2020-06-16, 19:35
Medlem
Om det brev som omskrivits i media sedan pressträffen nu verkligen är intressant bör väl DNA från brevet lämnas till släktforskare Sjölund som kan få bygga upp ett släktträd och finna brevskrivaren.

Eller var brevet bara intressant om det var Engström som skrivit det?
Citera
2020-06-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Håna och håna.. Han fick inte vara delaktig och han kände sig utanför hela alltet, därmed spelade han över allt eftersom. Som person tror jag inte alls var nå direkt mytoman, tror han ville dock vara lite i centrum samt överdriva emellanåt. Vilka gör inte det? Men att Holmérs utspel mot SE retade nog gallfeber på honom. Efterspelet av det hela spelar SE ut och överdriver saker o ting, konsekvenserna blir till en nackdel för SE att då framstå som en mytoman, och även till en misstänkt.
SE kallade ju piketpoliserna som tjänstgjorde mordkvällen för "den glammande skolklassen"
Det är rätt hånfullt får man väl säga?
I nån intervju hånade han ju dessutom den vid mordet blott 17åriga Anna Hage rejält.
Jag minns inte ordagrant vad han sa men det finns refererat till nåstans i SEs tråd här på Flashback.
Citera
2020-06-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Finns ju de som vill tro att även Lisbeth Palme var inblandad.

Dock ligger det inte utom rimlighet att en grupp spanat på Palme en längre tid och visste vilka skyltfönster de normalt gillade att titta i.

En grupp kan inte förutse extremt många detaljer, som t.ex. vilka intressen, shoppingvanor (= leder till skyltfönster man kan tänkas att vilja titta in i)
Skulle de ha kartlagt hela staden för ett sådant ändamål?
Eftersom man inte vetat att Palme velat gå på bio just då.
Inte troligt.

Att tro att Lisbet är inblandad, jag tror inte man har en aning om vad man påstår då.
Då har man svårt med logik, rationellt tänkande på basnivå, och absolut inte förmögen till rimlighetshypoteser.

De som snurrar runt i sådana "försöksspår" i tron om att man ser något annorlunda tror jag att det är generationen som fötts efter MOP. Bara de kan ha en sådan brist i minsta verklighetsförankring.
Citera
2020-06-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Får vi våga oss på att lita på YN så borde mördaren vara högerhänt. Det är hon ganska tydlig med.

Sen får Borgnäs skriva vilka böcker han vill om motsatsen.

90% Är högerhänta och 10% vänsterhänta enligt Google. GM kan sannolikt ha varit ambidexter om vi måste tro Borgnäs!

Då blir det bara någon ynka procent att grotta i nämligen.

KP sa inget om detta dock på presskonferensen.
Ja om 90 % av befolkningen är högerhänta kan det inte ses som nån större sak om CA var just högerhänt,

Vad Borgnäs skriver eller inte lägger jag inget fokus på.
Min poäng var att om CA var högerhänt så är det inte nåt anmärkningsvärt med det.
Det är inget som stärker misstankarna mot honom hade mördaren OCH CA däremot båda varit vänsterhänta så hade det varit en liten faktor iaf.
Citera
2020-06-16, 19:52
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Mossad och STASI genomför en massiv kampanj efter mordet för att anklaga EAP.
Reinhard Gehlens bror var EAP's Europachef.
Lyndon Larouches egna arkiv om mordet på Olof Palme konfiskerades av myndigheterna i USA.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reinhard_Gehlen

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://executiveintelligencereview.com/eiw/public/1987/eirv14n46-19871120/eirv14n46-19871120_028-the_european_irangate_cartel_of.pdf&ved=2ahUKEwiNn p2U5YbqAhWpy6YKHRhmAYQQFjAIegQICRAB&usg=AOvVaw1Y9a ssxynMrP_S_pkwkZQT

Penser, Schmitz

Pengarna tvättades enligt artikeln i ett av Schmitz medicinföretag där bekantingarna PG Gyllenhammar och Refat El-Sayed satt med.
Vem minns inte karaktärsmordet på Refat?
Vem mins inte karaktärsmordet på Penser?
PG flyttade till London?
Synd att jag inte läst detta tidigare.
Senast redigerad av Gothus 2020-06-16 kl. 19:56.
Citera
2020-06-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ölvebro är skyldig mig en lunch.

Spaningsledaren och den erfarne polisen Hans Melander håller med Krister Petersson. Han har själv intygat det.
”Inte alls säker på att han är mördaren.” Hans Melander, spaningsledare (https://www.expressen.se/tv/nyheter/hans-melander-jag-ar-inte-alls-helt-saker/), efter PK.
Citera
2020-06-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

(Mycket text)

Nåt helt annat slutligen:
Idag fick jag veta nåt jag inte visste innan: att inte för så länge sedan bortgångna
Kristina Lugns pappa, generalmajoren Robert Lugn, under ett tag på 90-talet ledde
Stay Behinds verksamhet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stay-behind
https://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Lugn

Robert Lugn, svensk militär - Wikipedia
* Som kapten genomförde han FN-tjänst på Cypern 1965.
* Vid sidan av sin militära karriär arbetade han för ett antal föreningar och organisationer, bland annat som ordförande för Svenska pistolskytteförbundet 1979–1985
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Robert_Lugn

The Bertil Wedin Newsletter
His (Bertil Wedin) military experience includes service with the United Nations Forces in the Congo in 1963 and in Cyprus in 1964 and 1965, mainly as a Military Operations and Intelligence Officer. In 1967 he was appointed as the Director of the Swedish Industry Information Institute and as the Editor of its daily journal for industrialists and diplomats
Källa: https://bertilwedin.com/about/

Om inte Robert och Bertil känner varandra så äter jag, hmm, hattar är inte gott att äta så det får bli något annat.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-16 kl. 19:59.
Citera
2020-06-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Om det brev som omskrivits i media sedan pressträffen nu verkligen är intressant bör väl DNA från brevet lämnas till släktforskare Sjölund som kan få bygga upp ett släktträd och finna brevskrivaren.

Eller var brevet bara intressant om det var Engström som skrivit det?

Der var bara ett sätt för KP att visa att han utredde SE utan att vidröra känsliga delar i hans umgängeskrets.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Tack för ditt svar och det är ju intressant att resonera om både osannolikheter och omöjligheter. Jag utesluter inte SE som gärningsman, men finner alldeles för många om-och-men för att det skall kännas rimligt. Gällande SE:s vapenförmåga, är det känt vad för slags skytte han ägnat sig åt? Att "kunna skjuta" gällde ju för säkert 95 % av svenska män födda innan 1980 genom värnpliktsutbildning, men finns det belägg för att han kunde skjuta pistol? Jag har personligen skjutit en mängd både militära vapen och jaktvapen, men aldrig ett enhandsvapen och vet inte om jag "kan" det. Likväl, om jag någonsin skulle misstänkas i ett liknande fall skulle man absolut kunna skriva något i stil med att den misstänkte har "stor vapenvana" eller liknande, trots att jag precis som du aldrig hållit i en revolver.

Och gällande SE, om det mest graverande för att kunna placera en vapen i hans hand på Sveavägen är att han kände någon som ägde vapen så det som du säger inte en omöjlighet, men enormt långt från något i närheten av sannolikt. Jag tycker också den icke-inhämtade belöningen på 50 miljoner är betydelsefull. Hade någon lös bekant sålt ett illegalt vapen till SE som man senare förstår mycket väl kan vara mordvapnet, är det inte rimligt att denne bör till polisen ha erkänt ett relativt lindrigt brott för att kunna lösa ett statsministermord och få femtio miljoner på fickan?
Jo, skyttedelen kan man nog lämna därhän såtillvida att 1986 hade alla män som inte var vapenvägrare och malajer gjort lumpen. Avståndsmässigt var det som att skjuta fisk i tunna och ändå missade det ena skottet (oavsett vem av dem det var tänkt för).

Sen vet jag inte i vilken mån SE hade beröringspunkter med klientelet som fanns i kvarteren, alltså om han levde strikt i en övre medelklassbubbla eller om alla de här kvällarna där han "drack middag" spenderades i sällskap med en eller annan figur som lika gärna kunde hängt med CP på Oxen. Pga Holmérs inkompetens blev ju ingenting utrett om SE bortom hans förehavanden mordkvällen.

Vapenruljansen kring Oxen och Cedergren verkar ju ha varit helt absurd, det är så många olika revolvrar och skumraskfigurer i de där förhören med SC att man blir snurrig. I ett av dem nämner Cedergren en revolver med elfenbenssidor på kolven, polisen vill såklart provskjuta allt han rört vid men han säger att det där vapnet "försvann" nån gång mellan hösten 1985 och våren 1986.

Därför kan jag tycka det är märkligt att SE säger i en intervju 1992 att om han varit mördaren skulle han använt ett smidigare vapen, varpå han ger ett extremt specifikt exempel - en revolver med utsirade elfenbenssidor på kolven som ska ha försvunnit från restaurang Oxen samma kväll som mordet.

Jag begriper inte hur SE visste detta då han inte gärna kan veta vad Cedergren sagt i polisförhör om försvunna vapen, och i detta förhör finns varken detaljen om "utsirade" eller att det skulle ha försvunnit just på mordkvällen när SC själv hade sån nollkoll att han gav ett tidsspann på flera månader.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-16 kl. 20:03.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I videon (01:05) till artikeln sägs det att SE "umgicks i kretsar med överstar och diplomater". Med intresse från Stasi så finns det med 100 % säkerhet ett intresse från Säpo's kontraspionage och mycket av det tidiga ointresset kan ha sin rot i att kontraspionaget inte ville ha sökarljusen riktade mot dessa sociala relationer medan de bedrev sitt spel.

Vem var SE? En moderat kommunpolitiker med anställning som reklamkonsulent i ett företag som efter WWII inhyste delar av Staybehind. Säkert lojal mot Säpo, kanske till och med informatör. En grafiker med SE profil kan säkert få ta del av mycket känsligt material. Det är inte alltid James Bond typen som vet de största hemligheterna.

Här är ”bekännelsebreven” som Palmeåklagaren hoppades skulle lösa mordgåtan. - Expressen 2020-06-16
Någon som skriver: ”Det är jag som har mördat Palme men mej får ni inte tag på.”
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/bekannelsebrevet-jag-mordade-palme/

Videon där det sägs att "Engström umgicks i militära kretsar med överstar och diplomater"
Bekännelsebrevet: ”Jag mördade Palme”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/vem-var-skandiamannen/

Vilka var överstarna och diplomaterna? Names please?
Och var han eller var han inte medlem i EAP?
Citera
2020-06-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Och var han eller var han inte medlem i EAP?

Och kanske till och med Säpo informatör inom EAP. Man kan aldrig veta var haren har sin gång.
Citera
2020-06-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Om Ingvar Carlsson gav HH uppdraget, då måste ju en väl befäst och ständigt upprepad myt avlivas ("HH utsåg sig själv till spaningsledare").
Ja så sant, historieboken, den måste förr eller senare skrivas om.
Det finns väl inget som pekar på att Ingvar Carlsson gav HH uppdraget? Varifrån kommer i så fall den uppgiften? Den allmänna uppfattningen är annars att HH kom in på lördag förmiddag medan de som jobbat hela natten gick hem och de som inte jobbat just kommit in, och tog helt enkelt befälet. Det kan inte ha varit så svårt eftersom hela hanteringen fram till dess karaktäriserades av total kollaps (se Poutiainen). Han tog och behöll befälet, helt enkelt.

Däremot är det konstigt, det håller jag med om, att Ingvar Carlsson hade ett privat möte med HH och Ebbe Carlsson på måndagen, och att det därefter verkade försiggå ett förtroligt samarbete mellan dem som sträckte sig längre än HH:s tid som spaningsledare, där Ingvar, Ebbe och HH drev PKK-spåret. Det är något som jag verkligen tycker att någon journalist bör fråga Ingvar Carlsson om - kort sagt, "Vad f-n handlade det om, Ingvar?" (Och varför var du så snabb att acceptera CP, och hålla fast vid CP när han blivit friat; och varför var du så snabb att acceptera SE när du redan accepterat CP, etc.? Såna tuffa frågor har han aldrig fått, så vitt jag kunnat se.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in