2020-06-17, 12:57
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
hitta detta hos Lawline..
Det är möjligt att säga upp en hyresgäst i förtid, exempelvis om han har utövat våld i boendet. Det måste betraktas som en särskilt allvarlig störning i boendet för att undantagsregeln ska vara tillämplig.
denna text kom upp av en kvinna som hyrde mannen hade misshandlat henne, därav kunde ägaren säga upp i förtid.. och ist hyra ut till kvinnan...
Visst blir han frikänd och man inte kan bevisa våld överhuvudtaget så kanske kanske.. men knappast
att detta lär hända, och skulle de hända kan nog hyresvärden likt förbannat säga upp honom, då det vart ett jäkla liv den 14/11 och varningar innan både muntliga och skriftliga. kan aldrig i min vildaste fantasi tro att han inte har förverkat sin rätt till den där lägenheten.. får googla mer, men jag är väldigt säker på min sak hyresvärden har rätten på sida! blir han fälld får han även betala sanering av lägenheten..

Generellt sett gäller att den som påstår något, också har bevisbördan för det. Om han förnekar till att ha utövat våld mot kvinnan, måste du ha någon form av bevisning för det fall att han motsätter sig uppsägningen eftersom du måste kunna visa att undantaget är tillämpligt i ert fall.

Om han erkänner misshandeln, eller om ni annars kan bevisa att det har ägt rum, rekommenderar jag att du skickar honom ett brev där du tydligt förklarar att det är fråga om uppsägning i förtid samt orsakerna till det. Notera att du måste kunna visa att han har blivit delgiven uppsägningen för att den ska vara giltig. Det kan vara svårt om du inte kan få kontakt med hans advokat som möjligtvis kan agera som mellanhand. En kopia av uppsägningen ska även skickas till socialnämnden i den kommun där boendet är beläget.

Vägrar han bekräfta uppsägningen eller om han annars motsätter sig uppsägningen och återvänder till bostaden efter häktesperioden, rekommenderar jag att du ansöker om avhysning (vräkning) hos Kronofogdemyndigheten (KFM) eftersom det är det enklaste och billigaste sättet. Om det inte ger resultat, får du upprätta en stämningsansökan och vända dig till tingsrätten med krav om att han ska vräkas från bostaden. Notera att det enklaste sättet att få honom vräkt är med hjälp av ett domslut som har förklarat honom skyldig till misshandel.
https://lawline.se/answers/uppsagning-av-bostad-i-forvag-i-egenskap-av-hyresvard
Citera
2020-06-17, 13:00
Medlem
f30malmos avatar
Vad jag försöker säga är att det är mycket möjligt att benrester finns kvar som går att identifiera, frågan är väl var man isåfall hittar dem på en soptipp. Även andra skelett slängs på tippen för övrigt, så som gamla gravar från kyrkogårdar, så det är väl en svårighet att avgöra vad som är vad kanske.
Citera
2020-06-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Såg din edit men svarar ändå, ja det krävs helst ett tjockare rörben eller tänder för bästa dna. Däremot för att se om de är mänskliga kvarlevor kan det vara möjligt om tex bäckenet är delvis intakt, tyvärr ändrar ben form vid förbränning, så andra avgöranden som kön kan vara lite svårare.

edit: och förstås att benet inte är bränt.
Ja precis, kön är nästan omöjligt på postkraniellt skelett,möjligen rätt fragment av bäcken. Att det är mänskligt borde däremot inte vara några större problem att identifiera . Och de ändrar inte form så mkt,krymper väl upp till max 20% samt spricker osv,men man borde ändå kunna göra en bedömning av hantering efter döden (typ styckning) förutsatt att rätt fragment hittas. Tror tyvärr inte man kommer hitta ett skvatt bland alla brända sopor:-/
Citera
2020-06-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Generellt sett gäller att den som påstår något, också har bevisbördan för det. Om han förnekar till att ha utövat våld mot kvinnan, måste du ha någon form av bevisning för det fall att han motsätter sig uppsägningen eftersom du måste kunna visa att undantaget är tillämpligt i ert fall.

Om han erkänner misshandeln, eller om ni annars kan bevisa att det har ägt rum, rekommenderar jag att du skickar honom ett brev där du tydligt förklarar att det är fråga om uppsägning i förtid samt orsakerna till det. Notera att du måste kunna visa att han har blivit delgiven uppsägningen för att den ska vara giltig. Det kan vara svårt om du inte kan få kontakt med hans advokat som möjligtvis kan agera som mellanhand. En kopia av uppsägningen ska även skickas till socialnämnden i den kommun där boendet är beläget.

Vägrar han bekräfta uppsägningen eller om han annars motsätter sig uppsägningen och återvänder till bostaden efter häktesperioden, rekommenderar jag att du ansöker om avhysning (vräkning) hos Kronofogdemyndigheten (KFM) eftersom det är det enklaste och billigaste sättet. Om det inte ger resultat, får du upprätta en stämningsansökan och vända dig till tingsrätten med krav om att han ska vräkas från bostaden. Notera att det enklaste sättet att få honom vräkt är med hjälp av ett domslut som har förklarat honom skyldig till misshandel.
https://lawline.se/answers/uppsagning-av-bostad-i-forvag-i-egenskap-av-hyresvard

Jag tror ni missat det viktigaste av allt. Det måste ju ha förekommit en reell störning, dvs att en störningsanmälan måste ha gjorts.
Citera
2020-06-17, 13:04
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristinmandarin
Ja precis, kön är nästan omöjligt på postkraniellt skelett,möjligen rätt fragment av bäcken. Att det är mänskligt borde däremot inte vara några större problem att identifiera . Och de ändrar inte form så mkt,krymper väl upp till max 20% samt spricker osv,men man borde ändå kunna göra en bedömning av hantering efter döden (typ styckning) förutsatt att rätt fragment hittas. Tror tyvärr inte man kommer hitta ett skvatt bland alla brända sopor:-/

Nej, nu ligger väl mycket sopor över dessutom. Synd att det inte undersöktes direkt, då hade det kanske funnits en möjlighet, men det hade förstås varit ett gigantiskt arbete.

Är det väldigt bränt så vet jag att det kan vara svårt att se om det är mänskligt, men oftast så finns vissa delar som är identifierbara kvar. Och ja, man kan se om det är styckade delar vanligtvis.

edit, är det bäcken så är det oftast möjligt att se kön, men eftersom skelettet krymper och blir deformerat så gör det att måtten man är van att titta efter blir lite svårare att uppskatta.
Citera
2020-06-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister

ja jo, men till detta som vart nu, så kan jag säga att han kommer bli uppsagd, även om han blir frikänd. eftersom han redan har minst 2 varningar innan.. misstänker starkt att den sista varningen är den 14/11 .. så oavsett så har hyresvärden rätt att säga upp..

Tishko får skriftlig varning daterad 2019-07-04.
Där noteras att Tishko fått en varning via mail i januari 2019
Citera
2020-06-17, 13:06
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Självfallet beteendet spelar roll för helhetsbilden. Jag tror att TR går på en helhetsbild för bedömningen. Bevis materialen i det här fallet är väldigt complex och diffust men helhetsbilden är väldigt tydlig.
Han kan inte yrat runt i motorvägen om inget särskild hade hänt den kvällen som han påstår. Han var knappast lugn. Det är ingen normal lugn människa som går och köper en biljett till Göteborg och hoppar av halvvägs.
varför skulle han åka iväg överhuvudtaget. Han kunde lika bra stannat hemma och spelat spelet om inget särskild hade hänt.

Min gissning är att han ville få det se ut som Wilma köpt biljett och åkt till Göteborg
Citera
2020-06-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Min gissning är att han ville få det se ut som Wilma köpt biljett och åkt till Göteborg
Ingen dålig gissning, det var vad som framkom att man även tror från målsägandes sida!
Citera
2020-06-17, 13:09
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
ja jo, men till detta som vart nu, så kan jag säga att han kommer bli uppsagd, även om han blir frikänd. eftersom han redan har minst 2 varningar innan.. misstänker starkt att den sista varningen är den 14/11 .. så oavsett så har hyresvärden rätt att säga upp..

Tishko får skriftlig varning daterad 2019-07-04.
Där noteras att Tishko fått en varning via mail i januari 2019

Och så ska socialnämnden kontaktas, sen kan T överklaga. Hög musik och slå i dörrar brukar väl vanligtvis inte vara grund för vräkning
Citera
2020-06-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Tro mig du kan bli vräkt för mindre förseelser än ett styckmord 👍
Tro mig. Det krävs en hel del för att bli vräkt.
Citera
2020-06-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tror ni missat det viktigaste av allt. Det måste ju ha förekommit en reell störning, dvs att en störningsanmälan måste ha gjorts.
Vilket det gjorts vid 2 tillfällen ..sidan 88 FUP
Citera
2020-06-17, 13:16
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Tro mig. Det krävs en hel del för att bli vräkt.

Tro mig. Brott mot griftefriden är en hel del 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in