2020-06-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja förmodligen kommer det behöva smittspåras varje dag i alla länder världen över till detta är över....
Finns det kapacitet för det i hela världen?
Citera
2020-06-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
är din mening med livet sitta å sprida dynga på fb? För det första finns inga bevis man blir immun, tvärtom finns det teorier viruset blir farligare en andra gång. "I princip noll" dödlighet stämmer inte, smittar du 5.5 miljoner friska människor kommer ändå hundratals/tusentals av de dö, och garanterat kommer det vara omöjligt inte smitta resten av befolkningen som är riskgrupp. Och även om det kommer dö betydligt mindre i en frisk grupp så kommer ändå förmodligen tusentals behöva respiratorvård, och de flesta kommer få men för livet.

Som du ser så skrev jag ju att det var moraliskt förkastligt

Men en spännande tanke. Ett slags naturligt vaccin.

Självklart är vi immuna. Efter ett halvår med viruset och snart 10 000 000 smittade har ännu ingen blivit smittad två gånger av viruset. Som sagt... du blir immun. Den diskussionen kan du avsluta genast.
Precis ALL forskning och studier påvisar detta. Och som sagt... ingen på jorden har ännu blivit smittad två gånger.

Jo, det är i princip noll dödlighet för friska under 50 år.

I Sverige har endast 64st under 50 år dött. Av över 5000st.
Av dessa 64 lär ju nästan alla haft underliggande sjukdomar. Du kan räkna på dina händer över antalet under 50 som varit friska och dött i Covid-19 i Sverige.

Trafiken är farligare för den här gruppen människor och har långt större dödlighet.

så visst hade det moraliskt förkastliga experimentet varit spännande. Jag personligen hade ställt upp om jag fick frågan.
Citera
2020-06-17, 22:10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det tror jag absolut inte!

Det är bara för myndighetsfolk och politiker att slingra sig ur.. det tycker jag vi ser bevis på var eviga dag. Kolla bara intervjuerna med Svetsarn, Hallongrottan eller Tengele. Dom kan ju inte svara på en rak fråga. Då börjar dom bara svamla om något annat

Ja men t.ex. många gånger ser jag självklara kritiska följdfrågor som aldrig ställs.
Citera
2020-06-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så du tror på allvar att av 213 länder och regioner runt om på jorden så redovisar de allra, allra flesta exakt lika bra som exempelvis Norden??

Nej vad dumt att man inte tänkte på det! Det är så klart anmälningsbenägenheten som ökat,

Sverige är sämst på allt.
Men det är klart... Det är den där anmälningsbenägenheten!
Citera
2020-06-17, 22:11
Medlem
Källa: Sky News
Frågan som ställs är hur länge Covid19 kan överleva på ytor:

Wu Zunyou, chief Epidemiologist of China's Centre for Diseases Prevention Control

Mr Wu told state media coronavirus can survive on the surface of frozen food for up to three months and that his agency "highly suspects" contaminated goods were the source of the latest outbreak.

"A group from Hong Kong has shown that the survival of the virus is significantly altered by temperature and humidity.

"It has said in a preliminary report that the virus can survive for only a day at 37C (98F), compared with a week at 22C (71F) and more than two weeks at 4C (39F).

Forskarna inte eniga. Än så länge lite oklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Vad har det med något att göra? Är det viktigare för dig med avlidna och livstidsförkortning, eller jämn arbetsbelastning i sjukvården?

Om du har följt diskussionen så hade du förstått att det handlar om perspektiv, samt en reflektion över en nyvaknad empati hos vissa. Det sistnämnda är bra. Förvånande, men bra. Därför finns ju förhoppningar om att den också kommer att visa sig i framtiden i krav på stöd till cancerforskning, dito på ökad allokering av pengar till PSA och mammografi mm.

Du behöver inte välja! 2 for the Price of 1!

Den coronastrategi vi valt, leder till båda, på en massa olika "härliga" sätt:

-En mängd döda i covid
- En utmattad vård
- Ett enormt vårdberg som nu är skjutet på framtiden: 50.000 operationer inställda sist jag såg. Säkert ännu fler nu. Samt mängder med cancerscreening och annan vård som ställts in under hela våren.

Som en ren "bonus" kommer vi alltså att sannolikt de närmsta åren få en "undanträngningseffekt" av coronastrategin:

- fler döda i cancer och andra uppskjutna operationer osv. Självklart kommer du sitta och starta trådar om dessa, eller hur? Med din logik. Mm, visst. Eller så drar du cancer som bara ett sätt att förneka covids betydelse öht. För att du är en hardcore "förnekare". Jag tippar på det senare. För annars skulle du redan ha tagit upp och oroat dig för den här "undanträngningseffekten", som skapats av covid. Men inte ett enda ord om det, från dig.

Hyckleri är sällan klädsamt. Tips från coachen i all välmening.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Och vad exakt är skillnaden i smittorisk om det nu är som du säge? Tror dock inte en jävla sekund på det Sverige håller på med nu. Öppnar upp för resor, rekordturism till Gotland, man tar sig för pannan. Frihet under ansvar har verkligen inte vart Sveriges grej hittills

Nä, vi skulle såklart ha gjort en del saker annorlunda med facit i hand. Inget snack om den saken.

Men att införa Lockdown när vi inte ens har någon överdödlighet i sverige hade ju tagit priset som den sjukaste av alla åtgärder vi infört

Ska vi ha Lockdown varje gång någon dör då eller vad är tanken
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Studenten i Skåne var den 5/6. Grundskolorna förra tisdagen.
Ja, det är nästan två veckor sedan.

Jag funderar på om vi generellt kan vänta oss ökning av ungdomar på sjukhus de kommande dagarna som ett resultat av närgångna och stora studentfiranden eller om det var något speciellt just det som hänt i Motala.
Citera
2020-06-17, 22:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi är fortfarande på plats 7 och inte på plats 1 som skribenten ansåg att vi var på.

Ja vi lär ju avancera förbi spanien som helt slutat redovisa siffror. Det är det bästa sättet att få bra siffror. Man slutar helt enkelt eller bara kör lite randomsiffror som Vitryssland gjort. De har mellan 4-6 döda varje dag oavsett väder

Snart kan du nog bara jämföra med u-länder för att hitta värre siffror än Sverige. Vad har du för källa på att Spanien inte redovisar sjuka och döda?
Citera
2020-06-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Funkar inte då vi har en äldre demografi utan flockimmunitet isåfall. Är en tankevurpa att inte inse att flockimmunitet måste uppnås i alla umgängeskretsar. Då äldre umgås med främst andra äldre så hjälper det inte att alla under tex 50 har immunitet.

Ungefär som att det inte hjälper skåningar om 100 procent av Stockholm smittats

Sant. Du har helt rätt.
tänkte inte på detta faktum.

Vi hade alltså behövt fått med en stor andel äldre på dessa 50% och då är ju det naturliga vaccinet och mitt förslag icke genomförbart

Det var ju såklart inte seriöst menat utan bara en spännande tanke men du tog ner den på jorden rätt snabbt
Citera
Medlem
Vi är förbi en milstolpe!!
500 döda per miljon!!

Jakten på Italien blir lång och hård men kan gå vägen- det är ju som bekant ett maratonlopp
HEJA SVÄRJE!!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Finns det kapacitet för det i hela världen?

Hahaha nä i-länderna då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in