2016-08-16, 14:37
Medlem
Nudister eller som de också kallar sig "naturister" överlever genom att emellanåt bära kläder. Särskilt vinjtertid.
Citera
2016-08-17, 21:38
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Flyttas för eventuellt sammanfogande med (FB) Naturister och nudister?.

Kultur: allmänt --> Subkulturer och socioekonomiska livsstilar
/Moderator
Citera
2016-08-17, 23:45
Medlem
Ha,ha,ha! TÄNK OM man bestämde att "Är du nudist/naturist så måste du vara det på HELTID!!!!". Då skulle det varit enklare att svara på frågan, för svaret skulle bli "De överlever sällan...".
Citera
2017-03-08, 07:29
Medlem
Är ju skönt att ha så lite kläder som möjligt när man är hemma

OT men kalsonger har jag alltid blir för tungt annars med dolmen som hänger till knävecket
Citera
2017-05-10, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ACAB90
Är ju skönt att ha så lite kläder som möjligt när man är hemma

OT men kalsonger har jag alltid blir för tungt annars med dolmen som hänger till knävecket

Har samma problem med att det hänger för mycket så jag förstår dig till fullo. Annars är det ju rätt skönt att vara näck.
Citera
2018-05-13, 21:35
Medlem
En f.d. gymnastiklärare från Gotland som inte mår så bra har just "upptäkt" subkulturen nudism. Med en - vad jag tror - rätt grund förståelse om vad det handlar om tänker han åka till en nudistsrand för att blotta sig. Alltså fokus på naket kön, sexuella inviter etc.

Jag vet inte mycket om nudism och min enda kontakt i verkliga världen med fenomenet är att ha råkat passera igenom en nudistsrand. Vad jag förstår handlar nudism inte om sex.

Någon nudist här som vet vad som brukar hända när en nudistsrand får besök av någon med fokus på sexuell nakenhet? Blir personen avvisad? Vanliga lagar och regler för ofredande och förargelseväckande beteende gäller väl så klart. Men med undantaget att själva nakenheten i sig inte räknas som förargelseväckande?
Citera
2018-10-15, 22:16
Medlem
Dille24s avatar
Rätt lite aktivitet i denna tråden. Brukar åka ner till det lokala nakenbadet så fort jag får möjlighet. Skönt att kunna sola hela kroppen och få vara naken med andra människor.

Någon här som har erfarenhet av att vara nudist under vintern. Flera nudistföreningar anordnar ju nakenbad på badhus. Någon som brukar gå på sådant? Hur är medelåldern där? Många barnfamiljer?
Citera
2018-11-29, 21:21
Medlem
Ogdens avatar
Sammanfogat ämnen.

/mod
Citera
2018-11-30, 20:37
Medlem
Blaobars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridCarlqvist
Några fler naturister här på Flashback som försöker vara nakna i så stor utsträckning som möjligt?
Hur länge har ni varit naturister och delar ni detta intresset med era livskamrater?
Hur ser er övriga familj på er lite udda livsstil?

Jag själv är en relativt ny naturist kan man säga och kombinerar det med 100% nakenhet så ofta jag kan. Jag har spenderat mina dagar naken här i lägenheten nu i 2 månaders tid och gör verkligen allting naken, det känns väldigt bra alltihop. Ingen insyn från grannar eller liknande heller så kan vara i alla rum naken utan att någon från utsidan ser. Bara det faktum att stå o laga mat vid spisen naken ger en frigörande känsla, det var så här jag föddes och så här jag vill vara.

Jag har egentligen aldrig gillat Pride men ska ge det en chans nästa år 2019 som naturist och gå naken på Stockholms gator och torg och hoppas fler vill se det sunda i denna livsstil. Det är synd bara att man inte kan få vara naken ute när man vill som i Spanien t.ex. som har en väldigt liberal syn på nakenhet utomhus.

Den enda nackdelen med min naturism är att min tonårsdotter tycker jag är konstig, men hon får helt enkelt lära sig acceptera att jag vill vara naken när jag är hemma i min egen bostad, vilket jag tror hon gjort nu.

Så vad tycker ni andra om naturism och nudism? Kanske dags att prova på något nytt?
Börjat gå i samma tankar. Kläder är något som känns tungt, strypande.
Med kläder är man inte i det originella tillståndet + att kroppen får mer luft.
En enorm frihetskänsla!
Kommer att tänka på vissa yogis som lämnat det materiella ägnar sig åt att vara helnäck på heltid.
Pride gillar jag inte och hade inte dragit dit ändå, prova hitta en annan bättre miljö, Pride känns bara degenererat.
Citera
2020-06-16, 23:25
Medlem
Passepartouts avatar
Lägger in ett par frågor om nakenbad då jag nyligen besökte ett och har några funderingar:

- Vad göra om en tjomme går runt bland nakenbadarna och visar upp sitt stånd och beter sig obehagligt? Killen verkar knäpp och jag antar att man kan få en redig smäll om man säger ifrån.

- Var där för att bada naken, vilket jag också gjorde (älskar det) men fick en kommentar av en person att jag skulle ta av tröjan när jag efteråt satt i gräset. Hur tänker ni nakenbadare kring respekten badare emellan?

Vill gärna nakenbada, men dessa två händelser, vid samma tillfälle har förtagit en del av glädjen. Ni som nakenbadar (utan sexuella baktankar), hur stor del av besökarna på nakenbad verkar vara ute efter sexuella stimuli? Hur agerar ni gentemot dessa? Skriv gärna om du är kvinna eller man.
Senast redigerad av Passepartout 2020-06-16 kl. 23:32.
Citera
2020-06-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Lägger in ett par frågor om nakenbad då jag nyligen besökte ett och har några funderingar:

- Vad göra om en tjomme går runt bland nakenbadarna och visar upp sitt stånd och beter sig obehagligt? Killen verkar knäpp och jag antar att man kan få en redig smäll om man säger ifrån.

- Var där för att bada naken, vilket jag också gjorde (älskar det) men fick en kommentar av en person att jag skulle ta av tröjan när jag efteråt satt i gräset. Hur tänker ni nakenbadare kring respekten badare emellan?

Vill gärna nakenbada, men dessa två händelser, vid samma tillfälle har förtagit en del av glädjen. Ni som nakenbadar (utan sexuella baktankar), hur stor del av besökarna på nakenbad verkar vara ute efter sexuella stimuli? Hur agerar ni gentemot dessa? Skriv gärna om du är kvinna eller man.

Jag är man. Du ställer frågor som är något svåra att besvara eller bemöta. Men låt mig göra ett försök:

1. Tjommen med stånd? Det framgår inte om du var på ett officiellt nudistbad eller på ett inofficiellt? Beträffande det första så bedrivs de oftast av nån nudistförening som har lite koll och säger till om någon faller utanför ramarna. På ett inofficiellt bad finns det inga regler och alla gör precis vad som helst. Bara att acceptera eller gå därifrån.

2. Tröja? Varför det när du är på ett NAKEN-bad? Men jag kan hålla med om att det var onödigt att påpeka det, om du nu var naken på underkroppen. Men som sagts under 1. ovan, är det en förening som driver badet så är det ju deras regler som gäller, och det är bara att passa sig efter dessa.

Sen drar du till med något om "sexuella stimuli". Dom flesta nudisterna (eller vad vi nu ska kalla oss) anser ju att nakenhet är fullkomligt naturligt. Vilket det också är. Om man väver in något sexuellt i det är ju upp till betraktaren. Och jag, och många andra med mig, kan erkänna att det finns en viss ådra av det. Men inte det fantasilösa tjafset om att nån hade stånd eller inte. Handlar inte om det.

Sen att det finns folk som inte kan uppföra sig bland andra. Finns i alla sammanhang. Naket som påklätt.
Citera
2020-06-22, 01:02
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Jag är man. Du ställer frågor som är något svåra att besvara eller bemöta. Men låt mig göra ett försök:

1. Tjommen med stånd? Det framgår inte om du var på ett officiellt nudistbad eller på ett inofficiellt? Beträffande det första så bedrivs de oftast av nån nudistförening som har lite koll och säger till om någon faller utanför ramarna. På ett inofficiellt bad finns det inga regler och alla gör precis vad som helst. Bara att acceptera eller gå därifrån.

2. Tröja? Varför det när du är på ett NAKEN-bad? Men jag kan hålla med om att det var onödigt att påpeka det, om du nu var naken på underkroppen. Men som sagts under 1. ovan, är det en förening som driver badet så är det ju deras regler som gäller, och det är bara att passa sig efter dessa.

Sen drar du till med något om "sexuella stimuli". Dom flesta nudisterna (eller vad vi nu ska kalla oss) anser ju att nakenhet är fullkomligt naturligt. Vilket det också är. Om man väver in något sexuellt i det är ju upp till betraktaren. Och jag, och många andra med mig, kan erkänna att det finns en viss ådra av det. Men inte det fantasilösa tjafset om att nån hade stånd eller inte. Handlar inte om det.

Sen att det finns folk som inte kan uppföra sig bland andra. Finns i alla sammanhang. Naket som påklätt.

Då kände jag på mig rätt att det fanns fluktare med denna "ådra" eftersom, som du beskriver, ni är "många". Helt naturligt att vilja skyla kroppen då. Skevt att du kräver/beordrar andra till exponering på ett visst sätt för att tillfredsställa dig.

Ska de som vill bada med den ljuvliga känslan att vara naken i vatten förvägras detta för att fluktarna blir irriterade om de inte får se vad de förväntar sig? Med privat nudiststrand kan jag förstå om man har tvångsregler, men inte på allmän plats.

Jag badade alltså naken, det var därför jag befann mig där. Vad angår det övriga badgäster vad jag väljer att ha på mig på land? Det är kommunens offentliga badplats med en del av stranden vigd för nakenbadare [skylt finns]. Ingen nudistförening inblandad.

Eftersom tjommen med stånd sicksackade mellan solande människor, vandrade fram och tillbaka, och uppenbart visade upp sig, är det sexuellt ofredande. Man kan bete sig fast man råkar vara naken. Om majoriteten som befinner sig på nakenbadet resonerar som du, förstår jag varför folk undviker att befinna sig där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in