2020-06-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Årets förlust i den svenska statskassan beräknas till 350 miljarder. Det tar upp Sveriges skuld i% av BNP från 35 till 45. Samma problem i alla länder, förutom att de flesta har högre skuld än Sverige. Hur långe tror någon att detta är hållbart? Vad tror spekulanterna ska finansiera återbetalningen av de 350 miljarder? Det blir skatter, som gör att folk inte kan konsumera för beloppet. Är det bra eller dåligt för SAS när vi svenskar får 350 miljarder mindre att konsumera för, utslaget på 5-10 år? Statens bidrag till SAS gör bara plågan mer utdragen.

Corona har förstört jorden ekonomi många år framåt. Men det verkar bara vara några få av oss som insett hur dyster framtiden blir.

Om hela världen har dålig ekonomi så innebär det att alla har det lika illa ställt?
Även om Sverige klarar sig bättre än övriga världen så sitter vi i samma båt.

Frågan är vem alla riksbanker lånar ifrån om världen befinner sig i ekonomisk kris? Det borde inte finnas några pengar om alla är i krisläge? Eller? Var får IMF sina pengar från?
Citera
2020-06-17, 11:56
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Skuldbubblan spricker naturligtvis samtidigt som bostadsbubblan i Stockholm och aktiebubblan. Alla är finansierade med lån med noll-ränta, subventionerat av en i det närmaste senil Riksbankschef som mässar sitt mantra om och om igen "vi måste motverka inflation" tills han pensioneras. Samtidigt som inflationen inte varit högre sedan 1970-talet, allt jag köper utom masstillverkad importerad teknik kostar mer och mer. Någon utom jag som noterat hur en ny vanlig Volvo gått upp från 220k till 350k, och toppmodellen från 400k till 800k, på bara tre år?

Korrekt som du skriver. Enligt mig mäts inflation (KPI) fel och är en stor Houdini, om du förstår det uttrycket.
Penningmängden och flödet är det intressanta.
Efter samtal med min revisor som åtminstone jag har stort förtroende för så uppskattar han att den verkliga inflationen ligger mellan 6-8 %.
Att KPI inte väger in bostadsprisernas utveckling eller börsen (vilka båda drabbas av tillgångsinflation - för rent logiskt vad lägger folk generellt pengar på i större skala).

Men en stagflation är vad jag tror att vi kommer få se i realekonomin.
Ökade levnadskostnader högre (dold inflation) med avstannade löneutvecklingar osv.

F.ö avseende Ingves så har han själv gjort allting väldigt klart och tydligt genom att beskriva sig själc - för den som har ögat att se och första innebörden;

”Mitt jobb är att vara en, i ekonomiska sammanhang, kombination av schaman, väderleksgubbe och estradör”

Ja, fri tolkningsrätt.
Citera
2020-06-17, 12:21
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Skuldbubblan spricker naturligtvis samtidigt som bostadsbubblan i Stockholm och aktiebubblan. Alla är finansierade med lån med noll-ränta, subventionerat av en i det närmaste senil Riksbankschef som mässar sitt mantra om och om igen "vi måste motverka inflation" tills han pensioneras. Samtidigt som inflationen inte varit högre sedan 1970-talet, allt jag köper utom masstillverkad importerad teknik kostar mer och mer. Någon utom jag som noterat hur en ny vanlig Volvo gått upp från 220k till 350k, och toppmodellen från 400k till 800k, på bara tre år?
Motverka inflationen? Tvärtom. Riksbankens enda uppgift enligt dem själva är att få fart på inflationen.
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Om hela världen har dålig ekonomi så innebär det att alla har det lika illa ställt?

Frågan är vem alla riksbanker lånar ifrån om världen befinner sig i ekonomisk kris? Det borde inte finnas några pengar om alla är i krisläge? Eller? Var får IMF sina pengar från?
Alla har inte dålig ekonomi, var får du det ifrån? Världsekonomin växer alltid mer eller mindre. Statsskulden kommer från olika håll så som andra stater, den egna befolkning osv. Den är i huvudsak en skuld man skjuter på framtiden och som i vår tid är extremt billig så värd att ha. Att ha en skuld betyder inte att man är bankrutt. Alla lånar pengar till alla kors och tvärs och alla är då skyldiga till alla.
Citera
2020-06-17, 13:10
Medlem
sinewaves avatar
Såld position: OMXS30 (TURBO L OMX AVA, ca 10-15x hävstång)
Inköpt: 12 juni, kl. 09:18
Pris, köp: 97.16
Pris, sälj: 167.66
P&L: +72.66%

Skärmdump, OMXS30 med köp/sälj utmärkt:
https://i.imgur.com/TMeEKUq.png

Orsaker
1. Ta hem vinst
2. Dyr position att hålla, att sitta med "Turbo" är inte gratis och något man ogärna gör under lång tid, denna har jag suttit med i 5 dagar vilket är något blodigt för den här typen av position som man helst håller max 1-2 dagar
3. Möjlig 'gap fill' för OMXS30 (ca 1690), efter sådana kan det gå ned ganska rejält. Målet för dagen var att invänta denna möjliga 'gap fill' och där kliva av.

-

Ovan var också ett halvtaskigt köp (på kort sikt) då den föregående botten från nuvarande botten tolkades som den riktiga bottnen varpå den riktiga bottnen missades med runt 2.5%, något som med en "turbo" med hög hävstång givetvis blir en rejäl pungspark. Positionen öppnade dagen efter på -40% men tog sig tillbaka till något mer hållbara runt -20-15% samma dag.

Avslutas dock nu på +72.66%. Även om det är något under Flashback-snittet på +1000% per dag har jag varit med om sämre.

-

Kul annars att tråden återgått till att vara en blandning av 'halvbjörn' och röra väldigt lite om detaljer kring detta 'När går ni in....'. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-06-17 kl. 13:13.
Citera
2020-06-17, 14:17
Medlem
Vad en Volvo kostar är inte relevant för inflation i stort. Det påverkas dels av valutakurser och dels av ökande premium branding från Volvo. Penningmängden är enbart intressant relativt produktionen. Teoretiskt borde alltså inflationen ta fart, men det var ju många som var säkra på den saken även efter 2008 och det blev det ingenting av. Blir det så denna gång är det positivt för statsskulder och fastigheter. Utan inflation kommer räntan fortsatt vara låg. Däremot är det nog riktigt att vänta sig skattehöjningar framöver.

Lyssnade på Leon Cooperman häromdagen som delade in börsen i tre delar.
1: FANMAG-aktierna som inte är billiga men har tillväxt att backa sina värderingar med
2: HTZ och dylika bolag som borde vara värdelösa men handlas av spekulerande amatörer
3: Resterande, här finns fortfarande attraktiva tillfällen
Han tyckte i övrigt att börsen var ganska rimligt värderad, men att nuvarande nivå inte ger mycket uppsida. Att index är fullvärderat innebär dock inte att alla bolag som ingår i det är fullvärderade. Bra också att ha kassa då man kan förvänta sig volatilitet även om börsen går i sidled till årsskiftet.
Citera
2020-06-17, 14:18
Medlem
krigsoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
PM nu, en vældigt liten order men detta bolag ær no-joke. Snart 2siffriga orders før ett bolag på 200Msek. mitt under coronakaos.

https://news.cision.com/se/topright-nordic-ab/r/netonnet-lagger-ytterligare-order-pa-led-lysror-fran-topright,c3120778

"Enkelheten med att behålla befintliga armaturer och endast byta ut Lysröret är ett starkt mervärde. Vi fortsätter att utveckla samarbetet med NetOnNet och att vi nu levererat energismarta LED-lysrör till 20 av deras 31 Lagershoppar visar på ett gott förtroende från NetOnNet”, säger Anders Myrbäck, VD på TopRight Nordic."

Ænnu ett PM,

https://news.cision.com/se/topright-nordic-ab/r/goteborgs-hamn-ger-order-till-hisab--ett-helagt-dotterbolag-till-topright,c3136675?fbclid=IwAR07OkNf bAcv_HZNZpkSeUg_HnMCJFfmkufWw6zBahTNua5KnLJkO3ILyv w

""Göteborgs Hamn ger order till HISAB, ett helägt dotterbolag till TopRight"

BOLAGDER UNDER 200M SEK I VÆRDERING.
Citera
2020-06-17, 14:33
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Ja för du har verkligen rätt och är allvetande. Nej det är du som inte har koll på vilka företag man ska satsa på helt enkelt.

Facebook är ett extremt dåligt exempel som inte varit relevant på tio år.
Facebook var bara ett exempel. Jag kan ta Tesla istället, om de ska stiga lika mycket 11 år till så måste de sälja 50 miljoner bilar. Eller amazon, de måste ha 6 miljarder kunder, eller Apple som måste ha 2 miljarder kunder.

Det är ingen slump att jag valt dessa företag. De är värda mest i världen och ingår i samtliga indexfonder globalt eller USA som finns på jorden. Alla dessa har bubbelvärdering.

Det är väl inte att sia om framtiden, att säga att facebook inte kan ha 12 miljarder kunder? Vad tror du chansen för det är? Jag kan avslöja svaret: 0% chans.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-17 kl. 14:36.
Citera
2020-06-17, 14:36
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Mitt exempel gäller facebook. Jag kan ta Tesla istället, om de ska stiga lika mycket 11 år till så måste de sälja 50 miljoner bilar. Eller amazon, de måste ha 6 miljarder kunder, eller Apple som måste ha 2 miljarder kunder.

Det är ingen slump att jag valt dessa företag. De är värda mest i värden och ingår i samtliga indexfonder globalt eller USA som finns på jorden.

Det är väl inte att sia om framtiden, att säga att facebook inte kan ha 12 miljarder kunder? För du tror det?

Låt säga såhär. Vad jag menar är att man gör om portföljen minst en eller ett par gånger per år för de aktier som gått dåligt. Det är sällan man sitter med tex Facebook eller Tesla i över tio år. Men se ökningen på Microsofts aktie på 30 år eller Apples, det finns många företag som kan ta över stafettpinnen.

Många tillväxtländer håller också få en allt större medelklass och det är något att ha i åtanke.
Citera
2020-06-17, 14:38
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Korrekt som du skriver. Enligt mig mäts inflation (KPI) fel och är en stor Houdini, om du förstår det uttrycket.
Penningmängden och flödet är det intressanta.
Efter samtal med min revisor som åtminstone jag har stort förtroende för så uppskattar han att den verkliga inflationen ligger mellan 6-8 %.
Att KPI inte väger in bostadsprisernas utveckling eller börsen (vilka båda drabbas av tillgångsinflation - för rent logiskt vad lägger folk generellt pengar på i större skala).

Men en stagflation är vad jag tror att vi kommer få se i realekonomin.
Ökade levnadskostnader högre (dold inflation) med avstannade löneutvecklingar osv.

F.ö avseende Ingves så har han själv gjort allting väldigt klart och tydligt genom att beskriva sig själc - för den som har ögat att se och första innebörden;

”Mitt jobb är att vara en, i ekonomiska sammanhang, kombination av schaman, väderleksgubbe och estradör”

Ja, fri tolkningsrätt.
Schamanrollen klarar han perfekt. Personligen hatar jag honom för att göda bubbelekonomin, eftersom det han gör bygger på falsk statistik, och det borde han veta och motarbeta.
Citera
2020-06-17, 14:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knez

Alla sitter i ungefär samma båt. Det är bara det att dagens börskurser i USA och Sverige låtsas som om det inte gungar i båten. De verkar ha glömt bort att bara i Sverige är 350 miljarder puts väck, och av de hade säkert 100 miljarder gått till inköp av produkter från börsföretag som inte kommer att ske nu. De gick till mat och hyra istället. Vi kommer alltså att få se katastrofsiffror i försäljning efter september när att länders bidrag till permitterade tas bort. Och penninghålet som orsakats av corona kommer att finnas i minst fem år framåt.
Citera
2020-06-17, 14:46
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Låt säga såhär. Vad jag menar är att man gör om portföljen minst en eller ett par gånger per år för de aktier som gått dåligt. Det är sällan man sitter med tex Facebook eller Tesla i över tio år. Men se ökningen på Microsofts aktie på 30 år eller Apples, det finns många företag som kan ta över stafettpinnen.

Många tillväxtländer håller också få en allt större medelklass och det är något att ha i åtanke.
Tillväxtländer är en egen nisch för den som läser på, själv har jag tidigare satsat i t.ex Ryssland men de var för beroende av oljepriset och efter det har jag undvikit dessa marknader. Om man ser på börsvärdet så verkar börsproffsen tro att tillväxten främst ska ske i USA, vilket är ologiskt för mig. Det landet ligger verkligen högt redan som det är men är på nerväg. Ingenting fungerar där.
Citera
2020-06-17, 15:09
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Tillväxtländer är en egen nisch för den som läser på, själv har jag tidigare satsat i t.ex Ryssland men de var för beroende av oljepriset och efter det har jag undvikit dessa marknader. Om man ser på börsvärdet så verkar börsproffsen tro att tillväxten främst ska ske i USA, vilket är ologiskt för mig. Det landet ligger verkligen högt redan som det är men är på nerväg. Ingenting fungerar där.

Det är korruption som förstör, ingenting fungerar i länder med hög korruption. Men då är väl det bara att sälja alla aktier, jag behåller dem så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in