2020-06-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ta fram det där nu, att det bröt mot grundlagen.

Och.., tvåspråkig är jag ifrån födseln. Har inte drabbats av dysleksi vad jag vet. Var är det att karantänen bröt emot grundlagen. Finns inget om det i din länk.

Här går de in på det juridiska i frågan om att begränsa människors rörelsefrihet. Som alltså inte ansågs befogat då åtgärden inte hade någon påverkan.

https://www.hbl.fi/artikel/regeringen-informerar-om-nylands-isolering-klockan-10/
Citera
2020-06-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja men t.ex. många gånger ser jag självklara kritiska följdfrågor som aldrig ställs.

Håller jag iofs med om!
Tror tyvärr att det mer handlar om kassa journalister. Jag längtar efter att Janne J skall ta sig an detta..
Citera
2020-06-17, 22:43
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vi har säkert fler än 5000 döda. Fast ja, det går inte att räkna exakt. Även andra jämförbara länder har liknande fel.
Många länder har mycket större "fel" där man kan se den tydlig diskrepans mellan konstaterade covid-19-fall och överdödligheten överlag. Vad jag har sett finns det bara ett land som tvärtom räknat för mycket och det är Belgien. Med det sagt kommer många länder att behöva justera upp sina dödstal senare när pandemin ska summeras.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Breaking News: Study Shows More Than 50 Percent Of Clinically Recovered Covid-19 Patients Are Still Infectious With The SARS-CoV-2 Virus. (Källa: Thailand Medical News)

Covid-19 Research: A new study published in the American Thoracic Society’s American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine gives a warning that majority of patients who are clinically recovered were still found to be infectious with the SARS-CoV-2 coronavirus that causes the deadly Covid-19 disease.

The medical researchers found that half of the patients they treated for mild COVID-19 infection still had coronavirus for up to eight days after symptoms disappeared.

Detta måste våra myndigheter med Tegnell i spetsen och Löfven få reda på!!! De ger ju felaktig information till svenska befolkningen.

De vet det kanske redan. De vill sprida smittan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canarybird
kan du länka tack.

Gå in på thailandmedical.news
Citera
2020-06-17, 22:44
Medlem
Asmodeusvults avatar
Har snöat in lite på det här med att barn kan drabbas månader efter att de haft Covid-19 och frågar tråden efter idogt googlande med tamt resultat om någon sett eller hört någon intervju med Bernice Aronsson från Folkhälsomyndigheten i någon intervju eller debatt eller som inbjuden expert eller motsvarande?

Hon verkar vara den som har koll på just detta med barn som blir allvarligt sjuka.

(Hon kommer upp som författare på läkartidningen i Googles resultat och man kan se lite text från i år, men när man följer länken är sidan borttagen.)
Citera
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
BREAKING NEWS! Northwestern University Issues COVID-19 Warning That The Whole Nervous System Can Be Affected By The SARS-CoV-2 Coronavirus
Källa: Thailand Medical News

Common neurological symptoms in more than of half hospitalized COVID-19 patients include headache, dizziness, decreased alertness, difficulty concentrating, disorders of smell and taste, seizures, strokes, weakness and muscle pain.

Dr Igor Koralnik, Northwestern Medicine Chief of Neuro-infectious diseases and Global Neurology and a Professor of Neurology at Northwestern University Feinberg School of Medicine told Thailand Medical News, "It is very important for the general public and physicians to be aware of this, because a SARS-COV-2 infection may present with neurologic symptoms initially, before any fever, cough or respiratory problems occur.”

The COVID-19 disease may affect the entire nervous system, including the brain, spinal cord and nerves as well as the muscles. There are many different ways COVID-19 can cause neurological dysfunction, he said.

As COVID-19 may affect multiple organs (lung, kidney, heart), the brain may also suffer from lack of oxygenation or from clotting disorders that may lead to ischemic or hemorrhagic strokes.

Furthermore, the SARS-CoV-2 coronavirus may cause direct infection of the brain and meninges.

Also, the reaction of the immune system to the infection may cause inflammation that can damage the brain and nerves.

det är tyvärr inte breaking news utan old news, men alla väljer att strunta i det
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canarybird
kör bud i stan och kan tillägga att uteserveringarna är ganska fulla. Stockholm området.

Förstår det.
Människor tror att det är över. Inte förvånande med tanke på de styrandes handlande.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Fast det var inte det jag hävdade, jag bemötte ditt påstående att vi garanterat har fler än 5000 avlidna. Ja, det stämmer, att räkna helt perfekt är omöjligt men det handlar med stor sannolikhet inte om några stora mörkertal. Detta kan man se genom att studera SCBs och FHMs statistik samtidigt.

Håller nog inte helt med. Många menar att det rätta sättet är att titta på överdödlighet jämfört med ett normalår, (SCB) vanligen då ett glidande medelvärde över ett antal år.
Det verkar ju intuitivt rätt, men jag vill hävda att det inte är så. Vi vet nämligen att när man ökar hygienrutiner minskar även andra sjukdomar som tar livet av folk. Det var väldigt tydligen när svininfluensan härjade att antalet döda av andra sjukdomar gick ned.
Det är inte så konstigt att influensafallen blir lägre med förbättrade hygienrutiner. Vinterkräksjuka och andra infektionssjukdomar påverkas också.
Dvs, hade vi alltid dessa hygienrutiner och tillämpade social distansering och många tillämpar 2-metersregeln skulle vi få ned dödligheten rejält i en mängd sjukdomar.
Citera
2020-06-17, 22:45
Medlem
Över hundra döda inrapporterade idag. Vår regering, trots allt, avråder från resan till vissa andra europeiska länder (nästan alla länder i Europa har färre offer i dagsläget än vi). Att de har mage att göra det. De ska först kolla i sin egen gård. Snarare är det alla andra länder i Europa som ska avråda från resan till Sverige med tanke på denna situation. Kommer någon att ställas till svars för detta fiasko? Det är svårt att fatta vilka inkompetenta personer sitter i ledningar inom olika myndigheter...
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja men det var ju dödsfall vi diskuterade och inte "drabbas" som helt saknar relevans vad gäller de som drabbas allra värst.

Som jag också skrev, det talas lite om de som överlever covid-19, dock med svåra skador.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ta fram det där nu, att det bröt mot grundlagen.

Och.., tvåspråkig är jag ifrån födseln. Har inte drabbats av dysleksi vad jag vet. Var är det att karantänen bröt emot grundlagen. Finns inget om det i din länk.

Jag kan tyvärr inte finska, men jag kommer bestämt ihåg att anledningen till att det sågs som ”olagligt” var att det redan fanns smitta utanför huvudstaden. Det gjorde att man inte kunde åberopa den anledningen som uppgavs, alltså att man skulle förhindra spridning ut från Helsingfors.

I övrigt lägger jag ingen värdering om det var bra eller bajs..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in