Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
En fråga.
Ni som följer och skriver i den här tråden. Bär ni munskydd FP2, FP3, KN95 etc, när ni vistas i publika miljöer? Är egentligen inte det en rätt bra idé att göra detta? Tycker det är så märkligt när det närmast är standard utomlands, samt att WHO rekommenderar detta att vi har så annan syn på det här hemma i Sverige. Sedan har vi väl också närmare 10 gånger så många dödsfall per capita här i Sverige, samt mycket hög smittspridning.
Jag bär inte munskydd utomhus.
På buss eller spårvagn gör jag det ibland, dito affärer, köpcentrum etc. Nu när smittläget gått ner så väldigt drastiskt där jag befinner mig (Helsingfors, när jag inte är på stugan), så har jag inte gjort det så mycket - känner mig litet skamsen och lat, tycker jag kanske borde göra det mer till en vana.
För mig personligen känns inte engångs-munskydd, än mindre andningsskydd, som något värt att satsa på. De är obekväma, och det är besvärligt att andas i dem. Och det blir dyrt.
Däremot så vill jag skärpa mig när det gäller att göra användning av tvättbara tygmunskydd till en vana, tre orsaker:
1. Jag vill inte vara den som för en smittkedja vidare (pre- och a-symptomatisk smitta existerar)
2. Jag vill bidra till att det ses som något normalt att bära munskydd inomhus på offentliga platser
3. Jag har inget emot det lilla lilla extra skydd (typ 20%?) som jag själv får av att bära munskydd
Jag har provat litet olika engångs-munskydd och ett tygmunskydd, och också nyligen en ffp2-andningsskydd (när jag askar ur öppna spisen eller grillen på landet).
Ffp2n är klart tyngst att andas i, och också mycket svår att få att sitta 100% tätt. Detta är inget jag skulle vilja bära längre tider, möjligen skulle det vara befogat om jag umgicks inomhus med någon som har CoViD19.
Engångsmunskydd blir i längden dyra, och är litet olika vad gäller komfort och täthet. Tyvärr korrelerar tätheten med obekvämlighet.
Mitt första tygmunskydd (polskt, två lager ganska så gles bomull) är däremot mycket bekvämt. Varma dagar, och om man pratar mycket så blir det litet hett. Mycket lätt att justera så att glasögonen inte blir igenimmad (stort problem med vissa engångsmunskydd). Modellen är ungefär som de flesta engångsmunskydd (dvs inte näbb-modellen som verkar populär).
Jag har nu beställt många fler munskydd av tyg, och min föresats är att börja använda dem flitigare i affärer och andra inomhusmiljöer. Det kommer att vara mycket lättare när jag har en hel trave av dem att byta mellan.
Om jag var i Sverige så vet jag inte riktigt hur jag skulle tänka vad gäller skydd. Det är möjligt att jag skulle ranka min egen säkerhet litet högre (större risk pga större samhällssmitta) och föredra tätare munskydd, eller t.o.m. andningsskydd i högriskmiljöer (isynnerhet om jag själv hade någon riskfaktor).
Andningsskydd har dock det där problemet med tillpassning och komfort, och kostnad.
Så utan riksfaktorer så skulle jag antagligen också i Sverige kompromissa på munskydd. Möjligen skulle jag värdera täthet något högre gentemot bekvämlighet.