2020-06-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nej, Sveriges strategi är inte att föredra.
En stor nedstängning nu räddar liv, ger tid till smittspårning och isolering av upptäckta fall.
Det stora misstaget man gjorde, fråm mybdigheternas sida, var att vänta så länge,

Så snart regeringen hade infogat SARS-CoV-2 i smittskyddslagen borde man ha infört de regler man senare satte in. Det hade nog räddat många liv.

Det gick veckor utan att något hände på den fronten.
Citera
2020-06-17, 23:00
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, det verkar ju gå lysande det här.

Sverige 102

Italien 43
Frankrike 28
Belgien 12
Tyskland 8
Österrike 6
Holland 4
Norge 1
Finland 0
Danmark 0
Summa: 102

Katastrof. Skrattade åt eländet i ditt inlägg.
Ändå går medelsvensson och msm i FHMs ledband.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Utbrott i Tyskland. Ett kluster. 7000 i karantän. Tydligen ett slakteri. Nu börjar detta som Tegnell mf varnade om, länder stänger och öppnar, stänger och öppnar. Jag blir mer och mer övertygad att vi valde rätt strategi.

Nog för att den grejen låter allvarlig. Men om man drar den slutsatsen redan nu så är man nog rätt övertygad även sedan innan...

Vad jag kan se har smittade och döda nästan konstant minskat sedan april/maj i Tyskland och de har senaste tiden färre dödsfall än oss... Men en enda dag på en enskild ort som drabbas räcker för att dra en sådan slutsats? ”Okej”...

Märkligt att den oron inte gäller i Sverige hos vissa. Som idag när det rapporteras om Gällivare, då är det tydligen lugnt... Eller att vi har haft 5000 dödsfall på tre månader, då är det lugnt.

Eller att det under den senaste tiden är fler smittade/dag i Sverige än i Italien, eller att Italien nästan är nere på våra nivåer gällande dödstalen nu, ja då är det lugnt, och vi vet nästan nu att det är vi som gör rätt.

Fast vi ”inte vet” om någon ifrågasätter strategin. Du/ni kanske har rätt även om jag tvivlar. Jag ser det dock även som fullt rimligt att vara skeptisk efter så pass dålig utgång hitills, där vi sticker ut särskilt senaste tiden.

För flera av världens (före detta) värst drabbade länder har ändå lyckats få ned kurvorna så pass kraftigt som Italien, medans vi inte har det.

Ja vi får väl se då.

Men att som vissa klaga på att andra drar ”förhastade slutsatser” är märkligt i min värld (Jag syftar inte på dig specifikt där), i alla fall om man själv drar slutsatser efter en enda dag åt fel håll i andra länder.

”Vi vet inte än” betyder för övrigt att man inte vet åt något håll.

Vissa verkar ju nästan se det som att frasen ”vi vet inte” inte gäller åt ena hållet, det håll som nu ”passar” :-) (syftar inte på dig specifikt där heller).
Senast redigerad av sjelvefan 2020-06-17 kl. 23:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Vad menar du med importerade fall?

Det var ju 4 Rumäner som rymde ifrån 14 dagars karantänboende och där 2 visade sig ha Covid-19 när man väl fick tag i dom.
Sedan testades poliserna som tog fast dem och en av dessa hade blivit smittad.

Och som sagt... två positivt testade igår med en flight ifrån Kastrup - Danmark.

Och då har det bara gått en dag sedan man öppnade gränserna...
ska de hålla på såhär i 10 år är min fråga?
Citera
2020-06-17, 23:01
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Ska vi verkligen acceptera och nöja oss med det. Är det inte dags för en rejäl uppfräschning och rekonstruktion av vårt samhälle? Svågerpolitiken och annan inkompetens som behöver tycker jag puttas bort...

Ja, det tycker jag också.
Fast min erfarenhet säger annat.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det sjukaste är Sverige som gjort tvärt emot den övriga världen.
Rättning i ledet. Nedstängning nu tack.

Du är inte seriös och det kommer heller aldrig att hända såklart så det är totalt meningslöst att diskutera.
Citera
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Nej, Sveriges strategi är inte att föredra.
En stor nedstängning nu räddar liv, ger tid till smittspårning och isolering av upptäckta fall.

Smittspåring och isolering är inte det way past bedtime nu? Jag menar att Europa öppnar upp så stänger Sverige? Snacka om att vara jokern i leken. 😁
Citera
2020-06-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, de är inte sämst i världen. Det är Sverige enligt din egna länk.

Vem har pratat om 4 månaders lockdown?

Sverige har en enorm dödlighet i Covid 19.
Vem har pratat om att "låsa in folk"?
Det är inte Nordkorea vi bor i.

Ingen har pratat om 4 månaders Lockdown?? Vet inte vem du pratar med riktigt men ingen i vår konversation i alla fall.

I en Lockdown som Italien så är det "låsa in folk" som gäller.

I ett läge där vi inte ens har någon överdödlighet. Låter ju som det sjukaste som världen har skådat i så dana fall

ska vi ha Lockdown varje gång folk dör i framtiden då eller vad?

Kommer aldrig nånsin att hända att mycket förståeliga skäl så det är totalt meningslöst att fortsätta den diskussionen då det ALDRIG kommer ske. Inget land är så genomsjukt att de kör en lockdown efter 4 månader av smitta

Vissa regioner och lokala utbrott, javisst. Men inte i länder. Den tiden är förbi.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Smittspåring och isolering är inte det way past bedtime nu? Jag menar att Europa öppnar upp så stänger Sverige? Snacka om att vara jokern i leken. 😁

Ja, vi är sena. Det beror på just det. Vi har inte satt in åtgärderna ännu. Tyvärr. Fast bättre sent än aldrig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det var ju 4 Rumäner som rymde ifrån 14 dagars karantänboende och där 2 visade sig ha Covid-19 när man väl fick tag i dom.
Sedan testades poliserna som tog fast dem och en av dessa hade blivit smittad.

Och som sagt... två positivt testade igår med en flight ifrån Kastrup - Danmark.

Och då har det bara gått en dag sedan man öppnade gränserna...
ska de hålla på såhär i 10 år är min fråga?
Jaha då är jag med. Trodde du menade flyktingar när du skrev "importerade fall".

Svaret på din fråga från mig är att nej det går inte.
Senast redigerad av Martlet 2020-06-17 kl. 23:10.
Citera
2020-06-17, 23:06
Medlem
Citat:
Det är för de allra flesta självklart att ange källa till sina påståenden.

Vilket jag gjort.

Det är för de allra flesta ganska självklart att ha någon som helst koll på ämnet man diskuterar om man ska kalla sig för intresserad.

Det är ju faktiskt otroligt enkelt att skaffa sig information idag. Om man är intresserad som sagt...
Citera
2020-06-17, 23:07
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Nog för att den grejen låter allvarlig. Men om man drar den slutsatsen redan nu så är man nog rätt övertygad även sedan innan...

Vad jag kan se har smittade och döda nästan konstant minskat sedan april/maj i Tyskland och de har senaste tiden färre dödsfall än oss... Men en enda dag på en enskild ort som drabbas räcker för att dra en sådan slutsats? ”Okej”...

Märkligt att den oron inte gäller i Sverige hos vissa. Som idag när det rapporteras om Gällivare, då är det tydligen lugnt... Eller att vi har haft 5000 dödsfall på tre månader, då är det lugnt.

Eller att det under den senaste tiden är fler smittade/dag i Sverige än i Italien, eller att Italien nästan är nere på våra nivåer gällande dödstalen nu, ja då är det lugnt, och vi vet nästan nu att det är vi som gör rätt.

Fast vi ”inte vet” om någon ifrågasätter strategin. Du/ni kanske har rätt även om jag tvivlar. Jag ser det dock även som fullt rimligt att vara skeptisk efter så pass dålig utgång hitills, där vi sticker ut särskilt senaste tiden.

För flera av världens (före detta) värst drabbade länder har ändå lyckats få ned kurvorna så pass kraftigt som Italien, medans vi inte har det.

Ja vi får väl se då.

Men att som vissa klaga på att andra drar ”förhastade slutsatser” är märkligt i min värld (Jag syftar inte på dig specifikt där), i alla fall om man själv drar slutsatser efter en enda dag åt fel håll i andra länder.

”Vi vet inte än” betyder för övrigt att man inte vet åt något håll.

Vissa verkar ju nästan se det som att frasen ”vi vet inte” inte gäller åt ena hållet, det håll som nu ”passar” :-) (syftar inte på dig specifikt där heller).

Ja visst kan man vara skeptisk. Personligen tror jag att vi skulle ha haft guldkrona nu om vi hade lyckats med att som sagt skydda våra äldre. Haft en mycket tidigt nedstängning och isolering av våra äldreboenden. Haft samma personal som rullar, bundit vikarier till samma boenden osv.

Tegnell och de är skickliga, vi svenskar har accepterat ett högt dödstal. Jag har accepterat det. De har bibehållit ett lugn vilket inte har stressat upp svenskarna.

Men jag ser framemot Corona kommissionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in