Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Skuldbubblan spricker naturligtvis samtidigt som bostadsbubblan i Stockholm och aktiebubblan. Alla är finansierade med lån med noll-ränta, subventionerat av en i det närmaste senil Riksbankschef som mässar sitt mantra om och om igen "vi måste motverka inflation" tills han pensioneras. Samtidigt som inflationen inte varit högre sedan 1970-talet, allt jag köper utom masstillverkad importerad teknik kostar mer och mer. Någon utom jag som noterat hur en ny vanlig Volvo gått upp från 220k till 350k, och toppmodellen från 400k till 800k, på bara tre år?
Korrekt som du skriver. Enligt mig mäts inflation (KPI) fel och är en stor Houdini, om du förstår det uttrycket.
Penningmängden och flödet är det intressanta.
Efter samtal med min revisor som åtminstone jag har stort förtroende för så uppskattar han att den verkliga inflationen ligger mellan 6-8 %.
Att KPI inte väger in bostadsprisernas utveckling eller börsen (vilka båda drabbas av tillgångsinflation - för rent logiskt vad lägger folk generellt pengar på i större skala).
Men en stagflation är vad jag tror att vi kommer få se i realekonomin.
Ökade levnadskostnader högre (dold inflation) med avstannade löneutvecklingar osv.
F.ö avseende Ingves så har han själv gjort allting väldigt klart och tydligt genom att beskriva sig själc - för den som har ögat att se och första innebörden;
”Mitt jobb är att vara en, i ekonomiska sammanhang, kombination av schaman, väderleksgubbe och estradör”
Ja, fri tolkningsrätt.