2020-06-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De jag känner är av olika orsaker nöjda med sveriges hantering. Min mest rasistiska sverigedemokratkompis tycker typ att det enda bra som sossarna gjort var att inte ha lockdown. Kan dock till stor del bero på att han har eget företag.

Så sook har en (gravt?) rasistisk kompis som är sverigedemokrat...

Själv är jag också sverigedemokrat (till ca 75%) och säkert rasistisk med din måttsstock
och delar uppfattningen om att vi knappast hade vunnit något på lock down utan snarare tvärtom.

Dock har jag fått uppfattningen att vi är i minoritet bland SD som tycker så.
Tror dock inte att det var ett aktivt val av regeringen, snarare så hade de inga andra vägar att gå, pga ekonomi mm.
Citera
2020-06-16, 20:59
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vi är fast i ett evighetsdrama.

Norén ain't got shit on us... Den ultimata dysfunktionella mörka familjen, Svea Rike, med sina hemligheter! Det är Sverige idag.

Ingen utomstående skall få se den smutsiga byken. Och ser de den, så ser de fel!

.....

Jo, kommer att bli en svårsminkad gris.

Knutby på pandemihanteringen är lite passande också. Giesecke som Helge Fossmo.
Citera
2020-06-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Tegnell verkar vara helt bindgalen. Han kommer aldrig att erkänna ett endaste misstag som att man hela tiden har använt sig av felaktiga instrument och metoder:

Folkhälsomyndigheten lägger ner arbetet med coronamodell

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7494630

Läs artikeln du länkar till.

Återkom sedan med hur du tolkar det som att FHM använt denna "felaktiga" metod.
Citera
2020-06-16, 21:02
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Så sook har en (gravt?) rasistisk kompis som är sverigedemokrat...

Själv är jag också sverigedemokrat (till ca 75%) och säkert rasistisk med din måttsstock
och delar uppfattningen om att vi knappast hade vunnit något på lock down utan tvärtom.

Dock har jag fått uppfattningen att vi är i minoritet bland SD som tycker så.
Tror dock inte att det var ett aktivt val av regeringen, snarare så hade de inga andra vägar att gå, pga ekonomi mm.
Ja, det är ju mest äldre som dött. Hur tragiskt det är, inte minst för deras anhöriga, så är det inte jättejättemånga trots allt. Jag, som inte känner nån drabbad, kan tycka att vi gjort rätt val. För en lockdown drabba en jäkla massa mer människor än de som Blir sjuka och dör. Dessutom vet vi att lockdown inte fungerat i de större tätbefolkade länderna. Däremot i mindre länder.
Citera
2020-06-16, 21:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Läs artikeln du länkar till.

Återkom sedan med hur du tolkar det som att FHM använt denna "felaktiga" metod.
Folkhälsomyndigheten har lagt ner arbetet med att försöka anpassa sin mest avancerade modell till coronavirusets spridning. Myndigheten kommer inte kunna hitta exempelvis superspridare.

Folkhälsomyndigheten kommer troligen inte kunna simulera coronavirusets spridning på individnivå. I april berättade Lisa Brouwers, chef för myndighetens analysenhet, att de arbetade för att anpassa sin mest avancerade modell till covid-19, men det arbetet pågår inte längre.

– Vi har valt att inte försöka gå vidare på spåret med mikrosimulering, alltså individbaserad simulering.
Citera
2020-06-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Alltså, det där är inte ens vetenskapligt. Ingen med en seriös ansats skulle uttrycka det så. Bara det att det får antas att vården har blivit bättre och tyvärr de mest sårbara har dött och att man faktiskt på vissa håll tagit krafttag mot att stoppa spridning bland särskilt utsatta grupper gör nog att man får anta att det inte dör lika många utan flera räddas. Dessutom kan man inte direkt koppla dödsfall till unga sjuka som ofta klarar sig. Man kan nog också anta att det nu finns flera yngre som smittats via olika gruppaktiviteter den sista tiden.

Tegnell verkar vara helt bindgalen. Han kommer aldrig att erkänna ett endaste misstag som att man hela tiden har använt sig av felaktiga instrument och metoder:

Folkhälsomyndigheten lägger ner arbetet med coronamodell

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7494630

Vad många inte förstår är att Tegnell inte är en aktiv forskare, utan han är en byråkrat i staten med doktorshatt. Det är stor skillnad. Är man en forskare på ett universitet så försöker man publicera så mycket som möjligt i framstående vetenskapliga tidskrifter som granskas av anonyma forskare. Då kan inte vilken skit som helst passera, det rensas bort. Just därför kan man lita mer på en forskare, men även där finns det problem, och det förekommer även korruption bland vetenskapliga tidskrifter, tex när Giesecke fick in sina funderingar i Lancet. Vetenskapliga tidskrifter vill i regel inte få sitt rykte svärtat, åtminstone gäller detta inom naturvetenskap. Det är svårare att manipulera fakta inom medicin än inom humaniora.

Tegnell har inte som ambition att göra en akademisk karriär (det har han också själv sagt), han skulle aldrig ha chans att bli professor. Hans främst mål är att blidka sina uppdragsgivare, det är det som byråkrater gör. SAP ville inte ha lockdown, för de vill inte utmana näringslivet, och då utför byråkrater detta slaviskt. Då pressar de in kvadrater i cirkelformar, och trianglar i kvadratformer, sedan tar de fram en hammare. Det fina med expertbyråkrater är att de kan få det att låta som att det är vetenskapen som styr - 95 procent av befolkning har inte kunskaper att ifrågasätta dem.
Citera
2020-06-16, 21:05
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis som BLM-demonstranter som skriker ut sitt budskap.

Intervjupersonerna var kritiska mot den slappa attityder och nonchalanser som svenskarna hade visat gentemot sina medmänniskor - sen visade de exempel på samma sak själv.

Man använder ju inte munskydd för att skydda sig själv - har du ju själv predikat här flera gånger.
Man kan inte och behöver inte ha munskydd i alla situationer.
När har jag predikat om munskydd inte är för att skydda sig själv..?

Reportern har munskydd. Sydkoreanen och irländaren håller avstånd.
Irländaren pratar inte munskydd, utan om hur Sverige ser på sina medborgare ur ett ”obefintligt” mänskligt perspektiv.
Citera
2020-06-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Exakt vad är ”en sån som du” ?

Hans videos snurrade friskt här inne för flera månader sedan. Min dom över honom är inte på något sätt ögonblicklig. Jag har sett många av dom. Gå gärna tillbaka några månader och kolla hans fantastiska analyser. Inte mycket som stämde där enligt mig.
Men visst, vill man förlita sig på en sådan snubbe så är man enligt mig inte mycket bättre än FHM och sossarnas fanclub..

Det finns så oerhört många riktiga experter som man kan hänvisa till istället enligt mig..

En sån som du = det mest tragiska hos svensken. Blind tro på auktoritet och expertis. Inte kritiskt tänkande, inte lyssna till sunt förnuft, eller empati. Sorry men du bad mig om svar... No offense....

Jag ser mest återigen endast ett svepande avvisande, inget konkret alls. Denna svepande avvisande gest du gör, är väldigt lik Tegnell, när han väldigt svepande och utan närmare förklaringar, avvisar andra länders erfarenhet och expertis, avvisar hela nationer, trots att de varit framgångsrika...

Om du läst några av mina inlägg, vilket jag tror, så kan du knappast tro vid det här laget att Campbell är den ende jag förlitar mig på.. Jag har nog hänvisat till en rad 'riktiga" (i din mening) experter och forskare också, samt WHO, osv.

Skillnaden är kanske att när jag hör sunt förnuft, oavsett om det är från en random flashbackare, från Campbell, eller från en professor, så tar jag gärna till mig det. Oavsett titel.

Ett av de absolut största problemen i Sverige är den blinda tron på staten, auktoriteten, experten. Att man förlorar sitt eget kritiska tänkande och förnuft. Därav att vi är där vi är idag.

Campbell, har han alla rätt? Antagligen inte. Är han vettig, smart, har kunskap och empati? Ja.
Alltså anser jag att han är relevant att referera till.

(PS om.det var ett kriterium att "ha alla rätt", så skulle Tegnell och FHM ha åkt ut med huvudet före, för ett par månader sen).
Citera
2020-06-16, 21:07
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Mja, de redovisar i efterhand i klump.

De har inte redovisat någonting alls sen i Maj, sen sitter folk här och pratar om Sveriges dödstal. Blir helt irrelevant när andra hårt drabbade länder inte ens redovisar.

Samma länder, Italien exempelvis har haft en onormal överdödlighet på tiotusentals människor utöver de 35000 som officiellt dött i Corona. Sverige har inte alls haft samma överdödlighet.

Troligen därför de kommer hit och gör TV reportage för att försöka få sitt eget totala misslyckande i den här pandemin precis som i allting annat att framstå i lite bättre dager.
De "hemliga" kylcontainrarna i skogen är dessutom rena fejknyheter, var ingen hemlighet alls och behövdes inte användas för vi var inte lika jävla dåliga som Italien och har totalt sett över 2020 hittills haft ganska normal dödlighet, även om Stockholm i April hade en kraftig överdödlighet.
Citera
2020-06-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är lite svårt att bli intervjuad med munskydd, sen så höll de väl avstånd, typ.
De kan ju också vara testade och inte bära på nån smitta.

Man har börjat spela in och sända underhållningsprogram som normalt har studiopublik i Italien - dock utan publik. Där bär man inte masker, däremot håller man avstånd.

Så sydkoreanen är testad och bär ingen smitta. Det är därför han bär munskydd när han promenerar på våra gator - men inte när han sitter en meter från intervjuaren?
Citera
2020-06-16, 21:09
Medlem
** SÄSONG 2017/18 VS 2019/20 (1 okt-7 jun), enligt SCB **

Jag måste först påminna er om att det var ett dödsunderskott den 19 mars i Sverige på totalt -1677 döda hittills under säsongen, som sedan slog om till ett dödsöverskott på + 3202 döda som mest den 2 juni. Så före Coronan kom till stan så hade faktiskt Sverige ett dödsunderskott på typ -20/dag.
Tack vare detta underskott just före Coronautbrottet så ligger årets högsta totala dödsöverskott ”bara” 1,7 gånger högre än säsong 2017/18, men mäter man dödsöverskottet mellan 19 mar och 2 juni i år så är detta överskott istället 2,59 gånger större än hela säsongen 17/18.
https://www.bildtagg.se/file/wk18n0qe65bw5h9863jsye69

** SAMMANFATTNING AV SCBs DATA **

Överdödlighet 2017/18 vs 2019/20 (1 okt –> )
Högst överdödlighet(totalt);
år-17/18, 14 apr med +1883 döda
år-19/20, 2 jun med +3202 döda,,, 1,70 ggr värre och 1319 fler döda än -17/18
år-19/20(19/3 – 2/6), +4879 döda,,, 2,59 ggr värre och 2996 fler döda än -17/18

Överdödlighet (1 okt tom 7 jun);
år-17/18, +1396 döda
år-19/20, +3175 döda,,, 2,27 ggr värre och 1779 fler döda än -17/18

Överdödlighet vs FHMs obearbetade data(dag för dag data), (19/3-7/6)
1 apr = 457 vs 239 döda, FHM har 52,3 % av SCBs siffror
15 apr = 1983 vs 1203, FHM har 60,7 % av SCBs siffror
1 maj = 3367 vs 2653, FHM har 78,8 % av SCBs siffror
15 maj = 4312 vs 3646, FHM har 84,6 % av SCBs siffror
1 jun = 4833 vs 4403, FHM har 91,1 % av SCBs siffror
7 jun = 4852 vs 4659, FHM har 96,0 % av SCBs siffror

Högsta överdödlighet senaste 7 dar för 2019/20:
16 april 2020 med +853 döda på 7 dar, eller +121,9 döda/dag den veckan fram till 16/4…

MEN VÄNTA, det här är inte hela sanningen om Coronaåret 2020! För först måste ni kolla in kurvorna för antal vårdtillfällen på IVA för respektive säsong, där har vi en mycket större skillnad som ni kan se på bilden…
https://www.bildtagg.se/file/74xyhue28rbmyxbrj84t7mzs

** Vårdtillfällen på IVA **
Influensasäsong 17/18, 503 st
Influensasäsong 19/20, 204 st
Hela säsong 19/20, 3406 st,,, 6,77 ggr värre och 2903 fler än 17/18
Och hela 16,69 ggr värre och 3202 fler än årets influensasäsong 19/20

Så tack vare Coronan så ökade årets vårdtillfällen på IVA(hittills) med 1570 %! Och då har vi ändå genomfört vissa restriktioner i landet. Från vecka 13 till och med vecka 19 så var antal vårdtillfällen/vecka högre än för hela denna säsong av influensa…
Citera
2020-06-16, 21:15
Medlem
– Smittspridningen i huvudstaden är extremt allvarlig, säger talespersonen Xu Hejian.

Alla Pekings skolor stängs nu för att stävja utbrottet, meddelar stadens utbildningskommission.

Dessutom införs restriktioner mot resande ut ur huvudstaden. Boende i "medel- eller högriskområden" får inte resa alls, för övriga gäller förbud mot "icke nödvändiga" resor.

Alla som lämnar Peking måste ha ett negativt utslag på ett test som tagits inom sju dagar från avresan, säger stadsledningens vice generalsekreterare Chen Bei på en presskonferens.

Oron för en andra våg är stor i Kina och regering har mobiliserat nästan 100 000 smittskyddsarbetare i kampen mot det nya utbrottet. Tiotusentals ska testas varje dag och utanför köpcentrum, livsmedelsbutiker och kontor kontrolleras besökarnas kroppstemperatur vid entréerna."

Tänk vad lite norsk lax kan ställa till med.

Hoppas Pekingborna kommer ihåg att använda munskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in