Citat:
Ursprungligen postat av
TheRiddle-
Det där tror jag inte på. I vissa situationer är det rätt att sälja och vänta. Hade jag inte sålt ett par dagar efter att börsen började visa massiva röda siffor varje dag i början av covid hade jag legat mycket sämre till än i dagsläget. Jag låg fullsketen med aktier och som sämst var börsen ca -40% men jag gick istället bara -10%. I dagsläget ligger jag bra med plus tack vare det.
Det är väldigt sällan det går ner mer än -10% på en vecka, inte omöjligt såklart men man får ju ha lite koll på nyheter också, brukar även där finnas varningar. Har man inte tid och/eller lust får man väl sitta still i båten och ta smällen. Kollar man nyheter och börs ett par ggr i veckan har man enligt mig ingen ursäkt om man missar att det är fara å färde. Då bör man absolut sälja, sen kan man ju alltid köpa tillbaka senare. Botten behöver man ju inte träffa, går ju köpa tillbaka delar allteftersom.
Varför tror du banker börjar råda alla att "sitta still i båten" i tidningarna så fort det är börskrasch? Inte fan är det för att dom vill hjälpa dig. Delvis är det såklart för att om alla paniksäljer drar det ner kurserna mer, men det är också för att dom ska hinna sälja av de allra farligaste egna innehaven innan skiten träffar taket.
Sista meningen, mitt i prick.
Hade en lång diskussion med en betydligt duktigare person än mig om aktier igår och han höll på med bankaktier, förvisso inte svenska men ändå.
Läser rekommendationer om Swedbank var och varannan dag. Kortsiktigt kan det självklart göras pengar men jag skulle inte ta i den smutsiga banken med tång.
Och det nästa är att vi har en skuldbubbla som kommer implodera över banker och fastighetsbolag, så antingen är jag Helt ute och cyklar eller så swingtradear folk med bank och fastighetsaktierna, för att gå in långsiktig känns som att man eventuellt kan få se rött länge på kontot.
Att poängtera är att vi ännu inte sett någon skuldbubbla börja spricka, men gör den det till senhösten så kommer det röra om kraftigt i grytan IMO.
SEB kommer alltid finnas kvar, var så säkra, men just Swedbank skulle jag då fan inte tänka att jag köper långsiktigt.