2020-06-16, 22:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Vill Tegnell att andra länder ska smittas från Sverige?

En fundering är om FHM och regeringen vill att andra länder i Europa ska få in mer smitta. Varför vill de att övriga länder ska öppna gränserna mot Sverige? Är det om omsorg av svenska turister bara? De kanske vill att andra länder ska inse att Sveriges strategi med lagom smitta trots allt är det bästa. Detta kan mycket väl vara att de tror på flockimmunitet, och de vill missionera denna till andra länder, att de verkligen tror på att antalet döda blir mindre på lång sikt om vi skruvar upp termostaten när antal smittade går ned. Gärna också så att Sverige inte kommer behöva stå ensam med sin strategi - regeringen är nog säkert angelägen om att fler länder har Sveriges smittonivå.

FHM driver ju närmast en missionär linje. Svenska strategin är inte bara rätt i Sverige, den är rätt för alla andra länder också. Varför sitter Giesecke, mfl och uppmanar NZ och andra länder att byta till Sveriges strategi, hyllar Vitryssland, etc. Den svenska strategin har ju också stöd av fler än bara i Sverige, så det finns nog ett internationellt nätverk som trycker på för flockimmunitet.

I Finland har säkert detta nätverk påverkat att ingen rekommendation utfärdas för munskydd. Att vara mot munskydd är obegripligt såvida det inte just är för att man inte vill kväsa smittan för mycket.
… [ Visa mer ]

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kanske han Dr Jon Tallinger hade rätt i sin oro, när han sa till Campbell idag att Tegnell skulle ha ett seminarium (på.webben) med Indien och försöka promota Sveriges linje till dem?

Jag skulle inte bli alltför förvånad. Löfvén har trots allt försökt sälja in Sveriges linje till Frankrike redan, vilket dragits i tråden.

Det här gör mig faktiskt helt livrädd... Vad håller de på med? Tror de verkligen att de kan ta sig sådan gudamakt och leka med liv och död,även i andra länder...

Om vi (de) ens lyckas övertala ett enda land till att göra som oss, och de sedan skulle få en explosion av döda (tänk Indiens miljardbefolkning) 😨, så kan vi ju verkligen räkna med en extrem backlash! Snacka om att köra landet rakt ned i botten. Vi skulle inte bli paria för detta år, utan för en oöverskådlig tid...

Varför skulle Indien få för sig att följa Sveriges "strategi"?

Nog ingen fara de är väl inte dumma i huvudet indierna.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-16 kl. 22:19.
Citera
2020-06-16, 22:17
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
80% av Sveriges befolkning litar på FHM och regeringens hantering av pandemin. Det betyder absolut inte att det är rätt..

Fundera lite på det.

Inte mycket att fundera på i det fallet. Dom är idioter som bara vill att allt skall vara som vanligt och inte orkar tänka själva.

Något annat du vill ha svar på?
Citera
2020-06-16, 22:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej, det var 8 dagar, utav 90...
Finns det någon sida som har en historik på den statistiken?
Citera
2020-06-16, 22:18
Medlem
dexametason(kortisonbehandling) kan minska dödlighet sägs det ..men hjälper isåfall endast mot de allvarligaste sjuka säger man på nyheterna.
Citera
2020-06-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Okej. 1 av 7 har antikroppar i Stockholm enligt DN. Tegnell menar dock på att fler har det vilket säkerligen stämmer delvis. Jag är dock rejält fundersam kring detta med antikroppar. Jag känner två personer som haft samtliga symptom på Covid-19. Däribland den karaktäristiska tappade smaken. Detta var dock under en period man inte kunde testa sig. Dessa individer har inte antikroppar idag. Är antikropparna verkligen allt när det kommer till mottagligheten? Det känns som att det finns så många frågor men så få svar.

Fast det där kan ju knappast vara ett representativ urval. Folk som faktiskt har varit sjuka har högre benägenhet att göra ett sånt test. Snarare är det ett oroväckande lågt resultat. Vilken period skulle det gälla?
Citera
2020-06-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hur många har vi nu i coviddödstal? När blir det 5000? Tänkte köpa en flaska Nitro och skåla i öl i min ensamhet för våra fallna.

Skål till dig från mig, det var en fin tanke av dig! 🍻 Att hedra dem. Det är lite oklart för mig exakt när det blir, jag skulle dock gissa att det med största sannolikhet blir nu under midsommarveckan, på torsdag eller fredag... Vi ligger väl ca 60 ifrån, så det lär komma dit om ett par dar.
Citera
2020-06-16, 22:23
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Finns det någon sida som har en historik på den statistiken?
Nej du tror ju inte på OWID så du får ta siffrorna från ECDC, FHM och John Hopkins. Det var förresten 10 dagar så jag hade fel. Baserat på rapporteringsdag och 7 dagars medel.Tar man dödsdatum så kanske det inte är nån dag? Problemet är att man inte kan få dödsdatum från de flesta länder. UK och Sverige publicerar dödsdatum men jag vet inte om det är nån fler?
Senast redigerad av crisscross 2020-06-16 kl. 22:26.
Citera
2020-06-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
dexametason(kortisonbehandling) kan minska dödlighet sägs det ..men hjälper isåfall endast mot de allvarligaste sjuka säger man på nyheterna.

Från behov av syrgas och ”uppåt” som jag förstod det.
Citera
2020-06-16, 22:24
Bannlyst
Angående nya medicinen, sa dom att den minskade dödligheten i respirator från 40% till 28% och dom som behandlas med syrgas minskade dödligheten från 25% till 20%.
Dör det så många som 40% respektive 25% idag om man får IVA behandling för covid-19?
Citera
2020-06-16, 22:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Sverigebilden bör visas upp som den är - inge vidare.

Men detta känns patetiskt men inslag av vakter och ett "hemligt ställs i skogen där dödscontainrar gömts undan".

...
Att containerserna ställts undan i nån sunkig skogsglänta är ju lite talande för hur man sett på de (äldre) som dött - och är väl egentligen det man vill påvisa. Siffror och statistik men inget att bry sig om. Ett misstag man beklagar med en läpparnas bekännelse.
Både irländaren och sydkoreanen reagerade på Sveriges känslokyla mot liv och död.
Citera
2020-06-16, 22:26
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hur många har vi nu i coviddödstal? När blir det 5000? Tänkte köpa en flaska Nitro och skåla i öl i min ensamhet för våra fallna.
Det har vi förmodligen redan passerat för några dagar sen. Enligt en beräkning är vi redan på 5151 med en beräknad eftersläpning:
https://adamaltmejd.se/covid/
Skål
Citera
2020-06-16, 22:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Antagligen är de som haft symptom mer benägna att ta ett blodprov för Sars-cov2. Urvalet måste vara slumpmässigt för att kunna dra några slutsatser om prevalensen.

Så är det utan tvekan.

Helt missvisande rubrik

https://www.di.se/live/var-sjunde-person-har-antikroppar-i-stockholm/

Att de som valt att testa sig har antikroppar i större utsträckning än de som inte valt att testa sig är ju ingen högoddsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in