Citat:
Ursprungligen postat av
Otrolig
Fast det var inte det jag hävdade, jag bemötte ditt påstående att vi garanterat har fler än 5000 avlidna. Ja, det stämmer, att räkna helt perfekt är omöjligt men det handlar med stor sannolikhet inte om några stora mörkertal. Detta kan man se genom att studera SCBs och FHMs statistik samtidigt.
Håller nog inte helt med. Många menar att det rätta sättet är att titta på överdödlighet jämfört med ett normalår, (SCB) vanligen då ett glidande medelvärde över ett antal år.
Det verkar ju intuitivt rätt, men jag vill hävda att det inte är så. Vi vet nämligen att när man ökar hygienrutiner minskar även andra sjukdomar som tar livet av folk. Det var väldigt tydligen när svininfluensan härjade att antalet döda av andra sjukdomar gick ned.
Det är inte så konstigt att influensafallen blir lägre med förbättrade hygienrutiner. Vinterkräksjuka och andra infektionssjukdomar påverkas också.
Dvs, hade vi alltid dessa hygienrutiner och tillämpade social distansering och många tillämpar 2-metersregeln skulle vi få ned dödligheten rejält i en mängd sjukdomar.