2020-06-17, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
När du förmedlar ny information och även fetmarkerar, så är det på sin plats att källhänvisa.

Vad jag har förstått så genomförs alla tester utan kostnad för invånarna. Även i Wuhan i början av utbrottet betalade staten det mesta av kostnaden.

Här har du svaret. Kineserna får betala själva.

Fru Wang som intervjuas säger att: "Alla borde testa sig. Jag vill göra det - även om jag får betala själv. Det är åtminstone ett sätt att skydda familj och vänner.

fr o m ca 31:13

https://www.svtplay.se/video/24909675/morgonstudion/morgonstudion-16-juni-06-00?info=visa&start=auto
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Nytt krav: Munskydd ska stoppa fortsatt smitta på sjukhuset

Vem, var?

Länk?
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Det är mycket märkligheter nu kring offentliga handlingar

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/dOypmo/risk-for-allvarliga-elfel-morkas-av-ansvarig-myndighet
I ett land som är mån om Sverigebilden och att utmåla sig själv som en humanitär och demokratisk stormakt är det onekligen många fall med begränsad transparens och mörkläggningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Visst finns det en slumpfaktor men de val man gör spelar också roll.

Jämtland låg väldigt bra till från början jämfört med övriga Sverige men de skulle ha stängt skidorterna snabbare.

Vi skulle ha gjort som Finland och satt huvudstaden i karantän så hade vi klarat oss mycket bättre.

Vi skulle ha skippat Mello, stängt ner skidorterna snabbt, stoppat utlandsresor i ett tidigt skede, infört obligatorisk karantän på de som varit utomlands och beordrat munskydd när man vistas utanför hemmet.

Vi kommer ändå att åka på en jäkla nota med allt företagsstöd. Jag tror inte att det blivit någon större ekonomisk smäll av att stoppa Mello och ge stöd till företagen i skidorterna eller reseföretagen jämfört med den smällen vi ändå måste ta.

Sverige hade från början bestämt sig för att smittan inte skulle gå och stoppa och satsade på att fördröja smittan tills man kunde uppnå flockimmunitet via smitta eller vaccin. Jag önskar att man åtminstone haft cohones att erkänna detta. Nu blir det bara en massa ordbajsande från Tegnell och att han ska vara sommarpratare tycker jag är direkt olämpligt. Och en massa försvarstal från Löven och Blondinen ( Hon är så ytlig att jag inte ens lagt hennes namn på minnet.).

Finlands karantän runt Helsingfors var ju ett fiasko från dag 1. Dessutom olaglig.

Den hade NOLL påverkan. I Hufvudstadsbladet kunde du läsa att man varken såg någon effekt när den infördes eller när den togs bort. Kostade bara en massa pengar och togs bort pga att den var olaglig då den helt enkelt inte gjorde någon påvisad skillnad.

Santiago i Chile försöker samma sak men verkar även dom få se sig besegrad med noll verkan.

Det är bara Kina som har en apparat som skulle få det att fungerar.

Men smittan går inte att stoppa...

Island har nu 6 nya fall på två dagar sedan de öppnade gränsen... innan dess hade de veckor utan ett enda.
Så grundstrategin att det inte går att stoppa är helt riktigt. För det här kommer pågå i kanske 10 år enligt Björn Olsen.

Och nu verkar det börja om i Kina igen... Peking nu satt i karantän. Flygplatsen stängt till stora delar. Folk får inte resa in eller ut... Skolor stängda...

Ska de hålla på såhär i 10 år??
Citera
2020-06-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Aha. Ja det låter konstigt. Men man är ju ingen forskare direkt

Nej, man är ju inte det. B.l.a. därför som flera i tråden önskar se vilken forskning som FHM menar att de stödjer sig på, i detta fall. Då detta, liksom allt annat i vår coronastrategi, tycks gå emot resten av världen.
Citera
2020-06-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
OM man nu vill veta hur många svenskar som har dött i C19 då måste man ju våga titta sanningen i vitögat. Om det är i princip invandrare och gamlingar som ligger på dödsbädden då borde man ta reda på varför det är så. Istället för att låtsas att detta virus kan döda vilken svensk som helst när som helst.

Spelar ju fan ingen roll om hon var 2barns mamma eller barnlös..

Men det spelar stor roll att hon var frisk 39-åring. Om om du vill vara seriös någon gång så kan du göra det lätt för dig att läsa DN-reportaget om den dödligaste dagen den 15 april. Man ser att det är övervägande äldre, men inte bara äldre äldre, utan yngre äldre. Och de flesta ser ut att vara svenskar.

https://www.dn.se/en-dag-med-covid-19/
Citera
2020-06-17, 10:06
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror man är skräckslagen eftersom Peking är oerhört tätbefolkat. Skulle sjukdomen få allmän spridning kan konsekvenserna bli ödesdigra. Därför sätter man inte så kraftfulla åtgärder som möjligt. De tänker inte ens tanken om att bygga upp flockimmunitet. De vet hur allvarlig sjukdomen är och gör allt i sin makt för att kväsa den.

Precis. Det har jag sagt hela tiden. Ända sedan det började i Wuhan.
Jag sa redan när kineserna stängde allt möjligt att det borde vi också göra. Jag förstod att det gör inte kineserna för någon vanlig liten influensa. Jag förstod då att detta är mycket allvarligt. Kineserna visste att det här lilla viruset är oerhört farligt.

Tyvärr har vi velande globalister till styrande som inte stängde. Jag förstod också tidigt att det här kommer att bli värre i Europa och i synnerhet i Sverige. Detta p.g.a. det ovanstående.
Känns sorgligt att ha insett saker så tidigt utan att ha kunnat göra något. Bara invänta katastrofen.
Citera
2020-06-17, 10:07
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag anser inte att Kina på något sätt är jämförbart med Sverige, varför jag inte heller jämförde med eller diskuterade dem. Det är uppenbart för de flesta att Kinas siffror alltid har varit en källa till tvivel, varför jag anser det svårt att ens diskutera dessa.

Om det stämmer dock, att det är 100 fall i en så stor stad som Peking, så är det inte ngn större källa till oro, då 100 fall med lätthet kan testas, smittspåras och isoleras.

Väl inte konstigare egentligen att man stannar inne och stänger fönster/dörrar när det brinner,

det kan nog variera tror jag personligen -terror för somliga -trygghet för andra,

vi är alla olika.

Du skulle inte känna dig det minst otrygg om det brann lite här och var i den stan där du bor? Ibland storbrand ibland mindre och varje gång gick myndigheterna ut med en varning om att du måste stanna hemma för att inte riskera ditt liv.
Citera
2020-06-17, 10:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Konjukturinstututet håller pressträff nu.
Återkommande ord.
Skräckindex.
Chocksiffror.
Fritt fall.
Rasar.
Stöd.
Massarbetslöshet.
Varsel.
Permiteringar.
Långvarigt.
Värsta krisen.
Fy fasen detta ser inte bra ut.

En pandemi påverkar hela världen så det blir inte roligt ekonomiskt nej.
Citera
2020-06-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Men studien bygger ju inte på en undersökning av antikroppar. Det görs explicit i rapporten. Det är en ren modellstudie, ren gissning vars resultat beror på antaganden som görs. Vi kan lika gärna gissa 1 procent, för det är vad andra internationella studier visar, och det är nog antagligen en bättre gissning då dödligheten i Sverige inte bör avvika kraftigt från jämförbara länder.

Där har du helt fel. finns mängder med studier som styrker FHM´s 0,6% dödlighet.

De har dessutom publicerats i den mest ansedda medicinska tidsskriften av alla The Lancet. Där kom de fram till 0,66%.

0,08% för personer under 40 år. Vilket även det stämmer överens med FHM siffror om 0,1% dödlighet för personer under 50 år.

https://www.expressen.se/nyheter/studie-coronaviruset-inte-lika-dodligt-som-vi-trott/
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej, man är ju inte det. B.l.a. därför som flera i tråden önskar se vilken forskning som FHM menar att de stödjer sig på, i detta fall. Då detta, liksom allt annat i vår coronastrategi, tycks gå emot resten av världen.

Tråkigt nog är det mycket som FHM pysslar med som är hemligt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Siffrorna har publicerats i ansedda The Lancet.

Dessa studier kommer fram till ungefär samma som vi i Sverige. Ca 0,6% dödlighet.

https://www.expressen.se/nyheter/studie-coronaviruset-inte-lika-dodligt-som-vi-trott/

Och som sagt... det lär sjunka under de år som nu kommer.

Kommer såklart skilja mellan länder beroende på i vilken grupp av människor du får in smittan. Lombardiet har ju Europas äldsta befolkning och eftersom just åldern är i särklass den enskilt största riskfaktorn i Covid-19 så kommer ju Italien säkert ligga lite högre än snittet.

I Arabvärlden med totalt 100 000milj människor har vi ju knappt några dödsfall alls trots enormt stor smitta.
Förutom brister i rapporteringen så har man genomgående en annan demografi i dessa länder.

Här är en aktuell artikel i Nature:

How deadly is the coronavirus? Scientists are close to an answer
Public-health researchers use the infection fatality rate to gauge how to respond to a new disease, but it’s tricky to calculate.

/.../Data from early in the pandemic overestimated how deadly the virus was, and then later analyses underestimated its lethality. Now, numerous studies — using a range of methods — estimate that in many countries some 5 to 10 people will die for every 1,000 people with COVID-19. “The studies I have any faith in are tending to converge around 0.5–1%,” says Russell.
https://www.nature.com/articles/d41586-020-01738-2

Så 1% får ses som ett korrekt svar det med. Iaf om vi talar om Spanien eller Italien. Vi får också se vad utfallet blir i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in