2020-06-17, 20:45
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Andra länder repar sig redan, och sjukvården fungerar som den ska. Så jag vet inte vad du pratar om.
Sverige däremot har fortfarande en massa verksamheter på hold. Vilket jag håller med skapar psykisk i samband med ångest att du tex inte får ta några prover eller får din operation. Till och med i Grekland fungerar den vanliga sjukvården.

OK. Du lever i en annan värld och har nog inte så mycket koll på GDP-utveckling och prognoser för t ex EUs medlemsländer + UK, US m fl, du har kanske inte varit i kontakt med den utmärkt fungerande vården nyligen o s v så jag ser lite värde i att fortsätta att diskutera med dig.
Citera
2020-06-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Nu vet jag att du gjord en mängd sjuka inlägg där du saknar fakta samt argumenten bygger på felaktigheter av dig.

Du säger att det inte någon större skillnad mellan Norge och Sverige. ( där har du fel)

Sedan visar du en länk på hur tromsö stängde redan innan Sverige hade sitt första dödsfall vilket motbevisar ditt eget inlägg.

Sedan säger du att Norge har högre döda än Sverige på äldreboende per andel men du jämför Sveriges döda på 5041 st döda jämte Norges 243

Om jag säger att fler har dött på Älderboende i Sverige med x gånger mer än hela Norge så ljuger jag inte.
Hur många av de 243 har dött i Norge på äldreboende och hur många har dött i Sverige? SKulle vara kul att och se om du kunde slänga fram ett bevis på ditt påstående.

Annars undrar jag om det inte är jobbigt att försöka förneka Sveriges problem nu när vi är över 5000st och kommuner och landsting flaggar för katastrofer just nu?

Jag förnekar ingenting.

Jag konstaterar att Norge har en högre andel av sina döda på äldreboenden än vad vi i Sverige har.

Detta som en jämförelse mellan Norge och Sverige vad gäller äldrevården.

Finns ingen avgörande skillnad när vi i praktiken stängde äldreboendena i många fall mellan norge och Sverige. Många kommuner hade u redan vidtagit dessa åtgärder långt innan 1:a April. Och då drar jag jämförelsen med Tromsö för att påvisa att nån större skillnad inte finns där som skulle kunna förklara debaklet på våra äldreboenden.

Problemet där sitter på helt andra punkter än just tidpunkten för besöksförbud.

Det förstår vem som helst.
Citera
2020-06-17, 20:48
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag förnekar ingenting.

Jag konstaterar att Norge har en högre andel av sina döda på äldreboenden än vad vi i Sverige har.

Detta som en jämförelse mellan Norge och Sverige vad gäller äldrevården.

Finns ingen avgörande skillnad när vi i praktiken stängde äldreboendena i många fall mellan norge och Sverige. Många kommuner hade u redan vidtagit dessa åtgärder långt innan 1:a April. Och då drar jag jämförelsen med Tromsö för att påvisa att nån större skillnad inte finns där som skulle kunna förklara debaklet på våra äldreboenden.

Problemet där sitter på helt andra punkter än just tidpunkten för besöksförbud.

Det förstår vem som helst.

Kan du ge mig lite fakta då? Hur många har dött på äldreboende i Norge kontra Sverige? Jag förstår ju att det kan skilja då Norge har 25gånger mindre döda total men det vore intressant om du kan presentera fakta för du brukar inte ha fog för dina inlägg
Citera
2020-06-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men ge dig nu med ditt spammande. Räcker det inte med att du spårade ur tråden förra gången du besökte tråden? Är det så kul verkligen, att förstöra för de som vill diskutera seriöst? 🙄

Du spammar alltid samma inlägg typ 10 ggr fast med små variationer.

Som nu har du spammat samma inlägg om "tur" och 'otur" och samma jävla fråga om Belgien osv. Det spelar ju ingen roll vad folk svarar dig heller, då byter du efter ett tag till ett annat inlägg att spamma 7 ggr.

Skärp dig och diskutera seriöst. Posta inte ett inlägg som är 99% likt ditt förra inlägg, igen, t.ex.

För att svara på ditt tjatiga "otur och Belgien"-inlägg en enda gång:

Tur och otur har INGET med Coronan att göra. Det är hur länderna har agerat, som har varit den enskilt största faktorn.

Sannolikt har två andra faktorer spelat in mkt också: Tätbefolkat gör det värre. Att ta åtgärder sent, gör det värre.

Du brukar ju inte ens läsa inläggen som svarar dig, men nu har du fått ett svar iaf. Ett. Det enda, från mig.

Jag diskuterar ALLTId seriöst.

Till skillnad mot ditt inlägg här ovan som består av 99% trams och inte ens vidrör sakfrågan överhuvudtaget.

Självklart finns en slumpfaktor. En väldigt stor sådan. Det kommer såklart att visa sig genom reseströmmar olika länder hade vid kritiska tidpunkter. Hur och var man fick in smittan.

Vi fick den ju exempelvis inte alls ifrån Italien som vi först trodde. Dessa fick vi god koll på. Senare visade det sig att när det hela började sprida sig på riktigt att det snarare kom ifrån Usa, Nederländerna och UK.

Men om det INTE har med något annat än med aktiva beslut att göra så kan du väl en gång för alla förklara vad Skåne och blekinge gjort så himla rätt som inte Jämtland och Dalarna gjort?

Skåne har ju mindre smittspridning än Köpenhamnsregionen så vad är det som Skåne har gjort så himla rätt i sådana fall??

som sagt... det finns mycket annat än just aktiva beslut som styr den här smittan det är väl om något bevisat sedan länge.
Citera
2020-06-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Kan du ge mig lite fakta då? Hur många har dött på äldreboende i Norge kontra Sverige? Jag förstår ju att det kan skilja då Norge har 25gånger mindre döda total men det vore intressant om du kan presentera fakta för du brukar inte ha fog för dina inlägg

Om du läser mitt inlägg en gång till och förstår en text så ser du att jag överhuvudtaget inte pratar om antalet döda på äldreboenden...

Herregud... LÄS VAD JAG SKRIVER.
Citera
2020-06-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Nu har sossen Ann Linde haft pressträff också och förkunnat att det är OK att resa till 10 länder i

Europa.

Har hon tänkt på hur det skall gå till med hänsyn till pajasen Tegnells pekpinnar ?

Högst 50 st svenskar i varje plan, med 2 m avstånd och inga munskydd ?

Har något flygbolag gått med på det ?

Eller hennes framträdande är bara ett spel för galleriet ??

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men vad hjälper det om länder inte vill ta emot oss? De som tillåter oss att resa in om vi sitter 14 dagar i karantän må ju vara hänt men vem har råd att betala för 14 extra nätter på hotell? Det fungerar ju bara för dem som har hus eller lägenhet där eller familj som de kan bo hos.

Stämmer inte , svenskar får resa till Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien och Kroatien utan speciella krav.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lista-sa-oppnar-europa-sina-granser-till-sommaren

Men, hur kommer flygbolagen att agera ?

Halvfyllda plan, med 2 m avstånd till varje passagerare och inga munskydd ???
Senast redigerad av Iakttagaren-2019 2020-06-17 kl. 21:02.
Citera
2020-06-17, 20:55
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Om du läser mitt inlägg en gång till och förstår en text så ser du att jag överhuvudtaget inte pratar om antalet döda på äldreboenden...

Herregud... LÄS VAD JAG SKRIVER.

Vi ser alla vad du skriver och hur du försöker skriva sönder tråden igen med massa trams och inte svarar på dina egna inlägg som vi citerar. Varför kan du inte börja med att läsa vad du själv skriver och sedan svara rakt och ärligt på de motfrågor du får?
Det kan ju inte vara så mycket begärt då du gång på gång skriver och får motfrågor men duckar för varje motfråga
Citera
2020-06-17, 20:56
Medlem
ganglere2s avatar
Sent vaknade den s.k. "oppositionen".

Citat:
Åkesson liknar Sveriges coronastrategi vid en ättestupa

https://www.friatider.se/akesson-liknar-sveriges-coronastrategi-vid-en-attestupa

Ytterligare ett citat.

Citat:
Vi inom oppositionen skulle svika det svenska folket om vi inte gjorde allt vi kan för att hela sanningen ska komma fram – i god tid före valet.

Jag själv anser iof att de redan har svikit folket och det under en lång tid.
Efter flera månader och tusentals döda, då är det tydligen dags att börja vakna. Efter att de har suttit och hållit käften i månader och sett människor dö.
Citera
2020-06-17, 20:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Med andra ord så toppade vi inte alls bland länder i världen och det var just det som frågan handlade om.

Vi är på plats 7. Inte 1.

Med tanke på att vi jämför 200 länder kan vi ju lugnt påstå att vi ligger i topp. Dessutom avancerar vi.
Citera
2020-06-17, 20:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, vad uppskjuten vård, samt arbetslöshet, psykisk ohälsa och andra effekter av "lockdown" med mera kommer att kosta i liv och pengar är ju svårt att sia om. Därför är det väl bäst att över tid (1-3 år) titta på total överdödlighet.
Så det är lockdown som orsakar uppskjuten vård, och jag som trodde att det berott på mängden covid-smittade som vårdats.
Aha, nu hänger jag med. Vi skulle inte ha haft några restriktioner/rekommendationer alls och på det låtit alla smittade klara sig själva bäst det gått.
Då hade alltså allt varit frid och fröjd i din värld.
Citera
2020-06-17, 21:01
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Jag diskuterar ALLTId seriöst.

Till skillnad mot ditt inlägg här ovan som består av 99% trams och inte ens vidrör sakfrågan överhuvudtaget.

Självklart finns en slumpfaktor. En väldigt stor sådan. Det kommer såklart att visa sig genom reseströmmar olika länder hade vid kritiska tidpunkter. Hur och var man fick in smittan.

Vi fick den ju exempelvis inte alls ifrån Italien som vi först trodde. Dessa fick vi god koll på. Senare visade det sig att när det hela började sprida sig på riktigt att det snarare kom ifrån Usa, Nederländerna och UK.

Men om det INTE har med något annat än med aktiva beslut att göra så kan du väl en gång för alla förklara vad Skåne och blekinge gjort så himla rätt som inte Jämtland och Dalarna gjort?

Skåne har ju mindre smittspridning än Köpenhamnsregionen så vad är det som Skåne har gjort så himla rätt i sådana fall??

som sagt... det finns mycket annat än just aktiva beslut som styr den här smittan det är väl om något bevisat sedan länge.

LOL där kom reseströmmarna ja... 😂
Citera
2020-06-17, 21:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Med andra ord så toppade vi inte alls bland länder i världen och det var just det som frågan handlade om.

Vi är på plats 7. Inte 1.

Sveriges styrande brukar annars säga sig vara världsbäst i alla möjliga sammanhang. Sverige, den humanitära stormakten.
Nu är vi nästan bäst - nedifrån.
Skrämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in