2020-06-17, 10:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har inte haft tid att hänga med i detta de senaste dagarna. Förnekar Tegnell alltså fortfarande asymptomatisk smitta?
Förnekar vet jag inte.
Men han lägger ingen vikt vid presymptomatisk (och asymptomatisk) smitta när det gäller åtgärder i alla fall. Det anses som oviktigt för smittspridningen.
Citera
2020-06-17, 10:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du skulle inte känna dig det minst otrygg om det brann lite här och var i den stan där du bor? Ibland storbrand ibland mindre och varje gång gick myndigheterna ut med en varning om att du måste stanna hemma för att inte riskera ditt liv.

Nej din jämförelse fungerar inte helt.

Smittspridning handlar inte om individen,

"du måste stanna hemma för att inte riskera ditt och alla andras liv"

så blir det rätt.

I denna branden är det vi som brinner.

Smittan finns i person A och om den kommer till person B så fortsätter krisen.

Om smittan inte kommer till person B så bryts smittkedjan och krisen avstannar.

Det är vi befolkningen som är bränslet i epidemin.

Det är så enkelt. Man kan låtsas att det inte är såhär men det kommer inte gå så bra.
Citera
2020-06-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De stöder sig troligen på vetenskapen att detta virus må vara farligt men inte så mycket farligare eller ens lika farligt som andra virus vi utsätts för dagligen i stora mängder!

Jag frågade inte efter troligen. Jag frågade efter den forskning de stödjer sig på ang. 7 dagarna, som diskuterats i tråden.
Citera
Bannlyst
Det var ju över enligt många här senaste dagarna...så detta måste vara fake news. Glöm inte slicka på din närmaste granna på T-Banan det är spännande men ofarligt.

Coronaläget i Gällivare försämras ytterligare, rapporterar SVT Norrbotten.

Kommunen stänger nu sina fritids- och kulturanläggningar, och vädjar samtidigt till länstrafiken att stoppa kommunikationerna till och från Gällivare.

Krisledningsgruppen i Gällivare kommun väntas vidta fler åtgärder efter ett extra krismöte i eftermiddag.

– Det rusar iväg. Gällivare har nu länets högsta antal smittade sett till befolkning, säger Stefan Nieminen, kommunikationsansvarig vid krisledningsgruppen till SVT.

SVT Norrbotten har också rapporterat om den stora ökningen av smittade på äldreboenden i regionen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Tack, jag såg klippet nu. Jag nästan antog att Beijing skulle göra som Wuhan tidigare när de sade att de skulle testa alla 11 miljoner invånare i staden utan kostnad.

Nä. Det tycks hellre svetsa in folk och införa restriktioner för folk än testa - på statens bekostnad.

Kanske saknar det testkapacitet för att testa 21miljoner människor?
Citera
2020-06-17, 10:18
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det påminner om när nån reporter med en räv bakom örat frågade FHM om de verkligen hade grund för att påstå att munskydd bidrar till en falsk trygghet, dvs. om det fanns studier på det. Vill minnas att de fick erkänna att det faktiskt inte fanns studier på det. Det var väl mer att betrakta som en åsikt.

Ibland verkar det duga med åsikter, ens egna, i andra fall kräver man studier.. ja, det är inte lätt att hänga med... 🤔
Ett bra exempel!

Ja, myndigheten verkar ständigt blanda korten, ibland Grissäcks magkänsla, ibland vetenskap, ibland åsikter. Allt kokar ned till vad som passerar deras strategi eller avsaknad av strategi.
Citera
2020-06-17, 10:18
Medlem
Citat:
21st personer under 40 år som har dött i C19 i sverige. Det är inte många.
t.
Nej men i alarmisterna ögon och i deras twistade skrifter så verkar de vara tiotusentals!
Citera
2020-06-17, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag frågade inte efter troligen. Jag frågade efter den forskning de stödjer sig på ang. 7 dagarna, som diskuterats i tråden.

Jag har frågat efter den också, men det kommer ingen. Med andra ord , totala fantasier från FHM.
Citera
2020-06-17, 10:20
Medlem
Citat:
21st personer under 40 år som har dött i C19 i sverige. Det är inte många.

Hur många av dem som var svenskar?

Det där med trångboddhet tar jag med en nypa salt. Jag tror att genetiken spelar större roll än vad man vill erkänna/vet för tillfället.

Hehe. Om 21 stycken under 40 hade dött då hade det varit ett jäkla liv här. Nu drunknar de i den allmänna massdöden. Du tycker inte det är många, jag tycker att det är många. Det var ett jäkla liv då svininfluensan drog runt och dödade unga.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Med tanke på det som publicerades i The Lancet så kan du glömma en dödlighet på 1% globalt sett.

När det här är över om kanske 10 år eller så, så lär dödligheten dessutom ha sjunkit markant från dagens ca 0,6% globalt sett till nånting ännu lägre. Det mönstret ser vi ju redan nu med ett stadigt sjunkande antal döda men stadigt ökande antal smittade globalt sett.

Det tyder ju på att dödligheten kommer minska såklart.
Du har heller inte fått mejlet från Tegnell alltså! Det senaste är att vi pratar om klustersmitta.

Nya modeller, nya algoritmer!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7494630
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Se ett inlägg jag postade nyss. Tror det var det han ville länka.
Bra att enskilda smittskyddsläkare agerar i olika regioner.

Tyvärr kan ju inte en enskild region ha som strategi att pressa ner smittan när FHM kör strategin flockimmunitet för hela riket och rekommenderar resor över hela landet utan munnskydd.

Men kanske en enskild region kan göra revolt och skälla ut FHM ordentligt i media. Och kräva att strategin ska läggas om till att minimera och trycka ner smittan.
Senast redigerad av Madagascar 2020-06-17 kl. 10:32.
Citera
2020-06-17, 10:21
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De stöder sig troligen på vetenskapen att detta virus må vara farligt men inte så mycket farligare eller ens lika farligt som andra virus vi utsätts för dagligen i stora mängder!

Troligen.
Grejen är ju att folk gärna vill veta vad de stödjer sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in