2020-06-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag leker med tanken att vi skulle gjort följande:

Medvetet smitta ca 50% av befolkningen. Låt säga alla friska under 50 år utan riskgrupp.

De har ju i princip noll dödlighet. Trafiken är ju farligare för den här gruppen människor.
Låt de smittas och vi hade uppnått flockimmunitet på 2 veckor. Och byggt upp en mur kring våra äldre och dödat viruset genom ett vaccin på naturlig väg.

Såklart moraliskt förkastligt då några liv kommer gå till spillo men ändå en intressant tanke.

är din mening med livet sitta å sprida dynga på fb? För det första finns inga bevis man blir immun, tvärtom finns det teorier viruset blir farligare en andra gång. "I princip noll" dödlighet stämmer inte, smittar du 5.5 miljoner friska människor kommer ändå hundratals/tusentals av de dö, och garanterat kommer det vara omöjligt inte smitta resten av befolkningen som är riskgrupp. Och även om det kommer dö betydligt mindre i en frisk grupp så kommer ändå förmodligen tusentals behöva respiratorvård, och de flesta kommer få men för livet.
Citera
2020-06-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Trams, det går att jämföra med de flesta länder
Det är en minoritet som redovisar fejk
Kanske inte fejk men många länder verkar redovisa annorlunda.
Citera
2020-06-17, 21:42
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Varför ska vi införa Lockdown när vi inte ens har någon överdödlighet i sverige längre??
Vilket påtalades i söndagens agenda.

Folk dör alltså inte AV Covid-19 längre utan MED Covid-19. Vilket är en stor skillnad.
Nu är vi på en nivå där lika många dör som under alla andra år.

Varför ska man motivera en lockdown då?? Låter ju totalsjukt.

Och vad exakt är skillnaden i smittorisk om det nu är som du säge? Tror dock inte en jävla sekund på det Sverige håller på med nu. Öppnar upp för resor, rekordturism till Gotland, man tar sig för pannan. Frihet under ansvar har verkligen inte vart Sveriges grej hittills
Citera
2020-06-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Trams, det går att jämföra med de flesta länder
Det är en minoritet som redovisar fejk

Så det säger du. Exakt hur kan du veta det?

Corona har blivit politik.
Ska man se det jävligt krasst så är det bara naiva länder som redovisar skarpa siffror, de sluga som vill ha in turister och värnar om sin ekonomi lär slira på siffrorna.
Svensken är dumsnäll ända upp på regeringsnivå.
Citera
2020-06-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tegnell vill inte svara på kritik. Folk vill rädda liv men tystas av etablissemanget.

https://www.youtube.com/watch?v=QrcDXSIw4m8

varför jagar dom Tegnell? nötter
Citera
2020-06-17, 21:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här sa man (video):

Vården larmar: Ökad smittspridning bland unga efter studentfirande
Motala var först ut i landet med att fira studenten. Nu två veckor senare ser Region Östergötland att coronasmittan har ökat bland unga i västra Östergötland.
– Vi ser fler positiva provsvar från åldersgruppen 15–19 år och som kommer från området runt Motala. De senaste veckorna har vi haft flera inlagda patienter under 18 år, vilket vi inte har sett på samma sätt tidigare. Vi tror att skolavslutningen kan ha lett till att smittan har spridit sig, säger Rickard Lundin, regional sjukvårdsledare.

Han tror också att lättade reserestriktioner och det fina vädret har gjort sitt.

– Vi ser tendenser till klusterspridning i samhället, och vi vill gärna fortsätta uppmana om försiktighet och hålla distansen till varandra, säger Rickard Lundin.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/okad-smittspridning-bland-unga-efter-studentfirande
Motala först ut i landet... för två veckor sedan... Är det verkligen sant? Är det inte massor med gymnasielever landet över som tog studenten för två veckor sedan!?
Citera
2020-06-17, 21:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag leker med tanken att vi skulle gjort följande:

Medvetet smitta ca 50% av befolkningen. Låt säga alla friska under 50 år utan riskgrupp.

De har ju i princip noll dödlighet. Trafiken är ju farligare för den här gruppen människor.
Låt de smittas och vi hade uppnått flockimmunitet på 2 veckor. Och byggt upp en mur kring våra äldre och dödat viruset genom ett vaccin på naturlig väg.

Såklart moraliskt förkastligt då några liv kommer gå till spillo men ändå en intressant tanke.

Funkar inte då vi har en äldre demografi utan flockimmunitet isåfall. Är en tankevurpa att inte inse att flockimmunitet måste uppnås i alla umgängeskretsar. Då äldre umgås med främst andra äldre så hjälper det inte att alla under tex 50 har immunitet.

Ungefär som att det inte hjälper skåningar om 100 procent av Stockholm smittats
Citera
2020-06-17, 21:46
Bannlyst
Citat:
Vi är fortfarande på plats 7 och inte på plats 1 som skribenten ansåg att vi var på.

Ja vi lär ju avancera förbi spanien som helt slutat redovisa siffror. Det är det bästa sättet att få bra siffror. Man slutar helt enkelt eller bara kör lite randomsiffror som Vitryssland gjort. De har mellan 4-6 döda varje dag oavsett väder

Eller lite random siffror som Sverige kör.
Citera
2020-06-17, 21:46
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
I Aktuellt så frågar de vår utrikesminister varför man inte tar hänsyn till smittspridningen när man avgör om svenskar ska få resa till andra länder i Europa...
Vilket skämt.
Vi är väl det land som har mest aktiv smitta i Europa, så det är såklart bättre för en svensk att befinna sig i valfritt annat Europeiskt land med avseende på smitta.
Värre för landet som får besöka av oss...

Om jag själv inte haft Covid-19 vilket jag inte tror,

så är jag för egen del rätt ointresserad att sätta mig på ett plan från Arlanda,

dela luft under flygningen med andra svenskar, och resa 1-2 veckor nånstans,

när en vanlig inkubationstid är ca 5 dar.

Då kan jag ju bli smittad på planet och insjukna på resemålet.

Men visst, har man antikroppar kanske jag skulle resonera annorlunda.
Citera
2020-06-17, 21:47
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tycker inte oppositionen varit tyst, de har allt riktat skarp kritik mot regeringen.
Men ingen tjänar på att det mitt i pandemin blir en regeringskris. Det är nog det sista alla partier vill ha just nu, det kommer en morgondag framöver.....

Det är inte lämpligt att hålla tyst samtidigt som människor dör. Då kan man inte skylla på någon borgfred och vänta tills efteråt.
Citera
2020-06-17, 21:47
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kommer aldrig hända ... Tengele har satsat på flockimmunitet via smitta från början. Han vill ju att antalet smittade ökar men säger förstås nåt annat i media.

Gieseckes gnuggar samtidigt händerna då de tjänar multum på rehab av covid19 patienter.

"Jag kan konstatera att Sverige, som andra länder, jobbar väldigt hårt för att se till att begränsa smittan så mycket vi någonsin kan naturligtvis."

Statsminister Stefan Löfven ljuger igen, 20-06-16
Citera
2020-06-17, 21:48
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om jag själv inte haft Covid-19 vilket jag inte tror,

så är jag för egen del rätt ointresserad att sätta mig på ett plan från Arlanda,

dela luft under flygningen med andra svenskar, och resa 1-2 veckor nånstans,

när en vanlig inkubationstid är ca 5 dar.

Då kan jag ju bli smittad på planet och insjukna på resemålet.

Men visst, har man antikroppar kanske jag skulle resonera annorlunda.
Absolut. Men det har ju inget med själva resmålet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in