2020-06-17, 12:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Fast corona sprider ju sig trotts att det är soligt och varmt. Att solen skulle döda viruset är något som Tegnell har hittat på. (Finns inga bevis på att uv ljus dödar coronaviruset).
Själv har jag några skydd jag varvar mellan och spritar av på insidan efter användning.

Det är vetenskapligt bevisat att uv-ljus dödar virus, man ska dock vara medveten om att för starkt uv-ljus kan orsaka skador på mänsklig hud och ögon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_germicidal_irradiation

Så det går bra att desinficera masken med det, sen är väl frågan hur lång tid det tar?

Edit:
Har Tegnell sagt att solen dödar viruset?
Senast redigerad av revodneb 2020-06-17 kl. 12:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Fast corona sprider ju sig trotts att det är soligt och varmt. Att solen skulle döda viruset är något som Tegnell har hittat på. (Finns inga bevis på att uv ljus dödar coronaviruset).
Själv har jag några skydd jag varvar mellan och spritar av på insidan efter användning.

Inte bara Tegnell som sagt detta. Enligt en undersökning jag läste, så avaktiverades viruset efter några minuter i direkt solljus.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
"Enligt Stefan Nieminen har LKAB valt att stänga ett av sina verk då de hade 60 misstänka fall av covid-19 bland sjukskriven personal."

Finns det koppling mellan gruvdrift och smittspridning!?

Från kommunens hemsida:

2020-06-17 09:12
Vi har nu en okontrollerad och samhällsfarlig spridning av Covid-19 i kommunen. Region Norrbotten redovisar oroväckande hög frekvens av insjuknande. Vi uppmanar till stor försiktighet. Alla behöver ta sitt ansvar och bidra till att begränsa smittspridningen.

Ta ditt ansvar och göra allt som står i din makt för att skydda dig själv, dina anhöriga, dina vänner och medmänniskor. Folkhälsomyndigheternas restriktioner och anvisningar måste tas på största allvar. För att begränsa smittspridningen stänger kommunen från och med idag alla fritids- och kulturanläggningar.

Kommunens centrala krisledningsgrupp kommer i dag ha ett samverkansmöte med lokala aktörer för att tillsammans ta fram ytterligare åtgärder. Information kommer under eftermiddagen.

Informationen uppdaterad: 2020-06-17 kl.10:52

http://www.gellivare.se

Iofs har hela Sverige en "okontrollerad och samhällsfarlig spridning" sedan flera månader tillbaka.

Slår man upp "dålig ventilation" så står det nog "gruva" där ...
Citera
2020-06-17, 12:51
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det går ner ganska snabbt på IVA nu, -24% senaste veckan.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det är dock en helt ointressant siffra, eftersom det naturligtvis skrivs ut fler från IVA än det läggs in efter en topp som den under våren. Vad som är intressant att titta på är kurvan över nyinskrivningar, som har planat ut igen. Möjligen har den egentligen till och med börjat gå upp, för även rapporteringen till SIR lider av viss eftersläpning. Det är illavarslande.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart
Citera
2020-06-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, så är det. För naturligtvis handlar det inte om något val av coronastrategi. Sverige kunde helt enkelt inte bättre.

Så kan det naturligtvis vara. Jag ville bara behålla illusionen att någon sorts tankeverksamhet och genomgång av alternativ föregick beslutet. Men Löfven har ju egentligen sagt att han inte kan det här utan lyssnar på expertis. Han har nog ett jobb långt över sin inkompetensnivå.
Citera
2020-06-17, 12:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo tack bra. Tegnells har haft fel ja men generellt inte i samma magnituder som ni alarmister.
Vänligen ge exempel på det du påstår.
Citera
2020-06-17, 12:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
"Enligt Stefan Nieminen har LKAB valt att stänga ett av sina verk då de hade 60 misstänka fall av covid-19 bland sjukskriven personal."

Finns det koppling mellan gruvdrift och smittspridning!?

Från kommunens hemsida:

2020-06-17 09:12
Vi har nu en okontrollerad och samhällsfarlig spridning av Covid-19 i kommunen. Region Norrbotten redovisar oroväckande hög frekvens av insjuknande. Vi uppmanar till stor försiktighet. Alla behöver ta sitt ansvar och bidra till att begränsa smittspridningen.

Ta ditt ansvar och göra allt som står i din makt för att skydda dig själv, dina anhöriga, dina vänner och medmänniskor. Folkhälsomyndigheternas restriktioner och anvisningar måste tas på största allvar. För att begränsa smittspridningen stänger kommunen från och med idag alla fritids- och kulturanläggningar.

Kommunens centrala krisledningsgrupp kommer i dag ha ett samverkansmöte med lokala aktörer för att tillsammans ta fram ytterligare åtgärder. Information kommer under eftermiddagen.

Informationen uppdaterad: 2020-06-17 kl.10:52

http://www.gellivare.se

Iofs har hela Sverige en "okontrollerad och samhällsfarlig spridning" sedan flera månader tillbaka.
Hysteriska kommunkärringar som kallar det för det.

Citat:
Gällivare kommun har nu en " okontrollerad spridning" av coronaviruset, skriver kommunen i ett pressmeddelande. Men Jonas Hansson, biträdande smittskyddsläkare i Region Norrbotten, tycker inte att smittspridningen i Gällivare ska beskrivas som okontrollerad:

-Det är en spridning i samhället. Vi ser ju att några har blivit rejält sjuka och hamnat på sjukhus, och att några har hamnat på intensivvård. Men att kalla smittspridningen för okontrollerad vet jag inte vad de menar med, det är mer ett uttryck som någon har använt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Citat:
Men Länstrafiken Norrbotten har försökt nå kommunen utan framgång.

-Vi har tyvärr inget besked att ge. Vi har inte fått kontakt med dem än. Jag väntar på det samtalet, säger Helena Persson, trafikchef på Länstrafiken Norrbotten, till TT.
Har de ingen telefon i sin bunker dit kommunpamparna har flytt?
Citera
2020-06-17, 12:55
Medlem
"Vi är vana vid att använda munskydd, tvätta händerna och undvika offentliga möten", säger professor Lu Jiehu från Peking.

Men, eftersom smittan härstammar från mattorget som levererar mat till 70-90% av Pekingborna blir det svårt att undvika denna smitta.

Man försökte skylla på norrmän, men nu har Norges fiskeminister Odd Emil Ingebrigt gått ut med och försäkrat att den teorin inte stämmer. Därför har man nu lindrat anklagelserna och sagt att smittan kommer från "utlandet" ELLER från andra delar av Kina. Inte nödvändigtvis från Norge.

Hur som helst är det ingen som tror att man har stängt en 21milj stad för att det finns 137 smittade inom stans gränser. Och hur man skulle ens veta antalet, när man endast testar de som själva betalar för kalaset?

Minst 200.000 har besökt matmarknaden. Som i sin tur har träffat en massa människor. Man har anlitat 100.000 smittspårare, men jag förstår inte riktigt till vilken nytta. Vem ska de spåra när de inte ens vet vilka som är smittade?

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/34835ac1-1ff3-4ef6-9b44-8ef1eb5f1b7b
Citera
2020-06-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Det är dock en helt ointressant siffra, eftersom det naturligtvis skrivs ut fler från IVA än det läggs in efter en topp som den under våren. Vad som är intressant att titta på är kurvan över nyinskrivningar, som har planat ut igen. Möjligen har den egentligen till och med börjat gå upp, för även rapporteringen till SIR lider av viss eftersläpning. Det är illavarslande.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart

Ursäkta mig, men vart fan ser du att den ser ut att gå upp?
Kolla denna grafen från SVT. Där ser du trenden. Den är inte uppåtgående.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Inte bara Tegnell som sagt detta. Enligt en undersökning jag läste, så avaktiverades viruset efter några minuter i direkt solljus.

Luftfuktigheten är nog en viktigare komponent, virus trivs inte i fuktig luft de det binds till vattenmolekylerna. Vintertid med torr luft kan virus färdas betydligt framgångsrikare
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Märkligt nog så flögs det ifrån Kina, till Helsingfors. Direkt och fullastat. Vet inte om den norska trafiken mellanlandade. Men fram kom det.

Ja, jag är fullt jävla medveten, att den som bjöd mest, fick varorna. Varför tror du att jag skrev 10 miljarder ?

"Goda råd, är dyra !"

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Finland fick två laster av värdelösa masker.

Det finns inga värdelösa masker,

om nånting är bättre än ingenting,

så bör FFP1 masker eller bandana bidra till minskad smittspridning i offentliga miljöer,

var det inte nån som nämnde en socka för ansiktet i tunnelbanan häromkvällen?
Citera
2020-06-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Luftfuktigheten är nog en viktigare komponent, virus trivs inte i fuktig luft de det binds till vattenmolekylerna. Vintertid med torr luft kan virus färdas betydligt framgångsrikare

Fast nu var det solljusets påverkan på viruset som rapporten grundade sig på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in