2020-06-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partykrille
Du har helt rätt. Amerikanska börsen har gått ut med att en inflationen blir lägre, även fast de trycker extremt mycket nya pengar. Detta är för att folk sparar mer men också eftersom folk inte har någonstans att spendera sina pengar under convid 19 (gäller stängda länder). Fortsätter reserven att trycka pengar samtidigt som samhällen i b.la Usa öppnar upp & folk kan spendera sina pengar igen. Vad händer då?

Jag tror helt klart dina funderingar är på helt rätt spår här min vän.

Känns definitivt som det, åtminstone mer eller mindre. Dessutom var 2019 ett väldigt starkt börsår, stockholmsbörsen gick upp ca 30%. Redan innan Corona var det många som undrade om det inte skulle gå ner 2020. Nu är det bara några få procent ner trots Corona, och börsen står betydligt högre nu än för 18 månader sedan, vilket inte alls känt sunt.
Citera
2020-06-17, 00:15
Medlem
Cryptins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Känns definitivt som det, åtminstone mer eller mindre. Dessutom var 2019 ett väldigt starkt börsår, stockholmsbörsen gick upp ca 30%. Redan innan Corona var det många som undrade om det inte skulle gå ner 2020. Nu är det bara några få procent ner trots Corona, och börsen står betydligt högre nu än för 18 månader sedan, vilket inte alls känt sunt.

Samtidigt massiva stimulanser, så kanske inte konstigt att börserna hålls uppe...
Citera
2020-06-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptin
Samtidigt massiva stimulanser, så kanske inte konstigt att börserna hålls uppe...

Mm, och dessa stimulanser kommer inom ett par år vara borta, troligen åtminstone delvis ersatta av åtstramningar för att få statsbudgetar i balans.
Citera
2020-06-17, 01:19
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Storbankernas dagar är räknade. Det är min gissning. Leta efter något fräscht, är mitt tips.

Edit: Har aldrig förstått det där med att sitta still, det kommer återhämta sig. Ja? Men varför förlora pengar på att åka med ner? Helt efterblivet. Köpa något man tror på när det gått ner en stund, ja, men varför inte kliva av och ha mer pengar att gå in med?

Är du en siare eller kommer från framtiden? Ingen kan med säkerhet veta om det kommer går ner eller gå upp. Du ska ha väldig stor tur för att ta ut pengarna vid rätt timing.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu är ju jag nybörjare på trading, men det är väl självklart att det då är dumt att följa med ner när hela idén är att tjäna pengar på upp och nedgångar.

Har man ett femårsperspektiv eller längre, pyntar in samma summa varje månaf, inget större intresse av att följa utvecklingen åtminstone någon liten stund varje dag funkar det bra att ligga på aktier eller fonder under lång tid. Så har mitt pensionssparande funkat och det har snittat cirka + 9 % per år (har ingen aning om det är bra eller dåligt) utan något större engagemang annat än vid speciella tillfällen (typ corona).
Som läget är nu ligger det mesta utanför börsen med en blygsam tillväxt som troligen blir i 1-3 % per år och i värsta fall 0 %. Jag var tyvärr för feg att gå in i slutet av mars, men nu går jag in lite i dipparna. Jag tror fortfarande på ytterligare en större nedgång och jag vill inte riskera mina pensionsbesparingar med kort tid till pensionering.

När man går in och ut påverkas av rätt mycket olika överväganden.

Tycker du gör fel. Även med nedgångar vinner du betydligt mer på att ha pengarna inne på börsen långsiktigt. Att ha dem på ett sparkonto är bra så länge de så småningom kommer slussas över till fond och aktiekonto men att inte ha pengar på börsen kommer du förlora på. Det enda du ska se till är att ha likdvida pengar så du klarar dig under ett större fall och kan köpa igen dig när börserna åter går uppåt.

Ni andra som känner er osäkra och hackar tänder. Ta gärna ut era investeringar så jag kan köpa billigt.
Senast redigerad av Klappasäften 2020-06-17 kl. 01:27.
Citera
2020-06-17, 02:02
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Är du en siare eller kommer från framtiden? Ingen kan med säkerhet veta om det kommer går ner eller gå upp. Du ska ha väldig stor tur för att ta ut pengarna vid rätt timing.
Det där tror jag inte på. I vissa situationer är det rätt att sälja och vänta. Hade jag inte sålt ett par dagar efter att börsen började visa massiva röda siffor varje dag i början av covid hade jag legat mycket sämre till än i dagsläget. Jag låg fullsketen med aktier och som sämst var börsen ca -40% men jag gick istället bara -10%. I dagsläget ligger jag bra med plus tack vare det.

Det är väldigt sällan det går ner mer än -10% på en vecka, inte omöjligt såklart men man får ju ha lite koll på nyheter också, brukar även där finnas varningar. Har man inte tid och/eller lust får man väl sitta still i båten och ta smällen. Kollar man nyheter och börs ett par ggr i veckan har man enligt mig ingen ursäkt om man missar att det är fara å färde. Då bör man absolut sälja, sen kan man ju alltid köpa tillbaka senare. Botten behöver man ju inte träffa, går ju köpa tillbaka delar allteftersom.

Varför tror du banker börjar råda alla att "sitta still i båten" i tidningarna så fort det är börskrasch? Inte fan är det för att dom vill hjälpa dig. Delvis är det såklart för att om alla paniksäljer drar det ner kurserna mer, men det är också för att dom ska hinna sälja av de allra farligaste egna innehaven innan skiten träffar taket.
Citera
2020-06-17, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
man får ju ha lite koll på nyheter också, brukar även där finnas varningar. Har man inte tid och/eller lust får man väl sitta still i båten och ta smällen.

Problemet är att folk blandar ihop överavkastning mot index med passiv beta. Indexfond är beta, spekulation i enskilda bolag är alpha. Beta stiger över tid p.g.a. produktivitet/expanderande kredit i långtidsskuldcykeln, alpha är ett nollsummespel. Överavkastning gentemot jämförelseindex är ett nollsummespel, alltid.

Folk börjar tjafsa "varför gör du si, varför gör du så" när dem har helt olika apporach till investerande. Själv vill jag ha 20-30% avkastning om året, vilket beta inte ger, alltså är det alpha som gäller. Om du sålde/köpte i samband med corona låg du alpha, oavsett om du vann eller förlorade på det. Det är en fundamental skillnad mot buy and hold index, men folk blandar ihop detta hela tiden.

Dvs: Folk som köper index tjafsar med folk som köper aktier, utan att ens skilja mellan alpha och beta. "Sitta stilla i båten" är ett jättebra tips för 90% av spararna, påstår man någonting annat bör man titta på forskningen kring hur investerare presterar över längre tidsperioder.
Senast redigerad av Pallot 2020-06-17 kl. 03:50.
Citera
2020-06-17, 07:49
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Det där tror jag inte på. I vissa situationer är det rätt att sälja och vänta. Hade jag inte sålt ett par dagar efter att börsen började visa massiva röda siffor varje dag i början av covid hade jag legat mycket sämre till än i dagsläget. Jag låg fullsketen med aktier och som sämst var börsen ca -40% men jag gick istället bara -10%. I dagsläget ligger jag bra med plus tack vare det.

Det är väldigt sällan det går ner mer än -10% på en vecka, inte omöjligt såklart men man får ju ha lite koll på nyheter också, brukar även där finnas varningar. Har man inte tid och/eller lust får man väl sitta still i båten och ta smällen. Kollar man nyheter och börs ett par ggr i veckan har man enligt mig ingen ursäkt om man missar att det är fara å färde. Då bör man absolut sälja, sen kan man ju alltid köpa tillbaka senare. Botten behöver man ju inte träffa, går ju köpa tillbaka delar allteftersom.

Varför tror du banker börjar råda alla att "sitta still i båten" i tidningarna så fort det är börskrasch? Inte fan är det för att dom vill hjälpa dig. Delvis är det såklart för att om alla paniksäljer drar det ner kurserna mer, men det är också för att dom ska hinna sälja av de allra farligaste egna innehaven innan skiten träffar taket.

Sista meningen, mitt i prick.

Hade en lång diskussion med en betydligt duktigare person än mig om aktier igår och han höll på med bankaktier, förvisso inte svenska men ändå.
Läser rekommendationer om Swedbank var och varannan dag. Kortsiktigt kan det självklart göras pengar men jag skulle inte ta i den smutsiga banken med tång.
Och det nästa är att vi har en skuldbubbla som kommer implodera över banker och fastighetsbolag, så antingen är jag Helt ute och cyklar eller så swingtradear folk med bank och fastighetsaktierna, för att gå in långsiktig känns som att man eventuellt kan få se rött länge på kontot.
Att poängtera är att vi ännu inte sett någon skuldbubbla börja spricka, men gör den det till senhösten så kommer det röra om kraftigt i grytan IMO.
SEB kommer alltid finnas kvar, var så säkra, men just Swedbank skulle jag då fan inte tänka att jag köper långsiktigt.
Citera
2020-06-17, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Själv gick jag in stort i Samhällsbyggnadsbo, uppgången efter corona kom ju av sig lite p.g.a. tjafset kring VDn. Lyssnade på honom i Nordnet-podden och blev imponerad. Även om det teoretiskt skulle komma nya brottsmisstankar mot VDn så har de väldigt kompetenta personer i bolaget, fastighetsbeståndet är hyresrätter + skattefinnansierade intäcker så mindre risky än t.ex. bolag som har lokaler för butik, restaurang osv.

Ska analysera vidare, tack!
Citera
2020-06-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov

Klart att man var lite orolig för en börsnedgång efter förra årets fantastiska utveckling men tyckte trots det att det inte fanns något bra alternativ till börsen i och med noll-ränte-politiken. Dessutom visste man ju inte om Central-bankerna skulle kunna skjuta upp kraschen i flera år till med fler QE-program. Jag har ju även oroat mig för en bostadskrasch åtminstone sedan jag köpte min senaste bostadsrätt 2010.

Skulle inte förvåna mig alls om politikerna lyckas skjuta börskraschen på framtiden denna gång också. Tycker FED:s agerandse i USA visar att börskurserna kommer att stiga ända tills det inte går att trycka ut mer pengar på grund av uppenbar risk för hyperinflation. Tar inte inflationen fart på allvar så blir det mer QE i all oändlighet...

Skulle heller inte bli förvånad om inflationen börjar krypa upp till 3-4% i Sverige och Europa och då måste politiken läggas om. Då kommer kraschen....

Men vem vet något om framtiden egentligen? Gäller bara att mestadels äga företag som är stabila och kan överleva. Då blir man inte ruinerad i vilket fall...
Citera
2020-06-17, 10:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Sista meningen, mitt i prick.

Hade en lång diskussion med en betydligt duktigare person än mig om aktier igår och han höll på med bankaktier, förvisso inte svenska men ändå.
Läser rekommendationer om Swedbank var och varannan dag. Kortsiktigt kan det självklart göras pengar men jag skulle inte ta i den smutsiga banken med tång.
Och det nästa är att vi har en skuldbubbla som kommer implodera över banker och fastighetsbolag, så antingen är jag Helt ute och cyklar eller så swingtradear folk med bank och fastighetsaktierna, för att gå in långsiktig känns som att man eventuellt kan få se rött länge på kontot.
Att poängtera är att vi ännu inte sett någon skuldbubbla börja spricka, men gör den det till senhösten så kommer det röra om kraftigt i grytan IMO.
SEB kommer alltid finnas kvar, var så säkra, men just Swedbank skulle jag då fan inte tänka att jag köper långsiktigt.
Skuldbubblan spricker naturligtvis samtidigt som bostadsbubblan i Stockholm och aktiebubblan. Alla är finansierade med lån med noll-ränta, subventionerat av en i det närmaste senil Riksbankschef som mässar sitt mantra om och om igen "vi måste motverka inflation" tills han pensioneras. Samtidigt som inflationen inte varit högre sedan 1970-talet, allt jag köper utom masstillverkad importerad teknik kostar mer och mer. Någon utom jag som noterat hur en ny vanlig Volvo gått upp från 220k till 350k, och toppmodellen från 400k till 800k, på bara tre år?
Citera
2020-06-17, 10:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Tycker du gör fel. Även med nedgångar vinner du betydligt mer på att ha pengarna inne på börsen långsiktigt.
Detta gäller, men bara sedan 2008. Om du noterar kurvorna för nasdaq DJ eller OMX så är det i det närmaste uppför 11 år i sträck, den längsta period utan kris någonsin. Och jag har inga problem att uttala mig efteråt, alla borde haft alla pengar på börsen sedan 2009. Problemet är att när jag drar ut dagens kurvor 11 år framåt med samma stegring så räcker inte jordens invånare till för att ge de vinster som företagen måste ha. Facebook har 4 miljarder användare, om 11 år måste de ha 12 miljarder.

Det är alltså en bubbla som byggts upp sedan 2009 och den kommer att spricka som alla bubblor. Därför är det inte ett lämpligt råd med "sitt stilla i båten". När det bubbelspricket kommer blir det lika djupt som 2008 och det tar det 5 år att få tillbaka sina pengar. Om man inte lyckades sälja.

Jag är alltså ständigt på tå, beredd att sälja och köpa. Dagens nivåer är inte hållbara.
Citera
2020-06-17, 10:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptin
Årets förlust i den svenska statskassan beräknas till 350 miljarder. Det tar upp Sveriges skuld i% av BNP från 35 till 45. Samma problem i alla länder, förutom att de flesta har högre skuld än Sverige. Hur långe tror någon att detta är hållbart? Vad tror spekulanterna ska finansiera återbetalningen av de 350 miljarder? Det blir skatter, som gör att folk inte kan konsumera för beloppet. Är det bra eller dåligt för SAS när vi svenskar får 350 miljarder mindre att konsumera för, utslaget på 5-10 år? Statens bidrag till SAS gör bara plågan mer utdragen.

Corona har förstört jorden ekonomi många år framåt. Men det verkar bara vara några få av oss som insett hur dyster framtiden blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in