2020-06-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det har vårdats drygt 2300 patienter på IVA hittills, och runt 20 procent av dom som vårdas på IVA avlider tyvärr, you do the math.

Om du hävdar att en bråkdel av de som dött gjort det på sjukhus, och jag visar på att åtminstone i Skåne så har fler dött på sjukhus än utanför, så är det nog du som behöver tänka ett varv till.
Den siffran har ju inget med iva att göra..
Citera
2020-06-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här sa man (video):

Vården larmar: Ökad smittspridning bland unga efter studentfirande
Motala var först ut i landet med att fira studenten. Nu två veckor senare ser Region Östergötland att coronasmittan har ökat bland unga i västra Östergötland.
– Vi ser fler positiva provsvar från åldersgruppen 15–19 år och som kommer från området runt Motala. De senaste veckorna har vi haft flera inlagda patienter under 18 år, vilket vi inte har sett på samma sätt tidigare. Vi tror att skolavslutningen kan ha lett till att smittan har spridit sig, säger Rickard Lundin, regional sjukvårdsledare.

Han tror också att lättade reserestriktioner och det fina vädret har gjort sitt.

– Vi ser tendenser till klusterspridning i samhället, och vi vill gärna fortsätta uppmana om försiktighet och hålla distansen till varandra, säger Rickard Lundin.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/okad-smittspridning-bland-unga-efter-studentfirande

Någon hävdade att de låg på iva, vilket är helt fel..

Edit: Nu har även nyheterna ändrat till iva. Så jag hade rätt, men ändå fel..
Senast redigerad av ParMobil 2020-06-17 kl. 20:29.
Citera
2020-06-17, 20:24
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tycker du att folk i allmänhet de senaste två månaderna betett sig som om en ”fara ” finns? Jag tycker inte det.

MSB gör SIFO-undersökningar löpande sedan mars som visar detta, så du behöver inte komma med anekdoter.
Citera
2020-06-17, 20:25
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Kul att se dig tillbaka här TonyDR när dödstalen EN dag rapporterats höga. Du kommer säkert krypa tillbaka till din grotta igen när de är låga, 20-30/dag senaste veckorna.

Har jag missat något? TonyDR har väl i stort sätt rapporterat fakta varje dag sedan starten av Covid-19
Han är ju en av få som skickar länkar och statistik och framför allt direkt vid pressträffarna.

Är det jobbigt att han levererar fakta eller försöker du säga att Sverige inte har några problem och det går bra?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Vad har det med något att göra? Är det viktigare för dig med avlidna och livstidsförkortning, eller jämn arbetsbelastning i sjukvården?

Om du har följt diskussionen så hade du förstått att det handlar om perspektiv, samt en reflektion över en nyvaknad empati hos vissa. Det sistnämnda är bra. Förvånande, men bra. Därför finns ju förhoppningar om att den också kommer att visa sig i framtiden i krav på stöd till cancerforskning, dito på ökad allokering av pengar till PSA och mammografi mm.

Det kommer kosta många liv pga att många verksamheter ligger nere. För att inte tala om vilka enorma summor sjukvården kommer att behöva. Allt tack vare nuvarande strategi.
Citera
Medlem
Citat:
Nej. 108 rapporterade. Det dör just nu 20-30/dag.
Nej närmare 40

Citat:
Enligt Folkhälsomyndigheten dör det i genomsnitt 38 personer per dag i landet av covid-19.
https://www.friatider.se/anders-tegnell-en-brant-okning-av-antalet-fall
Citera
2020-06-17, 20:27
Medlem
[quote=KnackeredVonAnka|71982660]Det har väl inte uppdaterats ännu? Eller så har jag knäck i lurarna.🤷🏼‍♀️

Edit: jag hade knäck, de sa inlagda, inte iva.🤦🏼‍♀️

EDIT: RAPPORT SA JUST NU ATT DE UNGA BEHÖVT IVA-vård.[/QUOTE

Ok. I så fall hade jag rätt (men fel ändå)
Ville bara rätta dig då jag också såg inslaget tidigare. Om det nu visar sig att det verkligen var iva, så får fan nyheterna skärpa sig.. Dom om någon borde ju gå ut med rätt info från början.
Citera
2020-06-17, 20:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Så är det. Slovakien, Tjeckien och inte minst Rumänien är mycket bättre länder än Sverige. Rädda sig den som kan och emigrera till dessa utopier omedelbums!

Varför skulle jag vilja flytta dit? Jag stör mig bara på vissas självgoda attittyd där man konstant predikar för alla andra som om vi vore någon jesus. Där de fina orden om (oss själva) verkar ha blivit viktigare än våra egna handlingar i praktiken...

Ingenstans pratar jag om att något land är ”bättre” som land... Där det tydligen är lika bra att jag flyttar härifrån bara för att jag indirekt sa något som skulle kunna tolkas som kritik.

”Ja just ja. Sverige...”

Åh nej, lika bra jag flyr till Slovakien eller Rumänien som ”hatar” på Sverige sådär.... Är du patriot eller? 😉
Citera
2020-06-17, 20:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Detta klipp från nyhetsmorgon med Björn Olsen är snart uppe i 100k visningar.

https://www.youtube.com/watch?v=f58hwT89Rv8

Sprid videon.

Känns som om svenska folket börjar vakna ur sin koma och inse vilken totalt katastrofal strategi Sverige har valt. Något som många av oss redan sa i februari.
Tack för tips.

"Det här viruset kan man piska ner."

Journalisterna framstår som FHM-papegojor.
Citera
2020-06-17, 20:31
Medlem
Wajis avatar
Citat:
TonyDR gömde sig i en grotta och grät förra veckan när dödstalen var låga varje dag.

Så om man inte skriver varje dag så gömmer man sig? Ett bra tips att trycka på allas nick och se vad som skrivit om man tycker individen är fel ut. Då ser man att TonyDR gjort ett kanonjobb i tråden.

Hur nöjd är du med dina egna inlägg? Du som vurmade i mars att alla friska skulle ut och leva och alla skulle leva som vanligt. Dina ord och dina påstående är ju en av anledningen till att det ser ut som det gör i Sverige. Är det något du ångrar idag?
Citera
2020-06-17, 20:32
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Det kommer kosta många liv pga att många verksamheter ligger nere. För att inte tala om vilka enorma summor sjukvården kommer att behöva. Allt tack vare nuvarande strategi.

Ja, vad uppskjuten vård, samt arbetslöshet, psykisk ohälsa och andra effekter av "lockdown" med mera kommer att kosta i liv och pengar är ju svårt att sia om. Därför är det väl bäst att över tid (1-3 år) titta på total överdödlighet.
Citera
2020-06-17, 20:34
Medlem
Frågan är om Corona kan spridas via mygg. Nu är det ett utbrott i Gällivare. Knappast känt för stora folksamlingar och ett hett uteliv. Men däremot ett mygghål.
Viruset kan transporteras via blodbanan till vitala organ. Alltså borde det rent teoretiskt kunna spridas via insekter som broms och mygg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in