2020-06-17, 11:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Kanske en mindre fråga i sammanhanget jmf med alla som dör och/eller blir svårt sjuka i covid 19.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJl75j/uppgift-ud-lattar-pa-reseavradan-redan-i-juni

Står att UD ev kan ta bort reseavrådan. Min fråga är om det betyder något i praktiken, för det finns väl få länder, om ens några som tar emot inresande svenska medborgare, utan att först sätta dem 14 dagar i karantän?
Citera
2020-06-17, 11:22
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår. Men visst är det väl så att om man låter munskydden ligga 14 dagar efter man använt dem, borde de vara säkra att använda igen? På den tiden ska väl allt virus ha avaktiverats. Har man då några stycken kan man alternera mellan dem, om man nu inte använder skydden någon längre tid varje gång vill säga.

Låt dem ligga i solen en eller ett par dagar. Anse ytan de ligger på som kontaminerad.

När det gäller vad som är säkert får du göra research och fatta ditt eget beslut.

Jag kör 14 dagar själv.
Citera
2020-06-17, 11:23
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
En fråga.

Ni som följer och skriver i den här tråden. Bär ni munskydd FP2, FP3, KN95 etc, när ni vistas i publika miljöer? Är egentligen inte det en rätt bra idé att göra detta? Tycker det är så märkligt när det närmast är standard utomlands, samt att WHO rekommenderar detta att vi har så annan syn på det här hemma i Sverige. Sedan har vi väl också närmare 10 gånger så många dödsfall per capita här i Sverige, samt mycket hög smittspridning.

Jag bär inte munskydd utomhus.

På buss eller spårvagn gör jag det ibland, dito affärer, köpcentrum etc. Nu när smittläget gått ner så väldigt drastiskt där jag befinner mig (Helsingfors, när jag inte är på stugan), så har jag inte gjort det så mycket - känner mig litet skamsen och lat, tycker jag kanske borde göra det mer till en vana.

För mig personligen känns inte engångs-munskydd, än mindre andningsskydd, som något värt att satsa på. De är obekväma, och det är besvärligt att andas i dem. Och det blir dyrt.
Däremot så vill jag skärpa mig när det gäller att göra användning av tvättbara tygmunskydd till en vana, tre orsaker:
1. Jag vill inte vara den som för en smittkedja vidare (pre- och a-symptomatisk smitta existerar)
2. Jag vill bidra till att det ses som något normalt att bära munskydd inomhus på offentliga platser
3. Jag har inget emot det lilla lilla extra skydd (typ 20%?) som jag själv får av att bära munskydd

Jag har provat litet olika engångs-munskydd och ett tygmunskydd, och också nyligen en ffp2-andningsskydd (när jag askar ur öppna spisen eller grillen på landet).
Ffp2n är klart tyngst att andas i, och också mycket svår att få att sitta 100% tätt. Detta är inget jag skulle vilja bära längre tider, möjligen skulle det vara befogat om jag umgicks inomhus med någon som har CoViD19.
Engångsmunskydd blir i längden dyra, och är litet olika vad gäller komfort och täthet. Tyvärr korrelerar tätheten med obekvämlighet.
Mitt första tygmunskydd (polskt, två lager ganska så gles bomull) är däremot mycket bekvämt. Varma dagar, och om man pratar mycket så blir det litet hett. Mycket lätt att justera så att glasögonen inte blir igenimmad (stort problem med vissa engångsmunskydd). Modellen är ungefär som de flesta engångsmunskydd (dvs inte näbb-modellen som verkar populär).

Jag har nu beställt många fler munskydd av tyg, och min föresats är att börja använda dem flitigare i affärer och andra inomhusmiljöer. Det kommer att vara mycket lättare när jag har en hel trave av dem att byta mellan.

Om jag var i Sverige så vet jag inte riktigt hur jag skulle tänka vad gäller skydd. Det är möjligt att jag skulle ranka min egen säkerhet litet högre (större risk pga större samhällssmitta) och föredra tätare munskydd, eller t.o.m. andningsskydd i högriskmiljöer (isynnerhet om jag själv hade någon riskfaktor).
Andningsskydd har dock det där problemet med tillpassning och komfort, och kostnad.
Så utan riksfaktorer så skulle jag antagligen också i Sverige kompromissa på munskydd. Möjligen skulle jag värdera täthet något högre gentemot bekvämlighet.
Citera
2020-06-17, 11:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jämför detta med den tyska hanteringen. Där får alla testa sig, och är det positivt så kommer en läkare hem till personen på dag sex. Han undersöker patienten och tar prover, för att kunna förutse ifall patienten kommer att "tippa". Finns det risk för det, så får patienten komma in på sjukhus i förebyggande syfte... Och detta är oavsett kön och ålder och bakomliggande sjukomar eller ej.

Helt galet att avvisa en patient för att den inte är i riskgrupp, när den redan visar upp svåra och långvariga symptom!

Är det så man visar att det finns "lediga platser" på IVA. Det verkar väldigt restriktivt innan man blir inlagd på sjukhus. Man ska vara närmast död innan. Sedan har vi alla åldringar som ligger och dör på boenden runt om i landet. Inte heller de får någon vård. Man får lätt intrycket av att det gäller att hålla skenet uppe till varje pris.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Kanske en mindre fråga i sammanhanget jmf med alla som dör och/eller blir svårt sjuka i covid 19.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJl75j/uppgift-ud-lattar-pa-reseavradan-redan-i-juni

Står att UD ev kan ta bort reseavrådan. Min fråga är om det betyder något i praktiken, för det finns väl få länder, om ens några som tar emot inresande svenska medborgare, utan att först sätta dem 14 dagar i karantän?
Enligt tidningens källor kommer svenskar att få resa till följande länder då: Grekland, Kroatien, Spanien, Italien, Portugal, Slovenien, Frankrike, Island, Belgien, Schweiz och Luxemburg.
https://www.expressen.se/nyheter/resebeslutet-fran-ud-fritt-fram-redan-i-juni/
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Gieseckes råd är horribla och fullkomligt galna, att han dessutom når ut internationellt med smörjan är djupt beklagligt och någon borde sätta stopp för hans mässande om flockimmunitet.
Samtidigt är det bra att FHMs rådgivare kom ut offentligt och inte jobbade i det dolda.
Citera
2020-06-17, 11:27
Medlem
Citat:
Nästa epicenter för smittan, trots att man sedan tidigare vetat om hur sårbara äldreboendena är så är frågan om dom använder den erfarenheten och stoppar smittan från att komma in på äldreboendena?

Ja det ser inte vidare bra ut i Gällivare just nu. Jag tror det är svårt att stoppa smittan från att komma in på äldreboenden, när den finns i hög grad i samhället. Man kan ju smitta precis innan man får symtom, t.ex. Så det räcker ju med att en enda person i personalen som inte vet att den är smittad, går in på sitt jobb en dag, så kan det ju vara "kört" för det boendet så att säga.
Citera
2020-06-17, 11:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Enligt tidningens källor kommer svenskar att få resa till följande länder då: Grekland, Kroatien, Spanien, Italien, Portugal, Slovenien, Frankrike, Island, Belgien, Schweiz och Luxemburg.
https://www.expressen.se/nyheter/resebeslutet-fran-ud-fritt-fram-redan-i-juni/

Släpper de länderna in svenska medborgare utan att placera dem i karantän?
Citera
2020-06-17, 11:29
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Är det så man visar att det finns "lediga platser" på IVA. Det verkar väldigt restriktivt innan man blir inlagd på sjukhus. Man ska vara närmast död innan. Sedan har vi alla åldringar som ligger och dör på boenden runt om i landet. Inte heller de får någon vård. Man får lätt intrycket av att det gäller att hålla skenet uppe till varje pris.

Det är precis det det handlar om.

Syftet är tvåfalt, skydda Sverigebilden (ekonomiska instressen) samt inte oroa valboskapen (kan ju bli nervösa och kräva förändring (egenintresse)).
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kommunen har ganska bra information som de uppdaterar ofta, verkar det som. Inte så djupgående men mer översiktlig info. Här finns bl.a. en rätt läskig kurva där man kan se det branta uppåt gällande fall senaste ca 2 veckorna:

http://www.gellivare.se/Kommun/Information-om-Coronaviruset/Aktuell-smittspridning/

Även i de norra delarna av landet har man problem med smittan. Läste någonstans om bl.a. Pajala också.

Citat:
Gällivare stänger ner delvis

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/gallivare-stanger-ner-delvis

Inte förvånande att våra grannländer inte vill öppna gränserna till smitthärden Sverige.
Vi blev den där parian som andra inte vill ha med att göra. Vilket det tidigt varnats för, bl.a. här i tråden. Tyvärr fick vi rätt.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Svenskar åka till Island?

Bara knata in i Island från Arlanda? Det har jag svårt att tro.

Hur många av de där länderna har karantän på inresande?

Jag hade fel ingen karantän:

https://www.islandsresor.se/sv/om-oss/coronaviruset-island
Spridningen på Island är begränsad och turister som reser till Island behöver inte sättas i karantän.

Ett fantastiskt vackert land, det blir nog en del som åker dit.
Citera
2020-06-17, 11:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag förstår inte ens hur det har varit möjligt, att låta så svårt sjuka människor vara ensamma hemma? Eller, om de har anhöriga, med stor risk att de anhöriga också smittas (det går ju inte att undvika när man bor i samma hushåll med någon som är svårt sjuk, och ska vårda denne utan att ha den skyddsutrustning eller kunskap som de har på sjukhuset).

Det måste ju bli något straff för alla ansvariga efter det här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in