Citat:
Ursprungligen postat av
GodMode
Utbrott i Tyskland. Ett kluster. 7000 i karantän. Tydligen ett slakteri. Nu börjar detta som Tegnell mf varnade om, länder stänger och öppnar, stänger och öppnar. Jag blir mer och mer övertygad att vi valde rätt strategi.
Nog för att den grejen låter allvarlig. Men om man drar den slutsatsen redan nu så är man nog rätt övertygad även sedan innan...
Vad jag kan se har smittade och döda nästan konstant minskat sedan april/maj i Tyskland och de har senaste tiden färre dödsfall än oss... Men en enda dag på en enskild ort som drabbas räcker för att dra en sådan slutsats? ”Okej”...
Märkligt att den oron inte gäller i Sverige hos vissa. Som idag när det rapporteras om Gällivare, då är det tydligen lugnt... Eller att vi har haft 5000 dödsfall på tre månader, då är det lugnt.
Eller att det under den senaste tiden är fler smittade/dag i Sverige än i Italien, eller att Italien nästan är nere på våra nivåer gällande dödstalen nu, ja då är det lugnt, och vi vet nästan nu att det är vi som gör rätt.
Fast vi ”inte vet” om någon ifrågasätter strategin. Du/ni kanske har rätt även om jag tvivlar. Jag ser det dock även som fullt rimligt att vara skeptisk efter så pass dålig utgång hitills, där vi sticker ut särskilt senaste tiden.
För flera av världens (före detta) värst drabbade länder har ändå lyckats få ned kurvorna så pass kraftigt som Italien, medans vi inte har det.
Ja vi får väl se då.
Men att som vissa klaga på att andra drar ”förhastade slutsatser” är märkligt i min värld (Jag syftar inte på dig specifikt där), i alla fall om man själv drar slutsatser efter en enda dag åt fel håll i andra länder.
”Vi vet inte än” betyder för övrigt att man inte vet åt något håll.
Vissa verkar ju nästan se det som att frasen ”vi vet inte” inte gäller åt ena hållet, det håll som nu ”passar” :-) (syftar inte på dig specifikt där heller).