2020-06-16, 17:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Ser nu också att Covid har utbrutit i Kina igen och Peking ska stängas ner. Kan bli rött nu

Du verkar inte känna till att kurserna tidigare under uppgången rusat uppåt på dåliga nyheter.
Vad menar du skulle vara skillnaden denna gång? :)

Jag frågar inte för att vara dryg utan jag är intresserad av att veta hur tankeprocessen går när det kommer till det.

Själv såg jag bl a SPX stänga 1h på en RSI14 på 76.5 innan denna lokala dipp kom. Lokala 'pullbacks' är annars ingen högoddsare när kurserna gör paraboliska rörelser uppåt.

Edit: Nu när jag tittar på datan något mer ser jag även att SPY gått ned och gjort en 'gap fill' på 1h varpå kursen sedan köptes upp. Intressant nu blir om det blir en övre 'gap fill' också.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-16 kl. 17:46.
Citera
2020-06-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Tack för ett informativt svar. Uppskattar dina bidrag i tråden. Mycket värdefullt.

Stämmer in i detta, och lägger till att för ovanlighetens skull verkar vederbörande vara någon som har gjort någonting med gott resultat, och inte bara snackat.
Citera
2020-06-16, 18:32
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu ingår ju tex cmore även i tv4 köpet, streaming av fotboll och annat lär ju bli eftertraktat. Tv4 har ganska många tittare så om man ska äga en tv kanal är det nog den man ska ha. Telia har alltid betalat för tv4 med sändningsrättigheter osv, nu går pengarna till deras egen kassa istället.
Ja kanske en bra avstamp och utveckla och forma så tittarna lockas av utbudet!
Citera
2020-06-16, 18:44
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
De kanske inser att det är en utdöende dinosaurie....?

Hmm så folk ska sluta ringa och surfa? Telia är stora på fiber också. Känns inte så troligt, däremot verkar konkurrensen tuff!
Citera
2020-06-16, 19:12
Medlem
Bob-Dylans avatar
Mer digitalkonfetti in i marknaden (1000 milj. från FED + Trumps uttalanden om investeringar i infrakstruktur, tror ni veckan stannar på plus eller minus? Om inte en tjurvecka så är det den nya kängurun igen
Citera
2020-06-16, 19:37
Medlem
I kängurumarknad känns det ju som att swingtradea är en väldigt effektiv teknik om den utförs på rätt sätt. Red på Securitas idag men hoppade ur när jag gått plus 800 vilket är mycket för en fattig student som mig. Funderar dock på att hoppa in igen då jag tror på företaget både långsiktigt och även tror att den kortsiktigt lär gå upp till 135 iaf. Vad jag förstått så slår inte ens corona hårt mot securitas så jag har svårt att se den gå fel. Swedbank tror jag också på, känslan är att det är en såpass fin gammal ansedd bank som med tunga personligheter som Göran persson lär repa sig från all skit de hamnat i sista tiden.

Vad säger ni, finns det något som talar emot dessa företag? Jag fattar ju att de lär ryckas med ner om det blir en riktig nedgång på börsen i sommar men då får man väl bara sitta still. Jag ser det som en säker plan.
Citera
2020-06-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Något säger mig att börsraset kommer när pandemin är över och verkligheten smyger sig på. När stimulanser ersätts med kraftiga åtstramningar, sannolikt skattehöjningar, för att få ländernas ekonomier i balans. När småspararna säljer sina aktier för att göra en efterlängtade utlandsresan, som dessutom är betydligt dyrare än tidigare.

Du har helt rätt. Amerikanska börsen har gått ut med att en inflationen blir lägre, även fast de trycker extremt mycket nya pengar. Detta är för att folk sparar mer men också eftersom folk inte har någonstans att spendera sina pengar under convid 19 (gäller stängda länder). Fortsätter reserven att trycka pengar samtidigt som samhällen i b.la Usa öppnar upp & folk kan spendera sina pengar igen. Vad händer då?

Jag tror helt klart dina funderingar är på helt rätt spår här min vän.
Citera
2020-06-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Hmm så folk ska sluta ringa och surfa? Telia är stora på fiber också. Känns inte så troligt, däremot verkar konkurrensen tuff!

Jag förstår inte vad grejen är med att vara stora på gammal teknik. Inte om jag ska investera iaf. Då tittar jag hellre mot framtiden. Det brukar ge mig mer, så jag fortsätter nog med det. Men det gör man ju som man vill så klart.
Citera
2020-06-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwack
I kängurumarknad känns det ju som att swingtradea är en väldigt effektiv teknik om den utförs på rätt sätt. Red på Securitas idag men hoppade ur när jag gått plus 800 vilket är mycket för en fattig student som mig. Funderar dock på att hoppa in igen då jag tror på företaget både långsiktigt och även tror att den kortsiktigt lär gå upp till 135 iaf. Vad jag förstått så slår inte ens corona hårt mot securitas så jag har svårt att se den gå fel. Swedbank tror jag också på, känslan är att det är en såpass fin gammal ansedd bank som med tunga personligheter som Göran persson lär repa sig från all skit de hamnat i sista tiden.

Vad säger ni, finns det något som talar emot dessa företag? Jag fattar ju att de lär ryckas med ner om det blir en riktig nedgång på börsen i sommar men då får man väl bara sitta still. Jag ser det som en säker plan.

Storbankernas dagar är räknade. Det är min gissning. Leta efter något fräscht, är mitt tips.

Edit: Har aldrig förstått det där med att sitta still, det kommer återhämta sig. Ja? Men varför förlora pengar på att åka med ner? Helt efterblivet. Köpa något man tror på när det gått ner en stund, ja, men varför inte kliva av och ha mer pengar att gå in med?
Senast redigerad av Siix 2020-06-16 kl. 21:15.
Citera
2020-06-16, 21:38
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Storbankernas dagar är räknade. Det är min gissning. Leta efter något fräscht, är mitt tips.

Edit: Har aldrig förstått det där med att sitta still, det kommer återhämta sig. Ja? Men varför förlora pengar på att åka med ner? Helt efterblivet. Köpa något man tror på när det gått ner en stund, ja, men varför inte kliva av och ha mer pengar att gå in med?

För att det är svårt att tajma fluktuationerna runt den långsiktiga trenden? Ett eller två snedsteg så kostar det skjortan.
Citera
2020-06-16, 21:42
Medlem
sinewaves avatar
'Hidden Bullish Divergence' noterad för SPY på 4h (4 timmar), dvs högre lägsta för priset samtidigt som RSI är på väg att skapa en lägre lägsta:
https://b.thumbs.redditmedia.com/7s2JD96-KneOurBKGh8nIrQc9ouhDPUG9GVXtvBh3CY.jpg
Divergence Cheat Sheet

Pris kontra RSI14 på 4h:
https://i.imgur.com/uiNNsra.png

Blir intressant att se vad stängning blir, om det stänger så eller ej. De amerikanska börserna stänger om ca 25 minuter.

Nej, betyder inte att det går spikrakt uppåt. Det betyder att en av alla faktorer man kan titta på är mer postivt än negativt.

Praktiskt betyder det kort och gott att om man t ex tänkt köpa på sig en björnposition för OMXS30 med 10x hävstång kanske det är något man hoppar över då 'hidden bullish divergence' är en av alla saker man då helst inte vill se.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-16 kl. 21:54.
Citera
2020-06-16, 23:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Nu är ju jag nybörjare på trading, men det är väl självklart att det då är dumt att följa med ner när hela idén är att tjäna pengar på upp och nedgångar.

Har man ett femårsperspektiv eller längre, pyntar in samma summa varje månaf, inget större intresse av att följa utvecklingen åtminstone någon liten stund varje dag funkar det bra att ligga på aktier eller fonder under lång tid. Så har mitt pensionssparande funkat och det har snittat cirka + 9 % per år (har ingen aning om det är bra eller dåligt) utan något större engagemang annat än vid speciella tillfällen (typ corona).
Som läget är nu ligger det mesta utanför börsen med en blygsam tillväxt som troligen blir i 1-3 % per år och i värsta fall 0 %. Jag var tyvärr för feg att gå in i slutet av mars, men nu går jag in lite i dipparna. Jag tror fortfarande på ytterligare en större nedgång och jag vill inte riskera mina pensionsbesparingar med kort tid till pensionering.

När man går in och ut påverkas av rätt mycket olika överväganden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in