2020-06-17, 20:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Så om man inte skriver varje dag så gömmer man sig? Ett bra tips att trycka på allas nick och se vad som skrivit om man tycker individen är fel ut. Då ser man att TonyDR gjort ett kanonjobb i tråden.

Hur nöjd är du med dina egna inlägg? Du som vurmade i mars att alla friska skulle ut och leva och alla skulle leva som vanligt. Dina ord och dina påstående är ju en av anledningen till att det ser ut som det gör i Sverige. Är det något du ångrar idag?

Nej jag ångrar inget. Det finns inget samband mellan att låsa in unga och friska och antalet döda. Misstagen har gjorts på andra sätt, som misshantering och ineffektivitet i vården. Vi har sjukvården som har mest resurser i världen men som levererar absolut minst. DET är felet. Inte att unga människor äter glass i en park.
Citera
2020-06-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Frågan är om Corona kan spridas via mygg. Nu är det ett utbrott i Gällivare. Knappast känt för stora folksamlingar och ett hett uteliv. Men däremot ett mygghål.
Viruset kan transporteras via blodbanan till vitala organ. Alltså borde det rent teoretiskt kunna spridas via insekter som broms och mygg
Va det inte många gruvarbetare som smittats i Gällivare?
Citera
2020-06-17, 20:37
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Kan det vara som spånats om tidigare att dosen virus man utsättsför har en stor inverkan på hur allvarligt sjuk man blir. Eller är det något genetiskt med vissa områden.

Ja, dosen spelar roll och när studenterna skriker "I dag medvetslös - i morgon arbetslös" för full hals så kommer det ut mycket virus.
Kan dessutom finnas några Superspridare i den gruppen.
Citera
2020-06-17, 20:38
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Frågan är om Corona kan spridas via mygg. Nu är det ett utbrott i Gällivare. Knappast känt för stora folksamlingar och ett hett uteliv. Men däremot ett mygghål.
Viruset kan transporteras via blodbanan till vitala organ. Alltså borde det rent teoretiskt kunna spridas via insekter som broms och mygg

Det var någon stor folksamling i gruvan och många blev smittade.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, vad uppskjuten vård, samt arbetslöshet, psykisk ohälsa och andra effekter av "lockdown" med mera kommer att kosta i liv och pengar är ju svårt att sia om. Därför är det väl bäst att över tid (1-3 år) titta på total överdödlighet.

Andra länder repar sig redan, och sjukvården fungerar som den ska. Så jag vet inte vad du pratar om.
Sverige däremot har fortfarande en massa verksamheter på hold. Vilket jag håller med skapar psykisk i samband med ångest att du tex inte får ta några prover eller får din operation. Till och med i Grekland fungerar den vanliga sjukvården.
Citera
Medlem
Citat:

Det var ett stort gäng folk där tillfälligt som utförde underhållsarbete, de festade på kvällarna, såklart att det drev det smittan. ( Källa TV4 nyheterna).
Citera
2020-06-17, 20:39
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Nej jag ångrar inget. Det finns inget samband mellan att låsa in unga och friska och antalet döda. Misstagen har gjorts på andra sätt, som misshantering och ineffektivitet i vården. Vi har sjukvården som har mest resurser i världen men som levererar absolut minst. DET är felet. Inte att unga människor äter glass i en park.

Konstaterar bara att vi tycker olika där. Jag tror alla kan förstå att oavsett ålder så kan du bara smittobärare. Om x träffar x och x jobbar på äldreboende så kommer vi till det moment
" det här drabbar inte mig och jag skiter i andra"

Jag tror inte på att låsa in folk men jag tror att Sverige strategi är fel. Jag förordade Norge strategi direkt när det gjorde Lockdown och straffade folket med böter om de bröt emot reglerna. Där är Sverige långt ifrån och jag tror därför det skiljer som de gör mellan länderna.
Citera
2020-06-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Va det inte många gruvarbetare som smittats i Gällivare?
Ja, det var flera hundra reparatörer samtidigt i gruvan. De brukar komma från olika länder...
Citera
2020-06-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det där är inte en länk till statistiken. Det är en länk till en web-plats. Menar du att jag skall behöva sitta och leta upp det du refererar till. Är du på riktigt?

Så HÄR går det till:
Jag hänvisar till statistik t.ex. genom att hänvisa till det EXAKTA antalet smittade räknar på det EXAKTA antalet analyserade prover. Sedan lämnar jag en referens till var källdata finns. I det här fallet ser statistiken ut så HÄR:
https://forumfiles.com/Z6v3F6Adoc/Screenshot_2020-06-17_at_19.03.46_png

Datat hittar du HÄR:
https://covid.ourworldindata.org/data/owid-covid-data.csv

OK? Svårare än så är det inte.

Jag länkade till precis allt du behövde angående sakfrågan om att vi ligger konstant vad gäller antalet smittade de senaste 5 veckorna.
All statistik finns på hemsidor av olika slag. Så därför länkar ju även du själv till hemsidor

Sluta tramsa nu.
Citera
2020-06-17, 20:41
Medlem
LeeVans avatar
Detta ser inte helt fantastiskt bra ut.. FHM gillar ju att leka med teknik som dom inte kan hantera.
Men här kanske man skulle kunna få en extrapolering?

https://imgur.com/qLhdYCh
Citera
2020-06-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I den statistiken ligger Sverige på plats 7 av cirka 200 länder rörande döda per capita. Plockar du bort pluttländerna San Marino och Andorra ligger vi på plats 5. Senaste veckorna har vi redovisat betydligt högre dödsfall per capita än de länder som "leder". Vilka glasögon man än har på sig kan Sveriges situation och strategi bara sammanfattas med ett ord - katastrof!

Med andra ord så toppade vi inte alls bland länder i världen och det var just det som frågan handlade om.

Vi är på plats 7. Inte 1.
Citera
2020-06-17, 20:42
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Du "glömde" skylla på personalen på äldreboendena. Kom ihåg att ta med den nya bortförklaringen "otur" nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in