behöva justera upp sina dödstal senare när pandemin ska summeras.
Fast det är också en ganska enkel "ursäkt" att ta till för FHM (och inbitna fans till FHM, inte riktat specifikt till dig, men bara säger det).
Jag har sett många gånger, och även en eller ett par ggr, tagit upp i tråden att andra länder i Europa faktiskt har ansträngt sig för att justera upp sina siffror även under pandemin. Ett exempel var Frankrike som plötsligt hade letat fram ett stort antal döda på äldreboenden och lagt till i sin statistik.
Min uppfattning då jag läst utländsk europeisk media, är att detta har varit ett mkt vanligt förfarande i flertal europeiska länder.
Därför finner jag det lite provocerande att t.ex. FHM ibland nästan låter som om alla andra länder är skurkländer som inte räknar alls ordentligt osv. De kan säkert göra en del fel, men så även vi. För några veckor sen var det ju t.ex. artiklar om att vi kunde ha missat 1.000 dödsfall (25%) .
Så jag tror man skall ta det med en rejäl nypa salt just detta att tro att det är särskilt stora skillnader, gentemot de flesta länder, jag uppfattar inte att det är så, i alla fall.