2020-06-17, 14:46
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det går tyvärr stadigt framåt. I det här tempot når Sverige 5,000 döda långt innan midsommar. Oroande att så många nya insjuknar varje dag trots varmare väder. IVA-fallen ökar också. Snart går Sverige om Frankrike i döda per miljon invånare.

Då slog min gissning tyvärr in att dödstalet skulle passera 5000 en bra bit innan midsommar. Jag skrev det i slutet av maj.

Varför sändes ingen presskonferens på TV idag? Är det för att dagens rapporterade siffra är 102 avlidna? Skäms FHM? Vilket jävla dårland Sverige har blivit. Tragiskt.
Citera
2020-06-17, 14:47
Medlem
Nu gick Sverige förbi
Italien, Frankrike, Spanien, Belgien, UK i fall/befolkning.
https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&country=SWE~GBR~FRA~ESP~ITA~BEL
Citera
2020-06-17, 14:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det är ju så här majoriteten av länder rapporterar dödsfallen i corona.

Skillnaden är att vi i Sverige sitter och hittar på anledningar till att snygga till kurvan.
Vi hittar på? Vi lägger dom på rätt datum. Men oavsett det så är det ändå samma mängd som dör även om de portioneras ut lite olika.
Citera
2020-06-17, 14:48
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Som det tjatades om i Mars hela tiden på varje presskonferens:
”Vi hoppas på det bästa men planerar för det värsta”.
Därför ökade man antalet bårhusplatser, det var också därför antalet intensivvårdsplatser i Sverige ökade från 500 till knappt 1100. Vi ville inte ha samma kaos som Italien och det har vi inte haft heller trots att vi kunnat njuta av solen, gå promenader, vara ute på sjön istället för att sitta instängda som apor i flera månader.

Sveriges arbete hade kunnat vara bättre och det kommer utredas och forskas om det i många år framåt. Jag är dock glad för att regeringen inte gick full kommunist nanny-state bananas med lock down för att tvinga fria människor att sitta inomhus i flera månader. Nästan verkningslöst och deras panik har raserat hela världsekonomin, det bästa är att vi ska betala för att skitländer i Syd och Östeuropa nu.

Håller med.

Det vore ju fruktansvärt om det blev som i andra länder där smittan är nära utraderad och all personal som sysslat med corona kunde få en välförtjänt semester och vi kunde tillåta besök på äldreboende igen.

Men usch nej! Mycket bättre att som idag sväva i limbo där vi varken vet in eller ut och lever på något sjukt hopp om att det inte ska öka trots massiv smittspridning.
Citera
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Självklart. Det blir ännu tydligare om man har en logaritmisk skala.

Man kan vinkla och hitta på exempel för att styrka de dummaste idéer. De naiva svankarna bryr sig inte om skalor och bevis, de står bakom regeringen oavsett.

Resten av världen tar inte svensk MSM på allvar och ser tydligt Sveriges brutala misslyckande.

Vårt samhälles framgång bygger på att en stor del av befolkningen är oförstående men svenskarnas naivitet tar verkligen priset.

Det senaste dygnet har 102 nya coronarelaterade dödsfall ”rapporterats” in i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten. Vipps så har man glömt att bara för någon vecka sedan spådde man att det var över.

Tragiskt, tragiskt, tragiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En fråga.

Ni som följer och skriver i den här tråden. Bär ni munskydd FP2, FP3, KN95 etc, när ni vistas i publika miljöer? Är egentligen inte det en rätt bra idé att göra detta? Tycker det är så märkligt när det närmast är standard utomlands, samt att WHO rekommenderar detta att vi har så annan syn på det här hemma i Sverige. Sedan har vi väl också närmare 10 gånger så många dödsfall per capita här i Sverige, samt mycket hög smittspridning.
Munskydden jag har blir genomblöta efter en timme. Använder dem när jag jobbar i garaget. De har inte utandningsventil, så jag misstänker att de med sådana håller bort fukt bättre. Så nej, jag ser det inte som praktiskt görbart att bära munskydd om det inte fördelas ut bra munskydd till befolkningen.

Anledningen till att Sverige har fler dödsoffer är för att fler blivit smittade och anledningen till det är att FHM ville få igång smittspridningen innan folk hann bli försiktiga och dämpande åtgärder infördes. Åtgärder skulle ge ske i "rätt fas av pandemin" som Tegnell sa.

Så antalet smittade i inledande skedet är avgörande för hur stor kullen av smittade blir. Randvillkoren i diffirentialekvationen, så att säga. Om man har som strategi att se till att många smittas för att först efter dämpa, så blir det som nu, såklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Som det tjatades om i Mars hela tiden på varje presskonferens:
”Vi hoppas på det bästa men planerar för det värsta”.
Därför ökade man antalet bårhusplatser, det var också därför antalet intensivvårdsplatser i Sverige ökade från 500 till knappt 1100. Vi ville inte ha samma kaos som Italien och det har vi inte haft heller trots att vi kunnat njuta av solen, gå promenader, vara ute på sjön istället för att sitta instängda som apor i flera månader.

Sveriges arbete hade kunnat vara bättre och det kommer utredas och forskas om det i många år framåt. Jag är dock glad för att regeringen inte gick full kommunist nanny-state bananas med lock down för att tvinga fria människor att sitta inomhus i flera månader. Nästan verkningslöst och deras panik har raserat hela världsekonomin, det bästa är att vi ska betala för att skitländer i Syd och Östeuropa nu.

Verkninglöst med lockdown.
Och sämre med lockdown för ekonomin.

Två grava faktafel.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Här syns det bra hur de nya dödsfallen fördelade sig. Fördelade sig i huvudsak på de två föregående veckorna, i synnerhet förra som kanske tyvärr var på en optimistiskt låg nivå innan eftersläpningen gjorde sitt.

https://covidstatistik.se/mortality#week_confirmed
Bra input. Så det rosa är alltså det som rapporterats in idag?
Citera
2020-06-17, 14:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så förvånande var det inte. Som man bäddar får man ligga seger man ju. Tillåtande av resor, demonstrationer, studentfirande och ett allt slappare socialdistansering. Klart att det kommer vända då. Det enda hoppet stod till att viruset var likt en influensa och skulle avmattas av sommaren och vi har gång på gång sett att detta virus inte liknar en influensa. Tegnell siade ju också om att det skulle bli en lugn sommar och ja, siar han det blir det ju tvärt om. Men jag tror inte bara att det är här, det blir nog en ökning lite överallt med undantag naturligtvis. Men då viruset nu är utspritt över hela landet,ja hela världen kan det bli bra mycket värre en det var i våras. Hoppas inte det och det beror ju på var våra politiker gör och vilka de väljer att lyssna på.
På onsdagarna och fredagarna rapporterar ju västra Götaland sina döds siffror så det är ju ofta högre tal då (var det någon som blev förvånad då FoHM valde att hålla presskonferens tisdag och torsdag=säkrare dagar)
Jag tror att det hade gått alldeles utmärkt att lätta på restriktionerna om vi hade haft några från början. Om vi hade haft kontroll på smittan och smittspårat så att vi visste var den fanns och var potentiella klusterutbrott kunde förväntas ske.

Nu hade vi inget av det som våra grannländer. Därför är det katastrof att nu släppa på restriktionerna.

Någon får gärna säga emot mig men jag tror att det blir en jobbig sommar för Sverige.

Har svårt nu att se att Finland omprövar sitt beslut om fjorton dagar som de har sagt att de ska göra. Inte efter vad som har hänt i Gällivare.
Citera
2020-06-17, 14:49
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är ju så det blir, eller påstår du att Sverige ska få båda fördelarna?

Delvis säga det är lite fall idag när det kommer fyllas på 1 månad framåt?

Vår laggiga rapportering får skylla sig själv.

Alla länder har säkert lag.
Citera
2020-06-17, 14:50
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Helt psyksjukt.
I sthlm är folk packade som sillar i tusental.
Men nejnej Gällivare får utbrott.

Det är 800st som jobbar i gruvan där, jag vet inte men antar att luftcirkulationen i gruvan inte är optimal i smittskyddssynpunkt, jag tror också att det kan vara trångt i en gruva och att man tvingas jobba nära varandra.
Citera
2020-06-17, 14:50
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Dom som dör idag blev smittade för 3-4 veckor sedan.
Skitsnack , du bara gissar.
Finns mängder med insjuknade som dör efter 7-10 dgr
Och många kan dö betydligt senare, 50-60 dagar t.o.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in