Citat:
Ursprungligen postat av
Siix
Storbankernas dagar är räknade. Det är min gissning. Leta efter något fräscht, är mitt tips.
Edit: Har aldrig förstått det där med att sitta still, det kommer återhämta sig. Ja? Men varför förlora pengar på att åka med ner? Helt efterblivet. Köpa något man tror på när det gått ner en stund, ja, men varför inte kliva av och ha mer pengar att gå in med?
Nu är ju jag nybörjare på trading, men det är väl självklart att det då är dumt att följa med ner när hela idén är att tjäna pengar på upp och nedgångar.
Har man ett femårsperspektiv eller längre, pyntar in samma summa varje månaf, inget större intresse av att följa utvecklingen åtminstone någon liten stund varje dag funkar det bra att ligga på aktier eller fonder under lång tid. Så har mitt pensionssparande funkat och det har snittat cirka + 9 % per år (har ingen aning om det är bra eller dåligt) utan något större engagemang annat än vid speciella tillfällen (typ corona).
Som läget är nu ligger det mesta utanför börsen med en blygsam tillväxt som troligen blir i 1-3 % per år och i värsta fall 0 %. Jag var tyvärr för feg att gå in i slutet av mars, men nu går jag in lite i dipparna. Jag tror fortfarande på ytterligare en större nedgång och jag vill inte riskera mina pensionsbesparingar med kort tid till pensionering.
När man går in och ut påverkas av rätt mycket olika överväganden.