2020-06-17, 23:31
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den här har varit uppe förut idag, och uppdaterad nyss, men den tål att upprepas. Det visar att han gärna gick på och bankade på Wilma och till slut dödade henne. Hon var mindre, nätt, och inte någon match mot Tishko, som ändå var en liten sparris. Sparrisen lär få det besvärligt om han hamnar i fängelse.

https://www.expressen.se/gt/krim/besked-kring-wilmas-mordatalade-pojkvan-/
En vän berättar i polisens förhör om tiden på högstadiet:

– Jag tänkte på när vi gick på högstadiet så fick han mycket stryk. Han kunde stå kvar och få stryk och bli svart i ögonen. Men han slog aldrig när det var större killar. Däremot när han hade kontroll som mot mindre killar gick han gärna på och slog. Han kunde ta emot stryk och visade aldrig några känslor. Han grät aldrig trots att han ibland fick mycket stryk.
Säkert fått mycket stryk hemma. Pappa tar T från mamman i Irak, ny fru - barn? -ny fru igen =styvmamman som får två småbarn och ser T som den bully han var mot Wilma. Hon gillade inte att W bodde hemma hos dem med T: hon var ett barn.
Pappan förväntar sig att allt sköts snyggt. Bara han inte ser att T röker på så är det OK. Pappan framställer sig o sin familj som världens bästa o snällaste. Men T är rädd för att berätta. Han väntar sig stryk och kompisarna väljer att gå ut för att inte förnedra T. Eller är allt lögn? Hjälper de allihop T att göra sig kvitt de förfärliga bevisen han gömt på vinden?
Riktigt slut är det inte förrän vi vet var Wilma är.
Citera
2020-06-17, 23:32
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Absolut :-)
I fall som detta, så nämner ex.vis åklagaren vissa liknande mål i sin plädering där man hänvisar till hur man dömt. Det kan vara TR-dom, HR-dom och i många fall en prejudicerande dom från HD. Det sista är tungt. Kan man hänvisa till en dom från HD, som dömt ett liknande mål och dömt på ett visst sätt så väger det ganska tungt i rättens bedömning.

Detta mål är ju lite speciellt men kan detta bli en prejudicerande dom för framtiden även om det stannar i TR
Citera
2020-06-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
He he he he
Inte ett rätt.
Sen får han dra av tiden ha suttit också.

För helvete Rubar, T kommer ju traska ut ändå..
Shit.

Ja dessvärre finns ju trots allt risken att det lilla sv-net inte behöver skaka galler så länge. Att TR anser honom skyldig står ju ganska klart men vad tycker sedan HR?

Och risken känns överhängande att han blir kryssad på RPU:n och då blir det ju vård. Man vill inte tänka tanken men ändå: HR finner att det bara går att döma för brott m griftefriden och så lite psykvård på det.
Och sen ute igen i det fria när psykdoktorerna anser att han är botad. Behöver ju inte dröja så länge.
Citera
2020-06-17, 23:34
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vill minnas att det handlade om uppgifter från hans CV, att han hade slutat på ett jobb för att han planerade att läsa på högskola.

Kanske inte alltför långsökt att misstänka att det egentligen handlade om att han inte längre var önskvärd på arbetsplatsen?

Det är väl inte omöjligt att han helt enkelt ville studera? Inget ovanligt att sluta ett arbete och söka sig till studier vid den åldern kan jag tycka. Sedan var han kanske urless på det jobbet han hade just då?
Citera
2020-06-17, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Detta mål är ju lite speciellt men kan detta bli en prejudicerande dom för framtiden även om det stannar i TR
En tingsrättsdom tror jag inte kan bli prejudicerande (vägledande). Det brukar vara Högsta Domstolen, HD, som visar riktningen. Men så insatt i juridiken är jag inte. Jag kan bara lite grand. Man kan alltid nämna andra fall i en plädering. Och därmed visa att så här har man dömt i ett liknande fall. En hänvisning till en TR-dom väger inte lika tungt som en hänvisning till dom i HD.
Citera
2020-06-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ja dessvärre finns ju trots allt risken att det lilla sv-net inte behöver skaka galler så länge. Att TR anser honom skyldig står ju ganska klart men vad tycker sedan HR?

Och risken känns överhängande att han blir kryssad på RPU:n och då blir det ju vård. Man vill inte tänka tanken men ändå: HR finner att det bara går att döma för brott m griftefriden och så lite psykvård på det.
Och sen ute igen i det fria när psykdoktorerna anser att han är botad. Behöver ju inte dröja så länge.

Det är inte många som får psykvård i dag, så jag ser den chansen som minimal. Man traskar inte ut från rättspsykiatrisk vård för att en läkare anser det utan det avgörs av domstolen. Alla som kryssas får inte vård utan man kan dömas till fängelse ändå. Ser man inte röda gubbar och hör röster lär det inte bli vård istället för fängelse. Hur fallet kommer te sig i en Hovrätt får vi se men med övertygande bevisning kan inte försvaret trycka på så mycket mer än vad hon redan gjort och det var ju ingenting som sådde några som helst tvivel utan tvärtom.
Citera
2020-06-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Det är väl inte omöjligt att han helt enkelt ville studera? Inget ovanligt att sluta ett arbete och söka sig till studier vid den åldern kan jag tycka. Sedan var han kanske urless på det jobbet han hade just då?

Jo, så kan det ju vara. Men av någon anledning finner jag inte denna person direkt trovärdig, så nog därför som jag tolkar det som jag gjorde.

Här iaf ett inlägg ang hans studieplaner:

Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Pojkvännen har gått såväl grundskola som gymnasium i Västsverige. I grundskolan fick han godkänt i de flesta ämnen och i främst engelska hade han fina betyg.
Efter studenten har han haft lätt att få jobb, enligt sitt cv: Där finns en lång rad anställningar. Bland annat har han jobbat som säljare och inom restaurangbranschen.

På ett av jobben minns han hur han lärde sig ”hur man måste kämpa för att lämna motparten nöjd och tillfredsställd”. På ett annat säger han sig ha tilldelats en utmärkelse som årets medarbetare.
Det sista jobbet som finns med på hans cv sade han upp sig från med motiveringen: ”Jag vill studera vidare på högskolan”.
Senast någon såg Wilma Andersson var i torsdags förra veckan. När hennes familj blev orolig försökte de kontakta pojkvännen. Det var hos honom hon befunnit sig på sistone.

Utsäkta mig. Godkänd i de flesta ämnen. Skulle det vara ett fint resultat?

Inom restaurangbranschen är de flesta blattar. Han kanske jobbade som diskare?

Säger man upp sig för att man VILL studiera vidare eller att man har fått en studieplats?

Låter som otrolig fabulering alltsammans.

https://www.expressen.se/gt/krim/pojkvannens-ambitiosa-liv-och-relationen-med-wilma/
Citera
2020-06-17, 23:44
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:

Du har helt rätt, han kommer snart ut i frihet igen. Då hoppas jag att han med sin familj börjar om någon annanstans med nya identiteter.
Citera
2020-06-17, 23:44
Medlem
Nu kan man höra Tishkos riktiga röst (ej förvrängd): https://newsonthegotoday.com/980koz
Citera
2020-06-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lady-C
Nu kan man höra Tishkos riktiga röst (ej förvrängd): https://newsonthegotoday.com/980koz
Märkligt egentligen... han har bott heltid i Sverige i 14 år, sedan han var nio år gammal, och kan inte artikulera på svenska språket? Helt OT här, men lite märkligt. Och hans s k förklaringar är helt uppe i det blå. Lås in fanskapet och släng nyckeln. Ja, han har städat, men han har minsann inte sett något blod. Suck.
Citera
2020-06-17, 23:51
Medlem
Som tur är att det är snart i HD.
Utan lokal påverkan..
Citera
2020-06-17, 23:51
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är inte många som får psykvård i dag, så jag ser den chansen som minimal. Man traskar inte ut från rättspsykiatrisk vård för att en läkare anser det utan det avgörs av domstolen. Alla som kryssas får inte vård utan man kan dömas till fängelse ändå. Ser man inte röda gubbar och hör röster lär det inte bli vård istället för fängelse. Hur fallet kommer te sig i en Hovrätt får vi se men med övertygande bevisning kan inte försvaret trycka på så mycket mer än vad hon redan gjort och det var ju ingenting som sådde några som helst tvivel utan tvärtom.
Han kommer nog inte kunna slingra sig ur detta, tack för det!

Funderar på om han får livstid 18 år, eller lägre, tycker att det finns sådant som, jag som amatör, tycker är försvårande, han har tryckt ned henne under längre tid, hon var i utsatt ställning och hennes död var utdragen.
Jag hoppas på livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in