Citat:
Ursprungligen postat av
Ogunquit
Visst finns det en slumpfaktor men de val man gör spelar också roll.
Jämtland låg väldigt bra till från början jämfört med övriga Sverige men de skulle ha stängt skidorterna snabbare.
Vi skulle ha gjort som Finland och satt huvudstaden i karantän så hade vi klarat oss mycket bättre.
Vi skulle ha skippat Mello, stängt ner skidorterna snabbt, stoppat utlandsresor i ett tidigt skede, infört obligatorisk karantän på de som varit utomlands och beordrat munskydd när man vistas utanför hemmet.
Vi kommer ändå att åka på en jäkla nota med allt företagsstöd. Jag tror inte att det blivit någon större ekonomisk smäll av att stoppa Mello och ge stöd till företagen i skidorterna eller reseföretagen jämfört med den smällen vi ändå måste ta.
Sverige hade från början bestämt sig för att smittan inte skulle gå och stoppa och satsade på att fördröja smittan tills man kunde uppnå flockimmunitet via smitta eller vaccin. Jag önskar att man åtminstone haft cohones att erkänna detta. Nu blir det bara en massa ordbajsande från Tegnell och att han ska vara sommarpratare tycker jag är direkt olämpligt. Och en massa försvarstal från Löven och Blondinen ( Hon är så ytlig att jag inte ens lagt hennes namn på minnet.).
Finlands karantän runt Helsingfors var ju ett fiasko från dag 1. Dessutom olaglig.
Den hade NOLL påverkan. I Hufvudstadsbladet kunde du läsa att man varken såg någon effekt när den infördes eller när den togs bort. Kostade bara en massa pengar och togs bort pga att den var olaglig då den helt enkelt inte gjorde någon påvisad skillnad.
Santiago i Chile försöker samma sak men verkar även dom få se sig besegrad med noll verkan.
Det är bara Kina som har en apparat som skulle få det att fungerar.
Men smittan går inte att stoppa...
Island har nu 6 nya fall på två dagar sedan de öppnade gränsen... innan dess hade de veckor utan ett enda.
Så grundstrategin att det inte går att stoppa är helt riktigt. För det här kommer pågå i kanske 10 år enligt Björn Olsen.
Och nu verkar det börja om i Kina igen... Peking nu satt i karantän. Flygplatsen stängt till stora delar. Folk får inte resa in eller ut... Skolor stängda...
Ska de hålla på såhär i 10 år??