2020-06-17, 11:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Jag har förstått saken som att DNA-spåren enligt SDs antagonister ska ha uppkommit i samband med mordtillfället och då genom att BO rispat SD på benet med ringen. Hur får ni ihop det med NFI:s konstaterande att mängden DNA är liten?

När jag tittar på bilden av ringen i Aktbilaga 166 syns inte några så pass vassa kanter att det är en rimlig förklaring. Åtminstone inte rimligare än att skadan på benet kommer från "vardagliga missöden" som TR skriver. Lägg därtill att läkarutlåtandet beskriver passiva avvärjningsskador på fingrarna OCH att dom konstaterats haft sexuellt umgänge, från vilket DNA:t lika gärna kan komma.

Med tanke på att ärmarna på Lenas gröna fleece är dränkta i blod och att Lena har flera frakturer på fingrar/tumme och huvud, så är det stor sannolikt att händerna är likaså indränkta av blod.

De utskjutande vassa delarna på ringen, kanske inte är synliga på bilden? Kan det handla om microskopiska eller i varje fall mycket små utskjutande kanter?

Det är ändå så att SDs DNA har återfunnits där på dessa delar. Då trots att hon alltså har blött på ringen.
Citera
2020-06-17, 11:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej Igen.
Då har jag fått svar från Hovrätten och dom meddelar följande.

Hej,
Mål B xxxx-xx är inget förtursmål i hovrätten och hovrätten har inga huvudförhandlingstider för ett så här stort mål tidigare. Åklagaren har kommit in med en begäran om ytterligare anstånd vilket har beviljats till den 10/7.

Får en känsla av att det blir en rejäl förhandling, med andra ord.
Men men, vi får se - sa den blinde.

Information från Aktbilagorna 2 - 6 har jag redan delgett tråden, och självklart så har jag
checkat av om det har inkommit nåt nytt. När jag får svar om det så kikar jag såklart
in i tråden igen. Men såhär ligger det till just nu.

// Avd.9

Edit:
Ojdå, jag fick snabbt svar.

Aktbilaga 7
Begäran om ytterligare anstånd för inkommande med kompletterande
bevisning
Åklagaren har beviljats anstånd till den 17 juni 2020 att inkomma med
komplettering av förundersökningen och kompletterande bevisning.
Kompletteringen har inte kunnat färdigställas och delges den misstänkte och
hans försvarare inom angiven tid varför åklagaren begär ytterligare anstånd till
den 10 juli 2020.
/Åsa Hiding

Aktbilaga 8
Ni har beviljats anstånd. Aktuell handling/komplettering ska komma in
senast den 10 juli 2020.
He*en To**in
Telefon 03*-15 6* 4*

Tack!

Då känns det som att bevisningen som åklagaren vill lägga fram, inte är något som hon redan fixat fram, utan något som måste arbetas igenom. Kanske är det flera delar.

Det känns bra att de nu får lite tid på sig att arbeta fram en tydlig och robust indiciekedja som HR inte kommer att kunna missuppfatta eller inte förstår pga av komplicerade tekniska resultat.
Citera
2020-06-17, 12:13
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Då känns det som att bevisningen som åklagaren vill lägga fram, inte är något som hon redan fixat fram, utan något som måste arbetas igenom. Kanske är det flera delar.

Det känns bra att de nu får lite tid på sig att arbeta fram en tydlig och robust indiciekedja som HR inte kommer att kunna missuppfatta eller inte förstår pga av komplicerade tekniska resultat.

Vad är det HR inte kommer att missuppfatta eller inte förstå pga komplicerade tekniska bevis, har du ngr fakta kring ditt påstående? Eller är det bara fantasier?

Vad är det för komplicerade tekniska resultat som framkommit?
Senast redigerad av Smhf 2020-06-17 kl. 12:20.
Citera
2020-06-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Jag har förstått saken som att DNA-spåren enligt SDs antagonister ska ha uppkommit i samband med mordtillfället och då genom att BO rispat SD på benet med ringen. Hur får ni ihop det med NFI:s konstaterande att mängden DNA är liten?

När jag tittar på bilden av ringen i Aktbilaga 166 syns inte några så pass vassa kanter att det är en rimlig förklaring. Åtminstone inte rimligare än att skadan på benet kommer från "vardagliga missöden" som TR skriver. Lägg därtill att läkarutlåtandet beskriver passiva avvärjningsskador på fingrarna OCH att dom konstaterats haft sexuellt umgänge, från vilket DNA:t lika gärna kan komma.

Ringen som satt på det högra pekfingret har flera kanter som kan ha kommit emot såväl befintliga sår samt skapat nya på S ben. Hon hade inte ringen på sig vid fredag lunch då blodsexet skulle skett på S jobb.

Det har konstaterats att L inte haft samlag vid tidpunkten för mordet, men ändå fanns sperma från S på hennes kjol. Han gick igång av mordet?
Citera
2020-06-17, 12:44
Medlem
Citat:
Några punkter som jag är nyfiken över från överklagan:

"Bevisning som tillkommit under huvudförhandling vig tingsrätten

Från handling 1490 (åklagarens diarienummer)

//

I tidigare åberopad konversation mellan Stefan Davidsson och Hanna Davidsson (stämningsansökan sid 18) åberopas också sid 741- 758.

Från handling 1514

Vittnesförhör med IT analytiker Anette Strandli, polisen Örebro, att höras om mastuppkopplingar och datasessioner på Stefan Davidssons och Lena Wesströms telefoner till styrkande att Stefan Davidsson saknar alibi vid tiden för gärningen. Tidsåtgång för vittnesförhör ca 30 minuter.

//

PM angående datasessioner GPG (tilläggsprotokoll sid 13) till styrkande av att Stefan Davidsson är gärningsman.

//

Protokoll över DNA- undersökning samt protokoll över brottsplatsundersökning (protokollbilaga Tekniska undersökningar sid 21- 58 (åberopad sedan tidigare) och sid 77- 84) bl a utvisande undersökning av sanitetsprodukter i Lena Wesströms bostad samt protokoll från NFC, delredovisning 2 och 4, (protokollsbilaga NFC sid 19-20 och sid 60) till styrkande av att anträffat blod på av NFC undersökta sanitetsprodukter inte är hänförligt till Lena Wesström.

Från handling 1542

PM avseeende jämförelse av påträffad bild ( tilläggsprotokoll 5 sid 2-5 och sid 7-12) till styrkande av att Stefan Davidsson planerat eller planlagt mordet på Lena Wesström.

PM gällande anträffat meddelande i clipboard i Stefan Davidssons telefon (tilläggsprotokoll 5 sid 6) till styrkande av att Stefan Davidsson planerat eller planlagt mordet på Lena Wesström.

//
"

https://www.docdroid.net/La10xw1/2705overklagan-pdf#page=31

------------------------------------------------------------------------------------------------

- Vilken konversation mellan SD och HD avses?
- Anette Strandli ska höras om mastuppkopplingar och datasessioner för att visa att SD saknar alibi. Det är alltså ytterligare en IT-forensiker som ska styrka detta?
- GPG- kryptering?
- blodet på bindorna, det som @Medinsyn påstod det skulle finnas:
[...]
" Och för den som önskar sanning så lades det fram under rättegången att man hittade tre stycken trosskydd hos LW som innehöll både spermier och blod, trots att LW inte har mens. Detta fakta kan dock de flest av er bortse ifrån eftersom det talar för att SD uppger sanning i just den saken (däremot förekommer minst en osanning från honom)."

https://www.flashback.org/sok/?query=&searchuser=Medinsyn&search_post=1&sp=1&dat e_from=2000-01-01&date_to=2020-06-17&so=pd
- nyfiken på vilken bild som påträffats och som ska jämföras för att visa att SD panerat mordet.
- och vilket meddelande har SD haft i sin clipboard som visar detsamma.

Planeringen gäller nog det han sysslade med fre-lör med larmsamtal, Mållgans m m.
S raderade febrilt bl a närmare 3000 bilder natten till lördagen. Han glömde radera ordentligt i urklipp eftersom sockbilden som L skickat till honom vid halv två* återfanns i hans enhet.

* Utredarna lyckades återskapa en del av hennes Telegram, vilket innebär att hon haft synk till flera enheter än den försvunna mobilen. En klar miss av S.
Citera
2020-06-17, 12:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för info!

Nyss återkommen från min typ semester ville jag få stillat min nyfikenhet om vad åkl Åsa Hiding med anhang skulle ha kunnat fått in till Hovrätten idag vad gäller sakskäl, men blev förstås besviken.
Nu är det då den 10 juli som gäller. Tills vi kommer dit?

Jag sätter en Midsommarkrans i pant på att åkl kommer att ytterligare en gång ansöka om anstånd.

Välkommen tillbaka.
Jag tror också de kommer ansöka om ytterligare anstånd. Det finns ju gott om tid fram till huvudförhandling kan tas upp tidigast i mars 2021. Varför skulle de inte begära så mycket tid de bara kan få för att utreda vidare fram till dess? HR har väl heller ingen anledning att neka dem. Det är väl om SD och hans advokat sätter sig på tvären förstås.
Citera
2020-06-17, 12:50
Medlem
Citat:
Tack!

Det är inget personligt påhopp på dig när jag hävdar att du skriver strunt. Det är ett sakligt konstaterande.

Om åkl Åsa Hiding vill använda "masttömningsresultat" för att försöka visa att SD skulle ha ett tidsmässigt fönster för att hinna döda LW, så kommer det ju i sak inte att kunna ändra på vad TR landade i, d v s att åkl Åsa Hiding inte kunnat binda honom till varken platsen eller till något vapen (motsv).

Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Vad är det HR inte kommer att missuppfatta eller inte förstå pga komplicerade tekniska bevis, har du ngr fakta kring ditt påstående? Eller är det bara fantasier?

Ang det fetade:
Det som i denna stund framkommer är inte "komplicerade tekniska resultat", utan vad vi tar del av är ju skira och ytterst flyktiga drömmar om ett annat utfall i HR än det som Örebro TR landade i.
Drömmar.
Hopp.
Luft.
Citera
2020-06-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Välkommen tillbaka.
Jag tror också de kommer ansöka om ytterligare anstånd. Det finns ju gott om tid fram till huvudförhandling kan tas upp tidigast i mars 2021. Varför skulle de inte begära så mycket tid de bara kan få för att utreda vidare fram till dess? HR har väl heller ingen anledning att neka dem. Det är väl om SD och hans advokat sätter sig på tvären förstås.
Tack, vänligt av dig!

Ang uppskjuten förhandling:
Nej, precis som du skriver så är det ju egentligen bara SD och hans ombud (plus vi skattebetalare) som har skäl att vara griniga över upprepad tidsutdräkt.
Och så givetvis också en massa anhöriga och vänner vars hopp/fruktan töjs ytterligare.
Inte trevligt för dem.
Citera
2020-06-17, 13:03
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det är inget personligt påhopp på dig när jag hävdar att du skriver strunt. Det är ett sakligt konstaterande.

Om åkl Åsa Hiding vill använda "masttömningsresultat" för att försöka visa att SD skulle ha ett tidsmässigt fönster för att hinna döda LW, så kommer det ju i sak inte att kunna ändra på vad TR landade i, d v s att åkl Åsa Hiding inte kunnat binda honom till varken platsen eller till något vapen (motsv).

Ang det fetade:
Det som i denna stund framkommer är inte "komplicerade tekniska resultat", utan vad vi tar del av är ju skira och ytterst flyktiga drömmar om ett annat utfall i HR än det som Örebro TR landade i.
Drömmar.
Hopp.
Luft.

Välkommen tillbaka.

Ja, precis, många drömmar, hopp, och luft, som många hoppas blir ett annat utfall i HR, återstår att se hur HR dömer.

Resultatet lär dröja, så nu får vi gå i väntans tider.
Citera
2020-06-17, 13:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf

Du får kalla det fantasier om du vill (förminska mig).
Jag har "fakta" på att åklagarna anser att TR missuppfattat/att det finns felaktigheter i TR bedömning.

Detta är min tro att åklagarna kommer att förtydliga dessa delar så att det inte kan missförstås eller att dessa HR inte kommer att dra samma felaktiga slutsatser pga av otydlighet.

Det finns ingen anledning av dig att vara spydig.

Citat:
Ett par exempel på missförstånd och felaktigheter som åklagarna tar upp i sin överklagan till HR:

sid 9
"Tingsrätten har felaktigt skrivit att det också har skett en inloggning på Lena Wesströms One-mail-konto den 7 oktober 2018 och att det skapar osäkerhet kring vilka slutsatser som kan dras av inloggningen den 15 maj 2018 kl 05.23. Inloggningen den 7 oktober 2018 har inte skett på Lena Wesströms One-mail-konto utan på hennes Google-konto dvs ett helt annat konto. Den inloggningen förtar inte värdet av den bevisning som åklagaren fört gällande inloggningen den 15 maj 2018 kl 05.23.

Omfattande bevisning har förts gällande att Stefan Davidsson inte har något alibi vare sig för tiden för mordet eller vid tiden för inloggningen i Lena Wesströms One-mail på morgonen den 15 maj 2018.
"

sid 9

"Tingsrätten har resonerat runt det faktum att Lena Wesströms mobiltelefon kopplat upp sig mot masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV kl 00:07, som en osäkerhet kring Stefan Davidssons tidmässiga möjlighet att döda Lena Wesström, transportera bort hennes mobiltelefon till området som masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV täcker, ta sig hem och sedan öppna en PDF-fil i sin dator kl. 00:00. Detta torde bero på en missuppfattning. Telefonen flyttades från brottsplatsen redan kl. 23:38. Från denna tidpunkt har Stefan Davidsson haft 22 minuter på sig att lämna telefonen i området som masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV täcker och ta sig hem till sin bostad. Det tar mindre än två minuter att cykla från brottsplatsen till Stefan Davidssons bostad (uppmätt av utredare). Det tar ytterligare någon/några minuter om turen sker via området som masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV täcker. Det finns alltså gott om tid för Stefan Davidsson att ta sig från brottsplatsen och hem via området där telefonen befunnit sig.

Det finns ingen noterad tid för när telefonen kom till området som täcks av den aktuella masten. Det kan alltså ha skett helt kort efter kl. 23:38. De mastuppkopplingar som finns sker automatiskt när sk datasessioner upphör. I Lena Wesströms telefon har det löpt två datasessioner från kl. 21:07. En datasession är max 180 minuter. När en session löper ut startas automatiskt en ny. Det är inget som användaren gör utan helt automatiska funktioner i telefonen. Den som förflyttat telefonen har alltså inte behövt befinna sig inom området som täcks av den aktuella masten kl. 00:07. Det finns alltså ingen osäkerhet kring frågan om Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att begå mordet och flytta telefonen.
"

https://www.docdroid.net/La10xw1/2705overklagan-pdf#page=9

"Åklagarna anser att det förekommer missförstånd och rena felaktigheter i den friande domen om Hjärstamordet."

"Enligt åklagarna förekommer det även felaktigheter och missuppfattningar i den friande domen. Det handlar bland annat om att tingsrätten ska ha blandat i hop de konton som någon loggat in på efter Lena Wesströms död.

Efter mordet kopplade Lena Wesströms mobiltelefon upp sig mot en mast i Baronbackarna sju minuter efter midnatt. Enligt tingsrätten råder det osäkerhet om 46-åringen verkligen skulle ha tid att frakta dit telefonen.

"Detta torde bero på en missuppfattning", skriver åklagarna i sin överklagan, och menar att 46-åringen har haft gott om tid på sig att ta sig från brottsplatsen och sedan hem via området där telefonen kopplade upp sig.

Åklagarna uppger att de kommer att lämna in nya bevis inför en hovrättsförhandling
."

https://www.na.se/artikel/aklagarna-overtygade-om-fallande-dom-bevisningen-fullt-tillracklig
Citera
2020-06-17, 13:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Planeringen gäller nog det han sysslade med fre-lör med larmsamtal, Mållgans m m.
S raderade febrilt bl a närmare 3000 bilder natten till lördagen. Han glömde radera ordentligt i urklipp eftersom sockbilden som L skickat till honom vid halv två* återfanns i hans enhet.

* Utredarna lyckades återskapa en del av hennes Telegram, vilket innebär att hon haft synk till flera enheter än den försvunna mobilen. En klar miss av S.

Ja, det är förstås så det kan ligga till.
Citera
2020-06-17, 13:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Du får kalla det fantasier om du vill (förminska mig).
Jag har "fakta" på att åklagarna anser att TR missuppfattat/att det finns felaktigheter i TR bedömning.

Detta är min tro att åklagarna kommer att förtydliga dessa delar så att det inte kan missförstås eller att dessa HR inte kommer att dra samma felaktiga slutsatser pga av otydlighet.

Det finns ingen anledning av dig att vara spydig.

"Åklagarna anser att det förekommer missförstånd och rena felaktigheter i den friande domen om Hjärstamordet."

"Enligt åklagarna förekommer det även felaktigheter och missuppfattningar i den friande domen. Det handlar bland annat om att tingsrätten ska ha blandat i hop de konton som någon loggat in på efter Lena Wesströms död.

Efter mordet kopplade Lena Wesströms mobiltelefon upp sig mot en mast i Baronbackarna sju minuter efter midnatt. Enligt tingsrätten råder det osäkerhet om 46-åringen verkligen skulle ha tid att frakta dit telefonen.

"Detta torde bero på en missuppfattning", skriver åklagarna i sin överklagan, och menar att 46-åringen har haft gott om tid på sig att ta sig från brottsplatsen och sedan hem via området där telefonen kopplade upp sig.

Åklagarna uppger att de kommer att lämna in nya bevis inför en hovrättsförhandling
."

https://www.na.se/artikel/aklagarna-overtygade-om-fallande-dom-bevisningen-fullt-tillracklig

Ja det får man hoppas. Om en TR missförstår är det åklagarna som inte gjort sitt jobb tillräckligt väl. Förhoppningsvis rättar de till det nu eller så har de fel och TR har inte missförstått ett dugg. Men åklagarna vill helt enkelt inte acceptera domslutet och jurister som de är ska de försöka slå hål på TR:s dom. Inga konstigheter. Så det brukar gå till i juridikens värld tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in